کدام فیلم و سریال‌های معروف در جاهای دیدنی گیلان فیلمبرداری شده‌اند؟

ملاحت مداحی
ملاحت مداحی پنجشنبه، ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۵
کدام فیلم و سریال‌های معروف در جاهای دیدنی گیلان فیلمبرداری شده‌اند؟

گیلان به‌دلیل فرهنگ غنی و هنردوستی ساکنانش و همچنین جاذبه‌های گردشگری فراوان، به لوکیشنی محبوب برای تولید و خلق آثار سینمایی تبدیل شده است.

از سال‌های دور، استان گیلان به‌دلایل مختلفی مثل آب و هوای مناسب، طبیعت زیبا و متنوع، فرهنگ غنی و هنردوست، علاوه بر گردشگران مورد توجه نیز هنرمندان قرار دارد. هنرمندان از جاهای دیدنی گیلان، طبیعت بکر و فضای شهرهای آن برای لوکیشن فیلم‌های خود استفاده کرده‌اند. در ادامه، اگر علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر درباره لوکیشن برخی از این فیلم‌های جذاب هستید، با ما همراه باشید.

لوکیشن فیلم‌های ایرانی در گیلان:

ماهی و گربه

لوکیشن ماهی و گربه

منبع: سایت نت نوشت، عکاس: نامشخص

روستای سقالکسار و سد خاکی سقالکسار یکی از جاذبه‌های گردشگری استان گیلان است که با شهر رشت فاصله چندانی ندارد. این روستا که از توابع شهر رشت محسوب می‌شود، در دهستان لاکان و ۱۶ کیلومتری شهر رشت قرار دارد. از ویژگی‌های دریاچه سقالکسار می‌توان به موقعیت مناسب عکاسی، فضای مناسب پیاده‌روی و ورزش دور دریاچه، امکانات رفاهی مثل آلاچیق و سرویس بهداشتی اشاره کرد که همگی فضایی مناسب برای دورهمی و تفریح را فراهم می‌آورند.

شاید همه موارد مذکور، دلیل توجه شهرام مکری، کارگردان فیلم «ماهی و گربه»، به این فضا به‌عنوان لوکیشن فیلمش باشد. فیلم ماهی و گربه در سال ۱۳۹۲ در سقالکسار ساخته شد. تیم اجرایی این فیلم یک ماه در محل فیلمبرداری حاضر بودند. داستان فیلم درباره گروهی از دانشجویان است که برای شرکت در جشنواره بادبادک راهی شمال شده‌اند و در حوالی دریاچه سقالکسار کمپ زده‌اند. این فیلم در سال ۲۰۱۳ جایزه ویژه بخش افق‌های جشنواره ونیز را دریافت کرد.

تماشای فیلم ماهی و گربه و بازسازی ذهنی صحنه‌های مهیج آن در سفر بعدی به سقالکسار، خالی از لطف نخواهد بود.

در دنیای تو ساعت چند است؟

در دنیای تو ساعت چند است

منبع: سایت پارس نیوز، عکاس: نامشخص

فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»، اولین ساخته صفی یزدانیان است که در سال ۱۳۹۴ به تهیه‌کنندگی علی مصفا به روی پرده رفت. یکی از دلایل عمده توجه مخاطبان به این فیلم، حضور لیلا حاتمی، علی مصفا و همچنین ایفای نقش زهرا حاتمی جلوی دوربین، بعد از گذشت سال‌ها بود. این فیلم در جشنواره‌های بسیاری به نمایش درآمد و در برخی از این جشنواره‌ها نظیر جشنواره پوسان و فستیوال فیلم‌های شرقی ژنو، موفق به کسب جایزه شد.

صفی یزدانیان در مصاحبه با خبرگزاری مهر به این موضوع اشاره کرد که در دوران کودکی‌اش، خاطرات بسیاری از محیط شهر رشت داشته و این دلیل انتخاب شهر رشت به‌عنوان لوکیشن این فیلم بوده است.

عمارت نبی زاده لوکیشن فیلم در دنیای تو ساعت چند است

منبع: خبرگزاری شبستان، عکاس: نامشخص

این فیلم در محله اصیل و قدیمی «صومعه بیجار» در «عمارت نبی‌زاده» فیلمبرداری شد؛ این عمارت قدیمی، متعلق به شهرام نبی‌زاده تبریزی است. عمارت نبی‌زاده بعد از اکران این فیلم مورد توجه قرار گرفت و با تلاش اداره‌کل میراث فرهنگی استان گیلان در سال ۱۳۹۸، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

یکی دیگر از عمده لوکیشن‌های این فیلم، محله ساغریسازان است. محله ساغریسازان در بافت سنتی شهر رشت قرار دارد. گرمابه حاجی و گرمابه نائب از جاذبه‌های این محله هستند که هردوی آن‌ها نیاز به مرمت و بازسازی دارند. کوچه‌های تنگ و بافت سنتی اکثر خانه‌های این محله، رنگ و فضای خاصی به فیلم بخشیده‌ است.

پس از باران

سریال پس از باران

منبع: سایت ایمنا، پوستر سریال پس از باران

در سال ۱۳۷۹ سریال ۳۷ قسمتی «پس از باران» از شبکه سه تلویزیون ایران پخش شد که مخاطبان زیادی را با خود همراه کرد. کارگردان این سریال، سعید سلطانی و بازیگران آن کتایون ریاحی، محمود پاک‌نیت و مرجان محتشم بودند.

پس از باران را بسیاری با آوای دل‌انگیز هنرمند بزرگ گیلانی،«فریدون پوررضا» به یاد دارند

داستان این فیلم در فضای تاریخی دوره پهلوی دوم است و ماجرای ارباب و رعیتی حاکم در آن دوران را به تصویر می‌کشد. لوکیشن سریال ایرانی پس از باران، غرب گیلان، نزدیکی شهرستان هشتپر، دهستان جوکندان و روستای «ترک محله» ‌است.

عمارت معروف در فیلم، عمارت خاندان میرمسعودی است. روح‌الله‌خان که از خاندان و اعقاب شیخ صفی اردبیلی بود، از اردبیل به‌سمت گیلان مهاجرت کرد و در منطقه‌ای ساکن شد که امروزه به آن روستای ترک محله نام دارد. این عمارت که تا امروز باقی مانده، به دست معمارانی از خطه عنبر با خشت و آهک ساخته شده است.

عمارت میرمسعودی به همان شکل دیده‌شده در سریال وجود دارد. اتاق خانم کوچیک، اتاق خانم بزرگ، تلار زیبا، نرده‌های ضربدر‌شکل، دیوارهای چوبی رنگ، تزیینات دامنه و شیروانی، هیچ‌کدام دست‌خوش تغییر نشده‌اند؛ امروزه نیز فرزام میرمسعودی، مالک این بنا، اتاق‌هایی از این عمارت را برای امرار‌ معاش اجاره می‌دهد.

اگر گذرتان به این منطقه زیبا افتاد، اول سری به عمارت میرمسعودی بزنید؛ سپس از بنای بقعه دیدن کنید که در بالای تپه ترک محله، در میانه گورستان قرار دارد.

باشو، غریبه کوچک

باشو،غریبه کوچک

منبع:پوستر فیلم باشو،غریبه کوچک

باشو، غریبه کوچک، ساخته بهرام بیضایی با بازی درخشان سوسن تسلیمی است که با دیالوگ معروف «امان انه گیمی مرغانه، شما انه چی گیدی؟» بر سر زبان‌ها افتاد. بیضایی این فیلم را در سال ۱۳۶۴ ساخت و در سال ۱۳۶۸ به اکران عمومی درآورد. فیلم باشو، غریبه کوچک جوایز بین‌المللی بسیاری نظیر جایزه بهترین فیلم جشنواره اوبرویه فرانسه را در سال ۱۹۹۰ دریافت کرد.

سوسن تسلیمی، خود زاده رشت است و دیالوگ‌های خود را به زبان گیلکی برگردانده و از لهجه گیلکی در فیلم استفاده کرده است

این فیلم به این شکل است که باشو، پسری کوچک در زمان جنگ ایران و عراق در خوزستان پشت کامیونی پناه می‌گیرد و به خواب می‌رود و صبح در طبیعت گیلان بیدار می‌شود.

باشو، غریبه کوچک در روستا شاندرمن ماسال و کپورچال بندر‌انزلی فیلمبرداری شده ‌است. روستای شاندرمن ماسال، منطقه توریستی و بسیار زیبا در دل ارتفاعات گیلان است که آب‌و‌هوای بسیار مطلوبی برای سفر در بهار و تابستان دارد. کلبه‌های چوبی ماسال برای مسافران خاطره دل‌انگیز از یک سفر در دل ابرها و چراگاه‌ها را به‌همراه می‌آورد.

زیر درخت زیتون

عباس کیارستمی در کوکر

منبع: سایت روزنامه شرق، عکاس: نامشخص

در سال ۱۳۷۳ عباس کیارستمی، کارگردان مشهور ایرانی، دست به ساخت سه‌گانه‌ای با محوریت یک مکان می‌زند. زیر درخت زیتون، یکی از  قسمت‌های سه‌گانه کیارستمی است که با دو فیلم دیگر آن «خانه دوست کجاست؟» و فیلم «زندگی و دیگر هیچ» همگی در منطقه کوکر، حوالی شهر رودبار فیلمبرداری شده‌اند.

کوکر، یکی از توابع رودبار، در سال ۶۹ پس از زلزله رودبار-منجیل، خسارت‌های بسیاری دید. این خطه، به‌دلیل آب‌و‌هوای خاص خود، درختان زیتون بسیاری دارد که همین عاملی برای جذب مخاطب در این منطقه است. کیارستمی با الهام از همین موضوع سکانس آخر فیلم زیر درختان زیتون را با قابی سبز از درختان زیتون به اتمام رسانده ‌است. امروزه بسیاری از توریست‌ها و هنردوست‌ها به روستای کوکر می‌روند تا فضای خلق این فیلم‌ها را از نزدیک ببینند و از زیبایی‌هایش لذت ببرند.

رنگ خدا

به رنگ خدا، روستای جوکندان

منبع:سایت سلام سینما؛ عکاس: نامشخص

دهستان جوکندان، منطقه‌ای بسیار زیبا و دیدنی در استان گیلان است. این منطقه از سمت شمال به لیسار، از شرق به دریای کاسپین، از جنوب به شهر هشتپر و از غرب به کوه‌های تالش متصل است. از جاذبه‌های این منطقه می‌توان به آبشار نیلرود، ییلاق اسبومار، تالاب جوکندان و سل گردکوه اشاره کرد. این منطقه به‌دلیل نزدیکی به همه عناصر طبیعی مثل دشت، دریا و کوه، از جذابیت خاصی برخوردار است که برخی از آن به‌عنوان تکه‌ای از بهشت در روی زمین نام می‌برند.

مجید مجیدی، در سال ۱۳۷۷ بعد از موفقیت در فیلم بچه های آسمان، راهی شمال ایران شد؛ تا بار دیگر با نگاه خود، اما این بار عمیق‌تر، به طرح داستانی بپردازد. داستان درباره پسری نابینا است که برای تعطیلات تابستانی از تهران به خانه خود بر می‌گردد و اتفاقاتی را پشت سر می‌گذارد. حال و هوای فیلم با فضای روستای جوکندان همه را به‌سمت این منطقه دل‌انگیز سوق می‌دهد.

جهان، با من برقص

جهان،با من برقص

منبع: سایت ایرنا، عکاس نامشخص

جهانگیر، نقش اصلی و راوی داستان، برای رهایی از دغدغه‌های شهری به فضایی دنج، زیبا و محیط روستایی نیاز دارد. پس جایی بهتر و مناسب‌تر از طبیعت گیلان برایش وجود ندارد. این دست‌مایه ساخت فیلم «جهان، با من برقص» ساخته سروش صحت است. صحت، در سال ۱۳۹۷ فیلمی با محوریت شخصیت جهان، ویژگی‌ها و روابط دوستانه وی ساخت. داستان در روستایی حوالی ماسال با خانه روستایی، فضا باز و محیطی زیبا به نمایش درآمده است. قطعا سبک تزیین فضا داخلی خانه، چیدمان و مبلمان فضا به‌همراه سرسبزی و دلبازی محیط روستایی ماسال به این فیلم حس و حال فراوانی بخشیده‌ است.

فیلم‌های متعددی در گیلان ساخته شده است که با صحنه‌ها و لوکیشن‌های جذاب در یاد‌ها مانده‌اند؛ اگرچه بخش بزرگی از جاذبه‌های مکانی می‌تواند معطوف به همین بازیابی خاطرات و لمس نزدیک فضایی باشد که در فیلم موردعلاقه‌مان تجربه کرده‌ایم. اگر شما نیز تجربه‌ای مشابه دارید، آن را با کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

فیلم به رنگ خدا در کدام روستای گیلان فیلم‌برداری شده‌ است؟

جوکندان

عمارت فیلم پس از باران چه نام دارد؟

عمارت خاندان میرمسعودی

فیلم ماهی و گربه در کدام ییلاق گیلان ساخته شده است؟

سقالکسار

سه‌گانه عباس کیارستمی در کدام روستای گیلان ساخته شده است؟

روستای کوکر رودبار

منبع کاور:سایت دی جی ۲۴، عکاس: نامشخص

مطالب مرتبط:

دیدگاه