مدارک مورد نیاز اخذ پاسپورت ایران و هزینه ها

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات سه شنبه، ۷ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۰۰
مدارک مورد نیاز اخذ پاسپورت ایران و هزینه ها

برای آشنایی با مدارک مورد نیاز پاسپورت و هزینه‌ دریافت این مطلب را مطالعه کنید.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ کجارو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

در این مطلب با مدارک مورد نیاز پاسپورت و هزینه‌ دریافت آن، آشنا خواهید شد. پس از خواندن این مطلب، می‌توانید برای سفر خارج از کشور، چمدان خود را حاضر کنید.

مدارک مورد نیاز پاسپورت

همان طور که می‌دانید چه از طریق زمینی و چه از طریق هوایی قصد داشته باشید به خارج از کشور سفر کنید، لازم است برای اخذ پاسپورت ایران (گذرنامه) اقدام کنید.

لازمه دریافت پاسپورت ایران این است که آقایان بالای ۱۸ سال بوده و کارت پایان خدمت خود را دریافت کرده باشند و بانوان متاهل، از همسر خود، اجازه محضری برای خروج از کشور گرفته باشند، حتی اگر قصد دارند با همسر خود سفر کنند، باز هم این برگه اجازه نامه محضری مُهرشده که احتمالاً حدود یک تا دو ساعت برای دریافت آن باید وقت صرف کنید، لازم است.

خب تا اینجای ماجرا متوجه شدیم که باید برای اخذ پاسپورت ایران، خانم‌ها و آقایان بالای ۱۸ سال باید یک سری شرایط اولیه را داشته باشند و در ادامه می‌توانید مدارک لازم برای پاسپورت را عنوان کنیم:

همراه خود، شناسنامه به‌همراه کپی همه صفحات و کارت ملی و کپی پُشت و روی آن را به‌همراه داشته باشید.

آقایان بعلاوه این مدارک لازم است کارت پایان خدمت و کپی آن را به‌همراه داشته باشند و خانم‌ها هم اجازه نامه محضری خروج از کشور را همراه داشته باشند.

عکس؟ عکس لازم نیست. در دفاتری که برای این کار ایجاد شده است، جایگاهی برای عکس تعبیه شده است که همان لحظه به‌صورت فوری آن را در سیستم ثبت می‌کند.

مدارک اخذ پاسپورت را کجا تحویل دهیم؟

بهتر است صبح زود به پلیس +10 مراجعه کنید و در همان مکان، به باجه مخصوص گذرنامه مراجعه کنید. توجه کنید با ورود به سایت خدمات الکترونیکی انتظامی می‌توانید از نزدیک‌ترین شعبه پلیس +10 مطلع شوید.

یک فرم پاسپورت به شما تحویل داده خواهد شد که فرم را پس از تکمیل باید به‌همراه مدارک مورد نیاز پاسپورت، به کارمند باجه اخذ گذرنامه پلیس +10 تحویل کنید.

سایت letsgouni.com در خصوص مواردی که باید در فرم مدارک پاسپورت تکمیل کنید به‌همراه هزینه پاسپورت اطلاعاتی داده است که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

قاعدتا مثل تمام فرم‌ها ابتدا باید نام و نام‌خانوادگی و نام پدر و شماره شناسنامه و کد ملی خود را وارد کنید. اما چیزی که در اینجا به آن اضافه می‌شود، نام لاتین شما است که از این پس در هنگام خرید بلیط هواپیما خارجی، کاربرد خواهد داشت. بنابراین نام لاتین خود را به‌درستی وارد کنید.

دیگر چیزی که از اهمیت بسیار بالایی در این فرم پاسپورت برخوردار است، تاریخ تولد به شمسی و میلادی است که باز هم برای تبدیل تاریخ از شمسی به میلادی باید دقت کنید که درست وارد شود.

گروه خونی، شماره سریال شناسنامه، آدرس منزل، شغل و آدرس محل کار، شماره تماس ثابت و موبایل، مشخصات دو نفر از آشنایان از دیگر مواردی است که در این فرم پاسپورت ایران به چشم می‌خورد که پس از تکمیل و امضا آن، باید همراه سایر مدارک لازم برای پاسپورت به متصدی باجه تحویل کنید.

پس از تحویل مدارک پاسپورت، اگر مدارک لازم برای پاسپورت مشکلی نداشته باشد و به‌طور صحیح و کامل فرم را تکمیل کرده باشید، عکس پاسپورت به‌صورت الکترونیکی و فوری گرفته خواهد شد و سپس اثر انگشت الکترونیکی گرفته خواهد شد و بعد از آن نوبت به پرداخت هزینه پاسپورت می‌رسد.

هزینه پاسپورت

هم کارت بانکی و هم کمی پول نقد همراه خود داشته باشید چون برخی از خدمات با پول نقد و برخی دیگر فقط به‌صورت کارت بانکی امکان‌پذیر است. به‌طور کلی هزینه پاسپورت ایران، حدود ۳۰۰,۰۰۰ تومان (در زمان نگارش این مطلب) است و با پرداخت و طی کردن مراحل گفته شده در این مطلب، شما صاحب پاسپورت ایران خواهید شد و با دریافت آن می‌توانید سفر خود را به خارج از کشور آغاز کنید.

رپورتاژ

سخن پایانی

بعد از انجام مراحل گفته شده در این مطلب، میانگین حدود ۱۰ روز زمان خواهد برد که پاسپورت از طریق پُست، به نشانی شما ارسال شود و آن را دریافت کنید و برای سفر خارجی اقدام کنید. از آن پس، شما به غیر از شماره شناسنامه و شماره کد ملی، داری یک شماره پاسپورت ایران هم خواهید شد که در هنگام رزرو بلیط هواپیما در مسیرهای خارجی، می‌توانید از آن استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه