کافه کتاب های تهران | آدرس + ساعت کار و عکس

زیبا وکیلی
زیبا وکیلی چهار شنبه، ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۶
کافه کتاب های تهران | آدرس + ساعت کار و عکس

کافه کتاب‌ های تهران یکی از محیط‌های دنج و آرام در این شهر شلوغ و پرهیاهو هستند که دوست‌داران مطالعه، ادبیات و هنر را به سوی خود می‌کشانند.

با وجود اینکه زمان زیادی از افتتاح اولین کافه کتاب‌ها نمی‌گذرد، کافه کتاب های تهران به‌خوبی جای خود را در میان علاقه‌مندان به کتاب و مطالعه باز کرده‌اند. کافه کتاب بهترین انتخاب برای گذراندن وقت به‌تنهایی یا با جمع دوستان در محیطی دنج و اختصاصی و صرف یک نوشیدنی دوست‌داشتنی است. کافه کتاب‌ها از جاهای دیدنی تهران محسوب می‌شوند.

کافه کتاب

منبع عکس: فرادید

بهترین کافه کتاب های تهران:

کافه کتاب دارالخلافه

  • آدرس: خیابان امام خمینی، خیابان شیخ هادی، کوچه مظفری خواه (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تماس: ۰۲۱۶۶۷۲۹۴۰۶ 
  • ساعات کاری: همه‌روزه از ساعت ۸:۳۰ تا ۲۳
  • اینستاگرام: darolkhelafebookcafe@

دارالخلافه

منبع عکس: کافه یاب

از واژه «دارالخلافه» به‌عنوان نام قدیم تهران یاد می‌شود. این نام‌گذاری مربوط به دوره‌ای است که آقامحمد خان تهران را به پایتختی برگزید. در آن زمان تهران ۶ محله داشت که عمارت دارالخلافه در دو طبقه، با ۲۶۰ متر مربع وسعت و بیش از ۱۰۰ سال قدمت در محله ششم دولت قرار گرفته بود. این عمارت که متعلق به مهین الملک وزینانی (داماد مظفرالدین شاه) است، در دهه ۴۰ توسط شخصی به نام مرحوم امینی وقف شد. از آن پس درآمد حاصل از اجاره عمارت دارالخلافه صرف درمانگاه مهینیه می‌شود.

امروزه عمارت دارالخلافه در قلب تهران، منطقه ۱۱ و اواسط کوچه مظفری خواه قرار دارد. سال‌ها این عمارت بدون استفاده مانده و تبدیل به مخروبه شده بود؛ تا اینکه بهزاد یعقوبی، موسس کافه کتاب دارالخلافه، با نیت فرهنگی و بدون کمک نهاد یا ارگانی، آن را بازسازی کرد. این کافه کتابخانه در سال ۱۳۹۷ با نام دارالخلافه افتتاح شد. این مرکز فرهنگی و تفریحی با معماری خاص خود در بین اهالی قلم، دوست‌داران کتاب و علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ تهران شناخته شده و محبوب است. 

کافه کتاب دارالخلافه

منبع عکس: خبرگزاری فارس

سبک معماری داخلی کافه کتاب دارالخلافه، از معماری سنتی ایرانی پیروی می‌کند و حال و هوای دوران پهلوی را دارد. این خانه اندرونی، بیرونی و شاه‌نشین دارد و در انتخاب تک تک جزئیات، چیدمان و دکوراسیون داخلی آن دقت بسیاری شده است. ۶ اتاق موجود در عمارت دارالخلافه هرکدام نام یکی از ۶ محله تهران قدیم را به خود اختصاص داده‌اند. هر اتاق، فضا و چیدمان همان محله را دارد و  هر میز به نام یکی از افراد معروف محله نام‌گذاری شده است.

عتیقه‌های بسیاری در جای‌جای کافه کتاب دارالخلافه به‌چشم می‌خورد. این اشیا در واقع بخشی از کلکسیون صاحب کافه هستند که آن‌ها را از ۱۴ سالگی جمع‌آوری کرده است. 

کافه کتاب

منبع عکس: foursquare

در کافه کتاب دارالخلافه بیش از ۳,۵۰۰ عنوان کتاب‌ در زمینه‌های تاریخ، رمان، ادبیات و همچنین مجموعه‌های چاپی کمیاب همچون روزنامه‌های تربیت، دولت علیه، صوراسرافیل، شرف و شرافت، مراه السفر، وقایع اتفاقیه، اطلاعات و مجلاتی مثل یادگار، سیاه و سفید، هنر و مردم، اطلاعات ماهانه، معارف اسلامی، کلک و تعدادی از اسناد وقفی تهران قدیم موجود است که به‌صورت رایگان به علاقه‌مندان و پژوهشگران امانت داده می‌شوند.

۴۷۰ رمان خارجی به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و ایتالیایی بخش دیگری از مجموعه کتب کافه کتاب دارالخلافه هستند که سبب جذب گردشگران خارجی به سوی آن شده‌اند. این کافه کتابخانه محل برگزاری مراسم‌ مختلفی چون کتاب‌خوانی، شعرخوانی، حافظ‌خوانی، نقاله‌خوانی، شاهنامه‌‌خوانی و نمایشنامه‌خوانی است.

کافه کتاب دارالخلافه

منبع عکس: کافه یاب

بخش کافه دارالخلافه در محیطی آرام، و دنج و با منوی ویژه‌ای از انواع نوشیدنی‌های گرم و سرد، شیرینی‌ها و خوراکی‌های ایرانی و فرنگی به مشتریان ارائه خدمت می‌کند. صرف صبحانه باکیفیت در محیط باز و سرسبز این کافه کتاب بسیار خوشایند است. هر کس به فراخور علاقه خود می‌تواند از میزهای درون اتاق‌ها یا حیاط استفاده کند و به دور از هیاهوی شهر به مطالعه و صرف خوراکی محبوب خود بپردازد. سرویس قلیان در دارالخلافه ارائه نمی‌شود. نمازخانه و کتابخانه اصلی در بخش جنوبی عمارت واقع شده‌اند. 

باغ کتاب تهران

  • آدرس: میدان ونک، بزرگراه شهید حقانی، مسیر غرب به شرق، بعد از تقاطع بزرگراه شهید مدرس، خروجی کتابخانه ملی (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تماس: ۰۲۱۹۶۰۴۵۵۰۰ 
  • ساعات کاری: همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۲۲
  • اینستاگرام: baghe_ketab@
  • وب‌سایت: www.bagheketab.com

باغ کتاب تهران

منبع عکس: ایران هتل آنلاین

باغ کتاب تهران در منطقه گردشگری عباس‌آباد و کنار کتابخانه ملی ایران قرار دارد. باغ کتاب تهران با ۶۵,۰۰۰ متر مربع وسعت، به‌عنوان بزرگ‌ترین مجموعه کتاب و سرگرمی کشور شناخته می‌شود و با هدف ایجاد پل ارتباطی میان کودکان و نوجوانان با علم، فناوری و فرهنگ در تهران فعالیت می‌کند. «سام طهرانچی» معمار و مسئول باغ کتاب تهران است. این مجموعه فرهنگی با گرد هم آوردن امکانات رفاهی و تفریحی جذاب در ۱۲ تیرماه ۱۳۹۶ افتتاح شد و از بدو فعالیت مورد توجه و استقبال بسیاری از دوست‌داران مطالعه قرار گرفت. 

باغ کتاب تهران سه طبقه و چهار بلوک دارد. در هر یک از بلوک‌ها امکانات خاص یک گروه سنی گردهم آمده‌اند. بلوک A یا بهارستان بخش مخصوص کودکان محسوب می‌شود. این بلوک شامل قسمت‌هایی چون فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی، مجسمه‌های بیش از ۳۰ شخصیت کارتونی محبوب، کافه کودک، باشگاه رباتیک و دیوار صخره‌نوردی است.  

باغ کتاب تهران چهار بخش اصلی به نام‌های بهارستان، راهروی خیالستان، نگارستان و سروستان دارد

بلوک B یا راهروی خیالستان دو بلوک A و C  را به هم وصل می‌کند. این بخش از باغ کتاب در واقع راهرویی به طول ۶۰ متر است. در این راهرو دو حلقه پیاده‌بر بازدیدکنندگان را جابه‌جا می‌کند. تصاویر متحرک در دو سوی راهرو، بخش دیدنی این بلوک هستند.

بلوک C یا نگارستان بخش مرکزی باغ کتاب تهران محسوب می‌شود و ۱۱ سالن سینما و تئاتر در طبقه همکف، فروشگاه آثار هنری، کافه، باغ علم کودکان، سالن نمایش علمی، سینما سه‌بعدی و بخش ربات نقاش از قسمت‌های بلوک نگارستان باغ کتاب تهران هستند. 

بلوک D یا سروستان باغ کتاب تهران شامل بخش‌هایی چون کتاب‌فروشی و فروشگاه محصولات فرهنگی بزرگسالان، گالری، کافه و باغ علم نوجوان است. در بخش‌های مختلف باغ کتاب فضایی با عنوان لمکده طراحی شده است. لمکده‌ها با تعدادی مبل و صندلی راحتی فضایی دنج برای استراحت و مطالعه فراهم می‌آورند. پشت‌بام با فضای سبز و دلنشین و فعالیت چند کافه یکی دیگر از بخش‌های کافه کتاب تهران محسوب می‌شود.

باغ کتاب تهران

منبع عکس: ویزیت ایران

پارکینگ، ماشین حمل کودک، خانه کودک، اتاق مادر و کودک، نمازخانه، سرویس بهداشتی، میز‌های پژوهش، مرکز آموزش، باشگاه رباتیک، سرزمین فکر بازیا و کافه بازی از دیگر امکانات و تفریحات باغ کتاب تهران است. همچنین یکی از اتاق فرارهای تهران در این مجموعه قرار دارد. ورود به فضای عمومی باغ کتاب تهران رایگان است و تنها برای استفاده از برخی بخش‌ها چون اتاق فرار، پردیس سینمایی و باغ علم نوجوان باید بلیط تهیه کرد.

کافه کتاب رف

  • آدرس: نیاوران، خیابان باهنر، بعد از مژده، بن‌بست شریعتی، پلاک یک (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تماس: ۰۲۱۲۲۷۳۴۰۹۱
  • ساعات کاری: همه‌روزه از ساعت ۱۷ تا ۲۳:۴۵ در زمان شیوع کرونا ۱۲ تا ۲۰
  • اینستاگرام: cafe.raf@

کافه کتاب رف

منبع عکس: سیری در ایران

کافه کتاب رف در بنایی با قدمت ۸۰ سال، در یکی از بن‌بست‌های شمال تهران و در خیابان نیاوران قرار دارد. حیاط جنوبی و کوچک پر از گل و گیاه، طاقچه‌های قدیمی، فضای اتاق‌ها و دیوارهای بلند این خانه همه منبع آرامشی نایاب در شهر شلوغی چون تهران هستند. رف در لغت به‌معنی «کفه‌های قفسه کتاب و طرز و ترتیب چیدمان کتاب‌های قفسه» است.

مطالعه کتاب موردعلاقه و صرف یک نوشیدنی یا خوراکی خوشمزه در کافه کتاب رف بسیار لذت‌بخش خواهد بود. امکان استفاده از میز و صندلی‌های حیاط باصفای کافه و همچنین استفاده از صندلی‌های اتاق طبقه بالا وجود دارد. میز و صندلی‌های حیاط برای آرامش مشتریان به سایبان مجهز هستند. در فضای حیاط سیگار کشیدن آزاد است و اتاق‌ها نیز درب مجزا برای ورود به تراس و سیگار کشیدن دارند.

کافه کتاب رف

منبع عکس: فیدیلیو

در کافه کتاب رف تعدادی بازی مجاز برای استفاده مراجعان وجود دارد. فضای اتاق‌های طبقه بالا برای بازی در نظر گرفته شده است و اگر درخواست برای یک بازی زیاد باشد هر گروه یک ساعت می‌تواند از آن بازی استفاده کند. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به کافه کتاب رف، ایستگاه تجریش است. در این کافه کتاب امکان سفارش انواع نوشیدنی‌های گرم و سرد، کیک، پیش‌غذا و غذاهای ملل چون انواع پاستا، پیتزا و سوخاری، سالاد سزار و حمص وجود دارد.

کافه کتاب آمه

  • آدرس: بلوار کشاورز، تقاطع کارگر، پلاک ۳۰۸ (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تماس: ۰۲۱۶۶۹۳۹۲۴۵
  • ساعات کاری: همه‌روزه از ساعت ۸:۳۰ تا ۲۰:۳۰
  • اینستاگرام: amehbookcafe@
  • وب‌سایت: www.amehbooks.ir

کافه کتاب آمه

منبع عکس: foursquare عکاس: ماده صالحی

کافه کتاب آمه در منطقه ۶ تهران قرار دارد. بخش کافه این کافه کتاب در سال‌های اخیر غیرفعال شده است و در حال حاضر به‌عنوان کتاب‌فروشی انتشارات آمه شناخته می‌شود. محیط آرام و دلنشین، برخورد گرم و صمیمانه مسئولان و مجموعه‌ای غنی با بیش از ۳۰,۰۰۰ جلد کتاب به زبان‌های مختلف و حوزه‌های متنوعی چون ادبیات، عمومی، فرهنگ، هنر، موسیقی سنتی و کلاسیک، ادبیات کودک و نوجوان، راهنمای سفر به تمام دنیا، علوم پزشکی و مهندسی و نشریات ادواری سبب شده است تا کتاب‌فروشی آمه مورد اقبال و توجه دانشجویان و علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی قرار بگیرد.

شهر کتاب فرشته

  • آدرس: خیابان شریعتی، نرسیده به پل صدر، پلاک ۱۶۷۱ (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تماس: ۰۲۱۲۲۶۰۷۳۴۲
  • ساعات کاری: شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۰ تا ۲۲
  • اینستاگرام: fereshtehbookcity@

کافه کتاب فرشته

منبع عکس: روزیاتو

کافه کتاب فرشته در منطقه سه تهران واقع شده است. این شهر کتاب یکی از مراکز فروش جامع لوازم تحریر، کتاب و صنایع دستی به شمار می‌رود. در شهر کتاب فرشته بخشی برای کافه در نظر‌ گرفته شده است. کافه در فضایی روباز و محیطی دنج انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم همچون آیس کافی، میلک‌شیک، آب‌میوه‌های طبیعی، انواع پیش‌غذا و غذا مانند پیتزا، برگر و سوخاری را سرو می‌کند. کشیدن سیگار در بخش کافه آزاد است.

خدماتی چون ثبت سفارش تلفنی و آنلاین و ارسال پستی، فروش انواع گل و گیاه و تراریوم در کافه کتاب فرشته ارائه می‌شود و می‌توان به‌عنوان یکی از گل فروشی‌ های تهران روی آن حساب کرد. برگزاری نقد و معرفی کتاب با حضور افراد سرشناس و نویسندگان کتاب‌ها، برگزاری رویدادهای مختلف علمی و فرهنگی و رادیو فرشته از دیگر فعالیت‌های شهر کتاب فرشته محسوب می‌شوند.

کافه کتاب اکباتان

  • آدرس: شهرک اکباتان، فاز دو، بین بلوک ۱۵ و ۱۶ (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تماس: ۰۲۱۴۴۶۶۸۲۶۹
  • ساعات کاری: همه‌روزه از ساعت ۱۰ تا ۲۲
  • اینستاگرام: ekbatanbook@

کافه کتاب اکباتان

منبع عکس: foursquare عکاس: مهدی تقی زاده

کافه کتاب اکباتان یکی از مراکز فرهنگی مهم در منطقه پنج شهرداری تهران و شهرک اکباتان محسوب می‌شود. بخش کافه این مجموعه در سال‌های اخیر تعطیل شده و تنها بخش کتاب‌فروشی آن فعال است. برخورد گرم، صمیمی و حرفه‌‌ای کارکنان، موسیقی آرام کلاسیک، تنوع بالای کتاب و لوازم‌التحریر، آثار هنری و صنایع دستی، این مجموعه را برای اهالی فرهنگ و هنر بسیار دوست‌داشتنی کرده‌اند. برای رفاه حال مشتریان و امکان مطالعه محدود، تعدادی میز و صندلی در محیط کتابخانه تعبیه شده است. 

شهر کتاب مرکزی

  • آدرس: خیابان شریعتی، بالاتر از مطهری، نبش کوچه‌ کلاته، شماره ۷۶۵ (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تماس: ۰۲۱۸۸۴۰۸۲۸۸، ۰۲۱۸۸۴۲۶۸۳۴ و ۰۲۱۸۸۴۵۹۹۸
  • ساعات کاری: شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۹ تا ۲۱، جمعه‌ها  از ساعت ۱۱ تا ۲۱
  • اینستاگرام: bookcitycentral@
  • وب‌سایت: www.bookcitycentral.ir  

کافه کتاب مرکزی

منبع عکس: کافه یاب

فروشگاه شهر کتاب مرکزی در منطقه هفت تهران با ایده‌ای نو و منحصربه‌فرد و با شعار «شهر کتاب، شوق دانستن و آفریدن» در سال ۱۳۸۹ افتتاح شد. این مجموعه بزرگ یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید انواع محصولات فرهنگی همچون کتاب بزرگسال و کودک، کتاب‌های خارجی، نوشت‌افزار، بازی‌های فکری، صنایع دستی و محصولات دیداری و شنیداری است. 

شهر کتاب مرکزی در محیطی آرام، دنج و دلنشین و با استفاده از نیروهای متخصص و کارآزموده به مشتریان خود ارائه خدمت می‌کند. این مرکز با برگزاری برنامه‌های متنوعی چون قصه‌خوانی برای کودکان، جلسه گپ و گفت با نویسندگان و هنرمندان، رونمایی از کتاب و نقد و برسی کتب در راستای هدف رشد و ارتقا فرهنگ کشور پیش می‌رود.

کافه کتاب ققنوس

  • آدرس: خیابان وصال، کوچه شفیعی، جنب خانه سینما، پلاک یک (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تماس: ۰۲۱۶۶۴۰۳۳۸۶
  • ساعات کاری: یک‌شنبه تا جمعه از ساعت ۸:۳۰ تا ۲۲ و شنبه از ساعت ۱۵ تا ۲۲
  • اینستاگرام: qoqnoosbookcafe@

کافه کتاب ققنوس

منبع عکس: didogroup

کافه کتاب ققنوس در منطقه ۶ تهران قرار دارد. این مرکز فرهنگی در واقع یک خانه‌ دو طبقه قدیمی بازسازی شده با بیش از ۶۰ سال قدمت است که طبقه همکف آن به گالری و فروشگاه و نمایشگاه کتاب، لوازم التحریر و گلدان‌های طبیعی اختصاص دارد؛ میزهای کوچکی نیز برای مطالعه در طبقه همکف تعبیه شده‌اند. فروشگاه صنایع دستی در طبقه اول این کافه کتاب فعال است؛ همچنین جلسات کوچک، رویدادهای فرهنگی و هنری و کارگاه آموزشی در این طبقه برگزار می‌شود.

طبقه دوم کافه کتاب ققنوس به کافه اختصاص داده شده است. نداشتن آسانسور و نیاز به گذر از تعداد زیادی پله برای رسیدن به کافه از نقاط ضعف این مرکز فرهنگی به شمار می‌رود. برخورد دوستانه و در عین حال حرفه‌ای پرسنل کافه کتاب ققنوس رضایتمندی مراجعان را به‌دنبال داشته است. کافه رستوران این مجموعه فرهنگی و هنری در محیطی پر گل و گیاه، با میز و نیمکت‌های چوبی و راحت از مشتریان خود پذیرایی می‌کند.

کافه کتاب ققنوس

منبع عکس: خبرگزاری کتاب

در منوی کافه رستوران ققنوس خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های متنوعی همچون انواع قهوه، چای، دمنوش، نوشیدنی‌های سرد طبیعی، شیک، سالاد سزار، سالاد بادام‌زمینی، سیب‌زمینی سرخ شده، سوپ، چند مدل پاستا، نودل، رولت مرغ، برگر، کتلت و کوکو دیده می‌شود. به‌دلیل حفظ آرامش و سکوت محیط، امکان برگزاری تولد و این‌گونه مراسم‌ در کافه کتاب ققنوس وجود ندارد.

کافه کتاب فراموشی

  • آدرس: سهروردی جنوبی، خیابان اورامان، نبش کوچه اسلامی (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تماس: ۰۲۱۸۸۳۴۸۵۵۶، ۰۲۱۸۸۳۲۴۶۸۶ و ۰۹۳۸۷۴۲۴۲۶۶
  • ساعات کاری: شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۹:۳۰ تا ۲۳:۴۵ و جمعه از ساعت از ساعت ۱۲ تا ۲۳:۴۵
  • اینستاگرام: cafe_faramooshi@

کافه کتاب فراموشی

منبع عکس: foursquare  عکاس: عاطفه علی‌ محمدی

کافه کتاب فراموشی در منطقه هفت تهران قرار دارد. این مرکز فرهنگی در شهریور ماه سال ۱۳۹۶ پس از بازسازی خانه‌ای قدیمی در کوچه اسلامی افتتاح شد؛ تا محفلی گرم و صمیمی برای دوست‌داران فرهنگ، هنر و مطالعه باشد. نمای آجرهای سه‌سانتی سفید رنگ، پنجره‌های قرمز و لوگوی کافه کتاب فراموشی، این ساختمان را از دیگر ساختمان‌های محل متمایز می‌کند. دلیل انتخاب نام فراموشی برای بسیاری از افراد سوال برانگیز است؛ با این وجود فلسفه آن از سوی موسس مطرح نمی‌شود تا هر کس برخورد و برداشت خود را داشته باشد. 

سلسله نشست‌های انجمن ادبی فراموشی در کافه کتاب فراموشی برگزار می‌شود

طراحی و نورپردازی زیبا، پرسنل خوش برخورد و محیط دنج و دلنشین، کافه کتاب فراموشی را برای اهالی و دوست‌داران کتاب و کتاب‌خوانی محبوب‌تر کرده است. برگزاری جشن‌های باستانی چون شب یلدا، نشست‌های انجمن ادبی فراموشی، اکران و نقد فیلم، رونمایی از برخی کتاب‌ها و مراسم یادمان بزرگان شعر و ادب از فعالیت‌های جانبی این کافه کتاب است. بخش کافه این مرکز فرهنگی با منویی از نوشیدنی‌های متنوع سرد و گرم همچون انواع دمنوش، چای، قهوه و شربت و کیک‌های لذیذ و عصرانه اصیل ایرانی از مراجعان خود پذیرایی می‌کند.

کافه کتاب کربن

  • آدرس: تهران، بلوار اندرزگو، خیابان مفتخر، جنب مسجد مفتخر، پلاک ۶۳ (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تماس: ۰۲۱۲۲۲۰۴۹۳۰، ۰۹۱۲۵۱۷۹۹۶۵
  • ساعات کاری: همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۲۳
  • اینستاگرام: carbon.b.c@

کافه کتاب کربن

منبع عکس: ایرنا

کافه کتاب کربن در سال ۱۳۹۸ در منطقه یک تهران افتتاح شد. این مرکز فرهنگی با ۴۰۰ متر مربع وسعت و طراحی کارامد و به‌روز، محیطی دنج و دلچسب برای اهالی فرهنگ و هنر و مطالعه فراهم آورده است. بیشتر فضای کافه کتاب کربن به بخش عرضه کتاب اختصاص داده شده است. بیش از ۲۰ هزار عنوان کتاب، انواع نوشت‌افزار و بازی‌های فکری در این مرکز عرضه می‌شوند. در کتابخانه میز و صندلی‌هایی برای مطالعه و تورق کتاب وجود دارد. کافه این مجموعه در قسمت‌های بالکن و حیاط فعال است. این کافه در محیطی پر از گل و گیاه، با منویی متنوع از انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم، کیک، پاستا، برگر و سوپ از مراجعان خود پذیرایی می‌کند.

کافه کتاب نزدیک

  • آدرس: خیابان کریم خان زند، بین خیابان ایرانشهر و خیابان ماهشهر، شماره ۱۳۴، طبقه اول (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تماس: ۰۲۱۸۸۴۹۰۷۲۶
  • ساعات کاری: همه‌روزه از ساعت ۱۰ تا ۲۳
  • اینستاگرام: cafenazdikketab@

کافه کتاب نزدیک

منبع عکس: کافه یاب

کافه کتاب نزدیک از مراکز فرهنگی محبوب منطقه ۶ تهران است. این کافه کتاب توسط فرهاد دولت آبادی، پسر محمود دولت آبادی مدیریت می‌شود. جو آرام و صمیمی و طراحی داخلی زیبا و هوشمندانه، حس خوشایند و لحظات شیرینی را برای مراجعان کافه کتاب نزدیک رقم می‌زند. بخش کافه این مجموعه فرهنگی به‌دلیل داشتن فضای دلنشین و تنوع در شکل و اندازه میز و صندلی‌ها یکی از بهترین مکان‌ها برای دورهمی‌های دوستانه و جلسات کوچک و بزرگ فرهنگی است. 

در منوی کافه کتاب نزدیک انواع نوشیدنی‌های لذیذ و دلچسب سرد و گرم، کیک‌های ابداعی و غذاهای ایرانی و ملل به چشم می‌خورد و همه به شکلی هنرمندانه تزیین و سرو می‌شوند. در این کافه امکان استفاده از میزهای فضای آزاد وجود دارد. هر جمعه از ساعت ۱۰ صبح برنامه‌ ویژه‌ای با اجرای موسیقی زنده در کافه کتاب نزدیک برگزار می‌شود.

کافه کتاب نیکو

  • آدرس: تهران، ضلع غربی پارک هنرمندان، خیابان ایرانشهر، بن‌بست نیکوشهر، پلاک سه (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تماس: ۰۲۱۸۸۸۱۵۸۲۴
  • ساعات کاری: یکشنبه تا جمعه از ساعت هشت تا ۲۳ و شنبه از ساعت ۱۵ تا ۲۳
  • اینستاگرام: cafenikou@ و nikou.books@

کافه کتاب نیکو

منبع عکس: بلد

کافه کتاب نیکو از کافه های تهران در منطقه ۶ است. قدمت ساختمان این مرکز فرهنگی به اواخر دهه ۲۰ خورشیدی بازمی‌گردد که پس از مرمت‌ در سال خرداد ماه ۱۳۹۹ به‌عنوان کافه کتاب نیکو به بهره‌برداری رسیده است. امکان بازدید از آب‌انبار این خانه قدیمی در روزهای شنبه تا دوشنبه وجود دارد. کتابخانه کافه کتاب نیکو در طبقه دوم، با مجموعه‌ای غنی از کتاب‌های حوزه ادبیات، رمان‌های ایرانی و خارجی و... نظر بسیاری از دوست‌داران کتاب و کتاب‌خوانی را به خود جلب کرده است. قنادی نیکو در طبقه دوم مجموعه به‌صورت بیرون‌بر ارائه خدمت می‌کند.

کتاب‌فروشی، آب‌انبار، قنادی و کافه از بخش‌های کافه کتاب نیکو هستند

گلخانه زیبایی در طبقه همکف ساختمان و ورودی کافه نیکو وجود دارد که حس بسیار خوشایندی در بدو ورود ایجاد می‌کند. این کافه منو بسیار متنوعی از انواع نوشیدنی‌ها، خوراکی‌ها و غذاهای اصیل ایرانی دارد.

در کافه نیکو صبحانه از ساعت هشت صبح سرو می‌شود. غذاهایی همچون املت، تخم‌مرغ خرما و سوسیس تخم‌مرغ از جمله گزینه‌های صبحانه هستند. انواع سالاد، پیش‌غذا و لقمه‌های اصیل ایرانی در منوی جذاب این کافه به چشم می‌خورند. 

کافه کتاب ثالث

  • آدرس: خيابان كريمخان، بين ايرانشهر و ماهشهر، پلاک ۱۴۸، طبقه بالای نشر ثالث (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تماس: ۰۲۱۸۸۳۲۵۳۷۶
  • ساعات کاری: همه‌روزه از ساعت ۱۰ تا ۲۱
  • اینستاگرام: saless_book_cafe@

کافه کتاب ثالث

منبع عکس: ایران بوم گردی

کافه کتاب ثالث در منطقه ۶ تهران، جایی برای دوست‌داران کتاب و موسیقی است. این کافه کتاب وابسته به نشر ثالث و در طبقه بالای انتشارات قرار دارد. فضای کافه کتاب ثالث بسیار دنج و آرام‌بخش است و از بهترین گزینه‌ها برای مطالعه در کنار میل کردن یک نوشیدنی در تهران محسوب می‌شود. مشتریان می‌توانند کتاب‌های موجود در قفسه‌های کافه را نیز مطالعه کنند. انواع قهوه، چای، دمنوش، آب‌میوه، شربت، کیک، وافل، تارت و چند مدل غذا و پیش‌غذا مانند چیپس و پنیر، سوپ، پاستا و کوکو در منوی کافه کتاب ثالث وجود دارند.

اولین کافه کتاب تهران چه زمانی راه‌اندازی شد؟

کافه کتاب

منبع عکس: کافه یاب

نخستین اسناد به‌جامانده از کافه کتاب‌ها در جهان به اواخر قرن ۱۷ بازمی‌گردند. در آن زمان مردم و اندیشمندان در کافه‌ها گرد هم می‌آمدند و درباره حوزه‌های مختلف چون فلسفه، هنر و سیاست گفت‌وگو می‌کردند. در ایران از دوره صفویه کافه‌ها و چایخانه‌ها محفلی برای تجمع اهالی هنر، نویسندگان و روزنامه‌نگاران بودند. در کافه‌ها فعالیت‌هایی چون نقاله‌ و شاهنامه‌خوانی، خواندن روزنامه و بحث‌های سیاسی و ادبی رواج داشت.   

اولین کافه کتاب‌ تهران در دهه ۸۰ زیر نظر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، به اسم «پاتوق فرهنگی تهران» با مدیریت خانم شهلا لاهیجی افتتاح شد. در ابتدا با فعالیت کافه کتاب‌ها برخورد می‌شد و آن‌ها را پلمپ می‌کردند. دلیل این موضوع تداخل فعالیت کافه کتاب‌ها با کافه‌ها و کتابخانه‌ها بود؛ اما امروزه فعالیت این مراکز فرهنگی تفریحی به رسمیت شناخته شده است و شاهد گسترش فعالیت آن‌ها در نقاط مختلف کشور هستیم. 

ماهیت کافه کتاب چیست؟

کافه کتاب نوعی کافه یا کتاب‌فروشی محسوب می‌شود که در آن‌ها افراد می‌توانند نوشیدنی و خوراکی محبوب خود را سفارش دهند، کتاب بخرند یا امانت بگیرند و در محیطی آرام و فرهنگی مطالعه کنند. در کافه کتاب‌ها نه قوانین سفت‌وسخت کتابخانه‌ها اجرا می‌شود و نه خبری از شلوغی و ازدحام کافه‌ها است.

کافه کتاب‌ها مردم را با کتاب خواندن آشتی می‌دهند و امروزه به محافلی برای خلوت، تفکر و مطالعه افراد، جمع‌های گفت و شنود دوستانه، گفت‌گو با اهالی علم و ادب، برگزاری جلسات نقد فیلم، کتاب و نمایشنامه‌خوانی و بسیاری دیگر از فعالیت‌های فرهنگی تبدیل شده‌اند. 

کافه کتاب

منبع عکس: foursquare

اگر از اهالی تهران هستید و در مورد کافه‌ کتاب های تهران اطلاعاتی دارید، نظرات خود را در پایین این مقاله با ما و مخاطبان کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

مشهورترین کافه کتاب های تهران کدامند؟

کافه کتاب دارالخلافه، باغ کتاب تهران، کافه کتاب رف، کافه کتاب آمه، شهر کتاب فرشته، کافه کتاب اکباتان،شهر کتاب مرکزی، کافه کتاب ققنوس، کافه کتاب فراموشی، کافه کتاب کربن، کافه کتاب نزدیک، کافه کتاب نیکو، کافه کتاب ثالث

بزرگ‌ترین مجموعه کتاب و سرگرمی کشور کجاست؟

باغ کتاب تهران

بخش کافه کدام کافه کتاب‌ها در سال‌های اخیر تعطیل شده است؟

اکباتان و آمه

اولین کافه کتاب تهران در سالی افتتاح شد؟

اولین کافه کتاب‌ تهران در دهه ۸۰ زیر نظر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان افتتاح شد.

منبع عکس کاور: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط:

دیدگاه