معرفی کتاب ۱۰۰ مسیر طبیعت گردی ایران (پرویز شجاعی پارسا)

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا چهار شنبه، ۲ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۲
معرفی کتاب ۱۰۰ مسیر طبیعت گردی ایران (پرویز شجاعی پارسا)

کتاب «۱۰۰ مسیر طبیعت‌گردی ایران» به قلم پرویز شجاعی پارسا، یکی از نخستین منابع کاربردی در حوزه معرفی میراث طبیعی و مسیرهای گردشگری ایران است.

در سال‌های اخیر، دلایل گوناگونی موجب گرایش علاقه‌مندان به سفر، به‌ویژه نسل جوان به طبیعت‌گردی شده است. افزایش میزان سفرهای طبیعت‌گردی و تغییر ذائقه سفر اگرچه اتفاقی خوشایند است، نبود مرجعی راهنما برای طبیعت‌گردان یا لیدرهای تورهای طبیعت‌گردی، موجب بروز حوادثی ناخوشایند و البته آسیب به طبیعت شده است.

به‌این منظور، کتاب «۱۰۰ مسیر طبیعت‌گردی ایران» برای پاسخگویی به این نیاز مخاطبان و توسعه پایدار گردشگری به رشته تحریر درآمده است. البته طبق گفته نویسنده، کتاب مذکور بخشی از مسیرهای طبیعت‌ گردی ایران، یا به عبارتی مسیرهای شاخص را معرفی کرده و تلاش کرده تا محتوای کتاب تلفیقی از متن، عکس، نقشه و اطلاعات کاربردی باشد.

خلاصه کتاب

کتاب «۱۰۰ مسیر طبیعت‌گردی ایران» دومین جلد از مجموعه «ایران ۱۰۰۱» است و به معرفی مسیرهای طبیعت‌گردی در ایران می‌پردازد. نویسنده کتاب در هشت فصل مجزا ۳۸ قله‌، هفت مسیر رکاب‌زنی، هفت مسیر پیمایش، ۱۶ مسیر دره‌نوردی، ۱۱ آبشار، ۱۲ دریاچه‌، تالاب‌ و گنبد نمکی، پنج مسیر آفرود و چهار مسیر پیشنهادی را با جزییات دقیق به‌شکل برنامه سفری جذاب برای علاقه‌مندان به میراث طبیعی ایران معرفی کرده است.

۱۰۰ مسیر طبیعت‌گردی در ایران

درباره کتاب ۱۰۰ مسیر طبیعت گردی ایران

کتاب «۱۰۰ مسیر طبیعت‌گردی ایران» در واقع دومین جلد از مجموعه «ایران ۱۰۰۱» است که به قلم پرویز شجاعی پارسا و توسط «نشر اگر»، زیر نظر آرش نورآقایی (دبیر بخش ایران‌شناسی این انتشارات) در ۱۲۹ صفحه تهیه و منتشر شده است.

در هر یک از فصل‌های کتاب، تعدادی از مقاصد طبیعت‌گردی ایران اعم از قله، آبشار و... معرفی شده و سپس نویسنده اطلاعات مقصد را به‌صورت ساده، ولی دقیق درباره لوکیشن و جزئیات مسیر به خواننده ارائه کرده است. شیوه ارائه اطلاعات مسیر به‌گونه‌ای است که می‌توان بر اساس سطح توانایی (از مبتدی تا حرفه‌ای) مقصدی را انتخاب و برای مسیر برنامه‌ریزی کرد. علاوه بر این، اطلاعات مهم و کاربردی در طبیعت‌گردی از جمله فاصله تا نزدیک‌ترین شهر یا روستا، طول جاده خاکی، درجه سختی مسیر، طول مسیر پیمایش و... برای هر مسیر ارائه شده است.

یکی از نقاط قوت کتاب، استفاده از تصاویر و اینفوگرافی برای شناخت بهتر مسیر و مقصد است. نکته قابل‌توجه اینکه اغلب عکس‌های کتاب توسط شخص نویسنده ثبت شده‌اند. همچنین، اسکن بارکد گوشه هر یک از تصاویر، کاربر را به گوگل‌‌مپ هدایت می‌کند. به این ترتیب نیازی به‌همراه داشتن کتاب در طول سفر نیست و به‌راحتی می‌توان در طول مسیر به اطلاعات مربوط به مقصد دسترسی داشت.

البته بخش مهمی از مقاصد این کتاب به معرفی قله‌های ایران اختصاص دارد و بسیاری از مسیرها نیز صرفا برای کوهنوردان حرفه‌ای قابل استفاده است؛ ازاین‌رو، سایر مخاطبان برای پیمایش مسیرهای موردنظر به آموزش، آمادگی جسمانی، تجهیزات و کمک راهنمای باتجربه نیاز دارند.

درباره نویسنده

پرویز شجاعی پارسا، متولد ۱۳ مرداد ۱۳۴۷، کوهنورد و از علاقه‌مندان به طبیعت ایران است. شجاعی از سن ۱۶ سالگی وارد عرصه کوهنوردی شد و اولين بار در سن ۱۷ سالگی به قله توچال صعود کرد؛ همچنین، از سال ۱۳۸۶ به‌طور حرفه‌ای وارد مقوله طبیعت‌گردی شده و از آن زمان به عکاسی از میراث طبیعی ایران و معرفی مسیرهای طببیعت‌گردی پرداخته است. وی دارای مدارک كوهپيمايی، پزشكی كوهستان، بهمن‌شناسی، غار برفی، نقشه‌خوانی، كار با قطب‌نما و دستگاه جی‌پی‌اس است.

نویسنده، هدف گردآوری مجموعه فوق را علاوه بر معرفی جاذبه‌های طبیعت‌گردی ایران، تهیه مرجعی کاربردی برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی عنوان کرده است؛ چراکه نبود تشکل و ساختاری مشخص برای سامان‌دهی و آموزش لیدرها و تورهای طبیعت‌گردی، هرازگاهی منجر به وقوع حوادث ناگوار می‌شود. به‌عبارت دیگر، می‌توان کتاب «۱۰۰ مسیر طبیعت‌گردی ایران» را ثمره سال‌ها تجربه شخصی طبیعت‌گردی نویسنده دانست.

۱۰۰ مسیر طبیعت‌گردی ایران

دیدگاه های دیگران

آرش نورآقایی در یادداشتی برای مقدمه کتاب «۱۰۰ مسیر گردشگری در ایران»، به اهمیت تولید محتوا در زمینه گردشگری اشاره کرده و بر خلا محتوا، به‌ویژه در حوزه طبیعت‌گردی ایران تاکید داشته است. ازاین‌رو، کتاب ۱۰۰ مسیر گردشگری در ایران را محتوایی ارزشمند در حوزه طبیعت‌گردی و معرفی جاهای دیدنی ایران قلمداد می‌کند.

همچنین به گفته انجمن علمی تاریخ دانشگاه شهید بهشتی، نویسنده کتاب با شرحی ساده و دلنشین از جغرافیای متنوع کشور همراه با تجربیات و پژوهش‌های پانزده ساله خود در صنعت گردشگری، راهنمایی کاربردی را برای مسافران علاقه‌مند به جاذبه‌های گردشگری ایران تالیف کرده است.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه