لوکیشن‌های فیلم Inception را در دنیای واقعی را بشناسید

علی گودرزی
علی گودرزی یکشنبه، ۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۱
لوکیشن‌های فیلم Inception را در دنیای واقعی را بشناسید

کریستوفر نولان با بهره‌گیری از لوکیشن‌های واقعی در بریتانیا، آمریکا،‌ ژاپن، مراکش و غیره، توانست اکشن تکرارنشدنی خود را با نام «Inception»‌به سینمادوستان عرضه کند.

خطر اسپویل! محتوای این مقاله ممکن است بخشی از داستان فیلم را لو دهد

فیلم «اینسپشن» یا «تلقین» محصول سال ۲۰۱۰، ساخته کریستوفر نولان با هنرنمایی افرادی مثل لئوناردو دی‌کاپریو، کن واتانابه، تام هاردی، جوزف گوردون لویت و الیوت پیج در سال ۲۰۱۳ اکران و به‌ یکی از موفق‌ترین آثار سینمایی در ژانر علمی‌-تخیلی بدل شد.

اینسپشن از فیلم‌هایی است که نولان را به‌ عموم طرفداران سینما معرفی کرد. کارگردان بریتانیایی که امروزه با تمایل وافرش به‌خلق صحنه‌های اکشن بدون استفاده از جلوه‌های ویژه کامپیوتری شناخته می‌شود، با فیلم‌هایی مثل سه‌گانه بتمن و فیلم اینسپشن توانست این مشخصه از نگرش خلاق‌ خود را به‌تماشاگران نشان بدهد. فیلم اینسپشن روی موضوع خواب و رویا دست می‌گذارد؛ یک شاخص ناشناخته از ذهن انسان که در این فیلم، به گاوصندوقی ارزشمند تشبیه می‌شود که مورد توجه افرادی موسوم به «استخراج‌گرها» قرار می‌گیرد. 

«استخراج‌گرها» با استفاده از روش‌ها و تکنولوژی خاصی که در اختیار دارند، به‌ رویا و ناخودآگاه افراد نفوذ کرده و ایده‌های موجود در ذهن اشخاص را می‌دزدند. علاوه بر داستان‌سرایی فوق‌العاده، فیلم با صحنه‌های اکشن جذاب و موسیقی گوش‌نواز خود، مخاطب را غرق در تماشا می‌کند. اثری که حجم زیادی از سکانس‌های آن در کشورهایی مثل بریتانیا، آمریکا، فرانسه، مراکش و ژاپن ضبط شده است.

با این مقاله همراه کجارو باشید تا لوکیشن‌های فیلم «اینسپشن» یا «تلقین» را در دنیای واقعی بشناسیم.

لوکیشن‌های فیلم «تلقین» در دنیای واقعی:

ذخیره‌گاه زیست محیطی آبالون کوو (Abalone Cove Ecological Reserve)، آمریکا

ساحال آبالون کوو در لس آنجلس

منطقه ساحلی آبالون کوو؛ منبع عکس: Californiathroughmylens.com

فیلم با بیدار شدن شخصیت کاب (با هنرنمایی لئوناردو دی‌کاپریو) در کنار قلعه‌ای ژاپنی آغاز می‌شود. این ساحل که در واقع بخشی از ذخیره‌گاه زیست محیطی آبالون کوو (Abalone Cove Ecological Reserve) به شمار می‌رود، در قسمت جنوبی شهر لس آنجلس قرار دارد. قلعه ژاپنی مورد بحث در استودیوی شرکت برادران وارنر خلق شد. این سازه با الهام از قلعه «نیجو» در شهر کیوتو، به‌وجود آمده است.

منطقه بازار (Souk)، شمال مراکش

محله سوک در مراکش

منطقه سوک در مراکشِ منبع عکس: alksar.com

کاب که ظاهرا یک استخراج‌گر است، در ادامه به‌ کنیا و شهر مومباسا سفر می‌کند. سکانس‌های شهر مومباسا در بازار مراکش فیلم‌برداری شده است. در سکانس بعدی، شخصیت کاب را در یک قطار سریع‌السیر ژاپنی (شین‌کانسن) می‌بینیم. فیلم‌برداری این بخش از فیلم در شهر توکیو انجام شده است. سکانسی که در آن، شخصیت سایتو (با هنرنمایی کن واتانابه) پیرامون ایده استخراجِ رویا با کاب بحث می‌کند.

فرودگاه فارنبورو (Farnborough)، لندن

فرودگاه فارن‌برو (Farnbrotough)  از لوکیشن‌های فیلم اینسپشن

فرودگاه فارن‌برو در شهر لندن؛ منبع عکس: movie-locations.com

ورود شخصیت سایتو به کشور ژاپن با نمایش فرودگاهی به‌تصویر کشیده شده است که یک هواپیما در آن فرود می‌آید. این مکان در واقع فرودگاه فارنبورو (Farnborough) است که در فاصله ۴۰ کیلومتری جنوب غرب شهر لندن قرار دارد.

کاخ گالیرا (Palais Galliera)، پاریس

ساحتمان پالایس گالیه‌را در پاریس از لوکیشن‌های فیلم اینسپشن

ساختمان پالایس گالیه‌را در شهر پاریس؛ منبع عکس: movie-locations.com

دیدار شخصیت‌های کاب (دی‌کاپریو) و مایلز (مایکل کین) در نمای ورود به‌جایی اتفاق می‌افتد که بخشی از کاخ گالیرا (Palais Galliera) در شهر پاریس است. کاخ گالیرا از مهم‌ترین جاهای دیدنی پاریس به شمار می‌رود؛ جایی که با کنارهم آوردن انوع لباس‌های فرانسوی از قرن ۱۸ تا ۲۱، به‌یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های شهر بدل شده است؛ از میان ۷۰,۰۰۰ پوشش مختلف که در این موزه وجود دارد، لباس‌های لویی هفدهم، ملکه تیفانی و ماری آنتوانت برای علاقه‌مندان به‌نمایش گذاشته شده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید لباسی که آدری هپبورن (Audrey Hepburn) در فیلم «صبحانه در تیفانی/Breakfast at Tiffany's» پوشیده بود نیز در این موزه نگهداری می‌شود.

شخصیت کاب در این گالری با کاراکتر مایلز دیدار می‌کند. ملاقات این دو نفر در سالن آمفی‌تئاتر دانشگاه لندن ضبط شده است. گالری دانشگاه لندن برخلاف گالری کاخ گالیرا که تنها در زمان برپایی نمایشگاه‌ها فعالیت می‌کند، به‌شکل عمومی از ساعت یک تا پنج بعد از ظهر در دسترس علاقه‌مندان است. ملاقات کاب و شخصیتی که نقش او را الن پیج ایفا کرده بود نیز در گالری فلاکس‌من (Flaxman) از دانشگاه لندن فیلم‌برداری شده است. جایی که نقاشی‌ها و مجسمه‌های بسیاری از «جان فلاکس‌من»، نقاش معروف بریتانیایی در آن نگهداری می‌شود.

مخفیگاه کاب در فیلم اینسپشن

لوکیشن مخفی‌گاه شخصیت کاب در شهر پاریس؛ منبع عکس: movie-locations.com

در ادامه به‌مخفی‌گاه شخصیت کاب می‌رویم. این ساختمان، مخصوص تولید آثار سینمایی طراحی شده و نزدیک پل «بیر حکیم» پاریس(Pont de Bir Hakeim) قرار دارد؛‌ اما سکانس‌های داخل مخفی‌گاه کاب در کالیفرنیا فیلم‌برداری شده‌اند.

کافه Debussy، پاریس

کافه Café Debussy در پاریس از لوکیشن‌های فیلم اینسپشن

کافه II Russo( که پیش‌تر با نام Café Debussy شناخته می‌شد) در شهر پاریس؛ منبع عکس: movie-locations.com

در صحنه‌ای از فیلم دو کاراکتر دیکاپریو و الن پیج را می‌بینیم که در کافه‌ای فرانسوی نشسته‌اند و در مورد نحوه سرقت رویاها بحث می‌کنند. این لوکیشن نیز در فرانسه قرار دارد. کافه مورد بحث با نام «II Russo» شناخته می‌شود و استفاده از مواد منفجره در اطراف این کافه ممنوع است؛ شاید برایتان جالب باشد که بدانید کریستوفر نولان و تیم تولید فیلم اینسپشن برای فیلم‌برداری سکانس انفجار در اطراف این کافه، از مواد منفجره نیتروژنی استفاده کردند. در سکانس‌های بعدی، ورود کاب و آریادنه (الن پیج) به‌خیابان «Rue Bouchut» پاریس را می‌بینیم.

سکانس بعدی به‌تعقیب و گریز در شهر مومباسا اختصاص دارد. جایی که شخصیت کاب به‌دنبال استخدام فردی با نام ایمز (با هنرنمایی تام هاردی) دوباره به آفریقا باز می‌گردد. این بخش از فیلم در خیابان‌های منطقه بازار مراکش فیلم‌برداری شده است.

شرکت سامسونگ در منطقه ساری (Surrey)، انگلستان

لوکیشن فیلم اینسپشن

یکی از شعبه‌های کمپانی سامسونگ در بریتانیا؛ منطقه ساری.؛ منبع عکس: Reed.co.uk

بعد از این تکه هیجان‌انگیز از فیلم، اکتشاف دو کاراکتر آرتور (با هنرنمایی جوزف گوردون لویت) و شخصیت آریانده در شرکتی بزرگ با راهروهای پیچ‌درپیچ را می‌بینیم. این شرکت در واقع یکی از شعبه‌های کمپانی سامسونگ است که در شهر ساری (Surrey) انگستان قرار دارد.

ساختمان فارمیلو Farmiloe، لندن

ساختمان فارمیلو از لوکیشن‌های فیلم اینسپشن

ساختمان Familoe در لندن؛ منبع عکس: movie-locations.com

در ادامه لوکیشن‌های بریتانیا، ساختمان Farmiloe در لندن را داریم که محل فیلم‌برداری صحنه ورود به‌تشکیلات شخصیت یوسف است؛ جایی که در آن، افراد با مصرف مواد شیمیایی، برای مدتی طولانی به‌خواب می‌روند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این ساختمان از لوکیشن‌های محبوب کریستوفر نولان است؛ چراکه نولان در تولید سه‌گانه بتمن نیز از این ساختمان برای نمایش اداره پلیس گاتهام استفاده کرده بود.

خانه ویکتوریا (Victoria House) در میدان بلومزبری (Bloomsbury)، لندن

خانه ویکتوریا در لندن از لوکیشن‌های فیلم اینسپشن

خانه ویکتوریا (Victoria House) در لندن؛ منبع عکس: movie-locations.com

خانه ویکتوریا (Victoria House) در میدان بلومزبری (Bloomsbury) لندن، جایی است که شخصیت ایمز به‌سراغ کاراکتری با نام فیشر می‌رود تا برنامه سرقت از رویای فیشر را آغاز کند. این ساختمان در بخش شرقی محله ساوت‌همپتون لندن واقع شده و از مشهورترین جاذبه‌ های گردشگری انگلستان به شمار می‌رود.

بلوار ویلشر، لس آنجلس

بلوار ویلشر از اصلی‌‌ترین لوکیشن‌های فیلم اینسپشن

بلوار ویلشر در شهر لس آنجلس؛ منبع عکس: movie-locations.com

سکانس‌های مربوط به ایده‌پردازی کاب و اعضای تیمش پیرامون سرقت رویای فیشر، در شهر لس‌آنجلس و در مقابل ساختمان‌های بلوار ویلشایر (Wilshire Boulevard) و ساختمان Creative Artists Agency فیلم‌برداری شده‌اند. بنای Creative Artists Agency از جمله لوکیشن‌های بسیار مهم در دو فیلم The Green Hornet و Star Trek Into Darkness به شمار می‌رود.

منطقه پاسادنا (Pasadena)، لس آنجلس

لوکیشن خانه شخصیت کاب از  فیلم اینسپشن در منطقه Pasadena لس آنجلس

لوکیشن خانه شخصیت کاب در منطقه Pasadena لس آنجلس؛ منبع عکس: movie-locations.com

در جریان اتفاقات فیلم اینسپشن، هر چند وقت یک بار شخصیت کاب به‌یاد خانه قدیمی خود و خانواده‌اش می‌افتد. این خانه در منطقه‌ای سرسبز واقع شده و خاطراتی بسیار تلخ را به یاد کاب می‌آورد. این شخصیت برای تجدید دیدار با خانواده‌اش، به‌لطف دستگاهی که او را به‌رویاپردازی و خواب دیدن وادار می‌کند، سراغ خانه قدیمی خود رفته تا حتی برای چند لحظه خانواده‌اش را ملاقات کند. این بنا در منطقه پاسادنا (Pasadena) در ۱۸ کیلومتری بخش شمالی لس‌آنجلس واقع شده است.

تقاطع Wilshire-Hope، لس‌ آنجلس

بلوار فیشر از مهم‌ترین لوکیشن‌های فیلم اینسپشن

تقاطع Wilsher-Hope در لس آنجلس؛ منبع عکس: movie-locations.com

پرده آخر فیلم به‌سرقت از ذهن فیشر و نفوذ به‌رویای او اختصاص دارد. اولین لایه از رویای فیشر، در یک کلان‌شهر بارانی و بسیار شلوغ جریان دارد. صحنه‌های مربوط به حرکت و مبارزه در خیابان‌های این شهر بارانی بزرگ، در تقاطع Wilshire-Hope لس‌ آنجلس فیلم‌برداری شده است. در جریان تعقیب و تیراندازی‌های این سکانس، قطاری بزرگ وارد خیابان می‌شود. صحنه ورود قطار به‌میدان مبارزه، در خیابان South Spring Street فیلم‌برداری شده است.

این قطار به‌عنوان تکه‌ای از بخش دفاعی ضمیر ناخودآگاه فیشر وارد مبارزه شده بود؛ در ادامه، سایر مولفه‌های دفاعی ذهن فیشر در قالب چند بادیگارد همه‌فن حریف، سراغ گروه کاب می‌روند. نبرد تیمِ کاب با افراد فیشر در خیابان «West 7th Street» از منطقه برادوی فیلم‌برداری شده است. بعد از یک مبارزه سنگین، کاب و افرادش در گاراژی متروکه پنهان می‌شوند. این گاراژ که با نام «SCS Warehouse» شناخته می‌شود، در خیابان «South Anderson Street 516» قرار دارد. این مکان در قسمت شرقی از مرکز شهر لس‌آنجلس واقع شده است و از لوکیشن‌های کلیدی فیلم «Birds of Prey» نیز به شمار می‌رود.

سالن تئاتر آمانسون (Ahmanson Theatre)، لس آنجلس

سالن تئاتر آهمانسون از لوکیشن‌های فیلم اینسپشن

سالن تئاتر آهمانسون در لس آنجلس؛ منبع عکس: movie-locations.com

در سکانس‌های بعدی، دوباره به‌جهان خیالی شخصیت کاب سفر می‌کنیم. این دنیای خیالی به‌دست کاب و همسرش (مال) ساخته شده است. سکانس پیاده‌روی کاب و مال (با نقش‌آفرینی ماریون کوتیارد) در بخش غربی سالن تئاتر آمانسون (Ahmanson Theatre) فیلم‌برداری شده است.

ساختمان‌ جان فِرارو John Ferraro ، لس آنجلس

ساختمان جان فرارو از لوکیشن‌های مهم فیلم اینسپشن

ساختمان جان فرارو در لس آنجلس؛ منبع عکس: movie-locations.com

لحظاتی بعد،‌ کاب و آریادنه را می‌بینیم که وارد این شهر خیالی شده‌اند تا مال را پیدا کنند. آریادنه و کاب در عمیق‌ترین لایه از این شهر ساختگی قدم می‌زنند؛ جایی که با ساختمان‌های مخروبه و بناهای نیمه‌کاره‌ای که به‌زیر آب رفته‌اند، فضایی دلهره‌آور را ایجاد کرده است. با وجود اینکه حجم زیادی از بناهای نیمه‌کاره و مخروبه این لوکیشن به‌شکل دیجیتالی وارد فیلم شده‌اند، ساختمان‌های John Ferraro (و استخر اطراف این بنا) و ساختمان سازمان آب‌وبرق لس‌آنجلس از کلیدی‌ترین بناهایی هستند که به‌آفرینش این سکانس کمک می‌کنند.

ساختمان CAA از منطقه Country City، کالیفرنیا

ساختمان CAA از لوکیشن‌های مهم فیلم اینسپشن

ساختمان CAA در لس آنجلس؛ منبع عکس: CAA.com

در دومین لایه از رویای فیشر، کاب خودش را به‌عنوان محافظ ناخودآگاه فیشر جا می‌زند. صحنه‌ای که طی آن،‌ کاب و فیشر را در رستوران یک هتل مشغول صحبت پیرامون محافظت از رویای فیشر می‌بینیم. این سکانس در رستوران ساختمان CAA از منطقه Country City کالیفرنیا ضبط شده است.

استودیو برادران وارنر

خلق صحنه هتل از فیلم اینسپشن در استودیو برادران وارنر

خلق صحنه‌های مربوط به هتل در استودیو برادران وارنر؛ منبع عکس: gigazine.net

کاوش در اتاق‌های هتل مربوط به دومین لایه از رویای فیشر، همگی در یک لوکیشن ساختگی فیلم‌برداری شده‌اند. این مکان در استودیو برادران وارنر ساخته شده و در سکانس‌های مربوط به آن از هیچ جلوه‌های ویژه کامپیوتری استفاده نشده است. نولان طی کارگردانی سه‌گانه بتمن نیز از لوکیشن‌های ساخته شده در این استودیو کمک گرفته بود.

منطقه تفریحی Fortress Mountain، کانادا

تفرجگاه فارست مانتین در کانادا از لوکیشن‌های مهم فیلم اینسپشن

تفرجگاه Fortress Mountain؛ منبع عکس: نیویورک تایمز

سومین لایه از رویای فیشر در منطقه‌ای برفی جریان دارد. در این طبقه از رویای فیشر، کاب همراه با تیمش باید به یک منطقه محافظت‌شده نفوذ کند تا راز پنهان شده در ناخودآگاه فیشر برملا شود. سکانس‌های مربوط به این بخش از فیلم، در منطقه تفریحی Fortress Mountain فیلم‌برداری شده‌ است. این تفرجگاه در منطقه کاناناسکیس استان آلبرتا در کشور کانادا قرار دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تعدادی از صحنه‌های فیلم The Revenant با نقش‌آفرینی «لئوناردو دیکاپریو» نیز در این منطقه ضبط شده است.

پل Commodore Schuyler F Heim Drawbridge، لس آنجلس

لوکیشن فیلم اینسپشن

پل Commodore Schuyler F Heims Draw در لس آنجلس؛ منبع عکس: Movie-Locations.com

در قسمت پایانی از رویای فیشر، دوباره به لایه اول برمی‌گردیم. جایی که شخصیت یوسف با فرار از دست محافظان ناخودآگاه فیشر، در تلاش است تا عملیات کاب موفقیت‌آمیز جلو برود. در نقطه پایانی این عملیات، نیروهای فیشر موفق می‌شوند تا یوسف را محاصره کنند. خودروی استیشن یوسف که کاب و سایر اعضای تیم در آن بیهوش شده‌اند، روی یک پل مرتفع در محاصره است؛ حالا یوسف تصمیم می‌گیرد تا با پرتاب کردن خودرو به‌پایین، هم‌زمان از دست محافظان فیشر فرار کرده و با سقوط در آب، اعضای تیم را بیدار کند.

صحنه‌های مربوط به‌این سکانس، روی پل «Commodore Schuyler F Heim Drawbridge» فیلم‌برداری شده‌اند. این پل در جنوب لس آنجلس واقع شده و جزیره ترمینال را به منطقه ولینگتون متصل می‌کند. پل نام‌برده یکی از مهم‌ترین لوکیشن‌های فیلم Transformers: Dark of The Moon نیز به‌حساب می‌آید.

بعد از اتفاقات مربوط به رویای فیشر، کاب و هم‌تیمی‌هایش در فرودگاه لس‌آنجلس فرود می‌آیند. ضبط صحنه‌های مربوط به این فرودگاه، در بریتانیا و در فرودگاه فارنبورو (Farnborough) انجام شده است.

فیلم «اینسپشن» یا «تلقین» بدون شک از برترین مخلوقات سینمایی دهه ۲۰۱۰ است. اثری که در اوج پیچیدگی، به‌بهترین شکل ممکن مولفه‌های داستانی خود را برای بیننده شرح داده و با سکانس‌های اکشن، شخصیت‌پردازی مناسب، صداگذاری عالی و موسیقی تکان‌دهنده، حتی یک لحظه هم تماشاگرش را رها نمی‌کند. اگر از تماشای فیلم‌هایی با داستان‌های پیچیده و صحنه‌های اکشن خلاقانه لذت می‌برید، در تماشای این فیلم هرگز تردید نکنید. نظر و بازخوردهای خود را درباره این فیلم با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

فیلم اینسپشن محصول چه سالی است؟

۲۰۱۰

کارگردان فیلم اینسپشن چه کسی است؟

کریستوفر نولان

فیلم تلقین در چه کشورهایی ساخته شده است؟

بریتانیا، آمریکا،‌ ژاپن، مراکش و غیره

بازیگران فیلم تلقین چه کسانی هستند؟

لئوناردو دی‌کاپریو، کن واتانابه، تام هاردی، جوزف گوردون لویت و الیوت پیج

مطالب مرتبط:

منبع movie-locations

دیدگاه