برادران امیدوار و داستان سفر دور دنیا

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۲۵ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۶
برادران امیدوار و داستان سفر دور دنیا

برادران امیدوار نام اولین جهانگردان معاصر ایرانی است که در حدود ۶۸ سال پیش سفری ۱۰ ساله را با موتورسیکلت به دور دنیا انجام دادند.

این مقاله با استفاده از محتوای علیرضا کیخا توسط سعیده خلیلی‌صفا در تاریخ ۱۴۰۱/۴/۲۵ بازنویسی و به‌روزرسانی شده است.

عیسی و عبدالله امیدوار نام دو برادر جهانگرد ایرانی است که با عزمی پولادین و در روزگاری که امکانات سفر مانند امروز نبود، دست به اقدامی شجاعانه زدند و سفر خود را به دور دنیا از تهران با دو دستگاه موتورسیکلت آغاز کردند. موزه برادران امیدوار یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی تهران است که در مجموعه سعدآباد قرار دارد و مجموعه‌ای ارزشمند شامل عکس‌ها و اشیای ارزشمند گردآوری شده این دو برادر از پا و عاج فیل گرفته تا جمجمه گوریل و سر انسان در این موزه برای بازدید علاقه‌مندان گردآوری شده است.

برادران امیدوار چه کسانی بودند؟

برادران امیدوار

منبع عکس: ویکی‌پدیا

عیسی امیدوار و عبدالله امیدوار در سال‌های ۱۳۰۸ و ۱۳۱۰ در دروازه دولاب تهران متولد شدند. برادران امیدوار به‌عنوان معروف‌ترین جهانگردان تاریخ ایران شناخته می‌‌شوند. آن‌ها در سال ۱۳۳۳ عزم خود را برای سفری بی‌نظیر به دور دنیا جزم کردند. در آن زمان سفر به‌اندازه امروز ساده نبود و آن‌ها در این راه متحمل سختی‌های زیادی شدند.

برادران امیدوار نخست سفری هفت ساله با موتورسیکلت «مچلس» انگلیسی (Matchless) به قدرت ۵۰۰ سی‌سی داشتند که روی گلگیر چرخ جلوی آن شعار «همه متفاوت، همه خویشاوند» نوشته شده بود؛ هنگام بازگشت از این سفر، شرکت سیتروئن فرانسه اتوموبیلی به آن‌ها هدیه داد و آن‌ها سفری سه ساله را با اتومبیل سیتروئن دو سیلندر انجام دادند. ماجرای این سفرها در کتابی به نام «سفرنامه برادران امیدوار» به قلم عیسی و عبدالله منتشر شده است.

موزه برادران امیدوار کجاست؟

موزه برادران امیدوار نام یکی از موزه‌های کاخ سعدآباد است. این موزه به افتخار برادران امیدوار در این محل افتتاح شده است و حاوی اشیایی است که این دو برادر از سراسر دنیا جمع‌آوری کردند و با خود به ایران آوردند. بازدید از این اشیا، از سر بریده واقعی انسان گرفته تا جمجمه میمون و شامپانزه و عاج و پای فیل، باعث حیرت بازدیدکنندگانی می‌شود که پیش از بازدید، کمتر از وجود چنین گنجینه گرانبهایی در کشورمان خبر دارند.

در موزه برادران امیدوار تعدادی از تصاویر ثبت شده توسط این دو برادر در کشورهای مختلف دنیا به نمایش در آمده است. حضور در این موزه باعث می‌شود که پس از خروج از آن خاطره‌ای فراموش‌نشدنی در ذهن شما ثبت شود و حس کنید که سفری کوتاه به دور دنیا و البته گذشته داشته‌اید.

دسترسی به موزه برادران امیدوار

  • آدرس از خیابان زعفرانیه: خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد (مشاهده روی نقشه)
  • آدرس از میدان تجریش و خیابان دربند: میدان تجریش، خیابان شهید جعفری، ضلع جنوبی میدان دربند، مجموعه سعدآباد
  • تلفن‌های مجموعه سعدآباد: ۹-۲۲۷۵۲۰۳۱-۰۲۱
  • وب‌سایت مجموعه تاریخی و فرهنگی سعدآباد: sadmu.ir

مجموعه کاخ سعدآباد در شمال تهران قرار گرفته است و با توجه به منطقه زندگی یا اقامت خود در پایتخت، می‌توانید از مسیرهای مختلفی به‌سمت کاخ سعدآباد بروید؛ کافی است از طریق نزدیک‌ترین مسیر به خیابان زعفرانیه بروید و سپس به خیابان طاهری وارد شوید. خیابان طاهری در ضلع شرقی و بخش میانی خیابان شهید فلاحی یا همان زعفرانیه قرار دارد. مجموعه کاخ سعدآباد دو ورودی در خیابان‌های زعفرانیه و دربند دارد.

اگر ساکن شرق تهران هستید، از طریق بزرگراه شهید قاسم سلیمانی (رسالت)، در مسیر شرق به غرب تا بزرگراه مدرس بروید و سپس به این بزرگراه وارد شوید. پس از رسیدن به پل پارک وی، وارد خیابان ولی‌عصر شوید.

در مسیر جنوب به شمال خیابان ولی‌عصر پس از طی کردن مسافتی کوتاه، به خیابان میر شریفی در سمت چپ وارد شوید و از طریق خیابان شادیانه به مقدس اردبیلی برسید. در اولین چهارراه به‌سمت چپ در خیابان پسیان و سپس به اولین خیابان سمت راست به نام پرزین بغدادی وارد شوید. در انتهای خیابان بغدادی، سه راه را به‌سمت چپ بپیچید و به خیابان زعفرانیه برسید. از زعفرانیه که به خیابان طاهری وارد شوید، پس از فاصله‌ای کوتاه، تابلوها و دیوار مجموعه سعدآباد را خواهید دید. مسیر بزرگراه زین‌الدین و اتوبان صدر نیز برای ساکنان شرق تهران گزینه دیگری است.

اگر ساکن غرب تهران هستید،‌ در بزرگراه حکیم مسیر غرب به شرق به اتوبان چمران وارد شوید و تا رسیدن به خروجی مقدس اردبیلی ادامه دهید. از خیابان مقدس اردبیلی به خیابان ثارالله در سمت چپ وارد شوید و تا بلوار بهزادی ادامه دهید. در انتهای بلوار بهزادی به میدان آصف می‌رسید و از طریق خیابان آصف به زعفرانیه و خیابان طاهری خواهید رسید.

اگر تمایل دارید برای رسیدن به کاخ سعدآباد از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید، با استفاده از خط یک خط مترو تهران به میدان تجریش بروید. تاکسی‌های میدان دربند در ابتدای خیابان جعفری و میدان قدس جنب مترو، قرار دارند و تاکسی‌های ایستگاه آصف نیز در ضلع غربی میدان تجریش قرار گرفته‌اند. ازهریک از ورودی‌ها که بخواهید وارد مجموعه شوید، پس از پیاده شدن از تاکسی باید در حدود ۱۰ دقیقه پیاده‌روی کنید. برای رسیدن به میدان‌های تجریش و قدس، از مناطق مختلف تهران خطوط اتوبوسرانی تردد می‌کنند. اتوبوس‌های بی‌آرتی نیز در طول مسیر خیابان ولی‌عصر تردد دارند.

اگر با وسیله نقلیه شخصی به‌سمت مجموعه کاخ سعدآباد می‌روید، ورودی زعفرانیه برای شما مناسب‌تر است؛ زیرا محدوده وسیع‌تری برای پارک خودرو در دسترس خواهید داشت و اگر با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به کاخ سعدآباد می‌روید، تاکسی‌های میدان دربند را انتخاب کنید تا پیاده‌روی کمتری برای ورود به مجموعه داشته باشید.

موزه برادران امیدوار در مجموعه سعدآباد

شرایط بازدید از موزه برادران امیدوار

  • قیمت بلیط: در تابستان ۱۴۰۱ هزینه بازدید از موزه برادران امیدوار به‌ازای هر نفر گردشگر داخلی ۴۰۰۰ تومان و گردشگر خارجی ۵۰,۰۰۰ تومان است.
  • ساعت بازدید: همه‌روزه از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۸:۴۵
  • بلیط‌فروشی: تا ساعت ۱۷:۰۰

مجموعه کاخ موزه سعد آباد در روزهای ۱۴ خرداد (رحلت امام خمینی (ره))،‌ ۲۱ رمضان (شهادت امام علی (ع))، ۲۵ شوال (شهادت امام جعفر صادق (ع))، ۲۸ صفر (رحلت پیامبر (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع)) و روزهای تاسوعا و عاشورا تعطیل است. همچنین، در زمان برگزاری مراسم رسمی تشریفات نهاد ریاست جمهوری، مجموعه سعدآباد تعطیل می‌شود.

سر کوچک شده انسان - از منطقه آمازون اهدایی رئیس قبیله جیوارو - موزه برادران امیدوار

منبع: ویکی‌پدیا

آیا برادران امیدوار در قید حیات هستند؟

عبدالله امیدوار در پایان ماجراجویی ۱۰ ساله در آفریقا، قطب جنوب، آسیا، قطب شمال، اروپا، آمریکا و استرالیا، در کشور شیلی ساکن شد و به حرفه سینما پرداخت و به یکی از نمادهای سینمای شیلی تبدیل شد. طبق اطلاعیه مرکز فرهنگی لاموندا در سانتیاگو شیلی وی در تاریخ ۲۴ تیر ۱۴۰۱ در سن ۸۹ سالگی در کشور شیلی درگذشت. 

گفتنی است عیسی امیدوار پس از پایان آن سفرها به ایران بازگشت. وی در حال حاضر ساکن تهران و در قید حیات است.

پرسش‌های متداول

موزه برادران امیدوار کجاست؟

مجموعه سعدآباد

علت شهرت برادران امیدوار چیست؟

سفری ۱۰ ساله که در حدود ۶۸ سال پیش با موتورسیکلت به دور دنیا انجام دادند.

هزینه بازدید از موزه برادران امیدوار چقدر است؟

هزینه بازدید از موزه برادران امیدوار در تابستان ۱۴۰۱ به‌ازای هر نفر گردشگر داخلی ۴۰۰۰ تومان و گردشگر خارجی ۵۰,۰۰۰ تومان است.

آیا برادران امیدوار در قید حیات هستند؟

عبدالله امیدوار در تاریخ ۲۴ تیر ماه ۱۴۰۱ و در سن ۸۹ سالگی در کشور شیلی در گذشت. عیسی امیدوار ساکن تهران و در زمان نگارش این مطلب در قید حیات است.

منبع عکس کاور: iranindepth.com

مطالب مرتبط:

دیدگاه