لوکیشن‌های فیلم Dune 2021 را در دنیای واقعی را بشناسید

علی گودرزی
علی گودرزی دوشنبه، ۲ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۱
لوکیشن‌های فیلم Dune 2021 را در دنیای واقعی را بشناسید

دنی ویلنوو برای خلق قاب‌های بی‌نظیر فیلم Dune لوکیشن‌های واقعی متعددی را با جلوه‌های ویژه دیجیتالی ترکیب کرده است.

خطر اسپویل! محتوای این مقاله ممکن است بخشی از داستان فیلم را لو دهد

فیلم تلماسه (Dune) ساخته «دنی ویلنوو» (Denis Villeneuve) در سال ۲۰۲۱ اکران شد تا یکی از انتظارات عاشقان ژانر علمی‌-تخیلی را برآورده سازد. فیلم «دیون»، اولین قسمت از سری فیلم‌های اقتباسی از رمان‌های «دیون» نوشته «فرانک هربرت» به شمار می‌رود. «تلماسه» فیلمی باشکوه است که از صحراهای سوزان سیاره آراکیس تا مناطق جنگلی و باران‌زده سیاره کالادان را در تماشایی‌ترین حالت ممکن، به‌مخاطب خود نمایش می‌دهد. جالب‌ترین نکته درباره فیلم، این است که حجم بالایی از سکانس‌های فیلم، در لوکیشن‌های واقعی فیلم‌برداری شده است.

نقش‌آفرینی افرادی همچون تیموتی شالامی، ربکا فرگوسن، اسکار آیزاک، جاش برولین، خاویر باردم، دیو باتسیتا، زندیا و جیسون موموآ در فیلم «دون»، تماشای این اثر را به‌تجربه‌ای شگفت‌انگیز بدل می‌کند. تیموتی شالامی با اجرای نقش شخصیت «پاول» که وارث خاندان آتریدیس به شمار می‌رود، در جریان قصه فیلم تلماسه به‌ جای‌جای سیاره آراکیس سفر می‌کند؛ سفری که او را در مرکز یک تنش سیاسی-جغرافیایی عظیم قرار می‌دهد و تمامی مهارت‌های پاول را آزمایش می‌کند. داستان فیلم در سال ۱۰۱۹۱ میلادی جریان دارد. پرداختن به‌قصه‌های مختلف در چند سیاره، تنوع خاصی به‌لوکیشن‌های فیلم داده است. به‌لطف ویژگی‌های طبیعی در اقصی‌نقاط جهان، خلق بخش مهمی از سکانس‌های فیلم بدون استفاده از جلوه‌های ویژه ارائه شده است.

با این مقاله همراه کجارو باشید تا لوکیشن‌های فیلم Dune 2021 را در دنیای واقعی بشناسیم.

لوکیشن‌ های فیلم Dune 2021 در دنیای واقعی:

شن‌زار لیوا، امارات

شن‌زار لیوا از لوکیشن‌های فیلم تلماسه

منبع عکس: remotelands.com

حجم بالایی از اتفاقات فیلم در کره صحرایی «آراکیس» جریان دارد. خالقان فیلم «تلماسه» برای آفرینش صحنه‌های مربوط به‌سیاره نام‌برده، شن‌زار لیوا در امارات متحده عربی را برگزیدند. تعداد بسیار زیادی از سکانس‌های فیلم در این منطقه فیلم‌برداری شده است؛ به‌عنوان مثال، سکانس‌های مربوط به‌فرار شخصیت پاول و مادرش در سرزمین‌های شنی سیاره آراکیس، بدون‌شک در این منطقه ضبط شده‌ است. شن‌زار لیوا از جمله گرم‌ترین مناطق کره زمین به شمار می‌رود و معمولا فیلم‌برداری در آن ممنوع است؛ به‌طوری که در زمان ضبط سکانس‌های فیلم دون، دمای محیط تا ۵۰ درجه سانتی‌گراد بالا می‌رفت و فیلم‌برداری متوقف می‌شد.

در جریان ساخت فیلم «سونیک خارپشت» نیز سکانس‌های مربوط به‌لوکیشن صحرا در لیوا فیلم‌برداری شد. این منطقه در کنار صحرای ربع‌لخالی در امارت ابوظبی قرار دارد؛ ربع‌الخالی از لوکیشن‌های اصلی فیلم جنگ ستارگان «اپیزود هفتم: نیرو برمی‌خیزد» محسوب می‌شود.

بیابان وادی رم، اردن

بیابان وادی رم در اردن

منبع عکس: ویکیپدیا؛ عکاس: دنیل کیس (Daniel Case)

وادی رم (Wadi Rum) در کنار «شهر سنگی پترا» و «شهر ساحلی عقبه»، سومین ضلع از مثلث طلایی گردشگری کشور اردن محسوب می‌شود. این منطقه که با نام «دره ماه» معروف است، در ۶۰ کیلومتری شرق «عقبه» واقع شده است و بزرگ‌ترین وادی در کشور اردن به شمار می‌رود. در این منطقه آثار فرهنگ‌های ماقبل تاریخ مثل نقاشی‌های روی سنگ، پرستش‌گاه‌ها و سنگ‌نگاره‌های مردم نبطی را می‌توان پیدا کرد.

بیابان وادی رم از مهم‌ترین لوکیشن‌های فیلم‌برداری «تلماسه» به شمار می‌رود. این منطقه در کنار شن‌زار لیوا، سکانس‌های مربوط به سیاره آراکیس را شکل داده است؛ به‌عنوان مثال، سکانس‌های مربوط به‌نمایش پایگاه خاندان آتریدیس در سیاره آراکیس و صحنه نبرد پاول و نیروهای خاندان هارکونن در این منطقه فیلم‌برداری شده‌اند. بیابان وادی رم از معروف‌ترین لوکیشن‌های فیلم‌سازی در تاریخ هالیوود به شمار می‌رود؛ تولید فیلم‌هایی شاخص مثل «لاورنس عربستان»، «مریخی» و «علاءالدین» در این منطقه، وادی رم را به‌یکی از معروف‌ترین نقاط توریستی اردن تبدیل کرده است.

شبه‌جزیره اِستاد (Stadlandet)، نروژ

 شبه‌جزیره اِستاندلادنِت (Standladnet) در نروژ

منبع عکس: Fjordnorway.com

با وجود اینکه دو سوم از زمان فیلم «تلماسه» در سیاره شنی آراکیس می‌گذرد،‌ رخدادهای بخش افتتاحیه فیلم در سیاره کالادان جریان دارد. کالادان را می‌توان وطن خاندان آتریدیس به‌حساب آورد. یک سیاره جنگلی که مرزهای دریایی و هوایی آن، بزرگ‌ترین مولفه‌های مدیریتی و محافظتی‌اش به‌حساب می‌آیند. جنگل‌های انبوه و هوای عموما بارانی کالادان در برابر کویر سوزان و شن‌های سرخ آراکیس، تضادی زیبا و برجسته را ایجاد کرده است.

سکانس‌های مربوط به سیاره کالادان در شبیه‌جزیره اِستاد در کشور نروژ فیلم‌برداری شده‌اند.مناظر و شرایط جوی بسیار خوب این منطقه، آن را به‌یکی از نقاط توریستی پرطرفدار کشور نروژ تبدیل کرده است.

استودیوهای فیلم‌سازی اوریگو (Origo)، مجارستان

استودیوهای فیلم‌سازی اوریگو در مجارستان

منبع عکس: Bestofbudapest.Hu

جلوه‌های ویژه، یکی از قسمت‌های جدانشدنی فیلم «تلماسه» به‌حساب می‌آید. به‌هرحال در این اثر، با یک فیلم علمی-تخیلی تمام‌عیار طرف هستیم و استفاده از جلوه‌های ویژه کامپیوتری در این ژانر اجتناب‌ناپذیر است؛ مخصوصا زمانی که با یک اپرای کهکشانی مثل «تلماسه» روبه‌رو می‌شویم. تیم تولید فیلم Dune با کمک استودیوهای فیلم‌سازی اوریگو که در شهر بوداپست قرار دارند، حجم بالایی از لوکیشن‌های ساختگی و جلوه‌های ویژه کامپیوتری فیلم را خلق کردند.

عملکرد استودیو اوریگو در ساخت فیلم «تلماسه» صرفا به‌آفرینش جلوه‌های ویژه کامپیوتری (CGI) خلاصه نمی‌شود؛ چراکه لوکیشن‌هایی مثل دژ خاندان آتریدیس، اتاق‌های مسکونی خاندان‌های مختلف، کشتی‌های فضایی، پناهگاه‌ها و موارد این‌چنینی همه در استودیوهای این کمپانی ساخته شده‌اند. حجم قابل‌توجهی از لوکیشن‌های ساختگی آثاری مثل «بلیدرانر ۲۰۴۹»، «۴۷ رونین» و «ترمیناتور: سرنوشت تاریک» نیز در این استودیوها خلق شده بود.

فیلم Dune: Part One سرآغازی بر یکی از سری فیلم‌های فانتزی و علمی-تخیلی است که انتظار می‌رود یکی از باشکوه‌ترین نمونه‌ها در نوع خود باشد و عاشقان این ژانر هرگز نباید در تماشای آن تردید کنند. اگر به‌فیلم‌هایی مثل سری جنگ ستارگان، سری هری پاتر، سری ارباب حلقه‌ها و مجموعه کتاب‌های بازی تاج و تخت (Game of Thrones) علاقه دارید، کتاب‌ها و فیلم «تلماسه» بدون شک تا مدت‌ها شما را سرگرم خواهد کرد.

پرسش‌های متداول

فیلم تلماسه محصول چه سالی است؟

۲۰۲۱

کارگردان فیلم تلماسه چه کسی است؟

دنی ویلنوو (Denis Villeneuve)

بازیگران فیلم دیون چه کسانی هستند؟

تیموتی شالامی، ربکا فرگوسن، اسکار آیزاک، جاش برولین، خاویر باردم، دیو باتسیتا، زندیا و جیسون موموآ

فیلم Dune در چه کشورهایی فیلم‌برداری شده است؟

امارات، اردن، نروژ و مجارستان

مطالب مرتبط:

منبع screenrant

دیدگاه