میزان بار مجاز در ایرلاین های داخلی و خارجی + قوانین و هزینه اضافه بار

زهرا مهری نیاری
زهرا مهری نیاری دوشنبه، ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۶
میزان بار مجاز در ایرلاین های داخلی و خارجی + قوانین و هزینه اضافه بار

در هنگام خرید بلیط هواپیما اطلاع از میزان بار مجاز ایرلاین‌ها به شما کمک می‌کند تا بار همراه خود را بهتر مدیریت کنید.

بار مجاز در هواپیماها نمی‌تواند از مقدار مشخصی تجاوز کند؛ چراکه ممکن است روی مرکز ثقل هواپیما تاثیر گذاشته و اتفاقات ناگواری رقم بزند؛ بنابراین، خطوط هواپیمایی محدودیت‌های مختلفی را برای مقدار و تعداد بار مجاز مسافران وضع کرده‌اند که توصیه می‌شود، حتما قبل از خرید بلیط هواپیما از آن اطلاع پیدا کنید.

مقدار بار مجاز شرکت‌های هواپیمایی مختلف با توجه به نوع کلاس پروازی، شناسه نرخی پرواز و سن مسافر متفاوت است و در صورت عدم رعایت قوانین بار، باید به‌ازای بار اضافه مبلغی جریمه پرداخت کنید. در این مقاله به میزان بار مجاز در ایرلاین‌های مختلف پرداخته‌ایم.

با میزان بار مجاز ایرلاین های مختلف آشنا شوید:

میزان بار مجاز در ایرلاین‌ های داخلی چقدر است؟

ایرلاینپرواز داخلیپرواز خارجی
ایران ایر
  • کلاس‌ اکونومی ۲۰ کیلوگرم
  • کلاس بیزنس ۳۰ کیلوگرم
  • کلاس‌ اکونومی ۲۵ کیلوگرم
  • کلاس بیزنس ۴۰ کیلوگرم
ماهان
  • کلاس‌ اکونومی ۲۰ کیلوگرم
  • کلاس بیزنس ۳۰ کیلوگرم
  • کلاس‌ اکونومی ۳۰ کیلوگرم
  • کلاس بیزنس ۴۰ کیلوگرم
قشم ایر۲۰ کیلوگرم۳۰ کیلوگرم
کیش ایر۲۰ کیلوگرم
  • کلاس‌ اکونومی ۲۵ کیلوگرم
  • کلاس بیزنس ۳۰ کیلوگرم
آتا۲۰ کیلوگرم۲۵ کیلوگرم
آسمان۲۰ تا ۲۵ کیلوگرم۳۰ کیلوگرم
زاگرس۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم۲۵ کیلوگرم
معراج
  • کلاس‌ اکونومی ۲۰ کیلوگرم
  • کلاس بیزنس ۳۰ کیلوگرم
  • کلاس‌ اکونومی ۳۰ کیلوگرم
  • کلاس بیزنس ۴۰ کیلوگرم
کاسپین۲۰ کیلوگرم۳۰ کیلوگرم
تابان۲۰ کیلوگرم۳۰ کیلوگرم
ایران ایرتور۲۰ کیلوگرم
  • کلاس‌ اکونومی ۳۰ کیلوگرم
  • کلاس بیزنس ۴۰ کیلوگرم

ایران ایر

هواپیمایی ایران ایر

منبع عکس: irna.ir

شرکت هواپیمایی ایران ایر از شناخته‌شده‌ترین ایرلاین‌های داخلی است که روزانه پروازهای بسیاری توسط آن به شهرها و کشورهای مختلف انجام می‌شود. محدودیت حمل بار برای هر بزرگسال در پروازهای داخلی کلاس‌ اکونومی ۲۰ کیلوگرم و در پروازهای خارجی کلاس اکونومی ۲۵ کیلوگرم در نظر گرفته شده است. همچنین در پروازهای داخلی کلاس بیزنس ۳۰ کیلوگرم و در پروازهای خارجی کلاس بیزنس ۴۰ کیلوگرم است. کودکان یا نوزادانی که با این شرکت هواپیمایی سفر می‌کنند، مجاز هستند باری به وزن ۱۰ کیلوگرم و یک کالسکه تاشو همراه داشته باشند. 

شرکت هواپیمایی ایران ایر برای مسافران وفادارش که کارت نقره‌ای دارند، ۴۰ کیلوگرم و آن‌هایی که کارت طلایی دارند، تا ۵۰ کیلوگرم بار مجاز در نظر گرفته است. اگر بلیط این شرکت هواپیمایی را از کشورهای اروپایی خریداری کنید، ۱۰ کیلوگرم اضافه بار رایگان اهدا می‌شود.

ماهان

قانون میزان بار مجاز در سفر با ایرلاین ماهان برای مسافران کلاس بیزنس در پروازهای خارجی ۴۰ کیلوگرم و پروازهای داخلی ۲۵ کیلوگرم است. همچنین میزان بار مجاز برای مسافران کلاس اکونومی در پروازهای خارجی ۳۰ کیلوگرم و پروازهای داخلی ۲۰ کیلوگرم در نظر گرفته می‌شود. میزان بار مجاز نوزادان در شرکت هواپیمایی ماهان ۱۰ کیلوگرم است. همچنین باید در نظر داشت که یک چمدان یا بسته، نباید بیشتر از ۳۰ کیلوگرم وزن داشته باشد.

قشم ایر

شرکت‌ هواپیمایی قشم ایر از دیگر ایرلاین‌های پر رفت و آمد ایران است. این ایرلاین برای بزرگسال و کودک میزان بار یکسان در نظر دارد و در تمام پروازهای داخلی ۲۰ کیلوگرم و در تمام پروازهای خارجی، ۳۰ کیلوگرم بار می‌توان حمل کرد. همچنین نوزادان مجاز به‌همراه داشتن ۱۰ کیلوگرم بار هستند. مسافرانی که بیشتر از این میزان بار داشته باشند، باید هزینه اضافه بار پرداخت کنند. 

کیش ایر

هواپیمایی کیش ایر

منبع عکس: mancharter.com

شرکت هواپیمایی کیش ایر در مسیرهای داخلی برای هر مسافر بزرگسال یا کودک ۲۰ کیلوگرم و برای هر مسافر نوزاد (زیر دو سال) ۱۰ کیلوگرم در نظر گرفته است. همچنین در پروازهای خارجی به‌ازای هر مسافر بزرگسال یا کودک، این میزان برابر با ۳۰ کیلوگرم در کلاس بیزینس و ۲۵ کیلوگرم در کلاس اکونومی است.

آتا

شرکت هواپیمایی آتا برای تمام کلاس‌های پروازی مسیرهای داخلی، ۲۰ کیلوگرم و برای تمام کلاس‌های پروازی مسیر خارجی، ۲۵ کیلوگرم میزان بار مجاز تعیین کرده است. میزان بار مجاز برای مسافران بدون صندلی (نوزاد) نیز ۱۰ کیلوگرم است.

آسمان

میزان بار مجاز این شرکت هواپیمایی در پروازهای داخلی با توجه به شناسه نرخی، بین ۲۰ تا ۲۵ کیلوگرم و در تمام کلاس‌های پروازی خارجی، ۳۰ کیلوگرم است.

زاگرس

در شرکت هواپیمایی زاگرس وزن بار مجاز در پروازهای داخلی، بسته به شناسه نرخی، ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم و وزن بار مجاز در پروازهای خارجی، ۲۵ کیلوگرم است.

معراج

هواپیمای شرکت هواپیمایی معراج

عکاس: Mehran Watson

شرکت هوایپمایی معراج در سال‌های اخیر پروازهای زیادی به مسافران ارائه داده و میزان بار متفاوتی برای کلاس‌های اکونومی و بیزنس در پروازهای داخلی و خارجی در نظر گرفته است. این میزان بار در پروازهای داخلی با کلاس اکونومی ۲۰ کیلوگرم، در پروازهای داخلی با کلاس بیزنس ۳۰ کیلوگرم است. همچنین میزان بار در پروازهای خارجی با کلاس اکونومی، ۳۰ کیلوگرم و در پروازهای خارجی با کلاس بیزنس ۴۰ کیلوگرم در نظر گرفته‌ می‌شود.

کاسپین

تعداد و وزن بار مجاز هواپیمایی كاسپين به نوع بلیط هواپیما و کلاس پروازی بستگی دارد و در هر پرواز متفاوت است؛ ولی با توجه به اینکه تنها کلاس پروازی هواپیمایی کاسپین اکونومی کلاس است، میزان بار مجاز  برای تمام پروازهای داخلی، ۲۰ کیلوگرم و برای تمام پروازهای خارجی، ۳۰ کیلوگرم در نظر دارد.

تابان

شرکت هواپیمایی تابان ایرلاینی خصوصی است؛ اما در خصوص میزان بار مجاز مسافران از قوانین شرکت‌های هواپیمایی دولتی تبعیت می‌کند. در  این ایرلاین میزان بار مجاز پروازهای داخلی در تمام کلاس‌های پروازی، ۲۰ کیلوگرم و در پروازهای خارجی در تمام کلاس‌های پروازی، ۳۰ کیلوگرم تعیین شده است. همچنین میزان بار نوزاد نباید از ۱۰ کیلوگرم تجاوز کند.

ایران ایرتور

شرکت ایران ایرتور که زیر مجموعه شرکت هواپیمایی هما است، میزان بار مجاز پروازهای خود را برای پروازهای داخلی، ۲۰ کیلوگرم، در پروازهای خارجی اکونومی، ۳۰ و پروازهای بیزینسی، ۴۰ کیلوگرم در نظر گرفته است.

میزان بار مجاز در ایرلاین‌ های خارجی چقدر است؟

لوفت هانزا

 لوفت هانزا

منبع عکس: borna.news

در پروازهای اکونومی عادی لوفت‌هانزا هر مسافر بزرگسال می‌تواند حداکثر یک چمدان با وزن ۲۳ کیلوگرم و در کلاس پریمیوم اکونومی، دو چمدان هرکدام به وزن ۲۳ کیلوگرم همراه داشته باشد. در بخش بیزینس کلاس، هر مسافر بزرگسال اجازه حمل دو چمدان، هرکدام به وزن ۳۲ کیلوگرم را دارد. مسافران بخش فرست کلاس نیز مجاز به حمل سه چمدان ۳۲ کیلوگرمی هستند. 

قطر ایرویز

هواپیمایی قطر محدودیتی در تعداد چمدان‌ها و بارهای مسافران ندارد و می‌توانید هر تعداد بسته که همراه دارید را با توجه به محدودیت وزن، به بخش بار تحویل دهید. مسافران در بخش پروازهای اکونومی با توجه به سطح کلاس، مجاز به حمل ۲۵ تا ۳۵ کیلوگرم بار هستند. در بخش پروازهای بیزنس و فرست کلاس این ایرلاین، مسافران به‌ترتیب مجار به حمل حداکثر ۴۰ و ۵۰ کیلوگرم بار هستند.

امارات

ایرلاین امارات

منبع عکس: bilitline.com

هواپیمایی امارات نیز محدودیتی در تعداد چمدان‌ها و بارهای مسافران اعلام نکرده است. در پروازهای اکونومی با توجه به کلاس نرخی میزان بار مجاز ۲۰ تا ۳۵ کیلوگرم، در پروازهای پریمیوم اکونومی ۳۵ کیلوگرم، در پروازهای بیزینس کلاس ۴۰ کیلوگرم و در پروازهای فرست کلاس ۵۰ کیلوگرم بار مجاز به حمل است.

KLM

شرکت هواپیمایی KLM برای پروازهای کلاس اکونومی، یک چمدان با حداکثر وزن ۲۳ کیلوگرم بار را در نظر گرفته است. در صورتی که سفر با پروازهای بیزنس این ایرلاین را انتخاب کنید، می‌توانید دو چمدان ۳۲ کیلوگرمی همراه داشته باشید و در صورت انتخاب پروازهای فرست کلاس، می‌توانید سه چمدان ۳۲ کیلوگرمی با خود حمل کنید.

ترکیش

شرکت هواپیمایی ترکیش ایر یکی از ایرلاین‌های محبوب‌ است و به‌دلیل ترانزیت بودن کشور ترکیه، همه‌روزه پروازهای زیادی، توسط این ایرلاین، از ایران به مقصد کشورهای مختلف انجام می‌شود. پروازهای ترکیش ایر شامل دو کلاس اکونومی و بیزنس می‌شوند و هر مسافر بزرگسال در بخش اکونومی می‌تواند ۲۰ کیلوگرم بار همراه خود داشته باشد. همچنین مسافران در بخش بیزینس می‌توانند ۳۰ کیلوگرم بار همراه خود بیاورند. شرکت ترکیش ایر محدودیتی درباره تعداد چمدان‌ها اعلام نکرده است.

پگاسوس

ایرلاین پگاسوس

منبع عکس: osafar.ir

ایرلاین ترکیه‌ای پگاسوس که به پروازهای مقرون‌به‌صرفه‌اش در میان ایرلاین‌ها معروف است، سه کلاس پروازی به نام‌های اکونومی (Essentials)، بیزنس (Advantage) و بیزنس پریمیوم (Business Flex) دارد و حداکثر بار مجاز همه این کلاس‌ها در پروازهای داخلی و خارجی ۲۰ کیلوگرم است. تنها در پروازهای خارجی کلاس اکونومی (Essentials) حمل ۱۵ کیلوگرم بار مجاز است.

چرا حداکثر وزن بار در هواپیما نباید بیشتر از ۳۰ کیلوگرم باشد؟

به‌طور کلی، میانگین حداکثر بار مجاز در خطوط هواپیمایی ۳۰ کیلوگرم برای هر مسافر است و بر اساس قوانین بین‌المللی، حمل چمدان یا بسته‌هایی با بیش از ۳۰ کیلوگرم در هواپیما امکان‌پذیر نیست. دلیل این موضوع، آسیب فیزیکی به کارکنان فرودگاه‌ها با حمل بار بیش از ۳۰ کیلوگرم است.

بار دستی چیست و چه تفاوتی با بار اصلی دارد؟

بار دستی هواپیما

منبع عکس: jkmcargo.com

مسافران علاوه بر باری که به بخش بار هواپیما تحویل می‌دهند، می‌توانند ساک کوچکی را به‌عنوان بار دستی به داخل کابین هواپیما ببرند؛ البته وسایل مجاز در بار داخل کابین، محدودتر از وسایل مجاز در قسمت بار است. ابعاد، اندازه و حجم بار دستی در ایرلاین‌های مختلف متفاوت است؛ آن را نمی‌توان روی زمین یا روی پا نگه داشت و حتما باید داخل قفسه بالای صندلی یا زیر صندلی جلویی قرار بگیرد. در بسیاری از موارد، گروهی از افراد به‌دلیل بی‌اطلاعی از میزان این بار، وسایل مورد نیاز خود را به قسمت بار منتقل می‌کنند.

ممنوعیت بار دستی

منبع عکس: ghasedak24.com

بار دستی می‌تواند شامل مواردی از قبیل کارت شناسایی، چک پول، کیف پول، کارت اعتباری، لوازم بهداشتی و داروهای مورد نیاز، تلفن همراه، تبلت، لپ تاپ، دوربین، غذا و لوازم بهداشتی مورد نیاز کودک،، عینک آفتابی یا طبی و همچنین لوازم آرایشی و بهداشتی شود. به‌علاوه، همراه داشتن ابزارآلات، وسایل تیز، برنده یا سنگین، وسایل آتش‌زا در داخل کابین، اکیدا ممنوع است. شرکت‌های هواپیمایی همچنین همراه داشتن مایعاتی با حجم بیشتر از ۱۰۰ میلی‌لیتر در داخل کابین را ممنوع اعلام کرده‌اند و چنین وسایلی باید همراه با چمدان، به بخش بار تحویل داده شود.

اگر می‌خواهید با هواپیما به جایی سفر کنید، بهتر است حتما درباره بار دستی مجاز برای بردن به داخل کابین اطلاعات دقیق به دست بیاورید؛ زیرا بدون اطلاعات کافی امکان دارد قسمتی از بار خود را به ناچار تحویل بار هواپیما داده و اگر از میزان بار مجاز فراتر رود، مجبور شوید هزینه اضافه بار پرداخت کنید.

میزان بار دستی مجاز در پروازهای داخلی و خارجی

میزان بار دستی مجاز

منبع عکس: valimeh.com

میزان بار دستی مجاز در تمام ایرلاین‌های داخلی یکسان است و مسافران می‌توانند در همه مسیرهای پروازهای کلاس اکونومی، پنج کیلوگرم و در همه مسیرهای پروازهای کلاس بیزنس، هفت کیلوگرم همراه داشته باشند. 

میزان بار دستی مجاز در برخی ایرلاین‌های معروف خارجی نیز به شرح زیر است:

  • لوفت‌هانزا در پروازهای فرست کلاس و بیزینس کلاس، دو کیف دستی هشت کیلوگرمی و در پروازهای کلاس اکونومی و پرمیوم اکونومی دو کیف دستی حداکثر هشت کیلوگرمی در نظر گرفته است. حداکثر ابعاد هر قطعه بار دستی باید ۵۵×۴۰×۲۳ سانتی‌متر باشد.
  • ایرلاین اروپایی KLM میزان بار دستی مجاز را برای پروازهای کلاس اکونومی را هفت کیلوگرم و برای کلاس بیزنس ۱۵ کیلوگرم اعلام کرده است.
  • شرکت امارات نیز میزان بار مجاز دستی را در کلاس اکونومی هفت کیلوگرم، در پرمیوم اکونومی ۱۰ کیلوگرم و در بیزنس کلاس و فرست کلاس دو کیف دستی هرکدام با حداکثر وزن هفت کیلوگرم، در نظر گرفته‌ است. حداکثر ابعاد هر قطعه بار دستی باید ۵۵×۳۸×۲۰ سانتی‌متر باشد.
  • در پروازی‌های کلاس اکونومی ترکیش ایرلاین مسافران می‌توانند یک چمدان با حداکثر وزن هشت کیلوگرم و ابعاد ۵۵×۴۰×۲۳ سانتی‌متر به داخل کابین ببرند. مسافران کلاس بیزینس این ایرلاین می‌توانند دو قطعه بار به کابین هواپیما حمل کنند که اندازه و وزن آن‌ها از ۵۵×۴۰×۲۳ سانتی‌متر و هشت کیلوگرم بیشتر نباشد.
  • مسافران پروازهای فرست کلاس و بیزینس کلاس قطر‌ایرویز می‌توانند دو قطعه بار با حداکثر وزن ۱۵ کیلوگرم با خود به داخل هواپیما ببرند. مسافران کلاس اکونومی نیز می‌توانند یک قطعه بار حداکثر هفت کیلوگرمی همراه داشته باشند. حداکثر ابعاد هر قطعه بار دستی باید ۵۰×۳۷×۲۵ سانتی‌متر باشد.
  • در پروازهای ایرلاین پگاسوس مسافران می‌توانند یک قطعه چمدان کابین، تا وزن هشت کیلوگرم را داخل هواپیما به‌همراه داشته باشند؛ این میزان برای کلاس‌های بیزنس پریمیوم (Business Flex) به ۱۲ کیلوگرم می‌رسد. حداکثر اندازه این چمدان باید ۵۵×۴۰×۲۰ سانتی‌متر باشد.

هزینه و قوانین اضافه بار در ایرلاین‌ های داخلی و خارجی

ابعاد بار هواپیما

منبع عکس: ibna.ir

اگر مسافری بیش از مقدار مجاز بار به‌همراه داشته باشد، ملزم به پرداخت اضافه بار است. محاسبه میزان هزینه اضافه بار به کلاس پروازی، قیمت بلیط، مبدا، مقصد، نوع پرداخت و میزان بار بستگی دارد. هر ایرلاین در این مورد قوانین متفاوتی داشته و مبلغی متفاوت از مسافران دریافت می‌کند. با توجه به شرایط خاصی که هر ایرلاین می‌تواند داشته باشد، ممکن است هزینه بارهایی مانند لوازم ورزشی یا حیوانات خانگی به‌صورت جداگانه حساب شود که برای اطلاعات بیشتر باید از قوانین حمل حیوانات با هواپیما مطلع باشید.

توصیه می‌شود برای اطلاع از هزینه اضافه بار پیش از پرواز، با مراجعه به سایت ایرلاین مورد نظر، تماس با آژانس‌های مسافرتی یا شرکت‌های هواپیمایی از میزان هزینه اضافه بار اطلاع پیدا کنید؛ همچنین در توضیحات اغلب بلیط‌ ایرلاین‌ها نحوه محاسبه هزینه اضافه بار نوشته شده است.

پس از اطلاع از قوانین مربوط به بار مجاز ایرلاین مورد نظر، چمدان خود را وزن کنید، چنانچه از مقدار تعیین شده بیشتر باشد، زودتر در فرودگاه حاضر شوید تا مراحل مربوط به پرداخت هزینه‌ها باعث از دست دادن یا دیر رسیدن به پرواز نشود. البته بسیاری از ایرلاین‌ها امکان خرید آنلاین اضافه بار را فراهم کرده‌اند تا بدون دردسر و با تخفیف، هزینه اضافه بار را بپردازید. 

اضافه بار

منبع عکس: mizan.news

به‌طور کلی، هزینه بار اضافی در ایرلاین‌های داخلی در مسیر داخلی و خارجی به‌ازای هر یک کیلوگرم یک درصد قیمت بلیط در همان مسیر محاسبه می‌شود؛ هرچند این رقم می‌تواند در مسیرهای مختلف متفاوت باشد. 

قیمت اضافه بار در پروازهای خارجی با توجه به هر شرکت، کاملا متفاوت است و هزینه آن می‌تواند از ۲۰ تا ۱۰۰ دلار به‌ازای هر کیلوگرم، زمان مراجعه به پذیرش و مقصد موردنظر متفاوت باشد.

بار مجاز برای معلولان و افراد ناتوان

بار مجاز برای معلولان و افراد ناتوان

منبع عکس: samseir.com

مسافران معلول و افراد ناتوان نیز می‌توانند علاوه بر بار مجاز هر ایرلاین، یک صندلی چرخدار معمولی (بدون باطری) یا هر وسیله‌ دیگری را که برای حرکت به آن نیاز دارند، حداکثر تا وزن ۲۰ کیلوگرم همراه داشته باشند.

در پایان توصیه می‌شود که برای اطلاع به‌روز و دقیق‌تر از میزان بار مجاز، به سایت ایرلاین موردنظر مراجعه کنید یا با آن‌ها تماس حاصل فرمایید.

در این مقاله تلاش کردیم تا میزان بار مجاز در ایرلاین‌های مختلف داخلی و خارجی را بررسی کنیم. چنانچه تجربه‌ای در این زمینه داشته‌اید، می‌توانید آن را با ما و کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

میزان بار مجاز در پرواز بر چه اساسی تعریف می‌شود؟

نوع کلاس پروازی، شناسه نرخی پرواز و سن مسافر

چرا سقف بار مجاز ۳۰ کیلوگرم است؟

به‌دلیل آسیب فیزیکی به کارکنان بخش بار فرودگاه

بار مجاز در کلاس اکونومی و بیزنس چند کیلوگرم تفاوت دارد؟

در کلاس بیزینس میزان بار مجاز معمولا ۱۰ کیلوگرم بیشتر از کلاس اکونومی است.

آیا برای نوزادان بار مجاز تعریف شده است؟

بله. در اغلب ایرلاین‌ها در حدود ۱۰ کیلوگرم بار مجاز برای نوزاد تعریف شده است.

منبع عکس کاور: setarehvanak.com

مطالب مرتبط:

دیدگاه