انقضای گواهینامه فرودگاه امام به‌دلیل نقص در سطوح زیر ساختی

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند شنبه، ۱۸ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۴۲
انقضای گواهینامه فرودگاه امام به‌دلیل نقص در سطوح زیر ساختی

مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری از انقضای گواهینامه فرودگاه امام به‌دلیل نقص در سطوح زیر ساختی خبر داد.

میثم شاکر، مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرد که گواهینامه فرودگاه امام به‌دلیل نقص در سطوح زیرساختی منقضی شده است. پی در این رابطه  اظهار داشت:

گواهینامه قبلی بر اساس مدل قبلی مقررات در سال ۲۰۱۸ کسب شده بود اما بدلایلی بعضی از نواقص در زیرساخت ها مشاهده شده و این گواهینامه منقضی شده است که مجددا درخواست گواهینامه ارسال شده که در حال بررسی است.

شاکر با بیان اینکه نداشتن گواهینامه نافی انجام عملیات پروازی نیست افزود:

سازمان بین‌المللی هوانوردی (ایکائو) بر اساس برنامه ممیزی که دارد استاندارد‌ها و توصیه نامه‌هایی را منتشر می‌کند که میزان انطباق اعضای کنوانسیون شیکاگو را بر اساس آن می‌سنجد.

وی با بیان اینکه این برنامه هر چند سال یکبار بر اساس عملکرد کشور‌های عضو مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و امسال این ممیزی را شهریور ماه در حوزه‌های فرودگاه‌ها، ناوبری و سانحه خواهیم داشت، تصریح کرد:

به این منظور بعد از سال ۲۰۱۰ یعنی پس از حدود ۱۲ سال، ایکائو مایل است میزان انطباق کشور ما را در حوزه‌های یاد شده با استاندارد‌های جهانی بسنجد. بر این اساس از دفتر منطقه‌ای ایکائو که در قاهره مستقر است درخواست یک کارشناس فنی در حوزه فرودگاه‌ها برای پیش ممیزی داشتیم.

شاکر در با اشاره به اینکه پرواز‌های بین‌المللی کشور ما از ۱۰ فرودگاه صورت می‌گیرد، از ارزیابی این ۱۰ فرودگاه توسط ایکائو خبر داد. وی در پاسخ به این سوال که اگر نظر کارشناسان بر عدم تایید فرودگاه‌ها باشد آیا باعث محدودیت‌های فرودگاهی و پروازی می‌شود گفت:

ایکائو هرگز محدودیت ایجاد نمی‌کند، ولی از آنجا که گزارش ایکائو در دسترس سایر کشور‌های عضو قرار می‌گیرد، شرکت‌های هواپیمایی با توجه به آن تصمیم می‌گیرند در خصوص میزان پرواز‌ها خود به آن فرودگاه کاهش، افزایش یا محدودیت خاص اعمال کنند؛ که البته می‌تواند یک هشدار جدی برای رعایت استاندارد‌ها و مقررات باشد.

وی ادامه داد:

در سال ۲۰۱۰ هشت فرودگاه بین‌المللی داشتیم که این عدد در حال حاضر با فرودگاه زاهدان و بندرعباس به ۱۰ فرودگاه بین‌المللی رسیده است، فرودگاه‌های بین‌المللی باید ۱۰۰ درصد دارای گواهینامه باشند فعلا از برنامه منطقه عقب هستیم و باید تلاش بیشتری کنیم.

شاکر با یادآوری این موضوع که گواهینامه فرودگاه امام بر اساس مدل قبلی مقررات در سال ۲۰۱۸ بود، خاطرنشان کرد:

به‌دلیل وجود بعضی از نواقص که در سطح زیرساخت مشاهده شده باعث شد این گواهینامه منقضی شود البته مجددا درخواست گواهینامه صورت گرفته که در حال بررسی است، اما نداشتن گواهینامه نافی انجام عملیات نیست.

مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی با تاکید بر غیرممکن بودن صدور گواهینامه بدون رعایت استاندارد‌ها، تصریح داشت:

نداشتن استاندارد‌ها نافی عملیات نیست با انجام ارزیابی ایمنی تمهیدات عملیاتی شدن فرودگاه ممکن است و فرودگاه امام یک برنامه عملیاتی ارائه کرده که بتواند این نواقص را در بازده‌ی یکساله برطرف کند.

وی گفت:

نگران رعایت قوانین هستیم؛ چراکه رعایت نکردن قوانین و استاندارد‌ها بزرگترین خطا از نظر ایکائو است، و شفافیت در ارائه گزارش‌ها مهم‌ترین اصلی است که باید رعایت شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه