انواع سس سالاد؛ از سس ماست تا سس سالاد سزار + روش‌های تهیه

نگین توکلی
نگین توکلی یکشنبه، ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۶
انواع سس سالاد؛ از سس ماست تا سس سالاد سزار + روش‌های تهیه

سس‌ها از همراه‌های همیشگی سالادها و غذاها هستند و طعم و مزه فوق‌العاده‌ای به آن‌ها می‌بخشند.

بیشتر افراد از سس‌های آماده مایونز، فرانسوی، هزار جزیره و غیره برای مزه‌دار کردن سالاد استفاده می‌کنند؛ اما بهتر است بدانید که یک سس سالاد خوب و خانگی می‌تواند طعم سالاد را به‌قدری هیجان‌انگیز کند که همه عاشق آن شوند. با تهیه انواع سس سالاد در خانه علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، می‌توانید مواد اولیه را طبق سلیقه خود به سس بیفزایید و همچنین از کیفیت و تازگی آن‌ها اطمینان داشته باشید؛ ضمن اینکه تهیه سس سالاد در خانه بسیار آسان و مفرح است.

اغلب سس‌ها از ترکیب یک ماده اسیدی (مانند آب لیمو، سرکه یا سرکه بالزامیک)، مقداری چربی (مانند روغن زیتون، روغن آووکادو و روغن کنجد و...)، یک ماده شیرین برای متعادل کردن مزه‌ها (مانند عسل، شیره افرا یا شکر) نمک، فلفل، سیر و سایر گیاهان و ادویه‌جات درست می‌شوند. در ادامه شما را با انواع سس سالاد آشنا خواهیم کرد.

آنواع سس سالاد

منبع عکس: wholefully.com. عکاس: ناشناس

با آنواع سس سالاد آشنا شوید: 

سس سالاد با ماست

سس رنچ ماست یونانی (Greek Yogurt Ranch)

سس ماست یونانی مزرعه

منبع عکس: wholefully.com. عکاس: ناشناس

تهیه سس لذیذ رنچ ماست یونانی بسیار آسان است و شما می‌توانید آن را روی هر سالادی بریزید یا به‌عنوان سس پیتزا، سبزیجات، سوسیس یا بال مرغ از آن استفاده کنید. این سس با پایه ماست یونانی، تهیه شده از شیر کامل، سرشار از چربی و پروتئین سالم است. تهیه این سس به مواد اولیه زیادی نیاز ندارد

از مواد اولیه سس ماست یونانی رنچ می‌توان به ماست یونانی ساده تهیه شده از شیر کامل (پایه خامه‌ای سس)، سیر یا پودر سیر، پیاز یا پودر پیاز، جعفری (تازه یا خشک)، پیازچه (تازه یا خشک)، نمک، فلفل، دوغ، خردل دیژون (خردل آمیخته با خامه و ادویه) و آب لیموی تازه اشاره کرد. برای تهیه سس کافی است تمام مواد لازم را در یک ظرف شیشه‌ای با درب محکم بریزید و شیشه را محکم تکان دهید؛ سپس آن را برای ۱۵ دقیقه کنار بگذارید. البته اگر دوست دارید سس یکدست‌تری داشته باشید، مواد اولیه را داخل مخلوط کن یا غذاساز بریزید و مخلوط کنید.

سس رنچ ماست یونانی برای یک هفته داخل یخچال در ظرف دربسته قابل‌نگهداری است. اگر از سبزیجات خشک به‌جای سبزیجات تازه در تهیه این سس استفاده کردید، باید حداقل چند ساعت سس را کنار بگذارید تا طعم مواد به خورد هم برود.

سس بلوچیز (Blue Cheese)

سس پنیر آبی

منبع عکس: wholefully.com. عکاس: ناشناس

سس بلوچیز، چاشنی بی‌نظیری برای انواع سالاد، استیک گوشت گاو، سیب‌زمینی سرخ‌کرده و بال مرغ تند است

سس بلوچیز به‌سرعت در خانه آماده می‌شود و برای تهیه آن به مواد اولیه اندکی نیاز دارید. بلوچیز از آن دسته موادی است که افراد یا عاشق آن هستند یا از آن تنفر دارند. اگر از طرفداران بلوچیز هستید، باید بدانید که این سس خامه‌ای، سریع، ساده و بسیار لذیذ است. از مواد اولیه این سس می‌توان بلوچیز خرد شده، ماست یونانی تهیه شده از شیر کامل، آب لیمو، دوغ، سیر یا پودر سیر، نمک و فلفل را نام برد. همچنین سس ووسترشر یکی دیگر از مواد اولیه این سس است می‌توانید ان را در خانه آماده و نگهداری کنید. سس ووسترشر یکی از معروف‌ترین سس‌های خوشمزه و پرطرفدار دنیا است که به‌تنهایی یا به‌عنوان پایه بسیاری از دیگر سس‌ها کاربردهای گوناگونی دارد.

برای تهیه سس بلوچیز تمام مواد لازم را در یک ظرف شیشه‌ای با درب محکم بریزید و شیشه را برای چند دقیقه محکم تکان دهید. اگر سس یکدست‌تر و نرم‌تری می‌خواهید، مواد را در غذاساز بریزید و مخلوط کنید. این سس تا یک هفته در ظرف دربسته شیشه‌ای در یخچال قابل‌نگهداری است. سس بلوچیز با استیک گوشت گاو، سیب‌زمینی سرخ کرده و بال مرغ تند، ترکیب بی‌نظیری می‌سازد که به‌محض امتحان کردن، عاشق آن خواهید شد.

سس گشنیز و لیمو (Cilantro Lime)

سس خامه‌ای گشنیز و لیمو

منبع عکس: thekitchn.com. عکاس: ناشناس

سس خامه‌ای گشنیز و لیمو، سسی ساده با بافت سنگین و طعم تند است که می‌توان آن را با انواع سالاد، از جمله سالادهای تاکو یا ساندویچ بوریتو، مرغ و ماهی نوش جان کرد. آب لیموی تازه، گشنیز تازه، ماست یونانی ساده، عسل، سیر، گشنیز آسیاب شده، نمک و روغن زیتون فوق بکر از مواد اولیه این سس هستند. برای تهیه این سس تمام مواد لازم را در غذاساز بریزید و مخلوط کنید تا یک سس یکدست داشته باشید. سس خامه‌ای گشنیز و لیمو تا یک هفته در یخچال در ظرف دربسته قابل‌نگهداری است.

سس وینگرت کلاسیک یونانی (Classic Greek Vinaigrette)

سس وینگرت کلاسیک یونانی

منبع عکس: thekitchn.com. عکاس: ناشناس

سس وینگرت کلاسیک یونانی، سسی خارق‌العاده و بسیار لذیذ است که گفته می‌شود آشپزان یونانی آن را روی هر چیزی از گوشت بره گرفته تا سیب‌زمینی و سالاد می‌ریزند. این سس را می‌توان مستقیما به‌عنوان سس سالاد یا به‌عنوان مرینیت برای سبزیجات تازه، سبزیجات بوداده و گوشت استفاده کرد.

سرکه قرمز، آب لیموی تازه، سیر له شده، پونه کوهی خشک، نمک، فلفل سیاه، روغن زیتون، پنیر فتای خرد شده و ماست یونانی یا ساده از مواد تشکیل‌دهنده سس وینگرت کلاسیک یونانی هستند. این سس به‌راحتی در شیشه با تکان دادن یا در غذاساز در ظرف چند ثانیه آماده می‌شود و شما می‌توانید آن را تا یک هفته در ظرف دربسته در یخچال نگهداری کنید.

سس کلاسیک الهه سبز (Green Godess)

سس کلاسیک الهه سبز

منبع عکس: thekitchn.com. عکاس: ناشناس

قدمت سس کلاسیک الهه سبز به دهه ۱۹۲۰ میلادی بازمی‌گردد

سس کلاسیک الهه سبز نوعی سس بر پایه سس مایونز، سیر و سبزیجات است که با رنگ سبز و طعم بی‌نظیر خود، سالاد را بسیار خوشمزه و جذاب می‌کند. این سس در دهه ۱۹۲۰ میلادی در هتل تاریخی پلس (Palace Hotel) در سان‌فرانسیسکو برای بزرگداشت «جورج آرلیس»، پس از افتتاحیه نمایشنامه موفق «الهه سبز» ابداع شد.

زرده تخم‌مرغ، خردل دیژون، آب لیموی تازه، روغن زیتون، برگ‌های جعفری تازه خرد شده، پیازچه خرد شده، ترخون خرد شده، خمیر انچووی، سیر خرد شده، ماست یونانی یا خامه ترش و نمک از مواد اولیه سس کلاسیک الهه سبز هستند. برای تهیه این سس باید زرده تخم‌مرغ، خردل و آب لیمو را در غذاساز با سرعت بالا هم بزنید؛ سپس روغن زیتون را به‌تدریج به آن بیفزایید و با دور پایین مخلوط کنید تا سسی شفاف و غلیظ به دست آید. سبزیجات، سیر و خمیر انچووی را به سس بیفزایید و آن‌ها را برای چند ثانیه مخلوط کنید تا سسی یکدست و سبزرنگ داشته باشید. در نهایت سس را در یک کاسه با ماست یا خامه ترش مخلوط کنید و به آن نمک بیفزایید.

سس سالاد با ارده

سس ارده ساده (Tahini)

سس ارده ساده از سایت NYT Cooking

منبع عکس: NYT Cooking. عکاس: ناشناس

سس ارده یکی از ساده‌ترین و خوش‌طعم‌ترین سس‌های دنیا است که هرچند با انواع غذاها و پیش‌غذاهای عربی همراه می‌شود و تمام مواد اولیه آن در ایران نیز موجود است، هنوز در میان اکثر مردم کمتر شناخته شده است و به‌ندرت از آن استفاده می‌شود. اگر از طعم کنجد لذت می‌برید و از طرفداران خوراک‌های برپایه کنجد مانند ارده‌شیره، حلوای کنجد، حمص و... هستید، حتما این سس را تهیه و امتحان کنید تا در میان خوراک‌های روزمره شما جا بگیرد!

مواد اولیه تشکیل دهنده سس ارده ساده شامل ارده، آبلیمو، روغن زیتون، نمک و فلفل است که با افرودن میزان دلخواه آب گرم، می‌توانید میزان غلظت آن را تعیین کنید؛ کافی است این مواد را به‌خوبی باهم مخلوط و آن را همراه با انواع سالاد یا ساندویچ‌ها (مانند ساندویچ فلافل) نوش جان کنید. سس ارده کلاسیک به‌عنوان یک پایه، در تهیه بسیاری از دیگر سس‌ها کاربرد دارد و با افزودن ادویه‌ها، سبزیجات و طعم‌دهنده‌های دیگر، ترکیب‌ها و مزه‌های متفاوتی با آن خلق می‌شود.

سس ارده سبز (Green Tahini)

سس ارده سبز

منبع عکس: thekitchn.com. عکاس: ناشناس

سس ارده سبز، سسی مناسب تابستان با طعم کمی خنک، کمی شیرین و کمی فلفلی است که با ترکیب سبزیجات مختلف درست می‌شود. این سس را می‌توان با انواع سالاد یا انواع غذاهای گریل سرو کرد. جعفری، ریحان، نعناع، ​​گشنیز، شوید یا پیازچه، آب لیمو، آب، نمک و ارده از مواد تشکیل‌دهنده سس ارده سبز هستند که به‌سادگی و در ظرف چند دقیقه در غذاساز آماده می‌شود. این سس را می‌توان تا چهار روز در یخچال در ظرف دربسته نگهداری کرد.

سس سالاد رژیمی

سس وینگرت آووکادو (Avocado Vinaigrette)

سس وینگرت خامه‌ای آووکادو

منبع عکس: wholefully.com. عکاس: ناشناس

وینگرت آووکادو، سسی رژیمی و بدون لبنیات است که بافت بی‌نظیر خود را از آووکادو می‌گیرد؛ میوه‌ای سرشار از فیبر، چربی سالم و ویتامین K که به بدن در جذب آنتی اکسیدان‌های لازم کمک می‌کند. آووکادو، سرکه سفید، آب لیمو، نمک، فلفل و روغن زیتون فوق بکر از مواد اولیه این سس هستند. برای تهیه سس وینگرت آووکادو تمام مواد به‌جز روغن زیتون را در مخلوط کن بریزید و مخلوط کنید تا یک سس با بافت یکدست داشته باشید؛ سپس روغن زیتون را به‌تدریج اضافه کنید و با دور پایین هم بزنید تا سس شما آماده شود. 

سس وینگرت لیمو و چیلی (Chili Lime Vinaigrette)

سس وینگرت لیمو و چیلی

منبع عکس: wholefully.com. عکاس: ناشناس

سس وینگرت لیمو و چیلی، سسی ساده و بسیار لذیذ است که با طعم خود شما را به هیجان می‌آورد. این سس شفاف و کمی تند را می‌توانید در تمام سالادها استفاده کنید؛ اما بهترین ترکیب آن با ساندویچ تاکو و سالاد لوبیا چیتی، نخود و لوبیا سیاه است. برخی افراد که به تندی علاقه بیشتری دارند، با افزودن ورقه‌های فلفل قرمز بیشتر، سس تندتری درست می‌کنند.

برای تهیه سس وینگرت لیمو و چیلی به مواد اولیه بسیار کمی نیاز دارید که به احتمال زیاد همه آن‌ها در خانه موجود هستند. آب لیموترش و پوست لیموترش، سرکه قرمز (برای افزودن کمی گاز به سس)، سس سویا (برای افزودن طعم نمک)، عسل (برای افزودن طعم شیرینی)، روغن زیتون فرابکر یا روغن آووکادو، سیر یا پودر سیر، زیره و نمک (برای تکمیل طعم فلفل) و ورقه‌های فلفل قرمز تند از مواد تشکیل‌دهنده این سس هستند. برای تهیه سس کافی است تمام مواد لازم را در یک شیشه با درب محکم بریزید و شیشه را محکم تکان دهید؛ البته اگر دوست دارید سس یکدست‌تری داشته باشید، مواد را داخل مخلوط‌کن یا غذاساز بریزید و مخلوط کنید.

سس وینگرت لیمو و چیلی را می‌توان برای دو هفته در داخل شیشه با درب بسته در یخچال نگهداری کرد. این سس به‌دلیل داشتن عسل در ترکیب خود، داخل یخچال کمی سفت می‌شود؛ اما نگران نباشید؛ کافی است آن را چند دقیقه در محیط بیرون از یخچال بگذارید و سپس آن را تکان دهید تا دوباره به حالت اولیه خود برسد. این سس کاربردهای بسیاری فراتر از مزه‌دار کردن سالاد دارد و شما می‌توانید از آن برای مزه‌دار کردن تاکوی گوشت گاو، مرغ، میگو یا غذاهای دریایی نیز استفاده کنید.

سس زنجبیل و کنجد (Sesame Ginger)

سس زنجبیل و کنجد

منبع عکس: wholefully.com. عکاس: ناشناس

سس زنجبیل و کنجد یک سس رژیمی خوشمزه با طعم آجیلی و تند است

سس زنجبیل و کنجد از آن دسته سس‌هایی است که می‌توان آن را با تقریبا انواع سالاد، غذاهای نودلی، ساندویچ‌های اسپرینگ رول و دلمه مصرف کرد. این سس خوشمزه به لطف زنجبیل تازه رنده‌شده، دارای طعمی آجیلی با کمی تندی است. روغن زیتون فوق بکر (پایه سس)، روغن دانه کنجد برشته، سرکه برنج مزه‌دار شده با نمک و شکر، سس سویا، سیر یا پودر سیر، عسل (برای متعادل کردن طعم‌ها) و زنجبیل تازه پوست کنده و رنده شده، مواد اولیه سس زنجبیل و کنجد هستند.

برای تهیه سس زنجبیل و کنجد مواد اولیه را در یک شیشه با درب محکم بریزید و شیشه را محکم تکان دهید؛ البته اگر دوست دارید سس یکدست‌تری داشته باشید، مواد را داخل مخلوط‌کن یا غذاساز بریزید و مخلوط کنید. این سس را می‌توان برای دو هفته در یخچال در ظرف دربسته نگهداری کرد.

سس زنجبیل و هویج (Carrot Ginger)

سس زنجبیل و هویج

منبع عکس: thekitchn.com. عکاس: ناشناس

سس زنجبیل و هویج، سسی ساده و رژیمی است که می‌توان آن را با هر نوع سالاد یا غذا (سوپ، مرغ کبابی، نودل و غیره) نوش جان کرد. این سس ژاپنی نارنجی رنگ، شیرین و تند با موادی چون میسو (خمیر سویا و نمک و غلات تخمیر شده)، هویج، زنجبیل، موسیر، سرکه برنج، روغن کنجد و تمبر هندی یا سس سویا درست می‌شود. برای تهیه سس باید در ابتدا تمام مواد لازم در غذاساز با هم مخلوط کنید تا کاملا پوره شوند؛ سپس آب و روغن سبزیجات را به‌تدریج در غذاساز بریزید تا سسی با بافت یکدست داشته باشید. سس زنجبیل و هویج را می‌توان تا یک هفته در ظرف دربسته در یخچال نگهداری کرد.

سس وینگرت تمشک (Raspberry Vinaigrette)

سس وینگرت تمشک

منبع عکس: thekitchn.com. عکاس: ناشناس

سس وینگرت تمشک یک سس تابستانی و هیجان‌انگیز است که می‌توانید با انواع سالاد سرو کنید. برای تهیه این سس به تمشک تازه یا یخ‌زده، سرکه سفید، موسیر ساطوری شده، روغن زیتون، نمک دریایی و فلفل سیاه تازه آسیاب شده نیاز دارید. تمام مواد به‌جز روغن زیتون را در غذاساز بریزید و مخلوط کنید؛ سپس روغن زیتون را به‌تدریج به مواد بیفزایید تا سس شما آماده شود. سس وینگرت تمشک را می‌توان تا یک هفته در یخچال در ظرف دربسته نگهداری کرد.

سس رنچ بادام هندی (Cashew Ranch)

سس بادام هندی مزرعه بدون لبنیات

منبع عکس: wholefully.com. عکاس: ناشناس

سس بادام هندی مزرعه بدون لبنیات، سسی رژیمی و بسیار لذیذ با بافت خامه‌ای است که می‌توان آن را با انواع سالاد و سبزیجات، پیتزا یا چیپس مصرف کرد. برای تهیه این سس در ابتدا باید بادام هندی‌ها را برای چند ساعت در آب جوش خیس کنید و سپس آن‌ها را در غذاساز بریزید و آن‌قدر مخلوط کنید تا یک سس خامه‌ای با بافت سنگین به دست آید. در واقع سس بادام هندی را می‌توان به‌عنوان جایگزین لبنیات معرفی کرد؛ زیرا بافت آن به محصولات لبنی شباهت بسیاری دارد.

مایونز، پوست و آب لیموی تازه، سرکه سیب، پودر سیر، پودر پیاز، فلفل سیاه، شوید تازه خرد شده یا شوید خشک، پیازچه تازه خرد شده یا شوید خشک و نمک دریایی از مواد اولیه سس رنچ بادام هندی هستند. برای تهیه این سس کافی است تمام مواد لازم را در مخلوط‌کن بریزید و با هم مخلوط کنید. این سس را می‌توان تا ۱۰ روز در یخچال نگهداری کرد.

سس رنچ شیر نارگیل (Coconut Milk Ranch)

سس شیر نارگیل مزرعه

منبع عکس: wholefully.com. عکاس: ناشناس

سس رنچ شیر نارگیل با طعمی آجیلی، خامه‌ای و تند، سسی بدون لبنیات است که می‌توان آن را با هر سالاد، سبزیجات یا غذایی (مرغ، بیکن، پیتزا) مصرف کرد. سس مایونز، شیر نارگیل پرچرب، سیر یا پودر سیر، پیاز یا پودر پیاز، شوید تازه خرد شده یا شوید خشک، جعفری و پیازچه تازه یا خشک، پیاز سبز، نمک، فلفل سیاه، سرکه سیب و سرکه سفید از مواد اولیه این سس هستند.

برای تهیه سس شیر نارگیل باید سبزیجات تازه یا خشک را با ادویه‌ها در یک کاسه مخلوط کنید؛ سپس شیر نارگیل، سرکه‌ها و سس مایونز را به آن‌ها بیفزایید و هم بزنید تا سسی یکدست به دست آید. سس را برای نیم ساعت در یخچال بگذارید تا آماده شود. این سس را می‌توان تا یک هفته در یخچال در ظرف دربسته نگهداری کرد.

سس سالاد سزار

سس سالاد سزار

منبع عکس: thekitchn.com. عکاس: ناشناس

سالاد سزار یک سالاد ایتالیایی آمریکایی است که سس آن به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود

سالاد سزار، سالادی با اصالت ایتالیایی آمریکایی و قدمتی در حدود ۱۰۰ سال است. این سالاد سبز، دومین سالاد محبوب در ایران پس از سالاد شیرازی به شمار می‌آید و از مواد اولیه آن می‌توان به مرغ سوخاری یا گریل شده، کاهو، تکه‌های خرد شده نان تست با پنیر پارمزان و سس اشاره کرد. سس سالاد سزار به‌طور کلاسیک متشکل از آب لیمو ترش، روغن زیتون، تخم‌مرغ، سس ووسترشر، سیر، خردل و فلفل سیاه است.

سالاد سزار را می‌توان به‌جای مرغ با ماهی تن، ماهی کولی یا بیکن نیز درست کرد. در حال حاضر، سالاد سزار در منوی بیشتر کافه‌ها و رستوران‌ها دیده می‌شود و این سالاد، یکی از پرطرفدارترین سالادهای رستوران‌های درجه یک به شمار می‌آید. برای تهیه یک سس ساده سالاد سزار ساده کافی است پوست و آب لیمو را با پنیر پارمزان رنده‌شده، خردل دیژون و فلفل سیاه تازه آسیاب شده در غذاساز مخلوط کنید تا بافتی یکدست حاصل شود؛ سپس روغن زیتون فوق بکر را به‌تدریج اضافه کنید و سس را برای چند دقیقه دیگر مخلوط کنید تا آماده شود. این سس سزار ساده تا سه روز در یخچال قابل نگهداری است.

سالاد سزار

منبع عکس: مجله افق کورش. عکاس: ناشناس

برخی افراد نیز سس سالاد سزار را با ترکیب آب لیمو‌ترش تازه، نمک، فلفل سیاه، سرکه بالزامیک یا سرکه سفید، سس مایونز یا سس هزار جزیره، سس خردل، سیر رنده شده، پنیر پارمزان و چند قطره روغن زیتون در یک کاسه درست می‌کنند. در نظر داشته باشید که بهتر است سس سالاد سزار را قبل از مصرف برای حداقل یک ساعت در یخچال بگذارید.

سس سالاد کلم

سالاد کلم

منبع عکس: thespruceeats.com. عکاس: ناشناس

سالاد کلم سفید یکی از انواع سالادهای خوشمزه و پرطرفدار رستورانی است که با مواد متنوعی چون هویج، کلم سفید و کشمش درست می‌شود. 

سس سالاد کلم ساده

برای تهیه سس سالاد کلم ساده کافی است سس مایونز، عسل یا شکر، آب لیمو ترش تازه، نمک و فلفل سیاه را در یک کاسه خوب مخلوط کنید تا سسی یکدست داشته باشید.

سس ایتالیایی خانگی

سس ایتالیایی خانگی

منبع عکس: wholefully.com. عکاس: ناشناس

سس ایتالیایی خانگی طعمی دلپذیر و آجیلی دارد و برای تهیه آن به مواد اولیه کمی نیاز پیدا خواهید کرد. از مواد اولیه این سس می‌توان به سرکه قرمز (برای افزودن طعم تندی)، پنیر پارمزان رنده شده (برای افزودن طعم آجیلی)، جعفری، ریحان و پونه کوهی (ادویه‌های کلاسیک ایتالیایی به‌صورت تازه یا خشک)، روغن زیتون فوق بکر (پایه سس) یا روغن آووکادو، آب لیموی تازه، سیر و پیاز خرد شده (یا پودر سیر و پودر پیاز)، عسل، نمک و فلفل اشاره کرد.

برای تهیه سس ایتالیایی مواد اولیه را در یک شیشه با درب محکم بریزید و شیشه را محکم تکان دهید. سپس آن را برای نیم ساعت کنار بگذارید تا سس آماده شود. اگر ترجیح می‌دهید سس یکدست‌تری داشته باشید، مواد را داخل مخلوط‌کن یا غذاساز بریزید و مخلوط کنید. این سس تا دو هفته در یخچال در ظرف دربسته قابل نگهداری است. سس ایتالیایی خانگی را می‌توان در کنار انواع سالادهای سبز مانند سالاد کلم، سالادهای ایتالیایی، سالادهای پاستا یا به‌عنوان مرینیت برای مرغ و ماهی استفاده کرد.

سس سالاد روسی

سس سالاد روسی

منبع عکس: hamariweb.com. عکاس: ناشناس

سالاد روسی یا سالاد الویه سالادی مشهور، مقوی و بسیار خوشمزه است که همه عاشق آن هستند. سالاد الویه را می‌توان به‌عنوان پیش غذا، غذای پیک‌نیک یا سفر، یک غذای سبک در جشن‌های تولد و دورهمی‌های خانوادگی یا به‌عنوان غذای اصلی در وعده ناهار یا شام همراه با نان باگت، فرانسوی یا انواع دیگر نان سرو کرد. مرغ، کالباس، قارچ، خیارشور، پیاز، سیب‌ زمینی، تخم‌مرغ، سس، آب مرغ، نخود فرنگی، هویج، نمک، فلفل سیاه و آب لیمو از مواد تشکیل‌دهنده سالاد الویه هستند که بسته به سلیقه افراد ممکن است از همه آن‌ها یا بخشی از آن‌ها استفاده شود.

سالاد روسی همان سالاد الویه است

برای تهیه سس سالاد روسی کافی است سس مایونز یا ماست، آب لیمو یا سرکه، آب مرغ یا روغن زیتون، نمک و فلفل سیاه را در کاسه‌ای جداگانه خوب مخلوط کنید تا یک سس یکدست و نرم داشته باشید. در افزودن نمک به سس سالاد روسی احتیاط کنید؛ زیرا ممکن است خیارشور شما، طعم نمکی زیادی به سالاد بدهد و سالاد شما در نهایت شور شود. به‌علاوه آب لیمو، لیمو ترش و سرکه را فقط باید به حدی به سالاد اضافه کنید که تعادلی به مزه‌های آن بدهد. توجه داشته باشید که مقدار زیاد این طعم‌دهنده‌ها، سالاد الویه شما را ترش می‌کند.

در برخی طرز تهیه‌ها به سس سالاد الویه، آویشن یا پودر سیر نیز اضافه می‌شود. برخی افراد برای درست کردن سس سالاد روسی از پنیر فتا یا پنیر خامه‌ای، کمی شیر، نمک، فلفل سیاه و آب لیموی تازه استفاده می‌کنند.

سس سالاد میوه

سس وینگرت بالزامیک (Balsamic Vinaigrette)

سس وینگرت بالزامیک

منبع عکس: wholefully.com. عکاس: ناشناس

وینگرت بالزامیک، سسی ساده با طرز تهیه‌ای آسان است که به مواد اولیه اندکی از جمله روغن زیتون فوق بکر (پایه سس)، سرکه بالزامیک، خردل دیژون، عسل، نمک، فلفل و سیر یا پودر سیر نیاز دارد. برای تهیه سس، تمام مواد اولیه را در یک شیشه با درب محکم بریزید و شیشه را محکم تکان دهید؛ اگر دوست دارید سس یکدست‌تری داشته باشید، مواد را داخل مخلوط‌کن یا غذاساز بریزید و مخلوط کنید. 

سس وینگرت بالزامیک را می‌توان تا چند هفته در یخچال در ظرف دربسته نگهداری کرد. این سس را می‌توان با انواع سالاد از جمله سالاد میوه (ترکیب گلابی، بلوچیز، گردو، اسفناج و کمی پودر دارچین)، میوه جات (به‌خصوص هندوانه) و گوجه فرنگی یا به‌عنوان مرینیت هر نوع گوشتی مصرف کرد.

سس سالاد ماکارونی

سس سالاد ماکارونی

منبع عکس: مجله افق کورش. عکاس: ناشناس

سالاد ماکارونی یکی از پرطرفدارترین سالادهای بین‌المللی است که به‌عنوان پیش غذا، مخلفات کنار غذا و حتی وعده اصلی سرو می‌شود. سالاد ماکارونی، بسته به شهر، منطقه و رستورانی که این سالاد را برای شما سرو می‌کند، از انواع بی‌نظیری برخوردار است و می‌توان آن را به‌صورت کاملا گیاهی نیز درست کرد.

ماکارونی پخته فرمی، انواع سبزیجات، انواع گوشت (مرغ، تن ماهی و غیره)، سوسیس و کالباس، ادویه‌جات و پنیر از مواد تشکیل‌دهنده این سالاد هستند. سالاد ماکارونی پس از آماده شدن در سسی متشکل از سس مایونز (یا سس فرانسوی یا ترکیب ماست یونانی و روغن زیتون)، سرکه سفید یا آب لیمو ترش تازه، شکر سفید، سس خردل و نمک و فلفل غلتانده و به‌صورت سرد سرو می‌شود. طرز تهیه سس سالاد ماکارونی بسیار ساده است و کافی است تمام مواد لازم را در یک کاسه خوب باهم مخلوط کنید. در برخی طرز تهیه‌ها سس سالاد ماکارونی را با ترکیب سس مایونز، سس فرانسوی، سس کچاپ و سس تند یا سس مایونز، خامه و شیر عسلی درست می‌کنند.

سس سالاد اسفناج

سس سالاد اسفناج

منبع عکس: suebeehomemaker.com. عکاس: ناشناس

سالاد اسفناج از انواع سالادهای مفید، جدید و پرطرفدار ایرانی است که با طعمی فوق‌العاده لذیذ، یک سالاد مجلسی نیز به شمار می‌آید. برای تهیه سس این سالاد رب انار، سرکه بالزامیک، روغن زیتون، نمک و فلفل را در یک کاسه مخلوط کنید تا یک سس یکدست داشته باشید. در برخی طرز تهیه‌ها نیز از ترکیب سرکه قرمز، روغن زیتون، خردل دیژون، عسل، نمک و فلفل برای سس سالاد اسفناج استفاده می‌کنند.

سس خردل

سس عسل و خردل

سس عسل و خردل

منبع عکس: wholefully.com. عکاس: ناشناس

سس عسل و خردل با طرز تهیه‌ای ساده در مدت زمان کوتاهی آماده می‌شود و با طعمی شیرین و تند، با هر سالاد یا غذایی قابل مصرف است. خردل دیژون، عسل، سرکه سیب، روغن زیتون فوق بکر، نمک و فلفل از مواد اولیه این سس هستند که برای تهیه آن کافی است مواد را داخل یک ظرف دربسته شیشه‌ای بریزید و چندین بار محکم تکان دهید. سس عسل و خردل برای یک تا دو هفته در ظرف دربسته شیشه‌ای یا پلاستیکی در یخچال قابل نگهداری است.

سس عسل و خردل را می‌توان به‌عنوان مرینیت مرغ استفاده کرد. این سس همچنین ترکیبی عالی با سالاد اسفناج، سیب و نخود و همچنین سالاد سیب و گردو می‌سازد. 

سس ساده وینگرت لیمو (Lime Vinaigrette)

سس ساده وینگرت لیمو

منبع عکس: wholefully.com. عکاس: ناشناس

وینگرت به سس دارای سرکه و روغن زیتون و ادویه گفته می‌شود

وینگرت لیمو یک سس شفاف و خوشمزه با طعم ترش و مرکباتی است که می‌توان آن را روی هر سالاد سبزی ریخت. تهیه این سس بسیار ساده است و در مدت زمان کوتاهی آماده می‌شود. بیشتر مواد اولیه سس وینگرت لیمو به احتمال زیاد در هر خانه‌ای یافت می‌شوند.

سرکه قرمز، خردل دیژون (خردل آمیخته با خامه و ادویه)، روغن زیتون فوق بکر (پایه وینگرت لیمو)، آب و پوست لیمو، سیر، عسل (برای متعادل کردن طعم‌ها)، نمک، فلفل و پونه کوهی تازه خرد شده از مواد اولیه تهیه این سس هستند. 

برای تهیه سس وینگرت لیمو تمام مواد لازم را در یک شیشه با درب محکم بریزید و شیشه را محکم تکان دهید.  اگر دوست دارید سس یکدست‌تری داشته باشید، مواد را داخل مخلوط‌کن یا غذاساز بریزید. این سس را می‌توان تا دو هفته در ظرف دربسته در یخچال نگهداری کرد. این سس را می‌توان همراه با سالادهای میوه، سالادهای یونانی و با مرغ مصرف کرد.

سس خردل ویژه

سس خردل ویژه

منبع عکس: thekitchn.com. عکاس: ناشناس

سس خردل ویژه یکی از انواع سس‌هایی است که می‌توانید همراه با سالاد یا غذاهای گوشتی سرو کنید. این سس با ترکیب پوست و آب لیموی تازه، سیر ریز خرد شده، خمیر انچووی یا انچووی ریز خرد شده تازه، روغن سبزیجات یا روغن کانولا، نمک، فلفل سیاه تازه آسیاب شده و خردل دیژون (خردل آمیخته با خامه و ادویه) تهیه می‌شود. سس خردل ویژه را می‌توان تا یک هفته در ظرف دربسته در یخچال نگهداری کرد. 

اگر انواع سس‌های سالاد ذکر شده را امتحان کرده‌اید یا سس جدیدی می‌شناسید، نظر خود را با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

مواد سس سالاد ماکارونی چیست؟

سس مایونز (یا سس فرانسوی یا ترکیب ماست یونانی و روغن زیتون)، سرکه سفید یا آب لیمو ترش تازه، شکر سفید، سس خردل و نمک و فلفل

مواد سس سالاد اسفناج چیست؟

رب انار، سرکه بالزامیک، روغن زیتون، نمک و فلفل

ترکیب اصلی سس سالاد سزار چیست؟

آب لیمو ترش، روغن زیتون، تخم‌مرغ، سس ووسترشر، کنسرو ماهی انچووی، سیر، خردل و فلفل سیاه

سس سالاد روسی متشکل از چه موادی است؟

سس مایونز یا ماست، آب لیمو یا سرکه، آب مرغ یا روغن زیتون، نمک و فلفل سیاه

منبع عکس کاور: wholesomelicious.com. عکاس: ناشناس

مطالب مرتبط:

دیدگاه