تفاوت هتل و متل | هتل بهتر است یا متل؟

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۲
تفاوت هتل و متل | هتل بهتر است یا متل؟

هتل و متل تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند که از آن جمله می‌توان به تمایز در نوع امکانات و خدمات، موقعیت مکانی، معماری، مدت زمان اقامت و... اشاره کرد.

بسیاری از مسافران و گردشگران برای اقامت در طول سفر به‌سراغ هتل یا متل می‌روند و اکثر آن‌ها فرق هتل و متل را نمی‌دانند؛ در حالی که تفاوت‌های درخورتوجهی نظیر خدمات، قیمت، تعداد کارکنان و... بین آن‌ها وجود دارد؛ به‌عنوان مثال، اگر به‌دنبال بهترین قیمت هستید و به امکانات محل اقامت‌تان اهمیت نمی‌دهید، متل‌ها می‌توانند انتخاب مناسبی باشند.

در مقابل، وقتی ترجیح می‌دهید که اقامتگاه شما مجهز به امکانات و خدمات رفاهی مانند وای‌فای، روم سرویس، سالن ورزشی، اسپا و غیره باشد، باید به‌سراغ رزرو جا در هتل‌ بروید. به این ترتیب، با شناخت تفاوت‌های هتل و متل می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام‌یک به بهترین وجه نیازهای شما را برآورده می‌کند.

در این مقاله می‌توانید اطلاعات کافی و مناسبی درباره این تفاوت‌ها به دست آورید.

فرق هتل و متل:

تعریف متل و هتل

بر اساس دیکشنری وبستر (Webster)، کلمه هتل در سال ۱۷۶۵ میلادی ابداع شد و از کلمه‌ای فرانسوی «hôtel» می‌آید و به مکانی اطلاق می‌شود که اقامتگاه، غذا، سرگرمی و سایر خدمات را به مسافران ارائه می‌دهد.

ورودی متل

منبع عکس: سایت unsplash (عکاس: mike beaumont)

طبق این دیکشنری، کلمه متل خیلی دیرتر (در سال ۱۹۲۵ میلادی) به وجود آمد و ترکیبی از کلمه‌های «موتور» و «هتل» است و اقامتگاهی را توصیف می‌‌کند که فقط برخی از خدمات هتل را در اختیار مهمانان می‌گذارد و مسافران آن اغلب، رانندگان و سرنشینان وسایل نقلیه موتوری هستند. با توسعه سیستم بزرگراهی آمریکا، متل‌ها نیز گسترش یافتند و نیاز به توقفگاه‌های کنار جاده‌ای را برای رانندگان مرتفع کردند.

متل با هتل چه تفاوتی دارد؟ 

تفاوت هتل و متل در مکان

هتل‌ها معمولا در مکان‌هایی مانند مرکز شهر یا نزدیک به جاذبه‌های گردشگری معروف قرار گرفته‌اند و امکان تردد راحت و دسترسی آسان به مناطق شهری را برای مهمانان فراهم می‌کنند. همچنین در صورت رزرو جا در هتل می‌توانید از میان انواع اتاق‌ها، سوییت‌ها و حتی ویلاها دست به انتخاب بزنید.

متل‌ها معمولا در میان شهرها، کنار جاده‌ها، بزرگراه‌ها و اغلب در حومه شهرها و در امتداد مسیرهای پرتردد مسافران قرار دارند. 

تفاوت هتل و متل در معماری

معماری متل

منبع عکس: سایت novascotia

یکی از تفاوت‌های اصلی هتل و متل، طراحی و ساخت‌وساز آن‌ها است. هتل‌ها اغلب شامل صدها اتاق در چندین طبقه هستند که از طریق یک لابی مرکزی، پلکان، آسانسور و راهروهای داخلی به یکدیگر متصل می‌شوند؛ همچنین از طراحی‌ ویژه‌ای نیز برخوردار هستند که آن‌ها را جذاب و شیک می‌کند.

متل‌ها معمولا یک یا دو طبقه هستند و به شکلی طراحی می‌شوند که دسترسی به هر اتاق مستقیما از پارکینگ امکان‌پذیر باشد. در متل‌ها خبری از لابی نیست؛ در حالی که در هتل مجبور هستید از لابی عبور کنید و با استفاده از آسانسور به اتاق خود برسید.

تفاوت هتل و متل در امکانات

تخت خواب بزرگ دو نفره در اتاق هتل

منبع عکس: سایت unsplash (عکاس:vojtech bruzek) 

امکانات موجود در اتاق‌های هتل به‌مراتب کامل‌تر از متل است و اغلب شامل گاوصندوق، یخچال مینی، سشوار، وای‌فای و... می‌شود؛ در صورتی که در بیشتر متل‌ها، امکانات محدودی نظیر حوله و روتختی برای مهمانان در نظر گرفته شده است.

تفاوت هتل و متل در خدمات

یکی دیگر از تفاوت‌های هتل و متل، به خدمات آن‌ها مربوط می‌شود. هتل‌ها اغلب خدمات گسترده‌تری ارائه می‌دهند که از آن جمله می‌توان به روم سرویس (امکان ارائه غذا و پذیرایی در اتاق)، رستوران، خشک‌شویی، استخر سرپوشیده، سالن ورزشی و اسپا اشاره کرد. خدمات هتل‌ها ارتباط مستقیمی با تعداد ستاره‌ آن‌ها دارد و بر این اساس یک تا پنج ستاره می‌گیرند.

ستاره‌های هتل به‌عنوان استانداردهای بین‌المللی مشخص می‌کنند که چه انتظاراتی از هتل موردنظر داشته باشید. هتل‌ها به‌دلیل قرارگیری در داخل شهرها امکان برگزاری جلسات و کنفرانس‌ها را برای شرکت‌ها و افراد مختلف فراهم می‌کنند. همچنین اگر به منطقه‌ای سفر می‌کنید که با آن آشنایی ندارید، کارکنان هتل‌ها می‌توانند در برنامه‌ریزی فعالیت‌ها یا ارائه اطلاعات محلی به شما کمک کنند.

خدمات متل‌ها کمتر است و برخی از آن‌ها مواردی نظیر استخر و صبحانه را پوشش می‌دهند. ضمن اینکه معیار بین‌المللی خاصی برای متل‌ها وجود ندارد و سطح خدماتشان به‌اندازه هتل‌ها متفاوت نیست.

تفاوت هتل و متل در کارکنان

هتل و متل، هر دو انواع مختلفی کارمند را در کادر خود دارند. دامنه فعالیت افراد شاغل در هتل متنوع است و کارمندانی در سمت پذیرش، کانسیرج، دربان، چمدان‌بر، سرآشپز، خانه‌دار، کارکنان پارکینگ و اپراتورهای آسانسور مشغول به کار هستند. بسیاری از هتل‌ها علاوه بر مدیریت اصلی، یک یا چند مدیر داخلی در بخش‌های مختلف نیز دارند.

در متل‌ها که اقامتگاه‌های کوچک‌تری محسوب می‌شوند و نوع خدمات محدود است، تعداد و نوع فعالیت کارکنان نیز کاهش می‌یابد و معمولا فقط شامل کارکنانی برای پذیرش و خانه‌داری می‌شود.

تفاوت هتل و متل در هزینه اقامت

استراحتگاهی با کلبه های چوبی و استخر بزرگ

منبع عکس: سایت unsplash (عکاس: kelsey curtis)

از تفاوت‌های اصلی هتل و متل می‌توان به تفاوت در قیمت اشاره کرد. هتل‌ها معمولا برای هر شب اقامت هزینه بیشتری دریافت می‌کنند؛ اگرچه موقعیت مکانی و سطح خدمات آن‌ها نیز در تعیین این موضوع نقش مهمی دارد.

متل‌ها می‌توانند ارزان‌ترین مکان‌ها برای اقامت در نزدیکی شهرها باشند؛ به‌خصوص که خدمات و امکانات بسیار محدودی دارند.

تفاوت هتل و متل در مدت اقامت

هتل‌ها برای اقامت طولانی‌ در حد چندین هفته تا چندین ماه طراحی شده‌اند. از آنجا که هتل‌ها در مکان‌هایی قرار دارند که به مراکز تفریحی و اصلی شهرها نزدیک هستند، مسافران و گردشگران برای اقامت طولانی‌تر در آن‌ها ترغیب می‌شوند.

متل‌ها برای اقامت کوتاه‌تر در حد چند روز به کار می‌روند. در واقع، آن‌ها برای کنار جاده‌ها طراحی شده‌اند و به‌دلیل فقدان امکانات و جاذبه‌های گردشگری در اطرافشان، به‌عنوان اقامتگاهی موقت برای استراحت محسوب می‌شوند.

تاریخچه متل

پارک تعدادی خودرو در پارکینگ جلوی متل

منبع عکس: سایت novascotia.com (عکاس: ناشناس)

در اوایل قرن بیستم میلادی که خودروها به‌وسیله رایجی برای حمل‌ونقل جاده‌ای تبدیل شدند و شبکه‌های آزادراهی گسترش یافتند، به‌تدریج متل‌ها روی کار آمدند. متل‌ها یک پدیده کاملا آمریکایی هستند که به‌عنوان اقامتگاه‌هایی در امتداد اولین بزرگراه‌های بزرگ کشور، به رانندگان جاده‌ای و خانواده‌های خسته، محلی برای استراحت ارائه می‌کردند.

اولین اقامتگاه برای مسافرانی که با خودرو سفر می‌کردند، در اواخر دهه ۱۹۱۰ میلادی ساخته شد. قبل از آن، مسافرانی که توانایی پرداخت هزینه اقامت در هتل را نداشتند، در خودروی خود می‌خوابیدند یا در مزارع کنار جاده چادر می‌زدند. اقامتگاه‌های کنار جاده‌ای در دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ مجهز به آب لوله‌کشی، محوطه پیک‌نیک و سرویس بهداشتی شدند.

اصطلاح متل در سال ۱۹۲۵ میلادی توسط آرتور هاینمن ابداع شد. او وقتی نتوانست برای نصب تابلوی «Milestone Motor Hotel» روی سردر متل خود جای کافی پیدا کند، «motor hotel» را به‌صورت اختصاری به‌شکل «mo-tel» درآورد. بسیاری از مشاغل دیگر راه او را رفتند و شروع به ساخت کمپ‌های خودرویی کردند.

تابلوی متل به زبان انگلیسی

منبع عکس: سایت unsplash (عکاس:nicolas cool)

در دوران رکود بزرگ آمریکا، مسافران برای کاهش هزینه‌های سفر، اقامت در متل‌های کنار جاده‌ای را به‌جای هتل‌های پرهزینه‌ در مرکز شهر انتخاب می‌کردند. در دهه ۱۹۴۰ میلادی هم‌زمان با جنگ جهانی دوم، ساخت‌‌وساز متل‌ها متوقف شد؛ چراکه نیروی انسانی و هزینه‌ها باید صرف جنگ می‌شد. با این حال، ساخت‌وساز محدودی در نزدیکی پایگاه‌های نظامی در جریان بود که در آن هر کابین برای اسکان سربازان و خانواده‌هایشان به کار می‌رفت.

در خلال جنگ جهانی دوم، شرکت‌های خودروسازی موفقیت زیادی در ساخت تانک و خودروهای جنگی داشتند و با پایان جنگ، این موضوع به نفع خودروها تمام شد. با افزایش تعداد خودروها، مسیرها توسعه بیشتری پیدا کرد و متعاقبا‌ سفرها بیشتر شد. متل‌ها نیز محبوبیتی دوچندان یافتند.

پس از جنگ در دهه ۱۹۵۰ میلادی، رونق ساخت متل‌ها در مقیاس وسیع آغاز شد و تا سال ۱۹۴۷ میلادی تقریبا ۲۲,۰۰۰ متل در آمریکا وجود داشت و این تعداد تا سال ۱۹۵۰ میلادی به ۵۰,۰۰۰ واحد رسید که به نیمی از ۲۲ میلیون مسافر ایالات متحده خدمات می‌دادند. یک سال بعد متل‌ها از نظر تقاضا از هتل‌ها پیشی گرفتند.

این صنعت در سال ۱۹۶۴ میلادی با ۶۱,۰۰۰ واحد اقامتی به اوج خود رسید و بسیاری از متل‌ها روی تابلوهای نئونی رنگارنگ خود، تبلیغاتی را آغاز کردند که نشان می‌داد در تابستان‌های گرم مجهز به تهویه مطبوع هستند یا در زمستان‌های سرد، بخاری دارند. گرچه رونق متل‌ها تداوم نداشت و تعداد متل‌های آمریکا در سال ۲۰۱۲ میلادی به ۱۶,۰۰۰ مورد کاهش یافت. 

انواع متل

تعدادی ساختمان سفیدرنگ دارای شیروانی

منبع عکس: سایت unsplash (عکاس: austin forrest)

متل‌ها امکانات و خدمات بسیار محدودی را در اختیار مهمانان خود قرار می‌دهند؛ هرچند همه آن‌ها کیفیت پایینی ندارند و برخی از متل‌ها تلاش کرده‌اند تا خدمات مطلوبی برای اقامت مسافران و گردشگران مهیا کنند؛ بنابراین شاید بتوان متل‌ها را به دو دسته کلی تقسیم کرد:

  • متل‌هایی که فقط با خدمات ابتدایی، نیازهای ضروری مهمانان را مرتفع می‌کنند.
  • متل‌هایی که مجهز به مبلمان مناسب و خدماتی همچون استخر و رستوران هستند. این متل‌ها امکانات خوبی برای اتاق‌ها فراهم کرده‌اند.

متل‌ های معروف ایران

ورودی متل شهر قصه

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: محمد محمدی)

از پیش از انقلاب تاکنون متل‌های متعددی در گوشه‌وکنار کشور ساخته شده است که الزاما شبیه متل‌های خارجی نیستند و گاهی اوقات ویژگی‌های متمایزی نسبت به آن‌ها دارند. بیشتر متل‌های ایران در نواحی شمال کشور قرار دارند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • متل ساحلی شهر قصه بابل: این متل علاوه بر امکانات مناسب، واحد‌های اقامتی متنوعی شامل اتاق دو تخته و سه تخته، آپارتمان‌های دو خوابه، ویلای یک‌خوابه، ویلای چهار نفره رو به دریا و... دارد.
  • متل پارسیان کلاردشت: یکی از متل‌های حاشیه‌ دریای خزر، متل پارسیان کلاردشت است که برخلاف سایر متل‌ها در اینجا می‌توانید به‌جای اتاقی ساده، از اقامت در ویلایی دوبلکس با امکانات کامل برخوردار شوید.
  • متل مهستان بابلسر: این متل از گزینه‌های دیگر پیش روی شما برای اقامت در مازندران است که چندین آپارتمان و سوییت دارد و با اقامت در آن می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دریای خزر بروید. امکانات این متل شامل کولر گازی، اجاق گاز، یخچال، تلویزیون، بخاری گازی و غیره است.
  • متل بهشت افرا بابلسر: در سفر به مازندران می‌توانید در یکی از ۸۸ ویلای دو خوابه و ۲۴ ویلای یک‌خوابه این متل اقامت کنید. فضای سبز با ۶۰ آلاچیق، رستوران و کافی‌شاپ با انواع و اقسام غذاهای محلی شمالی و نوشیدنی‌های گوارا، زمین بازی کودکان و... از امکانات این متل هستند.
  • متل گلسرخ نوشهر: از دیگر متل‌های مازندران می‌توان به متل گلسرخ نوشهر اشاره کرد. این متل، سوییت‌ها و ویلاهای مجهزی با ظرفیت‌های متفاوت دارد. امکاناتی مانند کولر گازی، یخچال، مبلمان، اینترنت، تلفن، کمد لباس، شوفاژ و غیره در این متل به چشم می‌خورد. ضمن اینکه از این محل دسترسی خوبی به دریای خزر و جنگل سیسنگان خواهید داشت.
  • متل نگین خزرکنار تنکابن: این متل در کیلومتر ۱۲ جاده تنکابن به رامسر واقع شده است و علاوه بر ۱۴ باب سوییت در فاز ویلایی، هفت واحد در ساختمان‌های دو طبقه و سه طبقه در فاز آپارتمانی دارد. ساحل اختصاصی، دسترسی آسان و سریع به مکان‌های گردشگری نظیر آب‌گرم رامسر و جنگل‌های دو هزار و سه هزار از مزیت‌های اقامت در این متل است.

لابی هتلی با چندین مبل

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: حمید خانی)

در بخش‌های دیگر کشور متل‌های بسیار کمی مشغول به کار هستند؛ نظیر متل دنای شیراز که در جاده‌ مرودشت به شیراز و در نزدیکی تخت جمشید و پاسارگاد قرار دارد. خانه‌های مجزای این متل با قیمت‌ مناسب ارائه می‌شوند.

پرسش‌های متداول

تفاوت هتل و متل و هاستل چیست؟

تفاوت هتل و متل و هاستل در نوع معماری، خدمات، امکانات، موقعیت، کارکنان، هزینه اقامت و مدت اقامت است.

تفاوت اساسی هتل و متل چیست؟

هدف از ساخت هتل‌ها لذت بردن از امکانات آن‌ها است؛ در حالی که متل برای اقامت ارزان و استراحت موقت تاسیس شده است.

هتل بهتر است یا متل؟

هتل‌ها و متل‌ها اهداف متفاوتی را ارائه می‌کنند و بر اساس موقعیت مکانی،‌ساختار معماری و آنچه که ارائه می‌دهند، مسافران با نیازهای مختلف را جذب می‌کنند.

منبع عکس کاور: سایت unsplash (عکاس: visualsofdana)

مطالب مرتبط:

دیدگاه