مرموزترین و ترسناکترین جاهای تهران و اطراف آن

زهرا مهری نیاری
زهرا مهری نیاری جمعه، ۷ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۵
مرموزترین و ترسناکترین جاهای تهران و اطراف آن

برای گذراندن ساعاتی هیجان‌انگیز و ترسناک در تهران و نزدیکی آن، جاذبه‌هایی وجود دارد که می‌توانید در آن‌ها حس واقعی ترس و دلهره را تجربه کنید.

اگر در تهران هستید و روحیه کنجکاو و ماجراجو دارید، برای تجربه روزی هیجان‌انگیز و ترسناک نیازی به سفر طولانی ندارید. در تهران و اطراف آن جاذبه‌هایی وجود دارند که با ورود به آن‌ها ترس و دلهره واقعی را تجربه خواهید کرد؛ بنابراین اگر به‌دنبال تجربه ترس و هیجان در پایتخت هستید، در این مقاله ترسناک‌ترین جاهای دیدنی تهران معرفی می‌شود.

ترسناک ترین جاهای تهران و اطراف آن:

خانه اجنه دربند

خانه اجنه دربند

منبع عکس: rokna.net 

در محله دربند تهران، خانه‌ باغی مخروبه وجود دارد که اهالی محل بر این باور هستند که پر از ارواح و اجنه است و آن را خانه اجنه یا خانه ارواح نامیده‌اند. در این خانه سال‌ها است کسی زندگی نمی‌کند و از لحظه ورود به خانه روی در و دیوار آن با نقوش و جملات ترسناکی مواجه می‌شوید. شیشه پنجره‌های آن شکسته و روی زمین ریخته است. گفته می‌شود هر از گاهی صدای وزش باد در این خانه به گوش می‌رسد؛ اما برگ درختان تکان نمی‌خورد یا صدای گربه به گوش می‌رسد؛ اما گربه‌ای در آن دیده نمی‌شود. همچنین زمانی که کسی در آنجا نیست، صدای خنده از خانه به‌گوش می‌رسد؛ حتی صدای پا و سایه کسانی شنیده و دیده می‌شود که خودشان حضور ندارند.

این خانه همان جایی است که ۶ نوجوان تهرانی از محله یافت آباد برای کنجکاوی وارد آن شده‌اند که در نهایت آرش ۲۱ ساله بر اثر ترس و سقوط از ارتفاع، با میله‌های روی زمین برخورد می‌کند و جان خود را در آن از دست می‌دهد.

موزه عبرت

  • آدرس: تهران، میدان امام خمینی (ره)، ابتدای خیابان فردوسی جنوبی، خیابان کوشک مصری، خیابان شهید یارجانی، پلاک ۱۱ (مشاهده روی نقشه)
  • شرایط بازدید: برای افراد بالای ۱۵ سال،‌ در ساعات کاری موزه

ساختمان موزه عبرت

منبع عکس: pinorest.com

موزه عبرت از جاهای ترسناکی است که در مرکز تهران قرار دارد. این موزه در گذشته زندان و شکنجه‌گاه سرویس اطلاعاتی محمدرضا شاه پهلوی (ساواک) بود؛ اما اکنون با تغییر کاربری، حال ‌و روز زندانیان سیاسی در زمان پهلوی را روایت و بازدیدکنندگان را با گوشه‌ای از تاریخ معاصر کشور آشنا می‌کند. این زندان در دوره‌ پهلوی دوم به‌عنوان زندان موقت شهربانی، زندان زنان و بعد زندان کمیته مشترک ضد خرابکاری فعالیت داشت و توسط ساواک برای بازداشت، بازجویی و شکنجه زندانیان سیاسی استفاده می‌شد؛ به همین دلیل، به‌عنوان مخوف‌ترین زندان کشور شناخته شد.

موزه عبرت از ترسناک‌ترین جاهای تهران است که در گذشته زندان و شکنجه‌گاه بوده و امروزه به موزه تبدیل شده است

این زندان چهار طبقه و ضدزلزله در سال ۱۳۱۱ به دستور رضا شاه پهلوی و توسط معماران آلمانی ساخته شد و در سال ۱۳۱۶ آغاز به فعالیت کرد. معماری متفاوت این زندان نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. این زندان مدرن که در مجموعه نظمیه قرار دارد به‌صورت مدور با راهروهای تودرتو و دالان‌های باریک طراحی شده که امکان فرار از زندان را غیرممکن می‌کرد. وجود نرده‌های بلند آهنی و دیوارهای بتنی و بلند، به خوفناکی و نفوذناپذیری این زندان کمک کرده است.

معماری موزه عبرت به‌گونه‌ای است که هیچ صدایی به آن وارد یا از آن خارج نمی‌شد و به‌ همین دلیل، تا سال‌ها کسی از وجود این زندان مطلع نشده بود. از طرفی انعکاس فریادهای دردناک زندانیان در دل زندان خود عاملی برای شکنجه روحی و تضعیف روحیه زندانیان محسوب می‌شد.  

پس از تغییر كاربری این زندان و شكنجه‌گاه مخوف‌ به موزه، عملیات بازسازی و آسیب‌شناسی آن زیر نظر وزارت ميراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی كشور آغاز و با اخذ نظرات كارشناسی، به کارگاه تاریخ معاصر تبدیل شد.

مجسمه‌های موزه عبرت

منبع عکس: bultannews.com

موزه عبرت از مقاصد گردشگری سیاه است؛ هدف از گردشگری سیاه تفریح و خوش‌گذرانی نیست، بلکه هدف آن آشنایی با آثار وقایع تلخ جامعه بشری است. هدف این موزه نیز آشنا کردن مخاطب با وقایع تلخ تاریخ معاصر است و در آن علاوه بر مجسمه چهره‌های شاخص و زندانیان که با ظرافت زیادی طراحی و ساخته شده‌اند، وضعیت زندانیان در آن دوران و شکنجه آن‌ها به نمایش گذاشته شده است. حضرت آیت‌‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، سید محمد بهشتی، شهید رجایی، اسدالله لاجوردی و... از جمله چهره‌های سرشناس و معروفی محسوب می‌شوند که در این مکان زندانی شده‌ بودند.

راهنمایان موزه عبرت از زندانیان همین شکنجه‌گاه بوده‌اند و تمام تاریخ این بنا را با تمام وجود لمس کرده‌اند. به همین روایت تاریخ این زندان از زبان آن‌ها قابل لمس و کامل‌تر خواهد بود. در نظر داشته باشید که بازدید از این موزه به‌دلیل فضای خاص آن، برای گروه سنی کمتر از ۱۵ سال ممنوع است.

غار گل زرد

  • آدرس: مازندران، منطقه پلور (مشاهده روی نقشه)
  • شرایط بازدید: برای عموم با آمادگی جسمانی مناسب، تجهیزات و همراهی راهنمای حرفه‌ای

ورودی غار گل زرد

منبع عکس: tishineh.com

غار گل زرد در استان مازندران، در منطقه پلور و در مراتع شمالی روستای منظریه قرار دارد. این غار رودخانه‌ای، چند هزار سال قدمت دارد و نخستین بار در سال ۱۳۵۸ کشف شد. برای رسیدن به این غار باید از شهر پلور در جاده هراز به جاده خاکی گل زرد وارد شوید؛ از انتهای جاده خاکی تا دهانه غار حدود ۱۰ دقیقه پیاده‌روی در انتظار شما است. بخش ترسناک گل زرد، دهانه بسیار باریک ورو‌دی‌ غار است که باید طول آن را باید به‌صورت سینه‌خیز و ۱۰ متر بعدی را با حرکت پا‌مرغی طی کرد. پس از عبور از این دهانه به دهلیزی می‌رسید که می‌توان در آن ایستاد و شروع به پیمودن ادامه مسیر غار کرد. مسیر غار گل زرد مشخص است و نیازی به نشانه‌گذاری ندارد. البته در طول مسیر گودال‌ها و آبروهای کوچکی وجود دارد که باید از ورود به آن‌ها خودداری کرد.

غار گل زرد غاری آهکی محسوب می‌شود و سطح درون آن از کربنات کلسیم پوشیده شده است. در طول مسیر این غار حوضچه‌های کوچک و بزرگ و جویبارهای زیرزمینی بسیاری وجود دارند. رودخانه کم‌عمق کف غار راهنمای خوبی برای رسیدن به حوضچه‌ها است. گاهی عمق این حوضچه‌های آب سرد به چهار متر می‌رسد. در این غار استلاگتید و استلاگمیت‌هایی را مشاهده خواهید کرد که از جریان آب کف غار پدید آمده‌اند و برای تشکیل هر سانتی‌متر از آن‌ها بیش از یک قرن زمان صرف شده است. 

غار گل زرد

منبع عکس: pinorest.com 

با توجه به تنگ بودن ورودی، امکان عبور از آن وجود دارد؛ اما توصیه می‌شود برای بازدید از این غار، از راهنمای محلی یا گروه‌های گردشگری کمک بگیرید تا وارد راه‌های فرعی و نامعلوم آن نشوید. رفت و برگشت تا انتهای غار چیزی حدود سه ساعت زمان نیاز دارد و پیمودن آن به‌جز کفش کوه و کلاه ایمنی تجهیرات دیگری نیاز ندارد. البته بهتر است برای احتیاط تجهیزاتی از جمله دستکش مخصوص و طناب، چراغ‌قوه، جعبه کمک‌های اولیه و لباس گرم اضافه نیز به‌همراه داشته باشید. 

بهترین زمان بازدید از غار گل زرد خرداد تا شهریور ماه هر سال است و غیر از این زمان، امکان ورود به غار به‌دلیل آب گرفتگی وجود ندارد. باید در نظر داشته باشید پیمودن این غار برای کودکان، سالمندان و افراد کم‌توان جسمی مناسب نیست.

غار رودافشان

  • آدرس: تهران، دماوند، ۲۵ کیلومتری فیروزکوه، منطقه سیدآباد، روستای رود افشان (مشاهده روی نقشه)
  • شرایط بازدید: برای عموم با آمادگی جسمانی مناسب، تجهیزات و همراهی راهنمای حرفه‌ای

غار رودافشان

منبع عکس: borna.news

غار رودافشان یکی دیگر از مکان‌های ترسناک در اطراف تهران است که غارهای تاریک با چشمان براق خفاش‌ها در فیلم‌های ترسناک را تداعی می‌کند. تعداد بسیار زیاد خفاش‌ها، لغزنده بودن کف غار و همچنین بوی بدی که در بخش‌های مختلف این غار مرموز به مشام می‌رسد، سفر عجیب و رمزآلودی را رقم می‌زند. خفاش‌های رودافشان در اعماق این غار و در تاریکی مطلق زندگی می‌کنند. اگر از این حیوان نمی‌ترسید، ماجراجویی در این غار از هیجان‌انگیزترین تجربه‌هایتان خواهد بود. ورود به این غار در سفرهای تک‌نفره و همچنین بدون آمادگی و شناخت آن اصلا توصیه نمی‌شود و بهتر است با افراد باتجربه از آن بازدید کنید.

غار رودافشان در ۶۰ کیلومتری فیروزکوه و ۱۰۰ کیلومتری تهران، یکی از بزرگ‌ترین غارهای طبیعی ایران محسوب می‌شود که در سال ۱۳۸۴ خورشیدی در فهرست آثار ملی و طبیعی ایران ثبت شد. این غار در نزدیکی روستای رودافشان از توابع شهرستان دماوند قرار دارد. نزدیکی غار رودافشان به تهران، باعث توجه گردشگران و طبیعت‌گردان ساکن پایتخت به این غار می‌شود و بسیاری از گردشگران در طول سال از این غار بازدید می‌کنند. 

برای رسیدن به غار رودافشان باید وارد جاده فیروزکوه شوید. ۲۵ کیلومتر قبل از فیروزکوه و در منطقه سید‌آباد، تابلوی غار رودافشان را خواهید دید. پس از رسیدن به روستای رود افشان و پارک کردن خودرو، با حدود نیم‌ساعت پیاده‌روی در سراشیبی نسبتا تند به دهانه غار خواهید رسید. تجهیزات خود را آماده کنید و آماده ماجراجویی در یکی از پر رمز و رازترین غارهای ایران شوید. 

خفاس‌های غار رودافشان

منبع عکس: دیجی‌کالا

کمی که از دهانه غار پایین بروید، متوجه برودت هوا خواهید شد و با فضایی تاریک و وهم انگیز روبه‌رو می‌شوید. کمی جلوتر سر و صداهای عجیبی به گوشتان خواهد رسید؛ صداهایی شبیه به جیغ انسان که در واقع صدای خفاش‌های پر سروصدا و بد بو است. اگر تمایل دارید که آن‌ها را در محل زندگی اصلیشان از نزدیک تماشا کنید، کافی است این صداها را دنبال کنید. غار رودافشان فقط به خاطر وجود خفاش‌ها ترسناک نیست؛ کف این غار در بسیاری از نقاط به‌دلیل پوشش خزه‌ای بسیار لغرنده است و راه رفتن در آن به‌سختی امکان‌پذیر است. نردبان‌های فلزی در طول مسیر این غار، تردد در آن را آسان می‌کنند.

وجود خفاش‌ها، لغزنده بودن کف غار و همچنین بوی بدی که در بخش‌های مختلف این غار به مشام می‌رسد، سفر عجیب و رمزآلودی را رقم می‌زند

یکی از ویژگی‌های غار رودافشان، دهانه بزرگ بیضی شکل و تالارهای وسیع آن است که سومین دهانه بزرگ غار در ایران محسوب می‌شود. دهانه غار رودافشان ۴۰ متر عرض و ۱۲ متر ارتفاع دارد. ورودی این غار میان صخره‌های کوهستانی قرار دارد و تا فاصله نزدیک و کمتر از ۱۰۰ متری آن دیده نمی‌شود؛ به همین دلیل به غار رودافشان لقب «غار پنهان» داده‌اند. طولانی‌ترین مسیر داخل غار ۷۸۳ متر است؛ اما بنابر نظر کارشناسان بسیاری از مسیرهای داخلی این غار در طول زمان بر اثر فرود قندیل‌ها مسدود شده‌اند و دسترسی به این بخش‌ها وجود ندارد. بدنه داخلی این غار به‌خصوص در نقاط دورتر و غیر‌قابل‌دسترس به‌دلیل جریان دائمی آب‌های زیرزمینی و رسوب دیواره‌ها تغییر شکل زیادی پیدا کرده‌اند.

چنانچه قصد بازدید از بخش‌های نخست غار رودافشان را دارید، نیاز به تجهیزات پیشرفته غارنوردی نخواهید داشت و تنها تجهیزات روشنایی مانند چراغ قوه کافی خواهد بود. در طول مسیر، یک نخ و چند فلش روی دیوارها، مسیر اصلی را به شما نشان خواهند داد؛ بنابراین، بهتر است وارد مسیرهای فرعی و نامشخص نشوید. تالار انتهایی غار نیز به افرادی که مشکلات تنفسی یا حساسیت به بوی بد دارند، پیشنهاد نمی‌شود؛ چراکه در و دیوار این تالار، از فضولات خفاش‌ها پوشیده شده و هوای بسیار مسمومی دارد.

قبرستان ظهیرالدوله

  • آدرس: تهران، میدان قدس، خیابان دربند، خیابان ظهیرالدوله (مشاهده روی نقشه)
  • شرایط بازدید: فقط روزهای پنجشنبه‌ و جمعه، تا پیش از ظهر

قبرستان ظهیرالدوله

منبع عکس: 55online.news

گورستان‌ها یکی از ترسناک‌ترین و عجیب‌ترین مکان‌های که در عین مرموز بودن، آرامشی وصف‌نشدنی به‌همراه دارند. آرامستان ظهیرالدوله در منطقه دربند تهران، در ابتدا ملکی شخصی بود؛ اما مدت‌ها است که به آرامگاه بسیاری از بزرگان، فرهنگ، سیاست، هنر و ادبیات فارسی ایران تبدیل شده است.

زمانی که علی خان ظهیرالدوله، وزیر دربار ناصرالدین شاه، در بیست‌و‌چهارم ذیقعده سال ۱۳۰۳ خورشیدی در اثر سکته قلبی در گذشت، پیکر او را در گورستانی عمومی در جوار باغی که در شمیران به‌همراه مریدانش ساخته بود دفن کردند. در این منطقه ابتدا این گورستان قدیمی قرار داشت؛ ولی بعد خانقاه ظهیرالدوله نیز به همین محل منتقل شد؛ اما پس از دفن ظهیرالدوله، مریدانش این گورستان قدیمی و خانقاه را «آرامگاه ظهیرالدوله» خواندند. امروزه محوطه تاریخی این باغ به‌عنوان گورستان ظهیرالدوله شناخته می‎‌شود. 

مزار فروغ فرخزاد قبرستان ظهیرالدوله

منبع عکس: خبرگزاری تسنیم (عکاس: احسان رسولی)

از آن جا که ظهیرالدوله مورد قبول بیشتر اقشار جامعه بود، بسیاری از هنرمندان، سیاست‌مداران و دانشمندان وصیت کردند که در این آرامگاه دفن شوند و به همین دلیل متولیان خانقاه و مریدان ظهیرالدوله، با فروش قطعه‌های گورستان، به منافع بسیاری دست یافتند. در این قبرستان کوچک علاوه بر فروغ فرخزاد، رهی معیری، ملک الشعرای بهار، داریوش رفیعی، حسن صبا، ایرج میرزا، قمرالملوک وزیری و علی‌خان ظهیرالدوله، چندتن دیگر از هنرمندان، شاعران و چهره‌های سرشناس ایران به خاک سپرده شده‌اند. متاسفانه این گورستان‌ به‌دلیل مدیریت نامشخص، متروک و ناشناخته مانده و به‌دلیل عدم رسیدگی به مکانی ترسناک تبدیل شده است.

مقبرستان ظهیرالدوله به‌دلیل عدم رسیدگی به مکانی ترسناک و مرموز تبدیل شده است

قبرستان ظهیرالدوله باغی پوشیده از درختان سرسبز محسوب می‌شود که سنگ قبر بیشتر آرامگاه‌های آن تخریب شده است. این قبرستان از سال ۱۳۰۳ تا ۱۳۵۸ اموات زیادی را در دل خود جای است و از دهه ۴۰ تا ۵۰ دفن اموات در آن با اجازه‌نامه مخصوص انجام می‌شد. آخرین فرد فوت شده در سال ۱۳۵۹ در این قبرستان دفن شده است. این آرامگاه تاریخی شباهت زیادی به گورستان «پرلاشز» کشور فرانسه دارد و در سال ۱۳۷۸ توسط سازمان میراث فرهنگى و گردشگرى استان تهران با شماره ۲۰۰۱ در فهرست آثار ملى کشور به ثبت رسید. از شهریور ۱۳۹۱ تا به امروز بازدید از این قبرستان در روزهای پنجشنبه امکان‌پذیر است.

گورستان لهستانی‌ها

  • آدرس: تهران، بزرگراه امام علی، بلوار پاسدار گمنام، میدان امام حسن مجتبی (مشاهده روی نقشه)
  • شرایط بازدید: با هماهنگی قبلی یا به‌همراه تورهای گردشگری

گورستان لهستانی‌ها

منبع عکس: irantourun.com

با شنیدن نام جنگ، ترس در وجود هر فردی رخنه می‌کند. گورستان لهستانی‌ها یادآور بخش بزرگی از تاریخ دردناک جنگ جهانی دوم است. این گورستان در محله دروازه دولاب تهران، آرامگاه ۱,۸۹۲ تن از شهروندان لهستانی است که همگی در سال ۱۹۴۲ میلادی درگذشته‌اند. آرامگاه ۴۰۸ تن از آن‌ها مربوط به نظامیان لهستانی است که در جریان جنگ جهانی دوم از دنیا رفتند. کشورهای زیادی در جنگ جهانی دوم درگیر بودند؛ حتی کشورهای بی‌طرفی مثل ایران؛ ورود پناه‌جویان لهستانی به ایران یکی از پیامدهای این جنگ بود.

در آغاز جنگ جهانی دوم، نیروهای شوروی پس از توافق با دولت هیتلر، بخش شرقی لهستان را به اشغال خود درآوردند و هزاران لهستانی را به اردوگاه‌های کار اجباری تبعید کردند. استالین با تصمیم آزادی اسرای لهستانی قصد داشت تا با پیوستن آن‌ها به نیروهای مقاومت در اروپا، فشار بر آلمان را در اروپا زیاد کند. بدین ترتیب در سال ۱۹۴۲ که شهروندان لهستانی پس از آزادی از اردوگاه‌های کار اجباری استالین در سیبری و قزاقستان، از راه ایران به اروپا باز می‌گشتند، نزدیک به ۱۱۵,۰۰۰ نفر از آنان جمله از سربازان، مردان، زنان و کودکان غیرنظامی از دریای خزر با کشتی وارد بندر انزلی شدند. 

نیروهای نظامی و داوطلب برای پیوستن به مقاومت اروپا، ایران را ترک کردند؛ اما هزاران شهروند غیرنظامی، زن و کودک تا سه سال، ایران را برای زندگی انتخاب کردند و در نهایت در ایران ماندند. دلیل جان باختن بسیاری از لهستانی‌هایی که در این گورستان دفن شده‌اند، سوء‌تغذیه در دوران اسارت، قحطی و ابتلا به بیماری‌های واگیردار در مدت اقامت در ایران بود.

گورستان لهستانی‌ها

منبع عکس: wikipedia.org

در گورستان لهستانی‌ها سال‌ها است که اجازه خاکسپاری وجود ندارد و تنها تورهای گردشگری و عکاسی اجازه ورود به آن را دارند. این گورستان توسط سفارت‌خانه‌های روسیه، لهستان، فرانسه و شورای خلیفه‌گری ارامنه مدیریت می‌‎‌‌‌شود. 

گورستان متفقین

  • آدرس: تهران، قلهک، خیابان شریعتی، ابتدای خیابان دولت (مشاهده روی نقشه)
  • شرایط بازدید: با هماهنگی قبلی یا به‌همراه تورهای گردشگری

گورستان متفقین

منبع عکس: خبرگزاری میزان (عکاس: فاطمه عموزاد)

گورستان متفقین از جمله جاذبه‌های تاریخی و مرموز شهر تهران است که در ضلع جنوبی باغ قلهک، محل سفارت انگلیس و در خیابان دولت تهران واقع شده است. باغ قلهک از آثار تاریخی دوره قاجار است که بیش از ۲۰ هکتار وسعت دارد. این باغ توسط محمدعلی‌شاه قاجار در اختیار دولت بریتانیا قرار گرفت و بعد از مدتی به سفارت این کشور در ایران تبدیل شد.

گورستان متفقین در بخشی از این باغ به مساحت ۳,۰۰۰ متر مربع قرار دارد که زمین آن یک‌دست چمن‌کاری و با درختان سرسبز و گل‌های زیبا تزیین شده است. دورتادور گورستان با دیوارهای آجری ساده احاطه شده است و بنای یادبودی فیروزه‌ای‌رنگ با ویژگی‌های معماری ایرانی نیز در ضلع جنوبی آن قرار دارد.

مزارهای گورستان متفقین resize

منبع عکس: tourlin.com

گورستان متفقین به نام‌های گورستان جنگی یا گورستان دولت نیز معروف است که ۵۰۰ سرباز و متفق کشته‌شده در جنگ‌­های جهانی اول و دوم در آن دفن شده‌اند. گورستانی بزرگ و زیبا با سنگ‌هایی یک‌دست و منظم که روی هریک از آن‌ها مشخصات افراد را نگاشته‌اند. گورستان متفقین تنها گورستان بین‌المللی ایران است که توسط کمیسیون جنگ‌های مشترک‌المنافع تاسیس شده است. هر سال در روز ۶ ژوئن، مراسم یادبودی با حضور سفرای کشورهای مربوطه در این گورستان برگزار می‌شود.

روستای ارواح سنگی وردیج

  • آدرس: تهران، کیلومتر ۹ اتوبان شهید خرازی به‌سمت غرب، خروجی روستاهای وردیج و واریش (مشاهده روی نقشه)
  • شرایط بازدید: همه‌روزه،‌ شبانه‌روز برای عموم آزاد است

روستای ارواح سنگی وردیج

منبع عکس: blog.shab.ir

در شمال غرب تهران، با فاصله کمی از شهر، منطقه‌ای شگفت‌انگیز وجود دارد که دیدنی‌ترین تابلوی سنگ‌تراشی طبیعت را در خود جای داده است. روستای وردیج با مجسمه‌های سنگی، یکی از جاذبه‌های ترسناک اطراف تهران محسوب می‌شود. 

نام دیگر روستای وردیج، روستای ارواح سنگی و روستای آدمک جیان است. این روستا در منطقه ۲۲ شهر تهران، بالاتر از وردآورد قرار دارد و از جاده‌ای زیبا و پرپیچ‌وخم در دسترس است. مسیر رسیدن به روستای ارواح سنگی در امتداد رودخانه‌ای در «دره کن» است. اگر از روستای وردیج عبور کنید، به منطقه‌ای خواهید رسید که به دامنه ارواح سنگی یا آدمک ‌جیان شهرت دارد.

صخره‌های ارواح سنگی وردیج

منبع عکس: rokna.net

صخره‌های این روستا با اشکال خاص خود منظره جالبی را به نمایش گذاشته‌اند. شاید در نگاه اول این صخره‌ها را که به‌شکل جمجمه انسان و بدن جانوران وحشی است، بازمانده‌های یک قلعه قدیمی تصور کنید؛ اما زمین‌شناسان به وجود آمدن این اشکال را ناشی از نوعی از فرسایش باد، به نام هوازدگی می‌دانند که نمونه‌ای کم‌‌نظیر و دیدنی از تغییرات بافت زمین است. برخی از اهالی این منطقه معتقدند که این مجسمه‌ها در واقع موجوداتی بوده‌اند که به سنگ تبدیل شده‌اند. این منطقه با تاریکی هوا به‌طرز عجیبی وحشتناک و دلهره‌آور می‌شود.

نظرها و تجربه‌های خود را درباره این جاذبه‌های ترسناک با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

منبع عکس کاور: tourlin.com

پرسش‌های متداول

ترسناک‌ترین جاذبه گردشگری تهران کجاست؟

خانه اجنه دربند

آیا بازدید از موزه عبرت شرط سنی دارد؟

بازدید از این موزه به‌دلیل فضای خاص آن، برای گروه سنی کمتر از ۱۵ سال ممنوع است.

چگونه می‌توان از گورستان لهستانی‌‌ها و متفقین بازدید کرد؟

با هماهنگی قبلی یا به‌همراه تورهای گردشگری

نام دیگر روستای وردیج چیست؟

روستای ارواح سنگی و روستای آدمک جیان

مطالب مرتبط:

دیدگاه