واکنش وزیر میراث فرهنگی به طرح مجلس درباره اشیای باستانی

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا چهار شنبه، ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۰
واکنش وزیر میراث فرهنگی به طرح مجلس درباره اشیای باستانی

طبق گفته وزیر میراث فرهنگی، با تصویب قانون جامع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طرح «استفاده بهینه از اشیا باستانی» ملغی می‌شود.

 مهندس سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امروز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در حاشیه مراسم رونمایی از شناسنامه بین‌المللی خودروی تاریخی، در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح «استفاده بهینه از اشیای باستانی و گنج‌ها» که از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس مطرح شده است، گفت:

طرحی را امروز در رسانه‌ها دیدیم که به‌عنوان طرحی است که از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس مطرح شده است؛ اما اطلاعی از خبر مربوط به تهیه طرح و از جزئیات آن نداریم. من مثل شما در رسانه‌ها بندهایی از این طرح را دیدم. حتما در حوزه میراث فرهنگی خصوصا در حوزه مهم حفاری که مسئله بسیار دقیق و پیچیده است اگر خلأهای قانونی وجود داشته باشد باید قاعدتا وزارت میراث فرهنگی با توجه به اشرافی که به‌لحاظ تجربی و علمی دارد با نمایندگان مجلس و کمیسیون‌های تخصصی مطرح کند و آن خلأ پر شود. یعنی نیازی که ما در قسمت قانونی داریم باید برطرف شود.

او اضافه کرد:

البته قانون جامع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آخرین مرحله خود را در شورای معاونان طی کرد و با بیش از ۱۰۰ ماده که در آن تمام حوزه‌های وزارتخانه را مطرح کردیم آماده است که بخش مهمی از این قانون مربوط به حوزه میراث فرهنگی است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت:

این قانون در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت. خوشبختانه چون در گذشته یک بار این قانون به‌شکل دیگری در کمیسیون‌های تخصصی دولت مطرح شده درخواست ما از دولت این است که سیر طولانی در دولت پیدا نکند و بعد از موافقت دولت به‌صورت لایحه به مجلس تقدیم خواهیم کرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد:

قوانین متعددی در حوزه ماموریت‌های وزارتخانه از قبل از انقلاب وجود داشته که بسیار زیاد است و قوانین مفصلی است. قانونی که ما نوشتیم به‌گونه‌ای است که مسائل اصلی حوزه ماموریتی ما را روشن می‌کند. مسائلی که اگر حل شود بقیه شیوه‌نامه‌ها و روش‌ها به‌راحتی انجام می‌شود. در واقع موضوعات کلی که اساس ماموریت‌های ما را تشکیل می‌دهد باید تکلیفش روشن شود در این قانون این‌ها دیده شده است.

مهندس ضرغامی خاطرنشان کرد:

قاعدتا وقتی این قانون تصویب شود قوانین، آیین‌نامه‌ها و مصوبات هیئت وزیران و هر سند قانونی که مغایر با این قانون باشد لغو خواهد شد. حتی قوانین مصوب رسمی قبلی اگر قانون وزارتخانه تصویب شود به‌معنای کان لم یکن تلقی می‌شوند.

 

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه