نکاتی که در اولین سفر هوایی خودتان باید رعایت کنید

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات چهار شنبه، ۲ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۰۰
نکاتی که در اولین سفر هوایی خودتان باید رعایت کنید

برای راحتی و آرامش بیشتر در سفرهای هوایی، نکاتی وجود دارد که بهتر است از آن‌ها غافل نشوید.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ کجارو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

اولین سفر هوایی می‌تواند تجربه‌ای هیجان‌انگیز و در عین‌ حال استرس‌زا باشد. اگر اولین بار است که قصد خرید بلیط هواپیما دارید، برای اینکه سفر شما راحت و بدون استرس باشد، این چند نکته را در نظر بگیرید. 

۱. لباس راحت بپوشید

مهم‌ترین نکته این است که چند لایه لباس راحت بپوشید. قرار است ساعت‌ها سوار هواپیما باشید، پس باید راحت‌ترین لباس را بپوشید. چندلایه‌پوشیدن هم باعث می‌شود که در مواقع لزوم، لباس‌های اضافه را دربیاورید یا دوباره بپوشید. ممکن است تغییر فشار هوا در طول پرواز سبب شود احساس نفخ کنید یا حس کنید پایتان ورم کرده است، در نتیجه پوشیدن لباس‌های تنگ خیلی اذیت‌کننده‌ می‌شود. 

۲. آب بنوشید 

آب بنوشید

برای گذراندن پروازی آرام و بدون مشکل، قبل از پرواز و در طول آن به‌اندازه کافی آب بنوشید. محیط داخل هواپیما مرطوب است که باعث ایجاد سرگیجه، تهوع، خستگی و سردرد می‌شود و با نوشیدن آب کافی می‌توانید از بروز این مشکلات جلوگیری کنید. از مصرف نوشیدنی‌های الکلی و قهوه در پرواز خودداری کنید، چون باعث کاهش آب بدن می‌شوند. 

جریان هوای داخل هواپیما به‌سرعت باعث خشک‌شدن پوست هم می‌شود. بهتر است کرم‌های مرطوب‌کننده همراه داشته باشید و از بالم لب استفاده کنید تا در طول پرواز دچار خشکی پوست صورت و لب نشوید. 

۳. جت‌لگ را سریع درمان کنید 

جت‌لگ یا پرواززدگی زمانی اتفاق می‌افتد که در سفر هوایی، منطقه‌ زمانی تغییر کند. این تغییر باعث ایجاد اختلال در ساعت طبیعی بدن می‌شود و مشکلاتی مثل خستگی و بی‌خوابی را در پی دارد. این مشکل در سفر از غرب به شرق بیشتر است و هرچه تعداد مناطق زمانی که از آن‌ها عبور می‌کنید بیشتر باشد، مشکل هم بیشتر می‌شود. 

تنظیم ساعت داخلی بدن به‌دلیل قرارنگرفتن در برابر نور طبیعی به هم می‌خورد. بهترین راه برای درمان سریع جت‌لگ این است که بعد از پرواز هرچه‌ سریع‌تر در معرض نور طبیعی قرار بگیرید و از فضای بسته بیرون بزنید. 

۴. قبل از پرواز فیلم دانلود کنید  

راهکاری عالی برای اینکه در طول سفر هوایی سرگرم باشید، این است که تعدادی فیلم دانلود کنید و در گوشی یا تبلت خود داشته باشید. بعضی از پروازها امکاناتی برای سرگرمی مسافران ندارند. البته می‌توانید موقع خرید اینترنتی بلیط هواپیما بررسی کنید که این امکانات را دارد یا نه. کتاب‌های صوتی یا پادکست‌ها هم انتخاب‌های خوبی برای گذراندن سفر هوایی طولانی هستند. 

۵. پرواز ارزان رزرو کنید 

خرید اینترنتی بلیط هواپیما مزایای زیادی دارد، از جمله اینکه می‌توانید قیمت بلیط‌ها را بررسی و ارزان‌ترینشان را انتخاب کنید. البته برای سفر هوایی ارزان‌تر، باید برنامه‌ای منعطف داشته باشید. بعضی از روزهای هفته یا ماه بلیط هواپیما ارزان‌تر است و اگر بتوانید ساعت و روز سفر خود را تغییر دهید، می‌توانید ارزان‌تر سفر کنید. 

بعضی از شرکت‌های هواپیمایی بلیط ارزان به شما می‌فروشند، اما بابت خدماتی مثل بار اضافه هزینه زیادی دریافت می‌کنند. مراقب باشید که هر ارزانی شما را فریب ندهد و شرایط پرواز را دقیق بررسی کنید. 

۶. وسایل قیمتی را در کیف همراه خود بگذارید 

در سفر هوایی همیشه این احتمال وجود دارد که چمدانتان گم شود یا دیرتر از حد معمول به دست شما برسد. بنابراین همیشه وسایل و اشیای گران‌قیمت خود را در کیف دستی همراهتان داشته باشید. این وسایل عبارت‌اند از: 

  • اسناد و مدارک مهم؛
  • پاسپورت؛
  • پول نقد؛
  • کیف پول؛
  • کارت‌های بانکی و زیورآلات گران‌قیمت.

غیر از اشیای گران‌قیمت و مهم، داروهای ضروری خود را هم در همین کیف نگهداری کنید چون ممکن است در کشور خارجی به‌راحتی نتوانید آن‌ها را پیدا کنید یا بخرید. 

وسایلی مثل لپ‌تاپ، دوربین، تبلت و گوشی را هم در ساک همراه خودتان بگذارید نه در چمدان. باتری اضافه، پاوربانک و شارژر را هم در کیف همراهتان بگذارید. 

۷. صندلی خود را با دقت انتخاب کنید 

موقع رزرو هواپیما، می‌توانید صندلی خود را انتخاب کنید. انتخاب صندلی نقش مهمی در راحتی سفر هوایی دارد. اگر قرار است سفر کوتاهی باشد، انتخاب صندلی کنار پنجره عاقلانه‌تر است و می‌توانید منظره‌های زیبا را ببینید. اگر سفری نیمه‌طولانی‌ پیش رو دارید، بهتر است صندلی‌ای را انتخاب کنید که فضای جلوی پا یا لگ‌روم آن بازتر و راحت‌تر باشد. برای پروازهای طولانی هم صندلی‌های کنار راهرو انتخاب بهتری است. با انتخاب این صندلی می‌توانید گاهی اوقات پاهای خود را دراز کنید و راحت‌تر به دست‌شویی بروید. 

۸. بالش گردنی و پتو همراه داشته باشید 

یکی از مشکلات رایج سفرهای هوایی، نامناسب‌بودن صندلی برای خواب و خنک‌شدن بیش از حد هوا به‌خاطر سیستم‌های تهویه‌ مطبوع است. اگر بالش گردنی همراه داشته باشید، می‌توانید بهتر بخوابید. پتویی نازک هم دمای هوا را برای خوابیدن مناسب‌تر می‌کند. 

۹. هزینه‌ اضافه نپردازید 

مسئله‌ای که خیلی راحت باعث می‌شود هزینه‌ سفر هوایی شما ناگهان افزایش پیدا کند، همراه‌داشتن بار اضافه است. بیشتر ایرلاین‌ها بابت چمدان‌هایی که همراه می‌برید هزینه‌ای از شما دریافت می‌کنند. قبل از خرید اینترنتی بلیط هواپیما حتما بررسی کنید که شرکت هواپیمایی مدنظرتان چه قوانینی برای حمل بار و چه هزینه‌ای برای بار اضافه دارد. 

۱۰. از گوش‌درد پیشگیری کنید 

تغییر فشار هوا در حین پرواز، بسیاری از افراد را دچار گوش‌درد می‌کند. این مشکل برای بعضی از مسافران به‌قدری شدید می‌شود که سفر را غیرقابل‌تحمل می‌کند. با چند راهکار می‌توانید از ایجاد این مشکل پیشگیری کنید و فشار هوای داخل گوش را متعادل کنید. 

راحت‌ترین راهکار این است که قبل از سفر و حین آن، مقدار کافی آب بنوشید. خشک‌بودن مخاط، مشکل گوش‌درد را افزایش می‌دهد. نوشیدن آب با قورت‌دادن همراه است و همین عمل قورت‌دادن روشی برای ایجاد تعادل در فشار هوای وارد بر گوش است. 

روش دیگر جویدن آدامس یا خمیازه‌کشیدن است. اگر بی‌فایده بودند، مانور والسالوا را انجام دهید. برای انجام این مانور، دهان را ببندید و بینی را با انگشت بسته نگه دارید و به‌آرامی عمل بازدم را انجام دهید. فشار هوای ایجادشده در بینی به رفع گرفتگی بینی و گوش کمک می‌کند. 

۱۱. ساک کوچکی همراه داشته باشید 

همیشه ساکی برای حمل‌کردن وسایل ضروری و گران‌قیمت همراهتان داشته باشید. همراه‌داشتن این ساک باعث می‌شود که برخی از فرایندهای سفر هوایی مثل مراحل بررسی‌های امنیتی در فرودگاه، سریع‌تر انجام شوند و وقت کمتری تلف کنید. 

فراموش نکنید که بیشتر شرکت‌های هواپیمایی برای بار همراه مسافر قوانین خاصی دارند. قبل از خرید بلیط هواپیمای خارجی یا داخلی، قوانین بار داخل پرواز را بررسی کنید و ساکی متناسب با این قوانین بردارید. 

۱۲. خوراکی همراهتان داشته باشید 

خوراکی های داخل هواپیما

فرقی نمی‌کند که سفر هوایی کوتاه باشد یا بلند؛ در هر صورت باید همیشه مقداری خوراکی همراهتان ببرید. ممکن است پرواز شما تأخیر داشته باشد. همراه داشتن خوراکی باعث می‌شود که مجبور نشوید غذاهای گران‌قیمت فرودگاه‌ها را بخرید. خوراکی سالمی با خودتان ببرید که نیاز به نگهداری در دمای پایین نداشته باشد. 

۱۳. مدارک خود را در دسترس بگذارید 

مدارک ضروری سفر مثل بلیط هواپیما، پاسپورت و مدرک شناسایی را باید همیشه در دسترس نگه دارید. در بیشتر مراحل سفر مثل سوارشدن به هواپیما، پیاده‌شدن از آن و خروج از فرودگاه، به این مدارک نیاز دارید. بهتر است تمام مدارک را داخل یک پوشه و کنار هم نگهداری کنید. 

۱۴. از هدفون شخصی استفاده کنید 

این‌روزها مثل گذشته در هواپیما به شما هدفون نمی‌دهند مگر اینکه بلیط فرست‌کلاس خریده باشید یا راهی سفری بین‌المللی با یک شرکت هواپیمایی خوب باشید. همیشه هدفون خودتان را همراه ببرید تا بتوانید در طول سفر فیلم ببینید، موسیقی گوش کنید و بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران، سفری راحت‌تر داشته باشید. 

بهتر است هدفونی که می‌برید قابلیت نویزکنسلینگ داشته باشد و صداهای محیط را حذف کند. در طول پرواز ممکن است صدای موتور شما را اذیت کند یا کودکی بی‌قرار در نزدیکی شما نشسته باشد. با وجود هدفون، سروصداهای اطراف مزاحمتی برای خواب و استراحت شما ایجاد نمی‌کنند. 

شما از تجربه‌هایتان بگویید

اگر اهل سفر تفریحی هستید یا به‌خاطر کار خود زیاد سفر می‌کنید، احتمالا سالی چند بار و حتی ماهی چند بار سوار هواپیما می‌شوید. اگر در سفر هوایی باتجربه هستید، چه توصیه‌ای برای کسانی دارید که برای اولین بار با هواپیما سفر می‌کنند؟ توصیه‌های شما می‌توانند سفرکردن را برای کم‌تجربه‌ترها راحت‌تر و دلپذیرتر کنند. 

 

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه