متولی فروش بلیط بازی‌های جام جهانی 2022 قطر کیست: فدراسیون فوتبال یا آژانس‌های مسافرتی؟

نادر نینوایی
نادر نینوایی پنجشنبه، ۳ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۵
متولی فروش بلیط بازی‌های جام جهانی 2022 قطر کیست: فدراسیون فوتبال یا آژانس‌های مسافرتی؟

با وجود نزدیک شدن زمان برگزاری جام جهانی 2022 قطر، نحوه اختصاص و فروش بلیط­‌ها توسط فدراسیون فوتبال ایران و آژانس‌های مسافرتی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

علاوه بر افزایش ابهام‌های موجود، آژانس‌های مسافرتی نیز بازه قیمتی بسیار گسترده ۲۰۰ میلیون تا ۶۰۰ میلیون تومانی را برای تماشای بازی های ایران در مرحله گروهی ارائه می­‌دهند.

اگرچه بر اساس اعلام سفیر ایران در قطر، ایران ۳۱,۰۰۰ سهمیه بلیط جام جهانی دارد که از طریق فیفا در اختیار فدراسیون فوتبال ایران قرار گرفته است، روابط عمومی فدارسیون فوتبال ایران اعلام کرد که ایران تاکنون حدود ۱۷,۰۰۰ بلیط جام جهانی سهمیه گرفته و از این تعداد، ۱۶,۰۰۰ بلیط از طریق سایت فدراسیون فوتبال ایران به فروش رفته است.

ابهام­‌ها در خصوص تعداد و نحوه عرضه بلیط­‌های جام جهانی به همین جا ختم نمی‌­شود و شایبه‌­هایی در خصوص عرضه بلیط‌­های جام جهانی به برخی نهادهای خاص وجود دارد.

ارائه بلیط جام جهانی به نهادهای خاص

بعضی از منابع خبری اختصاص سهمیه بلیط برای برخی از نهادها و سازمان­‌ها را مطرح می‌­کنند. روابط عمومی فدراسیون فوتبال، اختصاص سهمیه بلیط جام جهانی به سازمان‌ها و نهادهای خاص در این دوره از رقابت‌ها و دوره‌های قبلی را تکذیب کرده است؛ اما وزارت ورزش اختصاص سهمیه بلیط به این گروه‌ها را تائید می‌کند.

در همین رابطه، معاون فرهنگی وزارت ورزش ابراز داشت:

از بلیط‌های دو مرحله اول به ورزشکاران و جامعه ورزشی، سهمیه بلیط تعلق گرفت. در مرحله سوم، اولویت سهمیه‌بندی بخش فرهنگی است؛ از جمله خبرنگاران، فعالان فرهنگی و صنایع دستی.

کلهر خاطرنشان ساخت:

به ۱۲ وزارت‌خانه از جمله وزارت ارشاد نامه فرستادیم تا نام افرادی را که می‌خواهند به جام جهانی بفرستند، به ما معرفی کنند؛ مثلا نام بازیگر یا موسیقی‌دان مورد نظر.

او می‌­افزاید:

سقف عددی که برای سهمیه وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها در نظر گرفته‌ایم، ۱۱۰ بلیط است. در این میان حضور برخی از سازمان‌ها تاکنون قطعی است که تقاضای بلیط کرده‌اند. مانند سازمان فرهنگ و ارتباطات که تقاضای ۴۰۰ بلیط دارد. میراث فرهنگی و گردشگری تقاضای ۵۰۰ بلیط جام جهانی دارد. برخی از شبکه‌های تلوزیونی در صداوسیما نیز برای اختصاص بلیط تقاضا کرده‌اند.

کلهر درباره سهمیه مجلس از بلیط­‌های جام جهانی نیز می‌گوید:

 سقف و کف سهمیه اختصاصی به برخی از نهادها را واحد دیگری تصمیم می‌گیرد؛ سهمیه مجلس فعلا مشخص نیست.

در انتها جالب است بدانید در حالی که مسئولان امر قیمت تور جام جهانی برای ایرانیان را ۴۰ میلیون تومان پیش‌­بینی می‌کردند، حالا بلیط تور این مسابقات صرفا برای تماشای بازی های گروهی ایران بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان در آژانس­‌های مسافرتی عرضه می­‌شود.

پاسخ وزارت گردشگری به ابهام‌­­ها

یحیی نقی‌زاده محجوب، مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری، در پاسخ به پرسش خبرنگار کجارو در خصوص ابهام‌­ها و شایعات در مورد تعداد بلیط‌های فروخته شده ابراز داشت:

همانطوری که فرمودید، شایعات و شائبه‌هایی مطرح است که ما هم دقیق نمی دانیم که تعداد واقعی بلیط‌های اختصاص‌یافته و فروخته‌شده از سوی فدراسیون فوتبال چه تعداد است و بهترین مرجع برای پاسخ دادن به این سوال، مسئولان وزارت ورزش و جوانان یا فدراسیون فوتبال ایران است.

 مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری  در خصوص فروش تورهای جام جهانی توسط آژانس­‌های مسافرتی نیز گفت:

در ارتباط با فروش تورهای جام جهانی از سوی دفاتر خدمات مسافرتی به عرض می‌رسانم که وزارت‌خانه میراث فرهنگی و گردشگری درصدد است برابر معیارها و ضوابطی که تعیین و به دفاتر اعلام کرده، تعدادی از دفاتر واجد شرایط را که سوابق مناسب و توانمندی لازم و امکان سپردن تضمین لازم را دارند، برای فروش تور تعیین کند تا در خصوص تعریف و فروش تور اقدام کنند.

نقی زاده در پاسخ به این پرسش که قیمت تورهای جام جهانی بر اساس چه ضوابطی تعیین می­.‌شود و چرا امروز شاهد بازه قیمتی بسیار گسترده از ۲۰۰ میلیون تومان تا ۶۰۰ میلیون تومان هستیم، ابراز داشت:

قیمت فروش تورهای جام جهانی به نوع و شرایط خدمات و امکانات و مدت حضور مسافر بستگی دارد و دارای رقم مشخص و تعیین‌شده‌ای نیست؛ بنابراین قیمت‌های اعلامی در فضای مجازی یا افواه عمومی قابل استناد و تعمیم نیست.

علت ارائه بلیط‌­ها به فدراسیون فوتبال

در جام جهانی قطر برخلاف جام­‌های جهانی قبلی فقط کسانی می‌­توانند در حین برگزاری مسابقات وارد کشور میزبان شوند که از قبل بلیط مسابقات را خریداری کرده باشند. به این ترتیب، امکان ورود با ویزای توریستی یا کاری و خرید بلیط بازی­‌ها در قطر وجود ندارد.

بر همین اساس فیفا درصدی مشخص از بلیط­‌های هر مسابقه را در اختیار فدراسیون­‌های فوتبال کشورها گذاشته تا خود به‌صورت عادلانه بین مردم کشور خود عرضه کرده و به فروش برسانند؛ بااین وجود امکان خرید بلیط بازی ها از آژانس‌­های مسافرتی بین‌المللی البته با قیمت­‌های بسیار گران‌تر و با محدودیت در زمینه تعداد بلیط خریداری‌شده، وجود دارد که خرید بلیط از آژانس‌های بین‌المللی برای ایرانیان به‌صرفه و شدنی نیست.

اگرچه فدراسیون فوتبال معتقد است که ۱۷,۰۰۰ بلیط در اختیارش قرار داشته که ۱۶,۰۰۰ بلیط را در دو مرحله یکبار با قرعه­‌کشی و یکبار به‌صورت آنلاین فروخته است، آمار سفیر ایران در قطر تعداد بلیط‌های در اختیار ایران قرار گرفته را ۳۱,۰۰۰ بلیط ارزیابی می‌کند. از سوی دیگر، ابهام­‌هایی نیز در خصوص نحوه فروش آنلاین وجود دارد.

با توجه به‌مدت زمان کم باقی مانده تا شروع جام جهانی، انتظار می‌رود مسئولان امر هرچه سریع‌تر حواشی قیمتی و ابهام­‌ها در خصوص نحوه عرضه بلیط‌های جام جهانی از طریق فدراسیون فوتبال را شفاف‌­سازی کنند تا سفر به قطر مشمول عده‌­ای از افراد خاص نشود.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه