مشهورترین شکلات های جهان، از نوتلا تا کیت کت

فاطمه حکمت شعار
فاطمه حکمت شعار شنبه، ۱۱ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۶
مشهورترین شکلات های جهان، از نوتلا تا کیت کت

بسیاری از شکلات‌‌های معروف خارجی چون نوتلا، کیت‌کت، مارس، گلکسی، اولکر و میلکا در ایران نیز محبوب هستند و اغلب مردم با نام و طعم شگفت‌انگیز آن‌ها آشنایی دارند.

شکلات در دنیای امروز به انواع و اشکال گوناگون و در طعم‌های متفاوت از سوی تولیدکنندگان بسیاری تهیه و عرضه می‌شود. در این میان، برخی از سازندگان شکلات در دنیا از سابقه و شهرت بیشتری برخوردارند و اغلب مردم در سراسر جهان، نام آن‌ها را شنیده‌اند یا با طعم شکلات‌های خاصشان آشنایی دارند. شکلات های معروف خارجی را همچنان باید در کشورهای سوئيس و بلژيک و سپس، آلمان،‌ ایتالیا و فرانسه جست‌و‌جو کرد. با این حال، امروزه شکلات‌های متنوعی در سراسر دنیا تولید می‌شود که هریک عطر و طعم ویژه‌ای دارند و طرفداران مخصوص خود را جذب می‌کنند.

شکلات از شگفتانگیزترین کشفهای بشر است که  حدود ۴۰۰۰ سال پیش و در قبایل آمریکای لاتین به وجود آمد. در ابتدا با دانه‌های کاکائو نوشیدنی تلخ و سرد تهیه می‌کردند و شکلات تا سال‌ها، تنها به‌صورت مایع مصرف داشت. با ورود کاکائو به اسپانیا و ایتالیا و فرانسه در اواسط قرن شانزدهم میلادی، اروپایی‌ها با افزودن شکر و استفاده از دستورالعمل‌های خاص، طعم آن را شیرین کردند و نوشیدنی شکلاتی گرم را به سرد ترجیح دادند. این شکلات گرم و شیرین و گران‌قیمت، تنها توسط قشر مرفه جامعه به مصرف می‌رسید و برخی لقب غذای پادشاهان را به آن داده بودند.

گفته می‌شود که اولین شکلات تخته‌ای مدرن نیز در ۱۸۴۷ میلادی و با افزودن کره کاکائو ذوب شده به کاکائو ایجاد شد. در نهایت، شکلات راه طولانی را طی کرد تا به‌شکل امروزی در دسترس عموم مردم در سراسر جهان قرار گرفت.

در این مقاله با قدیمی‌ترین و مشهورترین برندهای شکلات در سراسر جهان آشنا خواهید شد و مسیر پر فراز و نشیبی را که شکلات‌سازان برتر دنیا تا به امروز طی کرده‌اند، خواهید شناخت. 

شکلات های معروف خارجی:

لینت (Lindt)

تبلت‌های شکلات لینت

منبع عکس:Grid-Uproxx؛ نام عکاس: ناشناس

لینت اند اسپرانگلی (lindt & sprungli) نام کامل یکی از بزرگ‌‌ترین کارخانه‌های شکلات‌سازی جهان است که در میان عامه مردم به لینت شهرت دارد. آغاز به کار لینت از یک مغازه شیرینی‌فروشی کوچک در محله‌ای قدیمی در زوریخ بود؛ زمانی که «داوید اسپرانگلی شوارتز» و پسرش «رودولف» در سال ۱۸۴۵ میلادی، شروع به تولید شکلات‌های جامد کردند.

فروش بالا و موفقیت نسبی این کسب و کار کوچک، دو سال بعد به تاسیس یک کارخانه منجر شد. شهرت و محبوبیت آن‌ها تا جایی رشد کرد که در سال ۱۸۵۹ میلادی، دومین شیرینی‌فروشی بزرگ این خانواده در منطقه «پارادپلاتز» زوریخ افتتاح شد. مکانی که امروزه نیز به یک مغازه شکلات‌فروشی اسپرانگلی اختصاص دارد.

در ۱۸۹۲ میلادی «یوهان رودولف» مدیریت کارخانه پدر را به عهده گرفت و هفت سال بعد، شرکت خصوصی خود را تاسیس کرد. وی توانست شرکت «لینت» را به ارزش ۱/۵ میلیون فرانک سوئیس خریداری کند و بدین ترتیب، برند «لینت و اسپرانگلی» متولد شد.

 اختراع اتفاقی فرایند کنچینگ در ۱۸۷۹ میلادی و توسط لینت، بافت شکلات را نرم و لطیف و عطر و طعم آن را بیشتر کرد

«رادولف لینت» پیش از فروش برند لینت، روزها و شب‌های ناموفق زیادی را پشت سر گذاشت تا به نامی معتبر در صنعت شکلات‌سازی سوئیس تبدیل شود. در آن زمان، شکلات‌های جامد بافت بسیار سختی داشتند و باید جویده می‌شدند. لینت به‌صورت اتفاقی در ۱۸۷۹ میلادی موفق شد تا راهی برای لطیف‌تر کردن بافت شکلات بیابد؛ زمانی که دستگاه‌ها برای یک شب، روشن ماندند و فرایند «کنچینگ» (Conching) کشف شد؛ فرآیندی که طی آن، عطر و طعم شکلات غنی‌تر و دلپذیرتر و بافت آن لطیف‌تر می‌شود تا به‌محض قرار دادن در دهان آب شود.

در نهایت، این کشف به اختراع دستگاهی رسید که به «لانگ کونچ» شهرت یافت و برند لینت بعد از واگذاری به اسپرانگلی، راز کونچینگ را نیز به آن‌ها فروخت تا طعم محبوب شکلات‌های لینت برای همیشه ماندگار شود.

برند سوئیسی «لینت اند اسپرانگلی» امروزه بیش از ۳۷۰ شکلات‌فروشی، کافه و کسب و کارهای گوناگون در سراسر جهان دارد و تمام این شهرت و محبوبیت خود را مرهون کسی است که با تلاش فراوان توانست راز یک شکلات نرم و معطر و دلچسب را کشف کند.

کدبری (Cadbury)

تبلت های شکلات کدبری

منبع عکس: chocomarvi؛ نام عکاس: ناشناس

شرکت بریتانیایی کدبری از جمله مهم‌ترین و اصیل‌ترین تولیدکنندگان شکلات، آدامس، آب‌نبات و فرآورده‌های قندی در دنیا است. انواع شکلات خالص، شکلات مایع، شکلات شیری، شکلات شیری با شیر بیشتر، تخم‌مرغ‌های جشن عید پاک و دیگر انواع شکلات و شیرینی و نوشیدنی، از جمله محصولات محبوب برند کدبری به حساب می‌آید. گفته می‌شود که تنها تولید یکی از انواع شکلات‌های کدبری، روزانه به ۵/۵ میلیون بسته می‌رسد.

داستان شکل‌گیری برند معروف کدبری به سال ۱۸۲۴ میلادی برمی‌گردد؛ زمانی که جوانی به نام «جان کدبری» مغازه کوچک خواربار فروشی خود را در شهر بیرمنگام افتتاح کرد. او در کنار دیگر اجناس این مغازه به تهیه و فروش نوعی نوشیدنی شکلاتی دست‌ساز روی آورد و سپس تصمیم گرفت در مقیاسی بزرگ‌تر به تولید شکلات‌های مایع ادامه دهد. جان کدبری تا سال ۱۸۴۲ میلادی توانست ۱۱ نوع کاکائو و ۱۶ نوع نوشیدنی شکلاتی را تهیه و توزیع کند. پس از آن و با همراهی برادرش، شرکت برادران کدبری را تاسیس و در ۱۸۵۴ میلادی، گارانتی سلطنتی را نیز از ملکه الیزابت دریافت کرد.

همکاری و شراکت جان و بنجامین کدبری، ۶ سال بعد با بیماری جان پایان گرفت و این کسب و کار شکلاتی به فرزندان وی واگذار شد. خط تولید محصولات گسترش یافت و اسانس کاکائوی کدبری به‌صورت کاملا طبیعی و بر پایه کره کاکائوی خالص به بازار آمد. اسانس شکلات کدبری در واقع، آغاز تولید شکلات‌های امروزی را رقم زد.

شکلات‌هایی با پوشش ناگت، آب‌نبات شکری، پسته، کارامل، آولاین و محصولاتی مشابه، نتیجه همکاری کدبری با یک کارشناس شیرینی‌پزی بود و اولین شکلات شیری این شرکت نیز در ۱۸۹۷ تولید شد.

در سال ۱۹۶۹ میلادی، دو شرکت کدبری و اسکوپس (برند معروف تولید آب معدنی گازدار و نوشیدنی‌های بدون الکل) با یکدیگر ادغام می‌شوند و «کدبری اسکوپس» شکل می‌گیرد. حال این شرکت به زعم برخی، بزرگترین شرکت تولید شیرینی و شکلات در جهان است که با ۲۰۰ سال سابقه و تجربه کسب و کار، روند موفقیت خود را در سال‌های پیش رو نیز ادامه خواهد داد.  

فررو روشر (Ferrero Rocher)

شکلات توپی فررو روشر

منبع عکس: dailymail؛ نام عکاس: ناشناس

برند ایتالیایی فررو اسپا را سومین تولیدکننده شکلات در جهان می‌دانند؛ برندی که بیش از ۲۰۰ سال در صنعت شکلات پیشرو بوده است. شکلات فررو برای نخستین بار در سال ۱۹۸۲ میلادی و توسط قنادی ایتالیایی به نام «میشل فررو» به اروپا معرفی شد. نام شکلات برگرفته از نام این قناد و کلمه فرانسوی Rocher (به‌معنای صخره) است که نگاهی به روایت مریم مقدس دارد.

گفته می‌شود که نگاه مذهبی فررو که یک فرد کاتولیک بود و نیز شباهت ظاهری این شکلات به صخره، چنین عنوانی را برایش به ارمغان آورد. شکلات فررو روشر از یک فندق برشته درون پوششی ویفری تشکیل شده که این ویفر ترد و نازک را نیز با لایه‌ای شکلاتی همراه با تکه‌های فندق پوشانده‌اند. یک شیرینی چند لایه محبوب و خوشمزه که در کاغذی لوکس و طلایی پیچیده شده تا علاوه بر طعمی خاص و شگفت‌انگیز، ظاهری فریبنده و جذاب نیز داشته باشد و همواره به‌عنوان یکی از گزینه‌های مطلوب برای هدیه دادن انتخاب شود.

ایده استفاده از فندق به‌جای شکلات، توسط شخص فررو ارائه شد؛ چراکه پس از جنگ جهانی دوم، قیمت کاکائو بسیار گران بود و استفاده از آن، هزینه هنگفتی در پی داشت. حال، این شرکت شکلات‌سازی را بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فندق در دنیا می‌دانند که  حدود ۲۵ درصد از کل فندق جهان را (آن هم از نوع بهترین فندق‌های موجود) برای تهیه شکلات‌های خود استفاده می‌کند.

میزان تولید این شکلات نیز به نسبت مصرف بالای آن، بسیار زیاد تخمین زده می‌شود و بنا بر آمارهای موجود، تقریبا ۴/۸ میلیارد شکلات فررو روشر در سال تولید و عرضه می‌شود. این شکلات خاص و رویایی توانست در کنار نوتلا، کیندر و کیت‌کت که از دیگر محصولات برند فررو اسپا هستند، بیش از ۱۰ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۶ میلادی درآمد ایجاد کند.

هرشیز (Hersheys)

بارهای شکلاتی برند هرشی

منبع عکس: eatthis؛ نام عکاس: ناشناس

هرشی یا هرشیز از جمله معتبرترین و معروف‌ترین برندهای آمریکایی در زمینه صنایع غذایی و بزرگ‌ترین تولیدکننده انواع شکلات در آمریکای شمالی به حساب می‌آید. این شرکت چند ملیتی در سال ۱۸۹۴ میلادی توسط «میلتون هرشی» تاسیس شد و عمده فعالیت آن، تولید و پخش محصولاتی چون شکلات، کارامل، بادام زمینی، پرتزل و انواع چیپس سیب‌ زمینی است. هرشی روزگاری شاگرد مغازه آب‌نبات فروشی بود و پس از مستقل شدن و چندین شکست پی‌درپی، کارامل‌های خوش‌ طعمی تولید کرد که باعث رونق کسب و کارش شد.

کیفیت، شهرت و محبوبیت کارامل‌های هرشی، وی را به فکر تولید شکلات انداخت و در سال ۱۸۹۳ میلادی، او توانست با الهام از یک ماشین شکلات‌سازی، دستگاهی تهیه کرده و کارامل‌هایی با روکش شکلات را با برند خود تولید کند. وی همچنین در مدت زمانی طولانی، همه تلاش خود را به کار بست تا دستورالعملی خاص برای تولید شکلات شیری بیابد و سرانجام پس از آزمون و خطای فراوان، موفق شد راز شکلات شیری با کیفیت مورد نظر خود را کشف کند. هرشی برای تهیه شیر تازه، یک گاوداری نیز تاسیس کرد تا از شیر تازه محلی برای تولید شکلات شیری خود استفاده کند. راز تولید شکلات‌های شیری هرشی و ترکیب و دستورالعمل خاص آن تا به امروز نیز بر کسی فاش نشده است.

هرشی نخستین کسی بود که با شعار لوکس قابل دستیابی، دسترسی به شکلات‌های شیری را برای عموم مردم ممکن ساخت

در گذشته شکلات شیری تنها برای قشر مرفه و ثروتمند جامعه تولید و عرضه می‌شد؛ اما میلتون هرشی نخستین کسی بود که با شعار «لوکس قابل دستیابی» و روش تولید انبوه شکلات شیری، تهیه این محصول و دیگر شکلات‌های زیبا و متنوع را برای عموم مردم ممکن ساخت.

حال هرشی با تنوع محصولاتی شامل شکلات‌هایی به‌شکل سیگار، ویفرهایی در بسته‌بندی‌های رنگارنگ، انواع بیسکویت، کیک، میلک شیک، نوشیدنی‌های گوناگون، پودر کاکائو، پودر کاکائو تلخ، سیروپ با طعم بادام، سیروپ با طعم کارامل، شکلات مایع داغ، شکلات صبحانه، شکلات تخته‌ای معمولی، شکلات تخته‌ای شیری، سس شکلات توت‌فرنگی، بیسکویت شکلات کیت‌ کت، ووپرز، شکلات کره بادام زمینی رییز، شکلات بوسه (Hershey’s Kisses) و سایر انواع شکلات‌های زیبا و محبوب خود، توانسته است در بیش از ۶۰ کشور جهان محصولات خود را با موفقیت بسیار توزیع کند.

کیت کت (KitKat)

شکلات کیت کت

منبع عکس: birminghammail؛ نام عکاس: ناشناس

برند محبوب کیت کت به‌عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان شکلات در جهان در سال ۱۹۳۵ میلادی و توسط شرکت رونتریز (Rowntree's) در انگلستان پایه‌گذاری شد. در سال ۱۹۸۸ این شرکت قدیمی شیرینی و شکلات به شرکت سوئیسی «نستله» واگذار شد و هم‌اکنون، امتیاز تولید این شکلات در انحصار نستله است و کیت کت‌های شرکت هرشی نیز تحت لیسانس نستله در آمریکا تولید می‌شود. هرچند به اذعان برخی از منابع موجود، حقوق استفاده از برند کیت کت، میان دو شرکت مذکور به اشتراک گذاشته شده است.

کیت کت در واقع نوعی شکلات تخته‌ای به‌شکل بار است که از دو یا چهار ویفر سه لایه بلند و باریک تشکیل شده که آن را با پوشش شکلاتی به یکدیگر متصل کرده‌اند. استفاده از نام این شکلات برای محصولات غذایی به قرن ۱۸ میلادی برمی‌گردد؛ زمانی‌ که باشگاه و نوع خاصی از پای را به افتخار «کریستوفر کتلینگ» تحت عنوان «کیت کت» نام‌گذاری کردند.

علاوه بر طعم دوست‌داشتنی و نوستالژیک، لوگوی متفاوت و به‌یادماندنی کیت کت و استفاده از رنگ‌های قرمز و نقره‌ای را در آن، یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت این شکلات در جهان می‌دانند. این لوگو که امروزهدر زمزه یکی از ارزشمندترین لوگوهای جهان قرار دارد، بارها در طی سالیان گذشته به روزرسانی شده است؛ اما اصول گرافیکی آن، همچنان بدون تغییر باقی مانده است.

سال ۱۹۴۲ میلادی و با کمبود شیر تازه به‌دلیل وقوع جنگ جهانی دوم، کیت کت با طعم شکلات سیاه به بازار عرضه شد و روکش آن نیز به رنگ آبی درآمد. پس از پایان جنگ و با افزایش دسترسی به شیر در ۱۹۴۹ میلادی، کیت کت نیز بار دیگر به طعم شیری و لوگوی قرمز رنگ خود بازگشت. در پایان دهه ۴۰ میلادی، کیت کت با موفقیت چشم‌گیری مواجه شد و محصولات آن به بازارهای کانادا، آفریقای جنوبی، ایرلند، استرالیا و نیوزلند نیز راه یافت. در نهایت و با تقاضای رو به رشد مشتریان، کیت کت تصمیم به گسترش فعالیت خود گرفت و همکاری خود را با شرکت آمریکایی هرشی آغاز کرد. پس از خریداری این برند توسط شرکت نستله، کارخانه‌هایی در ژاپن، مالزی، هند و چین تاسیس شد تا این شکلات محبوب در سراسر جهان در دسترس مردم قرار گیرد.

اولین کیت کت با طعم متفاوت پرتقال را در ۱۹۹۶ در بریتانیا عرضه کردند و استقبال از آن سبب شد تا طعم‌های دیگری چون نعنا و کارامل نیز به بازار آید. کیت کت با شکلات تلخ، دیگر محصول تازه این شرکت بود که به‌دلیل اقبال عمومی به خواص بالای شکلات سیاه در سال ۲۰۰۶ آن را تولید و عرضه کردند. کیت کت سفید و کیت کت خامه و کوکی، از جمله آخرین محصولات این شرکت است که تولید اولیه آن به سال ۲۰۱۲ میلادی بر می‌گردد و نوآوری‌های شرکت کیت‌ کت همچنان ادامه دارد.

امروزه این شکلات خوشمزه و پرطرفدار با بیش از ۳۰۰ طعم مختلف در بیش از ۱۰۰ کشور جهان به فروش می‌رسد. بنا بر شواهد موجود، ژاپنی‌ها علاقه عجیبی به این شکلات دارند و بسیاری از طعم‌های جدید شکلات کیت کت نیز در این کشور ابداع شده است.

مارس (Mars)

شکلات بار مارس

منبع عکس: Rock Recipes؛ نام عکاس: ناشناس

برند محبوب و نام‌آشنای مارس تولیدکننده‌ شکلات‌های اسنیکرز، گلکسی، داو (Dove)، ام اند ام (M & M’S)، توییکس (Twix) و شکلات‌های تخته‌ای مارس در جهان است. این شرکت آمریکایی کار خود را با شکلات پوششی و از سال ۱۹۳۳ میلادی در انگلستان آغاز کرد. «فرانک سی مارس» کار شیرینی پزی را از مادر خود آموخت و از ۱۹ سالگی به فروش آب‌نبات روی آورد. وی اولین کارخانه آب‌نبات سازی خود را در ۱۹۱۱ میلادی تاسیس و حدود ۱۰ سال بعد، شرکت ماروبار را افتتاح کرد که بعدها به مارس تغییر نام داد.

در سال ۱۹۲۳ میلادی، آقای مارس بر اساس ایده پسرش، به تولید شکلات «میلکی وی» روی آورد که تحت‌تاثیر میلک شیک شکلاتی شکل گرفته بود و به‌عنوان پرفروش‌ترین محصول در آن سال‌ها شناخته شد. «مارس بار» شکلات معروف این شرکت نیز برای نخستین بار در ۱۹۳۲ به بازار آمد که ترکیبی از نوقا، بادام و کارامل با پوشش شیر شکلات بود و طعم فوق‌العاده‌ای داشت. این شکلات با حفظ کیفیت سابق، محبوبیت خود را کماکان حفظ کرده است و در آمریکا با عنوان میلکی وی (milkyway) شناخته می‌شود.

اولکر (Ulker)

شکلات هوبی از برند اولکر

منبع عکس: gourmeturca؛ نام عکاس: ناشناس

برند مشهور اولکر از تولیدکنندگان نام‌آشنای مواد غذایی در کشور ترکیه است که اکنون محصولات خود را به بیش از ۱۱۰ کشور در آمریکا، اروپا و آسیا صادر می‌کند. انواع شکلات، شکلات‌های مغزدار، بیسکویت، کلوچه، لبنیات، بستنی، روغن زیتون، نوشیدنی‌های گازدار و غذای کودک، از جمله محصولات این شرکت به شمار می‌‌آید. در این میان، اغلب ایرانیان با شکلات‌های مترو و هوبی کاملا آشنایی دارند و گاه در میان نوستالژی‌های زمان کودکی، طعم شیرین آن را جست‌و‌جو می‌کنند.

اولکر در سال ۱۹۴۴ میلادی و توسط دو برادر به نام‌های «صبری و عاصیم اولکر» در استانبول پایه‌گذاری شد. آن‌ها یک نانوایی داشتند که به تولید بیسکویت نیز می‌پرداخت و این بیسکویت‌ها در میان بازرگانانی که از راه دریا به استانبول می‌آمدند، به شهرت قابل‌توجهی دست پیدا کرد. اولکرها پس از این شهرت نسبی، تصمیم به گسترش کار خود گرفتند و در ۱۹۴۸ میلادی، اولین کارخانه تولید محصولات غذایی خود را راه‌اندازی کردند.

بیسکویتها و شکلات‌های اولکر تا سال ۱۹۷۹ به بازارهای خاورمیانه راه یافت و پس از آن، در سال ۲۰۰۰ میلادی، تولید روغن نباتی، مارگارین و محصولات لبنی نیز به حیطه فعالیت آن‌ها افزوده شد. دو سال بعد اولکر اولین نوشابه گازدار خود را به بازار عرضه کرد و غذای کودک و قهوه ترک نیز در سال ۲۰۰۳ به جمع محصولات این شرکت پیوست.

کیفیت بسیار بالای محصولات این شرکت که همچنان نیز آن را حفظ کرده است، از مهم‌ترین دلایل شهرت و موفقیت اولکر به حساب می‌آید. شکلات مترو، شکلات هوبی، چیکولاتا، چوکو کرم، آلبنی، کوکو استار، دونات شکلاتی، تارت دانکیک، انواع کاپ کیک اولالا، بیسکویت و کراکر اولکر و بیسکویت‌های ب ب (Bebe) مخصوص نوزادان، از معروف‌ترین محصولات این برند هستند.

توبلرون (Toblerone)

شکلات مثلثی تابلرون

منبع عکس: Handelsblatt؛ نام عکاس: ناشناس

شکلات‌های مثلثی شکل توبلرون با طعم عالی و طراحی جالب‌توجه‌، نظر اغلب علاقه‌مندان به شکلات را به خود جلب می‌کنند. نام این شکلات از ترکیب نام سازنده آن «Tobler» و کلمه ایتالیایی «Torrone» ساخته شده که این کلمه، نام یک شیرینی شبیه به نوقای ایرانی است که با سفیده تخم‌مرغ، عسل و بادام تهیه می‌شود.

علاوه بر ظاهر متفاوت که برگرفته از شکل کوه آلپ است؛ لوگوی خاص شکلات توبلرون نیز همواره از ویژگی‌های این برند محسوب می‌شود. در لوگوی این برند نیز تصویری از رشته‌کوه آلپ و قله «ماترهورن» به چشم می‌خورد و وجود یک خرس سفید در میان آن، به نماد کشور سوئیس اشاره دارد.

داستان خلق برند نام آشنای توبلرون به ۱۸۶۸ میلادی در شهر «برن» کشور سوئیس باز می‌گردد. مشتریان قناد موفقی به نام «ژان توبلر» همواره از شیرینی‌ها و شکلات‌هایش استقبال می‌کردند و تولیدات وی در کمترین زمان ممکن به فروش می‌رسید. ازاین‌رو، آقای توبلر به فکر راه‌اندازی کارخانه شکلات‌سازی افتاد و این امر در ۱۸۹۹ میلادی با همراهی پسرانش صورت گرفت.

وی شرکت خود را در آغاز دهه بیست میلادی به پسرش تئودور واگذار کرد و هشت سال بعد، آن‌ها توانستند به یک دستور‌العمل خاص برای تولید شکلات کاکائویی برسند. شکلات توبلرون با فرم مثلثی و لوگوی خاصش، با دیگر محصولات بازار تمایز چشمگیری داشت و همین امر، موفقیتش را تا حدودی تضمین می‌کرد. طعم این شکلات با ترکیب دلچسبی از کاکائو و عسل و بادام، لذت فوق‌العاده‌ای را به‌همراه آورد. شکلات توبلرون در ابتدا فقط از نوع شیری بود و با گذشت زمان، اولین خط تولید شکلات تلخ توبلرون در ۱۹۶۹ میلادی و شکلات سفید توبلرون در ۱۹۷۳ میلادی به راه افتاد.

در سال ۲۰۰۷ میلادی نیز توبلرون با طعم جدیدی از شکلات، طرفداران خود را شگفت‌زده کرد؛ این شکلات‌های میوه‌ای مغزدار از ترکیب کاکائوی درجه یک، شیر، عسل، بادام، مغزها و کشمش آبدار کالیفرنیا تهیه می‌شدند. حال، توبلرون با انواع شکلات شیری، تلخ، سفید و آجیلی میوه‌ای خود، پاسخگوی سلایق مختلف عاشقان شکلات در سراسر دنیا است.

نستله (Nestle)

تبلت شکلاتی نستله

منبع عکس: mishry؛ نام عکاس: ناشناس

شرکت سوئیسی نستله را به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت صنایع غذایی در جهان معرفی می‌کنند. شرکتی که در طی سالیان متمادی در فهرست برترین برندهای دنیا قرار گرفت و حتی زیربرندهای مشهور آن جایگاه ویژه‌ای در میان مردم دارد. انواع غذای کودک، مکمل‌های دارویی، آب معدنی، صبحانه‌های آماده، قهوه و چای، شیرینی و شکلات، لبنیات، بستنی، غذای منجمد، غذای حیوانات خانگی و انواع محصولات غذایی بسته‌بندی شده از جمله تولیدات نستله به شمار می‌آید. در این میان اغلب افراد با نسپرسو، نسکافه، کیت‌کت، سرلاک، اسمارتیز و نسکوئیک آشنایی کامل دارند.

تاسیس این شرکت بزرگ و افسانه‌ای در سال ۱۸۶۶ میلادی و توسط یک داروساز آلمانی به نام «هنری نستله» صورت پذیرفت. یک سال بعد، او نوعی شیر خشک نوین را ابداع کرد تا نرخ بالای مرگ و میر نوزادان محروم از شیر مادر را کاهش دهد؛ نستله این محصول را «فارین لاکته» نام گذاشت. وی همچنین با توجه به نام خانوادگی «نستله» که در زبان آلمانی به معنی «آشیانه پرنده» است، از همان زمان شروع به استفاده از «آشیانه پرنده» به‌عنوان نشان تجاری محصولات خود کرد.

تولید دو برابر محصولات و تقاضای بیش از توان کارخانه، منجر به فروش این کارخانه شد و هنری نستله در ۱۸۷۵ میلادی، شرکت خود را به یک نماینده مجلس سوئیس واگذار کرد. نستله در آن سال‌ها در رقابت تنگانگی با شرکت «انگلو – سوئیس» قرار داشت و این امر، تولید و فروش هر دو شرکت را در شیر تغلیظ شده و شیر خشک افزایش داد. سرانجام این دو شرکت در سال ۱۹۰۲ میلادی با یکدیگر ادغام شدند و دو سال بعد، نستله با پیشی گرفتن از رقبا برای نخستین بار، فروش شکلات را آغاز کرد. هرچند، گفته می‌شود که هنری نستله در گسترش تولید شکلات شیری از سال ۱۸۷۵ میلادی نقش بسزایی داشت.

امروزه نستله به برند بین‌المللی بی‌رقیبی تبدیل شده که با بیش از ۲۰۰۰ نام تجاری مختلف در جهان، علاوه بر غذای کودک، به تولید انواع محصولات غذایی می‌پردازد. از سوی دیگر، زیرمجموعه‌های این شرکت، ادغام‌های متعدد و همکاری‌های مشترک با تولیدکنندگان دیگر، خدمات نستله در جهان را به‌طرز چشمگیری گسترده کرده است.

علاوه بر انواع شکلات تخته‌ای و بارهای شکلاتی تلخ، شیری، آجیلی، کاراملی، نعنایی، رژیمی، ویفرهای شکلاتی، نسکوئیک و مواردی مشابه، شکلات‌های معروفی چون کیت‌ کت (KitKat)، اسمارتیز (Smarties)، کوالیتی استریت (Quality street)، باچی (Baci Perugina)، آئرو (Aero)، میلکی‌بار (Milkybar) و شکلات رژیمی فیتنس (Fitness) نیز از دیگر نام‌های تجاری شکلات‌های نستله محسوب می‌شود.

پاچی (Patchi)

جعبه های شکلات هدیه پاچی

منبع عکس: pinterest ؛ نام عکاس: ناشناس

پچی یا پاچی، یک برند لبنانی تولیدکننده شکلات است که در سال ۱۹۷۴ میلادی و توسط کارآفرینی به نام «نزار شقير» در بیروت ایجاد شد. او که از ۱۱ سالگی عشق به شکلات را کشف کرده بود، با گسترش کسب و کار خود، اولین فروشگاه بین‌المللی پاچی را در «امان»، پایتخت کشور اردن افتتاح کرد. اکنون، کارخانه‌های این شرکت در پنج کشور مختلف خاورمیانه (مصر، لبنان، عربستان سعودی، سوریه و امارات متحده عربی) دایر است و در بازارهای جهانی نیز به رقابت ادامه می‌دهد.

پاچی مراحل رو به رشد را به سرعت طی کرد و تا سال ۲۰۱۱ میلادی این برند به یکی از محبوب‌ترین شرکت‌های شکلات‌سازی  تبدیل شد و در میان معتبرترین هلدینگ‌های تجاری خاورمیانه جا گرفت. شکلات‌های بسیار مرغوب این شرکت را با فناوری سوئیس و بدون تخم‌مرغ و ژلاتین تهیه می‌کنند. علاوه بر آن، این محصولات با مواد اولیه ارگانیک و با کیفیت تولید می‌شوند و فاقد نگهدارنده و طعم‌دهنده‌های مصنوعی هستند و سبک آن نیز شباهت بسیاری به شکلات‌های بلژیکی یا سوئیسی دارد.

بسته‌بندی‌های ظریف و سفارشی پاچی همراه با پیام‌های شخصی در کنار شکلات‌های خاص و لوکس دست‌ساز، این برند را به یکی از برترین گزینه‌های شکلات کادویی تبدیل کرده است

بسته‌بندی‌های ظریف و خلاقانه و سفارشی سازی محصولات، از دیگر وجوه تمایز پاچی نسبت به برخی از رقبا بود که این برند را به گزینه خوبی برای هدایای شکلاتی تبدیل کرد. برخی از بسته‌های سفارشی و دست‌ساز پاچی را شبیه جعبه‌های کوچک کلاه یا جواهرات مینیاتوری طراحی و یک پیام شخصی روی درب آن درج می‌کنند. شکلات‌های خاص را نیز با دست بسته‌بندی کرده و با کمک مروارید، گل‌های رز ابریشمی دست‌ساز و گاه، گل‌های کریستال طلا و سواروسکی، تزیین شگفت‌انگیز آن را کامل می‌سازند.

امروزه پاچی بیش از ۴۰ نوع شکلات را با دستورالعمل های مختلف و با ترکیبی از بادام، پسته و فندق با شیر یا شکلات تلخ تهیه و عرضه می‌کند. مشهورترین طعم‌های خاص این برند را ترکیب شکلات با آجیل تست شده، تکه‌های خشک توت‌فرنگی، پوست پرتقال و کره ‌بادام ‌زمینی تشکیل می‌دهد. شکلات‌هایی که به‌صورت انحصاری در فروشگاه‌های زنجیره‌ای پاچی در سراسر جهان به فروش می‌رسند.

گیلیان (Guylian)

شکلات های صدفی گایلیان

منبع عکس: ubuy؛ نام عکاس: ناشناس

گیلیان یا گویلیان یک شرکت شکلات بلژیکی است که شکلات‌های دست‌ساز صدفی‌اش را در تمام جهان می‌شناسند. شکلات‌هایی در اشکال و اندازه‌های مختلف که با مغزها و دانه‌های متفاوت پر شده است و اغلب، در جعبه‌های کادویی لوکس و زیبا عرضه می‌شود. از سوی دیگر، گیلیان را تا به امروز به‌عنوان بزرگ‌ترین سازنده تخم‌مرغ عید پاک در جهان معرفی می‌کنند. این برند در سال ۱۹۶۰ میلادی و پس از ازدواج گای (Guy) و لیلیان (Lilian) شکل گرفت و خالقان آن از ترکیب نام‌ کوچکشان، عنوان کسب و کار خود را انتخاب کردند.

این زوج در کارگاه تولیدی کوچکی به تهیه ترافل و پرلین مشغول بودند و محصولات خود را به فروشگاه‌های محلی می‌فروختند. گسترش کار، ‌گای را به فکر تولید شکلات‌هایی به‌شکل صدف دریایی انداخت که به‌صورت جداگانه از سایر شکلات‌های کارگاه تهیه می‌شد.

گیلیان با افتتاح کارخانه در سال ۱۹۸۸ میلادی، برند کوچک خود را توسعه داد و حدود ۱۰ سال بعد به‌طور رسمی حمایت از پروژه اسب دریایی را به عهده گرفت. هدف از این پروژه، حمایت از صدف‌ها و سایر آبزیانی است که به‌دلیل مداخلات انسانی و صید بی‌رویه، حیات و زیستگاه بومی‌شان در خطر نابودی کامل قرار گرفته است و گیلیان، بخشی از سود فروش شکلات‌های صدفی خود را برای حمایت از حیات این آبزیان اختصاص داد.

برند گیلیان در سال ۲۰۰۸ میلادی توسط قنادی لوته (Lotte) خریداری شد که یک شیرینی‌پزی در کره جنوبی است و او را سومین تولیدکننده بزرگ آدامس در جهان می‌دانند. در جهت ورود به بازار شکلات‌های برتر اروپایی، سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی برای افزایش ظرفیت کارخانه و تولید یک خط تولید جدید انجام گرفت. گیلیان در ۱۹۹۸ میلادی بالاترین نشان صادرات بلژیک را از ولیعهد این کشور دریافت کرد. در سال ۲۰۱۲ موفق به کسب جایزه برتر طعم شد و جایزه مسئولیت اجتماعی را نیز به‌دلیل تعهدش به کارهای خیرخواهانه در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ میلادی به خانه برد. علاوه بر آن، این شرکت دارای رکورد جهانی گینس برای بزرگ‌ترین مجسمه تخم‌مرغ شکلاتی عید پاک در سال ۲۰۰۵ است.

حال برند گیلیان از گران‌ترین شکلات‌های موجود در جهان به حساب می‌آید که نزدیک به ۷۵ تن شکلات را در روز با انواع مختلفی از طعم‌های مانند کرم پرتقال، کرم کاپوچینو، موس شکلات و... تولید می‌کند. اسب‌های دریایی گیلیان با پوسته خارجی شکلات تلخ و فیلینگ کرم شکلات سفید و توت‌فرنگی، عنوان محبوب‌ترین شکلات‌های دریایی را به خود اختصاص داده‌اند. ترافل‌های فوق‌العاده گالیان از شیر و شکلات‌های سفید و تیره تهیه می‌شود و میان آن را با شیر شکلات پر می‌کنند. شکلات‌های میله‌ای گیلیان نیز معمولا یا بدون شکر و با طعم شکلات تلخ و شیر شکلات عرضه می‌شود، یا به‌صورت صدفی از کرم شکلات شیری و فیلینگ فندق تشکیل شده است.

گیراردلی (Ghirardelli)

تبلت شکلاتی برند گیراردلی

منبع عکس: ghirardelli؛ نام عکاس: ناشناس

«دومینگو گیراردلی» یک تاجر ایتالیایی بود که در جوانی با تجارت شکلات آشنا شد. وی در سال ۱۸۵۲ میلادی، مغازه شیرینی‌فروشی گیراردلی را در سانفرانسیسکو تاسیس کرد که در نهایت به شرکت شکلات‌سازی مدرن گیراردلی تبدیل شد. این برند، سومین شرکت قدیمی تولید شکلات در ایالات متحده و تنها شرکت شکلات‌سازی این کشور است که تمام فرایند تولید آن در آمریکا انجام می‌گیرد.

با همکاری سه تن از پسران گیراردلی، تجارت محصولات این شرکت به غرب و شرق ایالات متحده و همچنین مکزیک، چین و ژاپن در سال ۱۸۸۴ میلادی آغاز شد. تجارتی که نام این برند را بر سر زبان‌ها انداخت و پس از آن، نه‌تنها گیراردلی را در تمام جهان شناختند، بلکه میدان گیراردلی شهر سانفرانسیسکو (مکانی که به مجموعه گیراردلی تعلق داشت) را نیز در سال ۱۹۶۵ میلادی به‌عنوان یکی از نقاط مهم و خاص این شهر معرفی کردند. میدانی که در ۱۹۸۲ به ثبت ملی تاریخی رسید و اولین جشنواره سالانه شکلات در ۱۹۹۶ در آن برگزار شد.

برند معروف «لینت اند اسپرانگلی» در ۱۹۹۸ میلادی امتیاز شرکت گیراردلی را خرید و حال این نام زیرمجموعه برند لینت قرار دارد. یک سال بعد، گیراردلی «SQUARES» یکی از محبوب‌ترین شکلات‌های خود را که ترکیبی از شیر و کارامل بود، روانه بازار کرد. دیگر خوراکی پر فروش این برند، شکلات با طعم نعنا فلفلی بود که در سال ۲۰۰۴ تولید و عرضه شد. یک سال بعد و برای نخستین بار، بسته‌های شکلات تلخ گیراردلی، سیاست «درج درصد کاکائو روی بسته» را به مردم معرفی کردند.

حال مربع‌های کوچک شکلاتی این برند با طعم‌های متنوع و مختلفی چون پرتقال کارامل، بادام با پوشش کارامل، نمک و بادام و نعنا و... طرفداران ویژه‌ای را در سراسر دنیا مجذوب خود می‌کند. این برند هر ساله به‌مدت دو روز، میزبان یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های شکلات است تا طعم‌های تازه و ویژه خود را در قالب مربع‌های مینیاتوری به عاشقان شکلات معرفی کند.

وایت ربیت (White Rabbit)

جعبه شکلات وایت ربیت

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: ناشناس

وایت ربیت تولیدکننده انواع مختلفی از شکلات‌های تلخ و شیرین است و طرفداران ویژه‌ای در چین دارد. ماده آدامسی داخل این شکلات را از جمله ویژگی‌های جذاب آن معرفی می‌کنند. از سوی دیگر، کلسیم موجود در شکلات‌های وایت ربیت را از دیگر برتری‌های این محصول نسبت به رقبا می‌دانند.

حدود ۱۵ سال پیش، گزارش‌هایی از نیوزیلند و سنگاپور، مبنی بر وجود ملامین (ماده شیمیایی که در انواع پلاستیک‌ها و کودها به کار می‌رود) در شکلات‌های وایت ربیت منتشر شد و برخی از فروشگاه‌ها در آسیا و اروپا، این شکلات را از قفسه‌های خود خارج کردند. کارشناسان بر این عقیده‌اند که هرچند میزان اندک ملامین خطر جدی برای بدن ندارد؛ اما مصرف این ماده در درازمدت می‌تواند باعث ایجاد سنگ‌‌های کلیوی و در نهایت نارسایی کلیه شود. با این حال، همچنان وایت ربیت یکی از پرفروش‌ترین برندهای معروف شکلات در دنیا است.

کوت دور (Cote d’or)

شکلات کوته دور

منبع عکس: friars؛ نام عکاس: ناشناس

کوت دور یک شکلات بلژیکی خوشمزه و پرطرفدار است که مانند اکثر شکلات‌های اصیل این کشور، عطر و طعم غنی و خاصی دارد. نام این شکلات را از یکی از شهرستان‌های شمال شرقی کشور فرانسه گرفته‌اند که به کشور فعلی غنا (در سال‌های پیش از استقلال) اطلاق می‌شد؛ جایی که منبع بسیاری از دانه‌های کاکائو مورد استفاده در تولید شکلات است. «کوت دور» در زبان فرانسوی به معنی «ساحل طلایی» است.

این برند در سال ۱۸۸۳ میلادی تاسیس شد و نماد فیل را برای آن انتخاب کردند که به سال‌های دور اشاره دارد؛ زمانی که برای انتقال دانه‌های کاکائو از جنگل‌های متراکم گرمسیری به نقاط مختلف جهان به سراغ فیل‌ها می‌رفتند. حال این شرکت چند ملیتی و بزرگ به شرکتی بزرگ‌تر به نام ماندلز اینترنشنال (Mondelez International) تعلق دارد و سالانه در حدود ۶۰۰ میلیون شکلات از محصولات این شرکت، تنها توسط بلژیکی‌ها مورد مصرف قرار می‌گیرد. اکنون برند با سابقه کوت دور در کشورهای اسپانیا، فرانسه، بلژیک و هلند نیز کارخانه‌ شکلات‌سازی دارد.

شکلات‌های کوت دور در انواع مختلفی از شکلات‌های شیری، تلخ، پرتقالی، نارگیلی، بادام‌سوخته، کرنبری، خامه‌ای و... تولید و عرضه می‌شود تا پاسخگوی ذائقه‌های متفاوت باشد و همین امر، محبوبیت این شکلات را روزافزون می‌کند. با وجود اینکه کوت دور را با بیش از ۱۳۰ سال سابقه به‌عنوان یکی از پرچمداران تاریخ شکلات می‌شناسند؛ این برند همچنان در حال آزمایش طعم‌ها و ترکیب‌های جدیدتر برای انواع شکلات و آب‌نبات است تا روند رو به رشد خود را ادامه دهد.

موتزارت کوگل (Mozartkugel)

توپ‌های شکلاتی موتزارت کوگل

منبع عکس: original-mozartkugel؛ نام عکاس: ناشناس

موتزارت کوگل یا در اصطلاح دقیق‌تر «موزارت کوگه» که گاه در فارسی «کوگلن» نیز تلفظ می‌شود، از معروف‌ترین شکلات‌های ساخت اتریش به حساب می‌آید که ماند بسیاری از دیگر محصولات و کسب‌وکارهای این کشور، نامش را از آهنگساز و موسیقی‌دان معروف و بلندآوازه اتریشی گرفته است. کمتر کسی در جهان پیدا می‌شود که قطعه‌ای از آثار موتزارت را بشنود و هنر بی‌بدیل این موسیقی‌دان برجسته، شگفت‌زده‌اش نکند.

تولیدکنندگان شکلات موتزارت نیز این اطمینان را به مشتریان خود می‌دهند که طعم این شکلات‌ها، موسیقی ناب موتزارت را در خاطرشان زنده خواهد کرد. توپ‌های شکلاتی پسته و مارزیپان (خمیر بادامی) که روی یک چوب کوچک سوار  و در شکلات تلخ فرو می‌کنند و پس از خارج کردن چوب، حفره ایجاد شده را با کمک دست با شکلات پر می‌کنند و در کاغذ فویل مخصوص با تصویر موتزارت می‌پیچند.

قناد خلاقی اهل سالزبورگ به نام «پل فارست» در سال ۱۸۹۰ میلادی، گلوله‌های کوچک مارزیپان را با پسته و کرم پرالین (نوقا) پوشاند و در شکلات تلخ و شیرین غوطه‌ور ساخت و بدین سان، اولین شکلات‌های موتزارت کوگل متولد شد. با این حال، از آنجایی که آقای فارست درخواست ثبت اختراع برای محصول خود نداده بود، دیگر قنادی‌های سالزبورگ نیز فروش محصولات مشابه او را آغاز کردند. تقلید از شکلات‌های اولیه تا آلمان نیز پیش رفت و پل فارست، فرایند دادگاه را برای ثبت علامت تجاری خود آغاز کرد. در سال ۱۹۰۵ میلادی و در نمایشگاهی در پاریس، آقای فارست برای محصول شکلاتی فوق‌العاده خود، مدال طلا را دریافت کرد.

امروزه بیش از ۱۳۰ سال از تولد این برند می‌گذرد و با وجود شکلات‌های مشابهی که در بازارهای جهانی وجود دارد، موتزارت کوگل کلاسیک و با کیفیت و دست‌ساز را (با دستور اولیه پل فارست) تنها باید در اتریش و از تولیدکننده اصلی خریداری کرد. محصولی منحصربه‌فرد که نوه فارست و مالک فعلی این شرکت، آن را «موتزارت کوگل اصلی سالزبورگ» می‌نامد.

میلکا (Milka)

شکلات شیری میلکا

منبع عکس: snackhistory؛ نام عکاس: ناشناس

میلکا از محبوب‌ترین شکلات‌های معروف جهان است که فروش سالانه آن بالغ بر ۷۳۰ میلیون دلار می‌شود؛ رقم بالایی که رکورد ۲۳۰ میلیون دلاری شرکت نام‌آشنای لینت را نیز به‌سادگی پشت سر می‌گذارد. این برند، امروزه یکی از زیرمجموعه‌های شرکت بزرگ ماندلز اینترنشنال (Mondelez International) به حساب می‌آید که دومین تولیدکننده شکلات در جهان شناخته می‌شود و بسیاری از برندهای مشهور را در مجموعه خود دارد.

شکلات میلکا برای نخستین بار با نام و نشان امروزی در ۱۹۰۱ میلادی در سوئیس تولید شد و با تکیه بر طعم بهتر و کیفیت بالاتر، پس از سال ۱۹۶۰ به شهرت قابل‌توجهی دست یافت. هرچند داستان تولد میلکا به سال‌ها پیش‌تر برمی‌گردد؛ زمانی که «فیلیپ سوشارد» رویای کودکی خود را در ۱۸۲۵ میلادی محقق ساخت و یک قنادی کوچک در نوشاتل سوئیس افتتاح کرد.

شکلات شیری دست‌ساز این فرد با فرمول خاص و طعم رویایی که داشت، حدود یک سال بعد، سنگ ‌بنای تاسیس کارخانه شکلات‌سازی سوشارد را گذاشت. در این کارخانه و با کمک یک دستگاه خمیر و مهر زنی که سوخت آن از انرژی آبی تامین می‌شد؛ روزانه ۲۵ تا ۳۰ کیلوگرم شکلات تولید می‌‌کردند. در نهایت، گسترش کسب و کار سوشارد به افتتاح اولین کارخانه در خارج از سوئیس و در شهر لوراخ آلمان انجامید.

پس از مرگ سوشارد در ۱۸۸۴ میلادی، پسران او تجارت را گسترش دادند و نام شکلات‌های شیری سوشارد در ۱۸۹۰ به سرعت بر سر زبان‌ها افتاد. در نهایت و در ۱۹۰۱ میلادی، نام میلکا را برای شکلات‌های شیری انتخاب کردند که از ترکیب دو کلمه آلمانی میلک (Milch) به‌معنای شیر و کاکائو (Kakao) ساخته شده است. پس از آن، نام «سوشارد» از بسیاری از بسته‌های شکلات حذف و عنوان «میلکا» جایگزین آن شد و به‌طور رسمی، از ۱۹۷۳ میلادی تا به امروز، این نوع شکلات با نام تجاری میلکا عرضه می‌شود.

وجه تمایز شکلات شیری میلکا را استفاده از پودر شیرخشک تهیه شده از شیر تازه و خالص گاوهای مزارع آلپ می‌دانند و تصویر گاو بنفش روی بسته شکلات نیز موید این نکته است

سه ماده اصلی شکلات‌های میلکا را دانه‌های کاکائو، شکر و شیر خالص گاوهای مزارع کوه‌های آلپ تشکیل می‌دهد. وجه تمایز مهم شکلات‌های این برند، استفاده از پودر شیرخشک تهیه شده از شیر تازه است؛ برخلاف برندهایی چون کدبری و هرشیز که از شیر تازه برای تهیه شکلات‌های خود استفاده می‌کنند.

در واقع، مهم‌ترین دلیل شهرت شکلات‌های میلکا را استفاده از شیر تازه گاوهای مزارع آلپ می‌دانند که از سالم‌ترین و مغذی‌ترین انواع شیر در جهان است. به گفته کارشناسان امر، تصویر گاو بنفشی که روی بسته‌های شکلات میلکا نقش بسته نیز موید این نکته است و به‌نوعی، کیفیت محصول اولیه این برند را تضمین می‌کند.

راش شوکولادنهاوس (Rausch Schokoladenhaus)

جعبه شکلات‌ راوش شکولادنهاوس

منبع عکس: rausch؛ نام عکاس: ناشناس

برند شکلات‌ راش از جمله محبوب‌ترین شکلات‌های با کیفیت آلمانی است که به‌صورت یک کسب و کار خانوادگی در ۱۹۱۸ میلادی و در برلین متولد شد. «ویلهلم راش» بزرگ از سال ۱۸۹۰ یک قنادی داشت و با تولید ترافل و پرالین روزگار می‌گذراند. پسر جوانش این حرفه را از پدر می‌آموزد و از سال ۱۹۱۲ میلادی، ساخت پرالین‌های دست‌ساز را آغاز کرده و به سرعت به استاد شکلات‌سازی تبدیل می‌شود. راش جوان شیرینی‌پزی خود را در ۱۹۱۸ در برلین تاسیس می‌کند و دو سال بعد، به تولید اولین شکلات کلاسیک Wilhelm Rausch Junior در مغازه خود می‌پردازد.

حدود ۵۰ سال پس از تولد این برند، نسل سوم خانواده راش به تاسیس کارخانه شکلات‌سازی دیگری اقدام کردند و در نهایت، تجارت سنتی و خانوادگی آنان در ۱۹۹۹ میلادی، مجموعه خانه شکلات را در برلین افتتاح کرد. نسل پنجم خانواده راش به مناطق مبدا کاکائو سفر کردند و از سال ۲۰۱۴ میلادی مزرعه کاکائوی اختصاصی آنان در مقیاس ۴۰ هکتار در کاستاریکا شکل گرفت. کارمندان آن‌ها در این مزرعه خصوصی به پرورش و تولید بهترین دانه‌های کاکائو برای بهترین شکلات آلمانی اشتغال دارند.

دستورالعمل‌های ساخت این شکلات‌ها نیز بیش از یک قرن توسط خانواده راش مخفی مانده و پرالین‌های خاص آ‌ن‌ها، هنوز تنها در کارخانه شکلات‌سازی برلین تولید می‌شود و به‌صورت مستقیم و انحصاری به فروش می‌رسد. این برند معروف آلمانی در فروشگاه شکلات، کافه و رستوران راش به عرضه شکلات‌های دست‌ساز با کیفیت و دسرهای خوشمزه شکلاتی می‌پردازد و به نماد خوشمزه‌ای برای شهر برلین تبدیل شده است.

گودیوا (Godiva)

جعبه شکلات‌های کادویی گودیوا

منبع عکس: shirinita؛ نام عکاس: ناشناس

برند لوکس گودیوا نام خود را از «بانو گودیوا» و روایت افسانه‌ای او الهام گرفته و ادعا دارد که ارزش‌های مرتبط با افسانه گودیوا چون جسارت، سخاوت و روحیه پیشگامانه را سر لوحه کار خود قرار داده است. قصه این برند ۹۰ ساله به ۱۹۲۶ میلادی برمی‌گردد؛ زمانی که «پیر دراپس» پدر با افتتاح یک گارگاه شیرینی‌پزی در بروکسل، ساخت پرالین را آغاز کرد. پسران که از کودکی در کنار پدر بودند، پس از مرگ وی نیز این کسب و کار خانوادگی را ادامه دادند و در نهایت در سال ۱۹۶۸ میلادی، عنوان شکلات‌ساز رسمی دربار سلطنتی بلژیک را از آن خود ساختند.

این اتفاق مهم از زمانی شکل گرفت که «پیر دراپ جونیور» با ترکیب ترافل و موس شکلات تلخ و غلتاندن آن در پودر خالص کاکائو، صنعت شکلات‌سازی آن روزگار را شگفت‌زده کرد. پس از دریافت حکم سلطنتی، گودیوا جایگاه خود را در صنعت شکلات‌های با کیفیت بلژیکی تثبیت کرد و تا سال ۱۹۷۲ میلادی، شعبات بین‌المللی آن نیز در شهرهای پاریس، نیویورک و توکیو افتتاح شد.

امروزه گودیوا با بیش از ۶۰۰ شعبه در بیش از ۱۰۰ کشور جهان حضور دارد و با شکلات‌های با کیفیت و بی‌نظیر و همراهی جعبه‌های لوکس طلایی رنگ خود، ارتباط ناگسستنی با مصرف‌کنندگان خاص‌پسند شکلات در سراسر جهان برقرار کرده است. گودیوا علاوه بر شکلات، محصولات دیگری چون ترافل، کاکائو، شیک، مایع شکلات، اسنک‌های شکلاتی و قهوه نیز تولید می‌کند.

نوتلا (Nutella)

شکلات فندقی نوتلا

منبع عکس: IndiaMART؛ نام عکاس: ناشناس

شکلات‌های فندقی محبوبی که امروزه تقریبا در تمام جهان یافت می‌شود، برای اولین بار در ۱۹۶۴ میلادی و در یک شیرینی‌فروشی ایتالیایی به فروش رسید. هرچند کشف اولیه ترکیبی شبیه به نوتلا را به زمان ناپلئون نسبت می‌دهند؛ اما ایده شکلات‌های فندقی محبوبی که حال بخشی از وعده صبحانه عموم مردم دنیا را به خود اختصاص داده است، کمی دیرتر شکل گرفت.

داستان تولد این شیشه‌های شکلات خوشمزه و پرطرفدار به جیره‌بندی مواد غذایی در دوران پس از جنگ جهانی دوم برمی‌گردد که شکلات نیز بسیار کمیاب و گران شده بود. در واقع، شکلات نوتلای اولیه، نوعی نوآوری مبتنی بر نیاز بود که تاریخچه پیدایش آن را از جمله جذاب‌ترین روایت‌های صنایع غذایی در جهان می‌دانند.

در آن روزگار، اضافه کردن مقداری فندق به محصول شکلاتی، به نسبت کاکائو مقرون به‌صرفه‌تر به نظر می‌رسید و عموم مردم نیز دسترسی بیشتری به آن داشتند. از این جهت «میشل فررو» راه پدر قناد خود را در پیش گرفت و با این ایده، نوتلا را تحت عنوان «دستورالعملی برای دوران سختی» به مردم معرفی کرد.

اولین نسخه شکلات نوتلا اما، به‌صورت جامد و به‌همراه خامه در ۱۹۵۱ میلادی عرضه شد و فررو آن را به نام جد خود، پاستا گیاندوجا (pasta Gianduja) نام نهاد. این شکلات را در میان نان می‌گذاشتند و معمولا مادران برای ساندویچ صبحانه یا میان‌وعده کودکان از آن استفاده می‌کردند. با این حال، بافت سخت شکلات، پخش ان را روی نان با مشکل مواجه می‌‌ساخت.

این امر، فررو را به محصولی با غلظت کمتر و خمیر مانند سوق داد که به‌راحتی روی نان را پوشش دهد و در نهایت، دستورالعمل و نام این محصول شکلاتی خوشمزه در ۱۹۶۴ میلادی به نوتلا تغییر کرد. شیشه‌های معروف نوتلا یک سال بعد طراحی شدند و نوتلا به بازار کشورهایی چون آلمان و فرانسه نیز راه یافت و به سرعت در تمام اروپا به شهرت و محبوبیت رسید.

نسل سوم خانواده فررو از ۱۹۹۷ میلادی بر مسند مدیریت این شرکت نشست و امروزه نیز با حفظ همان اصول اولیه،‌ رشد و موفقیت این تجارت شیرین را ادامه می‌دهد. امروزه نوتلا در بیش از ۷۵ کشور جهان خریدوفروش می‌شود و حتی شیشه‌های این شکلات صبحانه معروف نیز به‌ اندازه محصول خوراکی آن، مورد توجه قرار می‌گیرد.

گلکسی (Galaxy)

گلکسی در میان شکلات‌های معروف خارجی از نام‌آشناترین و محبوب‌ترین انواع شکلات به شمار می‌آید. این شکلات شیری زیرمجموعه برند مشهور مارس است و برای نخستین بار در سال ۱۹۶۰ میلادی در انگلستان تولید شد. شکلات گلکسی چنانچه از نامش بر می‌آید، با نگاهی به کهکشان راه شیری شکل گرفته و نوارهای شکلات شیری را با طعم‌های مختلف به بازار عرضه می‌کند.

امروزه این شکلات در مناطق مختلف جهان چون بریتانیا، ایرلند، آفریقای جنوبی، خاورمیانه، مراکش، هند و پاکستان طرفداران ویژه‌ای دارد. در آمریکا، کانادا، مکزیک و کشورهای مختلف اروپایی نیز گلکسی را با نام داو (Dove) می‌شناسند. همچنین، این شکلات را در سال ۲۰۱۴ میلادی، ‌دومین شکلات پر فروش در بریتانیا معرفی کردند. جادوی ترکیب شیر تازه و کاکائو قهوه‌ای تیره و تند، پایه اصلی طعم شیرین و رویایی شکلات‌های گلکسی را رقم می‌زند که معمولا همه پسند و لذت‌بخش است.

شکلات شیری، کارامل، ترافل، نوقا، تافی لانه زنبوری، کوکی کرامبل، کوکی میوه و آجیل، شکلات شیری مغزدار، شیر شکلات آماده، پودر شکلات داغ، کیک شکلاتی، بستنی و موارد مشابه دیگر، طیف وسیع محصولات شرکت گلکسی را شامل می‌شود. این برند شکلاتی در سال ۲۰۱۹ میلادی اقدام به تولید محصولات وگان نیز کرد تا پاسخگوی همه نیازهای جامعه باشد و افراد گیاه‌خوار نیز بتوانند طعم لذیذ شکلات‌ها و دیگر تولیدات گلکسی را بچشند.

شکلات سفید گلکسی

منبع عکس: Kev's Snack Reviews؛ نام عکاس: ناشناس

اگر از طرفداران پروپاقرص شکلات هستید یا طعم هرکدام از این شکلات‌های خارجی را چشیده‌اید، تجربه شیرین‌تان را با کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

شکلات های معروف خارجی کدامند؟

لینت (Lindt)، کدبری (Cadbury)، فررو روشر (Ferrero Rocher)، هرشیز (Hersheys)، کیت کت (KitKat)، مارس (Mars)، اولکر (Ulker)، توبلرون (Toblerone)، نستله (Nestle)، پاچی (Patchi)، گیلیان (Guylian)، گیراردلی (Ghirardelli)، وایت ربیت (White Rabbit)، کوت دور (Cote d’or)، موتزارت کوگل (Mozartkugel)، میلکا (Milka)، راش شوکولادنهاوس (Rausch Schokoladenhaus)، گودیوا (Godiva)، نوتلا (Nutella)، گلکسی (Galaxy)

شکلات اولکر در کدام کشور ساخته می‌شود؟

ترکیه

شکل شکلات توبلرون از چه چیزی الهام گرفته شده است؟

کوه آلپ

علت شهرت شکلات میلکا چیست؟

استفاده از شیر تازه گاوهای مزارع آلپ

عکس کاور از Unsplash؛ عکاس: Michele Blackwell

مطالب مرتبط:

دیدگاه