توالت هواپیما کجا تخلیه می‌شود؟

بهروز سلیم پور
بهروز سلیم پور جمعه، ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۲
توالت هواپیما کجا تخلیه می‌شود؟

توالت هواپیما دارای سیستم پیچیده‌‌ای است که پساب‌ها را به درون مخزن مخصوصی هدایت می‌کند.

سیستم فاضلاب هواپیما بیش از آنچه به نظر می‌رسد، اهمیت دارد و برخلاف تصور عموم، فضولات انسانی هواپیماها در هنگام پرواز تخلیه نمی‌شود. فضای داخل هواپیما، استرس پرواز، تغییر شتاب و ارتفاع از عواملی است که سبب می‌شود افراد، بیشتر از حالت عادی نیاز به استفاده از سرویس بهداشتی داشته باشند؛ به‌طوری که در یک پرواز ۱۸ ساعته با ۵۵۰ مسافر، ۱,۰۴۵ لیتر فضولات تولید می‌شود. برای این حجم از فضولات مخزنی در هواپیما تعبیه کرده‌اند و پس از فرود هواپیما، آن را به‌وسیله کامیون خدمات در فرودگاه تخلیه می‌کنند.

همه آنچه که باید درباره تخلیه توالت هواپیما بدانید:

سرویس بهداشتی یا توالت هواپیما کجاست؟

سرویس بهداشتی هواپیما

منبع عکس: سایت thepointsguy

محل قرار گیری سرویس بهداشتی هواپیما بستگی به کارخانه و شرکت سازنده آن دارد؛ برای مثال، در اغلب هواپیماهای شرکت بوئینگ، توالت در انتهای سالن هواپیما و در بیشتر هواپیما‌های شرکت ایرباس، در وسط هواپیما قرار دارد. 

سیستم فاضلاب هواپیما چگونه کار می‌ کند؟

از سال ۱۹۸۲ تاکنون، سیستم فاضلاب هواپیماها مکشی است. این سیستم نیاز کمتری به مایع استریل دارد و با کاهش مصرف سوخت، آلودگی زیست محیطی کمتری را ایجاد می‌کند. سیستم مکشی متکی به مکنده قوی، دیواره‌ها و لوله‌های صیقلی است. کاسه توالت هواپیما از جنس تفلون و نچسب است. زمانی که دکمه سیفون توالت هواپیما را فشار می‌دهید، حفره داخلی برای مکش محتویات کاسه توالت باز می‌‌‌‌‌‌‌شو‌‌‌‌د. نیروی مکش ایجادشده بسیار قدرتمند است و صدای گوش‌خراشی را تولید می‌کند. در این هنگام، محتویات آن با شتابی سریع‌تر از یک ماشین فرمول یک، از طریق لوله‌ها به‌ سمت مخزن بزرگی در عقب هواپیما کشیده می‌شود.

تخلیه مخزن فاضلاب هواپیما از اولین اقدامات پس از فرود محسوب می‌شود و هواپیما تا قبل از تخلیه این مخزن، اجازه پرواز مجدد ندارد. عمل تخلیه در فرودگاه به‌وسیله مخزن‌های بزرگ متحرک انجام می‌شود. این مخزن‌ها به‌وسیله یک لوله به مخزن فاضلاب هواپیما وصل، با یک مکنده قوی در عرض ۱۰ دقیقه آن را تخلیه می‌شوند و در نهایت فضولات به درون فاضلاب شهری ریخته می‌شود.

اطلاعات جالب درباره توالت هواپیما

تخلیه مخزن توالت هواپیما با مکنده

منبع عکس: سایت airway

  • با وجود مفاد زیاد قوانین اداره هوانوردی فدرال (FAA)، قانونی وجود ندارد که هواپیما‌های تجاری را ملزم به برخورداری از سرویس بهداشتی کند. 
  • توالتی که امروزه در سرویس بهداشتی هواپیما‌ها قرار دارد، در سال ۱۹۷۵ میلادی اختراع شد. این توالت «توالت خلا» نامیده می‌شود.
  • مخزن پساب‌ها و فاضلاب هواپیما، ضامنی بیرونی دارد و ممکن نیست در حال حرکت تخلیه شود.
  • در هر نوبت استفاده، توالت‌های کم‌مصرف خانگی حدود ۶ لیتر و توالت‌های قدیمی حدود ۱۹ لیتر آب مصرف می‌کنند. این در حالی است که فناوری توالت هواپیما میزان مصرف آب آن را در هر نوبت استفاده، به کمتر از دو لیتر کاهش داده است.
  • گزارش‌هایی از وجود ناخالصی آب شیر دستشویی هواپیما وجود دارد. در این گزارش‌ها ذکر شده است که با توجه به استاندارد نبودن این آب، نباید از آن برای آشامیدن استفاده کرد. 
  • سرویس‌های بهداشتی هر هواپیما کثیف‌ترین بخش آن نیستند؛ بلکه به‌ترتیب، میزهای تاشو، دریچه‌های هوای بالای سر هر فرد، سگک کمربند ایمنی و قفل دستشویی به‌عنوان کثیف‌ترین محیط‌های هواپیما رده‌بندی شده‌اند.
  • دستشویی‌های خود تمیز شونده که اکنون در برخی مدل‌های هواپیما‌ها استفاده می‌شوند، می‌توانند بوی نامطبوع و ۹۹٫۹ درصد از میکروب‌ها را در عرض سه ثانیه از بین ببرند. این نوع دستشویی از تکنولوژی نور فرابنفش استفاده می‌کند.

تاریخچه توالت هواپیما

هواپیمای آبی بریتانیا در سال ۱۹۳۴ توالتی داشت که مستقیما به بیرون باز می‌شد و درپوشی روی آن وجود داشت. هنگام برداشتن درپوش، جریان هوا صدای سوت‌مانند گوش‌خراشی ایجاد می‌کرد که بسیار آزاردهنده بود.

نوع دیگری از توالت هواپیما به‌شکل یک سطل در‌پوش‌دار بود که مشکل آن، احتمال بیرون ریختن محتویات آن در تکان‌های شدید پرواز بود و منجر به ایجاد فضای نامطلوبی می‌شد. این مشکلات سبب شد که در سال ۱۹۸۲ برای اولین بار هواپیماها از تکنولوژی جدیدی استفاده کنند که با استفاده از مایعی آبی‌رنگ کار می‌کرد. در هر بار استفاده از توالت، مقدار قابل‌توجهی از این مایع مصرف می‌شد. در نتیجه هواپیما برای حمل مخزنی از این مایع آبی‌رنگ که جوابگوی تمام مسافت باشد، باید سوخت زیادی مصرف می‌کرد.

اکنون سیستم توالت هواپیما بیشتر متکی به قدرت مکش است و دیگر به‌اندازه گذشته از این مایع استفاده نمی‌شود. در نتیجه آلودگی شیمیایی فاضلاب هواپیما و میزان سوخت مصرفی آن کمتر شده است.

شما نیز دیدگاه‌ها و اطلاعات خودتان را درباره سرویس بهداشتی یا توالت هواپیما با کجارو به اشتراک بگذارید.

منبع عکس کاور: سایت stainlesssteelhosesdubai

پرسش‌های متداول

آیا توالت هواپیما در حال پرواز تخلیع می‌شود؟

خیر

تخلیه فاضلاب هواپیما تا چه حد اهمیت دارد؟

بدون تخلیه مخزن هواپیما اجازه پرواز نمی‌گیرد.

توالت‌های کنونی هواپیما‌ها از چه نوع هستند؟

توالت خلا

ضامن تخلیه مخزن هواپیما کجا قرار دارد؟

در خارج از هواپیما، روی بدنه آن

مطالب مرتبط:

دیدگاه