قوی‌ترین پاسپورت های جهان در سال 2022

نگین توکلی
نگین توکلی شنبه، ۱ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۲
قوی‌ترین پاسپورت های جهان در سال 2022

طبق جدیدترین لیست منتشرشده توسط موسسه «هنلی»، ژاپن، کره جنوبی و سنگاپور در صدر لیست قوی‌ترین پاسپورت های جهان قرار دارند.

پاسپورت کشورهای مختلف بر اساس میزان قبولی آن‌ها برای سفر به دیگر کشورها بدون ویزا طبقه‌بندی می‌شوند؛ فاکتوری که نمایانگر قدرت گذرنامه آن کشور است. بر اساس گزارش فصلی جدید منتشرشده از «هنلی و شرکا» (Henley & Partners)، شرکت مشاوره شهروندی و اقامت جهانی مستقر در لندن، سه پاسپورت آسیایی در صدر قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان قرار دارند؛ سه پاسپورتی که به دارندگان خود اجازه می‌دهند بدون ویزا به کشورهای بیشتری در سراسر جهان سفر کنند.

کشور ژاپن با امکان سفر به ۱۹۳ مقصد در سراسر جهان بدون نیاز به ویزا یا امکان صدور ویزای فرودگاهی، از سنگاپور و کره جنوبی پیشی گرفته است و قوی‌ترین پاسپورت‌ جهان را در اختیار دارد. در ادامه این لیست در رتبه دوم، کشور کره جنوبی و سنگاپور با امکان سفر بدون نیاز به ویزا یا امکان صدور ویزای فرودگاهی به ۱۹۲ مقصد به چشم می‌خورند.

با این حال، واکنش محتاطانه‌تر آسیا به همه‌گیری کووید ۱۹ به این معنا است که شهروندان این قاره در حال حاضر کمتر از مردم اروپا یا قاره آمریکا از این آزادی سفر استفاده می‌کنند. 

بر اساس آخرین آمار انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (IATA)، تقاضای مسافران بین‌المللی برای سفر هوایی در منطقه آسیا و اقیانوسیه کماکان کمتر از یک پنجم سطح تقاضا در دوره قبل از همه‌گیری کرونا است. در مقایسه، گزارش شاخص پاسپورت «هنلی» نشان می‌دهد در حال حاضر، تقاضا در بازارهای سفر اروپا و آمریکای شمالی به حدود ۶۰ درصد از سطح تقاضای سفر در دوره قبل از همه‌گیری کرونا بازگشته است.

در جدول زیر، لیست قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان را مشاهده خواهید کرد؛ در این جدول، سه کشور برتر آسیایی به‌همراه تعداد زیادی از کشورهای اروپایی در بالای جدول امتیازات قرار دارند. پاسپورت کشورهای آلمان و اسپانیا با امکان سفر به ۱۹۰ مقصد از نظر اعتبار مساوی هستند و پس از آن‌ها فنلاند، ایتالیا و لوکزامبورگ با امکان سفر به ۱۸۹ مقصد دیده می‌شوند.

در ادامه لیست در جدول قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان، اتریش، دانمارک، هلند و سوئد همگی در رتبه پنجم، قرار گرفته‌اند؛ در حالی که فرانسه، ایرلند، پرتغال و بریتانیا رتبه ششم را به خود اختصاص داده‌اند. نیوزیلند و ایالات متحده نیز در کنار بلژیک، نروژ و سوئیس در رتبه هفتم قرار دارند. شهروندان افغانستانی همچنان در انتهای این فهرست جای گرفته‌اند و تنها امکان سفر به ۲۷ کشور بدون نیاز به ویزا برای آن‌ها مهیا است.

با این حال، با کاهش محدودیت‌های سفر، نشانه‌های امیدوارکننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد پاسپورت‌های با اعتبار کمتر در حال پیشرفت هستند. بر اساس این گزارش، دارندگان پاسپورت هندی هم‌اکنون می‌توانند به ۵۷ مقصد در سراسر جهان بدون نیاز به ویزا سفر کنند؛ آن‌ها پیش از همه‌گیری کرونا نیز امکان سفر به ۵۷ مقصد را داشتند؛ اما در سال ۲۰۲۰ تنها امکان سفر به ۲۳ مقصد بدون نیاز به ویزا برای آن‌ها مهیا بود.

رتبه دارندگان پاسپورت روسیه در لیست قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان، به‌دلیل تهاجم روسیه به اوکراین، بیش از هر زمان دیگری سقوط کرده است. جدول زیر محدودیت‌های موقت یا بسته شدن حریم هوایی به روی شهروندان یک کشور را در نظر نمی‌گیرد؛ بنابراین در حالی که پاسپورت روسی در حال حاضر با امکان سفر به ۱۱۹ مقصد بدون نیاز به ویزا یا با ویزای فرودگاهی، در رتبه پنجاهم قرار دارد، واقعیت این است که ورود شهروندان روسیه به بسیاری از این مقاصد ممنوع است. 

در ادامه در جداول زیر بهترین و ضعیف‌ترین پاسپورت‌های جهان در ماه ژوئیه ۲۰۲۲ را مشاهده خواهید کرد:

رتبهنام کشورتعداد مقاصد سفر بدون نیاز به ویزا یا با ویزای فرودگاهی
۱ژاپن۱۹۳
۲سنگاپور و کره جنوبی۱۹۲
۳آلمان و اسپانیا۱۹۰
۴فنلاند، ایتالیا و لوزامبورگ۱۸۹
۵اتریش، دانمارک، هلند و سوئد۱۸۸
۶فرانسه، ایرلند، پرتغال و انگلستان۱۸۷
۷بلژیک، نیوزیلند، نروژ، سوئیس و آمریکا۱۸۶
۸استرالیا، کانادا، جمهوری چک، یونان و مالت۱۸۵
۹مجارستان۱۸۳
۱۰لیتوانی، لهستان و اسلواکی۱۸۲

لیست قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان

چندین کشور در سراسر جهان به ۴۰ کشور یا کمتر دسترسی بدون ویزا یا با ویزای فرودگاهی (در بدو ورود) دارند.

رتبهنام کشورتعداد مقاصد سفر بدون نیاز به ویزا یا با ویزای فرودگاهی
۱۰۵کره شمالی۴۰
۱۰۶نپال و فلسطین۳۸
۱۰۷سومالی۳۵
۱۰۸یمن۳۴
۱۰۹پاکستان۳۲
۱۱۰سوریه۳۰
۱۱۱عراق۲۹
۱۱۲افغانستان۲۷

لیست ضعیف‌ترین پاسپورت‌های جهان

فهرست ارائه شده توسط شرکت «هنلی اند پارتنرز» یکی از چندین شاخصی است که توسط شرکت‌های مالی برای رتبه‌بندی پاسپورت‌های جهانی ایجاد شده است؛ این رتبه‌بندی بر اساس دسترسی‌هایی است که این پاسپورت‌ها به شهروندان خود ارائه می‌دهند.

شاخص پاسپورت «هنلی»، ۱۹۹ پاسپورت را بر اساس تعداد مقاصدی که دارندگان آن‌ها می‌توانند بدون ویزا به آ‌ن دسترسی داشته باشند، رتبه‌بندی می‌کند. این فهرست در طول سال، با اعمال تغییرات سیاست ویزا بلافاصله به‌روز می‌شود.

کشور ایران با امکان سفر به ۴۳ کشور بدون نیاز به ویزا یا با ویزای فرودگاهی در رتبه ۱۰۲ قرار دارد.

شاخص پاسپورت «آرتون کپیتال» (Arton Capital) پاسپورت‌های ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد و ۶ قلمرو ROC (تایوان، ماکائو (SAR چین)، هنگ کنگ (SAR چین)، کوزوو، سرزمین فلسطین و واتیکان) را در نظر می‌گیرد. این شاخص در سال ۲۰۲۲، کشور امارات متحده عربی را با امکان سفر به ۱۷۱ مقصد بدون نیاز به ویزا یا با ویزای فرودگاهی در رتبه اول قرار داده است.

منبع عکس کاور: مجله آفار. عکاس: ناشناس

مطالب مرتبط:

منبع edition.cnn

دیدگاه