چگونه از رومینگ ایرانسل در سفر استفاده کنیم؟

زیبا وکیلی
زیبا وکیلی پنجشنبه، ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۵
چگونه از رومینگ ایرانسل در سفر استفاده کنیم؟

رومینگ ایرانسل امکان استفاده از سیم‌کارت‌های اعتباری و دائمی این اپراتور را در طول سفر به کشورهای طرف قرارداد فراهم می‌کند.

یکی از چالش‌ها در هنگام سفرهای خارجی، برقراری تماس و چگونگی ارتباط از راه دور با دیگران است. اپراتورهای تلفن همراه در قالب خدمتی به نام سرویس رومینگ (Roaming) به این نیاز مشترکان پاسخ داده‌اند. ایرانسل به‌عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین اپراتورهای تلفن همراه، با بسیاری از کشورهای جهان برای ارائه این خدمت به مشترکان خود قرارداد منعقد کرده است. اطلاع از شرایط استفاده از رومینگ ایرانسل و تعرفه‌های آن پیش از سفر ضروری است.

آنچه می‌خواهید درباره سرویس رومینگ ایرانسل بدانید:

رومینگ ایرانسل چیست؟

رومینگ در سفر

منبع عکس: cyta

در حالت کلی، اپراتورها تنها محدوده جغرافیایی مشخصی (محدوده جغرافیایی کشور) را پوشش‌دهی می‌کنند. رومینگ قابلیتی است که امکان استفاده از خدمات اپراتورهای ایرانی را در طول سفر خارجی فراهم می‌کند. اپراتورها برای ارائه سرویس رومینگ، با کشورهای مختلف وارد مذاکره شده و توافق‌نامه امضا می‌کنند تا مشترکان بتوانند در آن مقاصد از خدمات سیم‌کارت دائمی یا اعتباری خود بهره‌مند شوند.

ایرانسل یکی از شناخته‌شده‌ترین اپراتورهای کشور است. این اپراتور با کشورهای زیادی برای ارائه خدمت رومینگ همکاری می‌کند. مشترکان این اپراتور با استفاده از سرویس رومینگ، از خدمات متنوعی چون تماس صوتی، پیامک و اینترنت پرسرعت همراه 4G در کشورهای مقصد بهره‌مند می‌شوند؛ اما باید هزینه آن را نیز پرداخت کنند. 

رومینگ ایرانسل چه مزایایی دارد؟

استفاده از سرویس رومینگ ایرانسل برای مشترکان مزایای مختلفی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به برقراری ارتباط با اطرافیان در طول سفر خارجی با همان شماره سابق و استفاده از تعرفه‌های به‌صرفه و بسته‌های ویژه اینترنت اشاره کرد. ایرانسل برای ارائه خدمت رومینگ با ۱۵۸ کشور قرارداد منعقد کرده است و در ۲۲ کشور گروه MTN تعرفه‌های تخفیفی ویژه ارائه می‌دهد. مشترکان این اپراتور حتی در هواپیما می‌توانند از خدمات سیم‌کارت خود بهره‌مند شوند. لیست کامل کشورهای طرف قرارداد در صفحه خدمات رومینگ ایرانسل درج شده است. 

نحوه فعال سازی رومینگ ایرانسل قبل از سفر

مشترکان باید سرویس رومینگ سیم‌کارت خود را پیش از سفر فعال کنند و با مراجعه به سایت ایرانسل، از برقراری سرویس رومینگ در کشور مقصد خود مطمئن شوند. در حالت عادی، رومینگ تلفن همراه فعال نیست و هنگام فعال شدن این سرویس هشداری مبنی بر بالا بودن هزینه‌ها برای افراد نمایش داده می‌شود. برای فعالسازی خدمت رومینگ سیم کارت ایرانسل، مشترک می‌تواند یکی از روش‌های زیر را پیش بگیرد:

کد دستوری یا USSD: مشترک می‌تواند کد دستوری #۱۱۱۱* را با سیم‌کارت ایرانسل خود شماره‌گیری کند. با انتخاب عدد یک این سرویس فعال می‌شود.

اپلیکیشن ایرانسل من: برای فعالسازی سرویس رومینگ با استفاده از اپلیکیشن «ایرانسل من»، مشترک باید از منوی پایین صفحه و بخش سایر گزینه پرونده و سپس گزینه خدمات رومینگ را انتخاب کند. در این قسمت می‌توان رومینگ را در حالت فعال قرار داد.

نحوه فعال سازی رومینگ ایرانسل حین سفر

مشترکان باید رومینگ سیم‌کارت خود را پیش از سفر فعال کنند. امکان فعال‌سازی این خدمت با خروج از محدوده جغرافیایی تحت پوشش ایرانسل از مشترک سلب می‌شود. چنانچه با خروج از کشور تنظیمات گوشی به‌صورت خودکار در حالت رومینگ قرار نگرفت، تلفن همراه خود را یک‌بار خاموش و روشن کنید. حال برای انجام تنظیمات، رومینگ گوشی و انتخاب اپراتور مورد نظر خود در کشور مبدا، مراحل زیر را با توجه به سیستم عامل گوشی (اندروید یا IOS) طی کنند.

فعال سازی / غیر فعال‌ سازی رومینگ ایرانسل در گوشی‌ های اندروید

  • از منوی تنظیمات گوشی گزینه اتصالات یا Connections را انتخاب کنید.
  • در منوی جدید شبکه‌های تلفن همراه یا Mobile Networks را برگزینید.
  • در این صفحه باید حالت شبکه را برای سیم‌کارت مورد نظر خود مشخص کنید. بهتر است سیم‌کارت ایرانسل را در حالت LTE/3G/2G قرار دهید. 
  • بعد از مشخص کردن حالت شبکه باید اپراتور ارائه‌دهنده شبکه را نیز تعیین کنید. به‌این‌منظور گزینه اپراتورهای شبکه یا Network operators را برگزینید.
  • دو گزینه انتخاب خودکار و انتخاب دستی پیش روی شما قرار می‌گیرند و هر دو قابل استفاده هستند. با لمس گزینه انتخاب دستی، تلفن همراه شبکه‌های موجود را جست‌و‌جو کرده و نمایش می‌دهد. در نهایت شما باید شبکه مورد نظر خود را از این لیست انتخاب کنید.

استفاده از اینترنت سیم کارت در حالت رومینگ در گوشی‌های اندروید

  • به صفحه اتصالات یا Connections بروید و گزینه استفاده از داده یا Data usage را لمس کنید.
  • در این صفحه، گزینه اینترنت موبایل یا Mobile data  را در حالت روشن قرار دهید.
  • در مرحله آخر به صفحه شبکه‌های تلفن همراه بازگردید و گزینه دیتا هنگام رومینگ یا Data roaming را روشن کنید. 
  • برای غیرفعال‌سازی رومینگ کافی است در مرحله پایانی گزینه دیتا هنگام رومینگ را خاموش کنید. 

فعالسازی رومینگ و انتخاب شبکه در آیفون

در خارج از کشور برای فعال‌سازی یا غیرفعال‌سازی تنظیمات رومینگ گوشی‌های آیفون (IOS)، مراحل زیر را طی کنید:

  • در منوی تنظیمات یا Settings گوشی خود گزینه Carrier را لمس کنید.
  • در این مرحله برای انتخاب دستی اپراتور گزینه خودکار یا Automatic را خاموش کنید و با جست‌و‌جوی شبکه‌های موجود، اپراتور مورد نظر خود را انتخاب کنید.

استفاده از اینترنت سیم کارت در حالت رومینگ در گوشی‌های آیفون

  • از منو تنظیمات وارد بخش Cellular شوید.
  • در این مرحله گزینه Cellular Data و Data Roaming را فعال کنید.

رومینگ در سیم‌ کارت‌ های دائمی

اپلیکیشن ایرانسل من

منبع عکس: پلازا

خدمات رومینگ برای سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری ایرانسل در دسترس است. تعرفه‌ رومینگ برای هر دو نوع سیم‌کارت یکسان است. مشترکان دائمی ایرانسل می‌توانند با کد دستوری #۲*۱*۵۵۵* یا اپلیکیشن «ایرانسل من» از میزان بدهی خود مطلع شوند و بدون محدودیت زمانی و مکانی با یکی از روش‌های زیر، صورت‌حساب (قبض تلفن همراه) خود را پرداخت کنند.

  • سامانه پرداخت قبوض ایرانسل
  • کد دستوری#۷*
  • اپلیکیشن ایرانسل من
  • پرداخت خودکار
  • پرداخت آنلاین

رومینگ در سیم‌ کارت‌ های اعتباری

مشترکان اعتباری ایرانسل می‌توانند با خرید شارژ به یکی از روش‌های زیر (شارژ آنلاین، اپلیکیشن ایرانسل من، شارژ خودکار، شارژ خط به خط و استفاده از کدهای دستوری پرداخت) اعتبار سیم‌کارت خود را افزایش دهند. سرویس «خط به خط» و «شارژ از ایران» برای مسافران بسیار کارگشا خواهد بود. 

سرویس خط به خط: برای استفاده از سرویس خط به خط باید وارد اپلیکیشن ایرانسل من شوید و گزینه درخواست شارژ را انتخاب کنید. در این قسمت می‌توانید با انتخاب شماره تلفن همراه و مبلغ مورد نظر درخواست شارژ را برای مخاطب خود ارسال کنید.

ارسال شارژ از ایران: کد دستوری #شماره دریافت‌کننده شارژ (به‌جای صفر اول شماره عدد ۹۸  باید تایپ شود)*شماره رمز ۱۲ یا ۱۶ رقمی*۱۴۱* برای ارسال شارژ از طرف دوستان آشنایان مسافر استفاده می‌شود.

کد فعال سازی رومینگ ایرانسل

مشترکانی که قصد سفر به خارج از ایران را دارند می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری ۱۱۱۱#* با سیم‌کارت ایرانسل، سرویس رومینگ را فعال کنند.

برقراری تماس با رومینگ ایرانسل

تماس با رومینگ

منبع عکس: lycamobilecodes

نحوه تماس با رومینگ ایرانسل این‌گونه است که افراد در داخل ایران باید مثل گذشته شماره‌گیری کنند. مشترکانی که در خارج از ایران هستند نیز باید همچون گذشته به‌جای صفر اول شماره موبایل یا کد شهر، عدد ۰۰۹۸ یا ۹۸+ را تایپ کنند. 

تماس‌های دریافتی برای مسافر خارجی هزینه دارد و باید در اتصال تماس‌ها احتیاط کند

مشترکانی که به خارج از محدوده جغرافیایی تحت پوشش ایرانسل سفر کرده‌اند، باید برای تماس با شماره‌های مقصد مانند تماس معمولی همان کشور عمل کنند. این مشترکان برای تماس با شماره‌های همراه و ثابت ایران و شماره‌های خارج از کشور مقصد خود باید مانند تماس‌های بین‌المللی به‌ترتیب کد کشور (برای ایران ۰۰۹۸)، کد شهر یا موبایل بدون صفر و شماره مورد نظر را تایپ کنند. 

در هنگام استفاده از سرویس رومینگ بین‌الملل هزینه رومینگ تماس‌های دریافتی بر عهده مسافر است و باید در اتصال تماس‌ها محتاط عمل کند. هزینه تماس ورودی و خروجی در حالت رومینگ به دقیقه رند و محاسبه می‌شوند. 

تعرفه رومینگ ایرانسل

مشترکان ایرانسل می‌توانند از روش‌های زیر برای اطلاع از تعرفه‌های رومینگ کشورهای طرف قرارداد اقدام کنند:

وب‌سایت: مراجعه به صفحه رومینگ وب‌سایت ایرانسل و انتخاب کشور مورد نظر در بخش تعرفه‌های رومینگ

پیامک: ارسال پیامکی نام کشور به سرشماره ۵۵۵ با سیم‌کارت ایرانسل

کد دستوری: شماره‌گیری کد دستوری #۱۰*۱۱۱۱* با سیم‌کارت ایرانسل و وارد کردن پیش‌شماره تلفنی کشور مقصد

تعرفه‌های تخفیفی رومینگ ایرانسل در کشورهای منتخب

ایرانسل برای استفاده از خدمات برخی اپراتورها در کشورهای منتخب، تعرفه‌های تخفیفی ویژه‌ای در نظر گرفته است. لیست کشورها، نام اپراتور و تعرفه‌های خدمات مکالمه، پیامک و دیتا در صفحه رومینگ وب‌سایت ایرانسل، در جدولی درج شده‌اند. به‌طورکلی و بر اساس اینکه به کدام‌یک از کشورهای منتخب سفر کنید در سال ۱۴۰۱ هزینه مکالمه داخلی ۴۹۰۰، ۶۰۰۰ یا ۶۹۰۰ تومان، هزینه مکالمه با ایران ۶,۰۰۰، ۹,۹۰۰ یا ۱۰,۵۰۰ تومان، هزینه دریافت مکالمه ۶,۹۰۰، ۶,۰۰۰ یا ۹,۰۰۰ تومان، هزینه ارسال پیامک ۱,۵۰۰ یا ۲,۷۰۰ تومان و هزینه اینترنت همراه ۶,۰۰، ۳,۰۰۰ یا ۳,۶۰۰ تومان برای هر مگابایت محاسبه می‌شود. در ادامه تعرفه‌های تخفیفی ۱۰ کشور منتخب را مشاهده می‌کنید.

نام کشورنام اپراتورمکالمه داخلیمکالمه با ایراندر یافت مکالمهارسال پیامکاینترنت همراه (تومان بر مگابایت)
افغانستانMTN۴,۹۰۰۹,۹۰۰۶,۹۰۰۲,۷۰۰۳,۰۰۰
آذربایجانAzercel،Azer Connecr۴,۹۰۰
۹,۹۰۰۶,۹۰۰۲,۷۰۰۳,۰۰۰
عراق Asiacell،Zain ،Korek۴,۹۰۰۹,۹۰۰۶,۹۰۰۲,۷۰۰۳,۰۰۰
عربستان Mobily،Zain ،Saudi Telecom Company۶,۰۰۰۶,۰۰۰۶,۰۰۰۱,۵۰۰۳,۰۰۰
ترکیهTurk telecom ،Turkcell Iletisim Hizmetleri A.S۴,۹۰۰۹,۹۰۰۶,۹۰۰۲,۷۰۰۳,۰۰۰
بحرینZain ،‌STC (viva)۶,۹۰۰۱۰,۵۰۰۹,۰۰۰۲,۷۰۰۳,۶۰۰
افغانستانRoshan۶,۹۰۰۱۰,۵۰۰۹,۰۰۰۲,۷۰۰۳,۶۰۰
ارمنستانVivacel (K Telecom CJSC)-MTS۶,۹۰۰۱۰,۵۰۰۹,۰۰۰۲,۷۰۰۳,۶۰۰
استرالیاOptus۶,۹۰۰۱۰,۵۰۰۹,۰۰۰۲,۷۰۰۳,۶۰۰
اتریشT-Mobile (Telering)۶,۹۰۰۱۰,۵۰۰۹,۰۰۰۲,۷۰۰۳,۶۰۰

ارسال و دریافت پیامک با رومینگ ایرانسل

هنگام استفاده از سرویس رومینگ، مشترک می‌تواند مانند گذشته پیامک دریافت یا ارسال کند. در حالت رومینگ، دریافت پیامک برای مسافر هزینه‌ای نخواهد داشت؛ اما هزینه ارسال پیامک بر اساس تعرفه‌های اپراتور طرف قرار داد در کشور مقصد محاسبه می‌شود. مشترکانی که به خارج از کشور سفر کرده‌اند برای ارسال پیامک باید به‌جای صفر اول شماره، به‌ترتیب کد کشور، کد شهر یا موبایل بدون صفر و در آخر شماره مخاطب را تایپ کنند. 

استفاده از اینترنت در زمان رومینگ ایرانسل

اینترنت رومینگ ایرانسل

منبع عکس: فارنت

مشترکان ایرانسلی که قصد سفر به خارج از مرزهای جغرافیایی ایران را دارند می‌توانند پس از فعال کردن سرویس رومینگ، اینترنت رومینگ و اینترنت گوشی همراه خود، از اینترنت استفاده کنند. هزینه استفاده از دیتا بر اساس تعرفه‌های رومینگ و بر مبنای هر ۵۰ کیلوبایت محاسبه و از اعتبار مشترک کسر می‌شود. مشترکان باید توجه داشته باشیند که در زمان استفاده از رومینگ بین‌الملل امکان استفاده از «طرح کنترل مصرف اینترنت» وجود ندارد. اگر برای استفاده از اینترنت همراه در حالت رومینگ مشکل داشتید، تنظیمات دیتای گوشی خود را به 2G تغییر دهید.

مشترکان ایرانسلی برای استفاده از اینترنت همراه رومینگ علاوه بر 2G از دو گزینه اینترنت 3G و 4G نیز برخوردار هستند. ایرانسل در اغلب کشورهای طرف قرارداد رومینگ (۱۵۸ کشور) امکان استفاده از اینترنت 3G را فراهم کرده است؛ همچنین، امکان استفاده از اینترنت 4G در برخی کشورهای طرف قرارداد همچون آذربایجان، عراق، عربستان سعودی، ترکیه، امارات، ژاپن، ارمنستان، استرالیا و اتریش وجود دارد. مشترکان برای بهره‌مندی از اینترنت نسل چهار باید سیم‌کارت 4G داشته باشند.

بسته‌‌های اینترنت رومینگ

مشترکان اعتباری و دائمی ایرانسلی می‌توانند برای مدیریت هزینه‌های اینترنت خود در طول سفر خارجی به صفحه بسته‌های اینترنت رومینگ در وب‌سایت ایرانسل مراجعه کنند و بسته مناسب خود را خریداری کنند.

مشترکان ایرانسلی که به کشورهای آلمان، افغانستان، اندونزی، پاکستان، تایوان، تاجیکستان، روسیه، کره جنوبی، سوئیس، دانمارک، استرالیا، بریتانیا، عراق، بحرین، ژاپن، اسلواکی، یونان، لهستان، قطر سفر کرده‌اند، در صورت استفاده از اپراتور منتخب می‌توانند بسته‌های اینترنت رومینگ جدول زیر را خریداری کنند. 

حجم بسته (مگابایت)اعتبار بستهقیمت بسته (تومان) کد دستوری 
۲۰ هفت روز ۵۹,۰۰۰۱#*۱*۳*۱۱۱۱*
۵۰ هفت روز ۱۰۹,۰۰۰۲#*۱*۳*۱۱۱۱*
۱۰۰ هفت روز ۱۹۰,۰۰۰۳#*۱*۳*۱۱۱۱*
ایرانسل در سال ۱۴۰۱ برای مشترکانی که قصد سفر به کشورهایی چون ارمنستان، ترکیه، آذربایجان، کره جنوبی، قزاقستان، آفریقای جنوبی، افغانستان، چین، قبرس، نیجریه، یمن، اوگاندا، کامرون، اتریش، آلمان، مجارستان، تایلند، ایتالیا، بلژیک، قطر و... را دارند، بسته‌های اینترنت ویژه رومینگ ارائه می‌دهد. 

حجم بسته (مگا بایت)اعتبار بستهقیمت بسته (تومان)کد دستوری
۷۵هفت روز۴۵,۰۰۰
۱#*۲*۳*۱۱۱۱*
۱۵۰ هفت روز۸۰,۰۰۰
۲#*۲*۳*۱۱۱۱*
۳۰۰هفت روز۱۵۰,۰۰۰۳#*۲*۳*۱۱۱۱*
۶۰۰هفت روز۲۵۰,۰۰۰۴#*۲*۳*۱۱۱۱*
 ۱۰۲۴هفت روز۳۹۰,۰۰۰۵#*۲*۳*۱۱۱۱*

مشترکان ایرانسلی می‌توانند برای اطلاع از  وضعیت و حجم باقی‌مانده بسته خود کد دستوری #۱*۴*۱*۵۵۵* را از خط ایرانسل شماره‌گیری کنند. با بازگشت به ایران امکان استفاده از حجم باقی‌مانده بسته‌های رومینگ وجود ندارد و باقی‌مانده آن منقضی می‌شود. 

غیر فعال سازی رومینگ ایرانسل

غیرفعالسازی رومینگ ایرانسل

منبع عکس: ایساج

با توجه به‌اینکه احتمال رومینگ خودکار روی اپراتورهای کشور همسایه ایران، در مناطق مرزی وجود دارد، مرزنشینان باید از خاموش بودن این سرویس در تلفن همراه خود اطمینان حاصل کنند. همچنین افراد برای جلوگیری از هزینه‌های اضافی باید در پایان سفر با یکی از روش‌های زیر رومینگ را به حالت غیرفعال درآورند.

کد دستوری یا USSD: مشترک می‌تواند کد دستوری #۱۱۱۱* را با سیم‌کارت ایرانسل خود شماره‌گیری کند. با انتخاب عدد دو این سرویس غیرفعال می‌شود.

اپلیکیشن ایرانسل من: برای غیرفعالسازی سرویس رومینگ با استفاده از اپلیکیشن ایرانسل من، مشترک باید از منوی پایین صفحه و بخش سایر، پرونده و سپس گزینه خدمات رومینگ را انتخاب کند؛ سپس رومینگ را به حالت غیرفعال درآورد.

اگر تاکنون از خدمات سرویس رومینگ ایرانسل استفاده کرده‌اید؛ لطفا تجربیات خود را با ما و مخاطبان کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

در صورت روشن بودن تلفن همراه در حالت رومینگ، آیا هزینه‌ای برای مشترک ایرانسلی محاسبه می‌شود؟

خیر

آیا دریافت پیامک در حالت رومینگ هزینه‌ای دارد؟

خیر؛ دریافت پیامک در حالت رومینگ رایگان است.

کد فعالسازی یا غیرفعالسازی رومینگ ایرانسل چیست؟

مشترکان می‌توانند با استفاده از کد دستوری #۱۱۱۱* رومینگ سیم‌کارت خود را فعال یا غیرفعال کنند.

آیا بسته‌های اینترنت رومینگ پس از بازگشت از سفر قابل استفاده هستند؟

خیر؛ سرویس‌های رومینگ با ورود به ایران منقضی می‌شوند.

منبع عکس کاور: ooredoo.qa

مطالب مرتبط:

دیدگاه