بهترین غذا برای سفر چیست؟ | غذاهای مناسب برای سفرهای یک روزه و زمینی

فاطمه حکمت شعار
فاطمه حکمت شعار سه شنبه، ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۶
بهترین غذا برای سفر چیست؟ | غذاهای مناسب برای سفرهای یک روزه و زمینی

غذاهای مناسب مسافرت باید ساده، سالم، مغذی و انرژی‌‌بخش باشند و به‌دلیل کمبود وقت،‌ در کمترین زمان ممکن تهیه شوند.

زمانی که برای یک سفر هیجان‌انگیز، چمدان می‌بندید یا کوله خود را جمع می‌کنید؛ قطعا به غذاهای مناسب مسافرت نیز فکر خواهید کرد. خصوصا اگر با خانواده و خودروی شخصی راهی سفر شوید و کودک یا سالمندی نیز در جمع شما باشد،‌ توجه به تغذیه سالم و مقوی در این هنگام، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

رستوران‌های بین‌راهی که اغلب از بهداشت و سلامت غذاهای آن‌ها نمی‌توان اطمینان لازم را کسب کرد،‌ گزینه‌های چندان مناسبی نیستند. کیفیت غذاهایی که در قطار یا هواپیما نیز سرو می‌شود بنا بر هزینه‌ای که متقبل می‌شوید، متفاوت خواهد بود. برخی از افراد نیز ترجیح می‌دهند به‌طور کل، از این غذاها صرف‌نظر کرده و با تنقلات سالم و میوه‌هایی که همراه خویش آورده‌اند، گرسنگی خود را کاهش دهند.

گروهی از طبیعت‌دوستان نیز تنها با یک کوله‌پشتی و لوازمی اندک راهی سفر می‌شوند و در این هنگام،‌ از تغذیه سالم و مقوی و انرژی‌زا نباید غفلت کنند؛ بنابراین، انتخاب یک یا چند غذای سالم و مغذی و مطمئن خانگی، ‌یا دانستن شیوه‌های آشپزی در طبیعت، از اهمیت بالایی برخوردار است. مقاله پیش‌رو، چند نمونه از غذاهایی که در سفر می‌توان به سراغ آن‌ها رفت را یادآور می‌شود و شما را با تجهیزاتی که برای آشپزی در طبیعت نیاز دارید،‌ آشنا خواهد کرد.

غذاهای مناسب مسافرت:

سالاد الویه

  • غذای مناسب برای مسافرت یک روزه

سالاد الویه

منبع عکس: parsisara نام عکاس: ناشناس

سالاد الویه معمولا اولین گزینه‌ای است که برای یک سفر یک‌روزه انتخاب می‌شود. بسیاری از ایرانیان ترجیح می‌دهند برای پیک‌نیک یا مسافرتی کوتاه‌مدت و چندساعته،‌ به سراغ این غذای ساده و محبوب بروند و با یک ساندویچ الویه از خود و عزیزان‌شان پذیرایی کنند.

در دسترس بودن مواد این غذای ساده،‌ سیرکنندگی بالای آن و سرعت آماده‌سازی،‌ از جمله مواردی است که انتخاب الویه را در اولویت غذاهای سفری قرار می‌دهد. تنها باید توجه داشت که این غذای ساده و خوشمزه، درجه فسادپذیری بالایی دارد و بهتر است در یخدان یا در کنار بطری آب سرد یا ظرف یخ نگهداری شده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن مصرف شود.     

ساندویچ تخم‌مرغ

  • غذای مناسب برای مسافرت یک روزه

ساندویچ تخم مرغ

منبع عکس: foodotto نام عکاس: ناشناس

ساندویچ‌ها از محبوب‌ترین غذاهای سفری هستند که خیال مسافران را از غذاهای رستوران‌های بین‌راهی نیز آسوده می‌کنند. برای تهیه انواع ساندویچ در سفر، گزینه‌های متعددی وجود دارد و با مواد بسیاری می‌توان،‌ ساندویچ‌های گرم یا سرد خوشمزه‌ای تدارک دید. با این حال، همیشه نیاز نیست به سراغ آیتم‌های خاص رفت و گاه با چند تخم‌مرغ آب‌‌پز و مقداری خیارشور و گوجه، ساده‌ترین و سالم‌ترین ساندویچ یک سفر یک روزه آماده می‌شود. غذایی که در عین سادگی،‌ ماندگاری بالایی دارد و انرژی مورد نیاز بدن را نیز تامین می‌کند. می‌توان کمی سیب‌زمینی آب‌پز نیز به این ترکیب اضافه کرد و علاوه بر  تقویت طعم و خاصیت، بر سیرکنندگی آن نیز افزود.

چنانچه تمایل داشته باشید ظاهر زیباتری به غذای ساده خود بدهید؛ می‌توانید از روش ساندویچ تخم‌مرغ ژاپنی استفاده کنید. برای این منظور تنها کافی است تخم‌مرغ آب‌پز را در ترکیب با کمی کره،‌ شیر و مایونز در میان تکه‌هایی از نان تست قرار داده و به دلخواه آن را برش دهید و سرو کنید.

ساندویچ ژامبون

  • غذای مناسب برای مسافرت یک روزه

ساندویچ ژامبون

منبع عکس: ashpazzia نام عکاس: ناشناس

در میان تنوع بسیار بالای ساندویچ‌ها، ساندویچ‌های سرد به‌دلیل حفظ طعم و نگهداری ساده‌تر، همواره مورد توجه افراد بسیاری قرار دارد و گزینه مناسبی برای سفرهای کوتاه‌مدت به حساب می‌آید. در این میان، ساندویچ ژامبون از جمله غذاهای سبک و پرطرفداری است که به‌رغم سلامت اندک، گاه می‌تواند به‌عنوان یک غذای سفری سریع و سبک مورد استفاده قرار بگیرد.

از ترکیب این ماده غذایی محبوب با پنیر ورقه‌ای و کاهو و خیارشور، در میان نان تست نیز می‌توانید یک اسنک خوشمزه و فوری آماده کنید و در سفر یا پیک‌نیک از آن لذت ببرید.    

انواع کوکو (کوکو‌ سبزی یا سیب‌زمینی)

  • غذای مناسب برای مسافرت یک روزه

کوکو سبزی

منبع عکس: پینترست؛  نام عکاس: ناشناس

در میان غذاهای اصیل ایرانی،‌ انواع کوکو بسیار پرطرفدار است و در هر گوشه‌ای از ایران، با یک نوع خاص و متفاوت آن می‌توان مواجه شد. از این جهت، این غذای سریع و خوشمزه و متنوع، یکی از بهترین انتخاب‌هایی به شمار می‌آید که برای یک سفر کوتاه‌مدت مناسب خواهد بود.

در میان تنوع بی‌نظیر کوکوهای ایرانی،‌ کوکو سبزی و کوکو سیب‌‌زمینی، در همه جای ایران رواج دارد و از جمله محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای فوری است که می‌تواند برای یک سفر یک روزه نیز مورد استفاده قرار بگیرد. در صورت تمایل با افزودن مقداری زرشک و گردوی خرد‌شده در مواد کوکو،‌ می‌توان این غذای ساده را مغذی‌تر و خوشمزه‌تر نیز عرضه کرد. برخی نیز با حذف تخم‌مرغ از مواد اولیه انواع کوکو،‌ مدت نگهداری این غذا را در سفر افزایش می‌‌دهند.

کتلت

  • غذای مناسب برای مسافرت یک روزه

کتلت گوشت و سیب‌زمینی

منبع عکس: فرارو؛ نام عکاس: ناشناس

کتلت از دیگر انواع غذاهای آسان مخصوص بین راه به حساب می‌آید که از تنوع و محبوبیت بالایی نیز برخوردار است. با وجودی‌که این غذا در انواع و اشکال گوناگون در سراسر دنیا طبخ می‌شود،‌ برخی خاستگاه آن را ایران معرفی می‌کنند.  انواع کتلت را با گوشت گوساله، گوسفند، مرغ و ماهی و در نوع گیاهی آن با انواع حبوبات، صیفی‌جات یا سبزیجات در ترکیب با پیاز و سیب‌زمینی و تخم‌مرغ و گاهی با مقداری سویا آماده می‌کنند.

سالاد ماکارونی

  • غذای مناسب برای مسافرت یک روزه

شاید برخی سالاد ماکارونی را تنها به‌عنوان یک پیش‌غذا قبول داشته باشند؛ اما این سالاد ساده و سریع، خصوصا در ترکیب با مرغ یا ژامبون، به‌راحتی می‌تواند به‌عنوان یک وعده غذای سبک نیز مورد استفاده قرار گیرد.   

غذای حاضری (نان و پنیر، خیار، گوجه، گردو یا سبزی)

  • غذای مناسب برای مسافرت با قطار

نان و پنیر و گردو (غذای حاضری)

منبع عکس: آخرین خبر؛ نام عکاس: ناشناس

اگر از آن دسته افرادی هستید که غذای سالم خانگی را به غذاهای رستوران‌های جاده‌ای یا بوفه قطار ترجیح می‌دهید؛ باید به‌دنبال غذاهایی با ماندگاری بالا باشید. حال، چنانچه وقت و زمان و حوصله کافی برای تدارک غذا ندارید، می‌توانید به سراغ سلامت‌ترین و ساده‌ترین انتخاب ممکن بروید.

یک لقمه نان و پنیر، در معیت سبزی، گردو یا گوجه و خیار، ‌از جمله غذاهای آسان مخصوص بین راه است که ماندگاری بسیار بالایی دارد. این غذای ساده و حاضر و آماده، برخلاف تصور عده‌ای از افراد،‌ انرژی لازم بدن را کاملا تامین می‌کند، مواد مغذی را اعم از پروتئین،‌ کربوهیدرات،‌ ویتامین و فیبر به بدن می‌رساند و بسیار سالم و مقوی و خوشمزه است.

پیراشکی گوشت و سبزیجات

  • غذای مناسب برای مسافرت با قطار

پیراشکی گوشت و سبزیجات

منبع عکس: Badr24 نام عکاس: ناشناس

انتخاب یک غذای گوشتی که کالری و پروتئین بیشتری دارد، گاه برای برخی افراد، از اهیمت بیشتری برخوردار است. در این مواقع، پیراشکی گوشت می‌تواند گزینه مناسبی برای غذای بین راه باشد که بر اساس ذائقه همراهان، می‌توان در دستور تهیه آن دخل‌وتصرف کرد و یک غذای همه‌پسند آماده ساخت.

تهیه خمیر این پیراشکی نیز پیچیدگی چندانی ندارد؛ اما می‌توانید از خمیرهای آماده در بازار نیز برای این منظور استفاده کنید تا در وقت خود نیز صرفه‌جویی کرده باشید. انواع پیراشکی را می‌توان به دو صورت سرخ کرده یا داخل فر تهیه کرد و از یک وعده غذایی سالم و خوشمزه و خانگی در هنگام مسافرت با قطار لذت برد. این نکته را از یاد نبرید که غذای گوشتی را نمی‌توان برای مدت طولانی نگه داشت و سریع‌تر از سایر غذاها باید آن را میل کرد. به‌جای گوشت قرمز،‌ می‌توان از گوشت سفید یا انواع سبزیجات نیز در این غذا استفاده کرد. 

سمبوسه

  • غذای مناسب برای مسافرت با قطار

سمبوسه

منبع عکس: noktechi نام عکاس: ناشناس

سمبوسه یا سنبوسه از دیگر پیش‌غذاهای ساده‌ای است که برای پیک‌نیک یا مسافرت نیز کاربرد دارد. انواع مختلفی از سمبوسه در کشور طبخ می‌شود که می‌تواند با گوشت یا بدون گوشت باشد و به دو صورت سرد یا گرم سرو شود.

برای تهیه این غذای ساده و خوشمزه و پرطرفدار،‌ می‌توان از نان لواش، خمیر یوفکا یا خمیر مخصوص سمبوسه استفاده کرد. انتخاب نوع مواد سمبوسه کاملا به سلیقه و ذائقه افراد بستگی دارد و ترکیبی از سیب‌زمینی، پیاز، گوشت یا مرغ یا ماهی،‌ سبزیجات معطر و در مواردی قارچ، سویا، فلفل دلمه‌ای و پنیر را در بر می‌گیرد.

سمبوسه‌های آماده را می‌توان در فویل پیچید و منجمد کرد تا دیرتر فاسد شوند

معمولا سمبوسه‌ای که با نان لواش یا یوفکا آماده می‌شود را سرخ می‌کنند؛ اما چنانچه از خمیر خانگی سمبوسه استفاده کنید،‌ می‌توانید آن را داخل فر نیز طبخ کرده و غذای سالم‌تری میل کنید. سمبوسه‌های آماده را می‌توانید داخل فویل بپیچید یا در ظرف دربسته با خود حمل کنید. برخی نیز سمبوسه‌های آماده و فویل پیچیده را داخل پلاستیک می‌بندند و فریز می‌کنند تا در هنگام سفر، دیرتر فاسد شوند.     

ماکارونی

  • غذای مناسب برای مسافرت با قطار

ساندویچ ماکارونی

منبع عکس: laptez نام عکاس: ناشناس

کمتر کسی پیدا می‌شود که در مقابل یک بشقاب ماکارونی با شیوه پخت ایرانی آن، مقاومت کند. کودکان نیز همواره از این غذای لذیذ استقبال می‌کنند و از بابت غذا نخوردن آن‌ها در سفر نگرانی خاصی نخواهید داشت. ماکارونی را می‌توان با انواع سس‌های دلخواه آماده ساخت و به‌صورت گرم یا سرد و حتی به‌شکل ساندویچ، در سفر و پیک‌نیک میل کرد. 

دلمه برگ مو

  • غذای مناسب برای مسافرت با قطار

دلمه برگ مو

منبع عکس: noktechi نام عکاس: ناشناس

امروزه برگ موی کنسروی یا منجمد در تمام فصول سال موجود است و می‌توان برای تهیه دلمه از آن استفاده کرد. دلمه برگ‌مو معمولا همه‌پسند است و می‌تواند یکی از گزینه‌های ساده و محبوب برای غذاهای مناسب مسافرت باشد. دلمه‌های آماده سرد یا فریز شده را می‌توان در ظرفی درب‌دار گذاشت و از یک وعده غذایی سالم و خوشمزه و مغذی در قطار لذت برد.

همبرگر

  • غذای مناسب برای مسافرت با قطار

همبرگر

منبع عکس: غذاپز؛ نام عکاس: ناشناس

همبرگر از جمله غذاهای سریع و خوشمزه و محبوبی است که می‌توان به دو صورت خانگی یا آماده،‌ آن را تهیه کرد. تنها به کمی گوشت‌چرخ‌کرده،‌ پیاز و ادویه نیاز دارید تا به تعداد اعضای خانواده خود،‌ همبرگر آماده کنید و در کنار گوجه‌فرنگی و کاهو،‌ یک ساندویچ خوشمزه و مقوی برای سفر داشته باشید؛ البته به‌جای گوشت قرمز،‌ می‌توان از مرغ نیز استفاده کرد.

گیاهخواران نیز می‌توانند کمی سویا یا حبوبات خیس کرده یا پخته شده را جایگزین گوشت کنند و از یک برگر خوشمزه و سرشار از پروتئین و مواد معدنی بهره ببرند.

انواع ساندویچ مرغ

  • غذای مناسب برای مسافرت با قطار

ساندویچ پنینی مرغ

منبع عکس: غذاپز؛ نام عکاس: ناشناس

برای تهیه یک ساندویچ مرغ خوشمزه، روش‌های متفاوتی وجود دارد. می‌توان به ساده‌ترین شکل ممکن،‌ گوشت مرغ آب‌پز یا سرخ‌شده را به‌همراه گوجه‌فرنگی،‌ خیارشور،‌ کاهو یا سبزیجات دلخواه، داخل نان سنتی یا فانتزی قرار داد و در سفر آن را مصرف کرد.

در شیوه‌های مدرن،‌ می‌توان به سراغ دستورهای غذای ملل رفت و ساندویچ‌های متنوعی آماده کرد. برای مثال، ‌از ترکیب سینه مرغ سرخ شده، فلفل دلمه‌ای و پیاز خلالی شده و نان ترتیلا یا لواش، می‌توان لقمه‌های فاهیتای مکزیکی دلچسب را تدارک دید و برای یک وعده غذایی همراه خود برداشت.

پنینی یا پانینی ایتالیایی،‌ از دیگر انواع ساندویچ مرغ مدرن است که شکل جذابی دارد و به‌ویژه کودکان از آن استقبال می‌کنند. پنینی در واقع، نان کوچک تست یا برشته شده است؛ نانی که با مواد گوناگون،‌ اعم از گوشت،‌ مرغ،‌ ژامبون یا سبزیجات پر می‌شود و سپس داخل دستگاه ساندویچ‌ساز یا تابه گریل، آن را تست می‌کنند. از نان تست،‌ باگت یا نان همبرگر،‌ می‌توان برای این نوع ساندویچ خوشمزه استفاده کرد. چنانچه این مواد را به‌همراه پنیر ورقه‌ای داخل نان سبکی مثل لواش یا ترتیلا قرار دهید و گریل کنید نیز تبدیل به ساندویچ جذاب دیگری تحت عنوان «ساندویچ رپ» می‌شود.

فلافل

  • غذاهای مناسب برای مسافرت زمینی

ساندویچ فلافل

منبع عکس: darnahayat نام عکاس: ناشناس

فلافل علاوه بر ساندویچی خیابانی ساده و محبوب،‌ می‌تواند یکی از گزینه‌های عالی و انرژی‌بخش برای مسافرت باشد. نخود و پیاز دو ماده اصلی این غذای خوشمزه هستند که معمولا دیرتر از دیگر مواد غذایی فاسد می‌شوند. می‌توانید مواد فلافل را از قبل آماده و منجمد کرده و داخل یخدان سفری نگهداری کنید.

در زمان صرف غذا، پس از یخ‌زدایی مایه فلافل، تنها کافی است این مواد را در روغن سرخ و در کنار نان و برش‌هایی از کاهو، خیارشور و گوجه‌فرنگی میل کنید. چنانچه مایل به تهیه مواد فلافل نباشید نیز می‌توانید فلافل نیمه‌ آماده را خریداری کرده و در زمان مصرف، تنها آن را سرخ کنید.

نودل

  • غذاهای مناسب برای مسافرت زمینی

نودل با سبزیجات

منبع عکس: regimeclub نام عکاس: ناشناس

گاهی می‌توان پیش از سفر‌های زمینی، چند بسته نودل تهیه کرد تا در مواقع لزوم یک ناهار یا شام سبک و سریع را تدارک دید. تنها کافی است چند دقیقه آن را داخل آب بجوشانید و با سس دلخواه صرف کنید. این رشته‌ها (اعم از نودل، پاستا یا ماکارونی) علاوه بر سرعت پخت بالا و صرفه‌جویی در زمان، گلوکز بالایی دارند و انرژی مورد نیاز بدن را کاملا تامین می‌کنند و علاوه بر آن، سریع هضم و جذب می‌شوند.

استانبولی (دمپختک گوجه)

  • غذاهای مناسب برای مسافرت زمینی

استانبولی پلو

منبع عکس: ایسنا؛ نام عکاس: ناشناس

از آنجایی که ایرانیان علاقه وافری به غذاهای برنجی دارند، گاه در سفرهای جاده‌ای نیز از آن غافل نمی‌شوند. اگر شما نیز از جمله این افراد هستید یا نیاز به تنوع غذایی در سفرهای زمینی و طبیعت‌گردی دارید، می‌توانید یکی از ساده‌ترین، خوشمزه‌ترین و سریع‌ترین پلوهای ایرانی به نام استانبولی یا دمپخنک گوجه را برای ناهار یا شام خود انتخاب کنید.

پیش از آن، به خاطر داشته باشید که چنانچه با خودروی شخصی به سفر می‌روید،‌ مقداری برنج، پیاز و سیب‌زمینی از خانه بردارید یا از نزدیک‌ترین فروشگاهی که در مسیر وجود دارد،‌ آن‌ها را تهیه کنید.

ترکیب برنج،‌ سیب‌زمینی،‌ پیاز و گوجه، در عین سادگی و سلامت،‌ طعم دلپذیری دارد؛ همچنین مفید و سیر‌کننده است و انرژی افراد را برای ادامه سفر افزایش می‌دهد. در صورت تمایل می‌توانید از ماست و سالاد‌ شیرازی نیز در کنار این غذای خوشمزه استفاده کنید تا علاوه بر لذت غذایی، مواد مغذی بیشتری به بدن هدیه دهید.    ‌‌

نیمرو یا انواع املت

  • غذاهای مناسب برای مسافرت زمینی

املت گوجه ایرانی

منبع عکس: پینترست؛ نام عکاس: ناشناس

در یک سفر زمینی نیاز به انرژی بیشتری احساس می‌شود و این انرژی را به‌خصوص، باید در وعده صبحانه ذخیره کرد تا در کل روز بتوان از آن بهره برد. استفاده از تخم‌مرغ،‌ لبنیات، غلات و سبزیجات در این امر، بسیار مفید خواهد بود و انرژی مورد نیاز بدن را تامین خواهد کرد.

تخم‌مرغ‌ها را می‌توان آب‌پز یا نیمرو کرد یا به‌همراه کمی گوجه‌فرنگی و کره، به سراغ املت سنتی ایرانی رفت که بدون تردید،‌ اولین انتخاب ایرانیان برای یک املت خوشمزه و مغذی است. بنا بر میل و سلیقه و ذائقه خود، می‌توان انواع سبزیجات،‌ سوسیس یا کالباس و کمی پنیر نیز به مواد افزود و انواع دیگری از املت را برای صبحانه،‌ برانچ، عصرانه یا حتی شام سبک تدارک دید.

پیتزای نیمه آماده منجمد

  • غذاهای مناسب برای مسافرت زمینی

پیتزا کالزونه

منبع عکس: gareno نام عکاس: ناشناس

اگر در سفرهای زمینی خود از یخدان سفری یا کول باکس استفاده می‌کنید؛ می‌توانید انتخاب‌های بیشتر و متنوع‌تری برای غذاهای بین‌راهی خود داشته باشید. یکی از گزینه‌هایی که کودکان و بزرگسالان را همواره خوشحال و رضایت خاطر هر دو گروه را جلب می‌کند، انواع مختلف پیتزا است.

نیاز نیست به سراغ غذاهای آماده یا بین‌راهی بروید که از سلامت و بهداشت آن‌ها مطمئن نیستید. می‌توانید با کمی آب و آرد و مخمر، خمیر ساده‌ای در منزل تهیه کرده و آن را باز کنید. مواد دلخواه را به‌همراه پنیر روی سطح خمیر پخش کرده و پیتزا را به سبک کالزونه بپیچید یا حتی بقچه یا لوله کنید. محصول به‌دست آمده را داخل فویل بپیچید و در فریزر بگذارید تا کاملا یخ بزند. در زمان مصرف می‌توانید پیتزای نیمه آماده منجمد خود را یخ‌زدایی کرده و سپس، حدود ۳۰ دقیقه روی آتش بگذارید تا غذایی لذیذ و متفاوت را در سفر تجربه کنید.

آب دوغ خیار

  • غذاهای مناسب برای مسافرت زمینی

آب دوغ خیار

منبع عکس: iranwatching نام عکاس: ناشناس

مقداری خیار و سبزی معمولا در بیشتر مواقع، در سبد پیک‌نیک یا مسافرت ایرانیان وجود دارد. تنها کافی است ظرفی ماست یا دوغ تهیه کرده و از ترکیب این مواد،‌ یک میان‌وعده یا شام سبک،‌ مغذی و خوشمزه را آماده کنید. خصوصا اگر در فصل تابستان به سفر می‌روید و از گرمای جاده کلافه شده‌اید؛ یک کاسه آب دوغ خیار خنک و خوشمزه و دلچسب،‌ می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای تجدید قوا و حال خوب باشد.

پیش از سفر نیز می‌توانید ماست را چکیده کنید و همراه خود بردارید و در هنگام نیاز با اضافه کردن آب،‌ آن را رقیق کرده و استفاده کنید. ماست یکی از مهم‌ترین گزینه‌هایی است که طبیعت‌گردان برای سفرهای طولانی آن را پیشنهاد می‌دهند. چراکه دیر فاسد می‌شود؛ آب و املاح مورد نیاز بدن را تامین می‌کند و در صورت گرمازدگی یا بیماری‌های عفونی در سفر نیز بهترین گزینه غذایی موجود خواهد بود.

انواع کنسروهای غذایی

  • غذاهای مناسب برای مسافرت زمینی

انواع کنسرو غذایی

منبع عکس: tabarok نام عکاس: ناشناس

به‌همراه داشتن چند قوطی کنسرو در سفرهای زمینی،‌ یکی از ساده‌ترین روش‌های صرف غذا برای طبیعت‌گردان و مسافرانی است که چند روزی تا مقصد فاصله دارند. ماندگاری بالای کنسرو‌ها و عدم نگرانی از فساد سریع، از دیگر دلایل انتخاب این نوع از غذا در سفر به شمار می‌آید.

بنا بر سلیقه و ذائقه خود،‌ می‌توانید انواع کنسرو لوبیا، ماهی تن، خوراک بادمجان، خوراک قارچ و لوبیا، عدسی یا مواردی از این دست را تهیه کرده و قبل از مصرف بجوشانید و میل کنید. تنها باید به تاریخ تولید و انقضای محصول توجه داشته باشید و ترجیحا از کنسرو‌هایی با درب آسان‌بازشو استفاده کنید تا به مشکلی برای باز‌کردن آن‌ها بر نخورید.

ماهی کبابی

  • غذاهای مخصوص مقصد سفر

ماهی کبابی

منبع عکس: mahikhan نام عکاس: ناشناس

وقتی قرار است چند روزی را در مقصد مسافرت بگذرانید و قصد ندارید از غذای آماده یا رستورانی استفاده کنید، باید به سراغ گزینه‌های ساده و سریع‌تر بروید تا تمام وقت سفر، به آشپزی سپری نشود.

امروزه پرورش ماهی تقریبا در اکثر نقاط ایران انجام می گیرد؛ اما چنانچه مقاصد سفر شما یکی از شهرهای شمالی یا جنوبی کشور باشد،‌ قطعا ماهی تازه یکی از اولین گزینه‌هایی است که برای یک وعده غذایی سالم و خوشمزه انتخاب خواهید کرد. ماهی را می‌توان به روش‌های مختلفی آماده ساخت و در کنار سبزیجات،‌ نان یا برنج میل کرد. با این حال‌، یکی از بهترین و سالم‌ترین روش‌های طبخ ماهی، کباب یا گریل کردن آن است.

می‌توانید ماهی را در میان توری‌های مخصوص کباب کردن یا سیخ کباب قرار دهید یا داخل فویل بپیچید و روی منقل یا آتش، کباب کنید. چنانچه دستگاه یا تابه گریل در دسترس باشد نیز می‌توان ماهی طعم‌دار شده را بدون روغن گریل کرد و از خواص بی‌نظیر این غذای دریایی محبوب بهره برد. در غیر این صورت، ماهی سرخ‌شده یا طبخ‌شده داخل فر نیز گزینه خوبی برای یک ناهار یا شام خوشمزه و مغذی است.

جوجه‌کباب

  • غذاهای مخصوص مقصد سفر

جوجه کباب

منبع عکس: iranwatching نام عکاس: ناشناس

در فرهنگ ایرانیان امروز، جوجه‌کباب، از انواع کباب، پیوند ناگسستنی با سفر دارد و تقریبا پای ثابت اکثر پیک‌نیک‌ها و مسافرت‌ها به حساب می‌آید. فرایند تهیه این غذا، بسیار ساده است و تنها باید مرغ‌های تکه شده را با پیاز و ادویه دلخواه طعم‌دار و سپس آن را روی منقل یا آتش، کباب کنید.

توصیه می‌شود به‌دلیل بهداشت و سلامت غذا،‌ تکه‌های مرغ را شخصا مزه‌دار کنید؛ اما چنانچه وقت یا تمایل به این کار نداشتید، جوجه‌کباب منجمد یا طعم‌دار در فروشگاه‌های محصولات پروتئینی وجود دارد و به‌راحتی می‌توان آن را خریداری و طبخ کرد.

عدس ‌پلو

  • غذاهای مخصوص مقصد سفر

عدس پلو

منبع عکس: panamag نام عکاس: ناشناس

عدس‌ پلو از جمله غذاهای مقوی، ساده و سریع ایرانی است که می‌تواند با گوشت یا بدون گوشت و حتی به‌همراه تخم‌مرغ نیمرو سرو شود. بنابراین یک وعده عدس پلوی خوشمزه،‌ می‌تواند گزینه خوبی برای روزهایی باشد که در مسافرت به سر می‌برید و ترجیح می‌دهید وقت خود را بیشتر به گشت‌وگذار و تفریح بگذرانید.

ارزش غذایی این پلوی سنتی را می‌توان با پیاز‌داغ، خرما و کشمش تکمیل کرد و با اضافه کردن کمی زعفران،‌ بر عطر و طعم آن افزود. همچنین می‌توانید کمی گوشت‌ چرخ‌کرده و پیاز و ادویه را با هم تفت دهید و در کنار این غذای خوشمزه سرو کنید.   

لوبیا پلو

  • غذاهای مخصوص مقصد سفر

لوبیا پلو

منبع عکس: digifood نام عکاس: ناشناس

چنانچه در سفر هستید و ذائقه شما بیشتر به مصرف برنج تمایل دارد،‌ لوبیا پلوی لذیذ و معطر، گزینه بسیار مناسبی است. این غذای جذاب و همه‌پسند، یکی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین پلوهای ایرانی به حساب می‌آید که در خانه، پیک‌نیک یا سفر،‌ همچنان مورد استقبال قرار خواهد گرفت. چنانچه لوبیاسبز در اختیار داشته باشید، تهیه و طبخ این غذای خوشمزه، وقت چندانی نیاز ندارد و در کمترین زمان ممکن تهیه خواهد شد.

همچنین، استفاده از گوشت‌ چرخ‌کرده به‌جای تکه‌های گوشت،‌ فرایند پخت را کوتاه‌تر کرده و در مصرف وقت نیز صرفه‌جویی می‌کند. تنها به یک ظرف سالاد شیرازی یا ماست و خیار احتیاج دارید تا سفره خوش‌عطر و طعم خود را رنگین‌‌تر کنید و از یک غذای سالم و لذیذ خانگی در سفر لذت ببرید.

هویج‌پلو

  • غذاهای مخصوص مقصد سفر

هویج پلو

منبع عکس: parsiday نام عکاس: ناشناس

هویج‌ پلو یکی دیگر از غذاهای ساده و خوش‌طعم ایرانی است که انعطاف بالایی در انتخاب مواد اولیه دارد. عطر و طعم خوش این غذا در انواع روش‌های گوناگون پخت،‌ چندان دستخوش تغییر نخواهد شد و در نهایت،‌ غذایی دلچسب و لذید خواهید داشت.

بنابراین انتخاب هویج‌پلو برای مقصد مسافرت،‌ گزینه مطلوبی به نظر می‌رسد؛ چراکه این غذای خوشمزه، در کمترین زمان ممکن آماده خواهد شد و بدون گوشت یا با انواع گوشت مرغ،‌ گوسفند، گوساله و حتی گوشت چرخ‌کرده می‌توان آن را طبخ کرد.

چنانچه نگران طعم شیرین هویج در غذا هستید نیز مطمئن باشید، اگر شکر به این غذا اضافه نکنید، هویج‌ پلو به هیچ‌عنوان غذای شیرینی نیست و باب طبع اکثر افراد قرار می‌گیرد.

لوازم آشپزی در طبیعت

آشپزی در طبیعت و کمپینگ

منبع عکس: siahkaman نام عکاس: ناشناس

برای آشپزی در طبیعت به وسایل سبک و کم‌جا احتیاج دارید که حمل و نقل آن آسان باشد و در عین حال که جای کمی را اشغال می‌کند، نیازهای یک سفر کوتاه، کوهنوردی یا کمپینگ را به‌طور کامل برآورده سازد. نوع سفر،‌ تعداد افراد گروه، غذای انتخابی، انواع وعده‌های غذایی و وسیله‌ای که با آن به سفر می‌روید، ‌مهم‌ترین عواملی هستند که می‌توانند به شما در انتخاب لوازم و تجهیزات مخصوص آشپزی کمک کنند.

نوع سفر،‌ وسیله‌ سفر، تعداد افراد، نوع و تعداد وعده‌های غذایی، مهم‌ترین عوامل مورد توجه در انتخاب لوازم آشپزی در طبیعت هستند

گاهی لازم است تمام وسایل مورد نیاز خود را در یک کوله‌پشتی جای داده و چند ۱۰۰ کیلومتر پیاده‌روی کنید. برخلاف آن، زمانی که با خودرو به کمپینگ می‌روید، آزادی عمل بیشتری دارید و لوازم بیشتری نیز می‌توانید با خود حمل کنید. در هر دو صورت،‌ وزن، حجم و کارایی تجهیزات سفری آشپزی از اهمیت بالایی برخوردار است. با برخی از این لوازم و تجهیزات در ادامه بیشتر آشنا می‌شوید.

اجاق خوراک‌پزی یا کپسول گاز (گاز سفری)

کپسول گاز یا اجاق آشپزی در طبیعت

منبع عکس: siahkaman نام عکاس: ناشناس

شاید برخی از افراد هنوز ترجیح می‌دهند که در هنگام سفر با زغال یا هیزم، اجاق کوچکی بسازند و از پخت غذا روی آتش لذت ببرند. این انتخاب، خصوصا اگر در محیط نامناسبی صورت گیرد،‌ آسیب جدی به طبیعت وارد می‌کند. البته برای داشتن یک آتش گرم و مطمئن‌ در طبیعت،‌ می‌توان از «فایر باکس‌» یا اجاق هیزمی استفاده کرد؛ اما به‌طور کلی، روشن کردن آتش در طبیعت نه‌تنها لازم نیست، بلکه از دید بسیاری از کارشناسان این حوزه، تقریبا منسوخ شده است.

 ازاین‌رو،‌ توصیه می‌شود همواره یک گاز سفری کوچک همراه خود داشته باشید که برای جوشاندن آب،‌ طبخ یا گرم کردن غذا از آن استفاده کنید. کپسول‌های کوچک گاز یا سرشعله‌ها نیز، ‌منبع گرمایشی سریع و ایمنی برای تهیه غذای سفری هستند و معمولا فضای کمی را اشغال می‌کنند.

جت بویل (JETBOIL) یا چراغ خوراک‌پزی گزینه مشابه دیگری است که مزیت آن‌، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و سرعت بالای طبخ غذا یا به جوش آوردن آب ذکر می‌شود.

ظروف طبخ غذا

ظروف آشپزی در طبیعت

منبع عکس: siahkaman نام عکاس: ناشناس

برای تهیه یا گرم کردن غذا نیاز به یک قابلمه یا ماهیتابه مناسب دارید که علاوه بر وزن کم، مقاوت و دوام بالایی داشته باشد. از گذشته استفاده از ظروف آلومینیومی بسیار مرسوم بود و همچنان برخی به‌دلیل استحکام، سبک و ارزان بودن،‌ به سراغ این ظروف می‌روند. با این حال، به‌دلیل خراشیده شدن و چسبیدن غذا به سطح این ظرف‌ها،‌ برخی از کارشناسان آن را توصیه نمی‌کنند.

نوع جدیدتر این ظرف‌ها، آلومینیوم آنودایز شده است که با ایجاد یک روکش نچسب و نسوز بر فلز، آن را در برابر خراش و ساییدگی مقاوم می‌کنند و طول عمر آن را افزایش می‌دهند. این ظروف رسانای خوبی برای انتقال انرژی هستند و مدت زمان طبخ غذا را به حداقل می‌رسانند.

در سال‌های اخیر،‌ استفاده از ظروف سیلیکونی به‌دلیل تنوع،‌ انعطاف‌پذیری، دوام بالا و وزن اندک آن‌ها،‌ بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این ظروف تغییری در طعم و کیفیت غذا ایجاد نمی‌کنند و به‌دلیل عدم واکنش با مواد غذایی و نوشیدنی‌ها، سلامت غذا را نیز حفظ خواهند کرد. از این جهت، بسیاری از طبیعت‌گردان و مسافران، استفاده از این نوع از لوازم آشپزی در سفر و کمپینگ را در اولویت قرار می‌دهند.

سرویس‌های یک‌پارچه‌ای نیز تحت عنوان ست کامل آشپزی کمپینگ، در بازار موجود است که شامل قابلمه، ماهیتابه و ظرف‌های چندتکه می‌شود. این ست‌های آشپزی، سبک‌تر است و فضای کمتری را اشغال می‌کند و حداقل زمان پخت را نیاز دارد. علاوه بر آن،‌ می‌توان غذای آماده را داخل این ظروف حمل و تنها به گرم کردن آن، ‌اکتفا کرد.

ابزار آشپزی

ابزار و وسایل آشپزی در طبیعت

منبع عکس: zigocamp نام عکاس: ناشناس

برای لذت بردن از آشپزی و صرف غذا در طبیعت، استفاده از ابزار مناسب بدیهی به نظر می‌رسد. قاشق،‌ چنگال، و به‌خصوص چاقو،‌ از ساده‌ترین و در عین حال مهم‌ترین ابزاری است که باید در لیست لوازم آشپزی خود قرار دهید.

چاقوهای چند‌منظوره بسیار کاربردی هستند و نیاز به حمل چند چاقوی مختلف را مرتفع می‌سازند. با این حال و برای صرفه‌جویی در حمل لوازم سفر و اشغال کمتر فضای کوله‌پشتی، چاقوهای تاشو گزینه بهتری به نظر می‌رسند. این چاقوها که گاه در اندازه‌های بسیار کوچک و قابل حمل در جیب، طراحی می‌شوند؛ تیز و برنده بوده و به‌راحتی برای برش یا قطعه قطعه کردن مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند و از سوی دیگر، به‌دلیل غلاف محافظ، از ایمنی لازم نیز برخوردارند.

قاشق و چنگال نیز در انواع و اشکال مختلف وجود دارد که بنا بر نیاز،‌ سلیقه و فضای کوله خود،‌ می‌توانید آن را انتخاب کنید. این ابزار نیز مانند چاقو، مدل تاشوی سفری دارد که ساده و سبک و مقاوم است و جای کمتری را به خود اختصاص می‌دهد.

برخی از قاشق و چنگال‌های موجود نیز دوکاره یا ترکیبی هستند؛ بدین صورت که قاشق در یک سو و چنگال در سوی دیگر طراحی شده است تا حداقل فضای ممکن را اشغال کند. به این نوع ابزار در اصطلاح قاشق‌های چنگالی (Spork) گفته می‌شود و در دو شکل یک‌طرفه یا دوطرفه،‌ در بازار به فروش می‌رسد.

ظروف غذا و نوشیدنی

ظروف کمپینگ و سفر

منبع عکس: kalaaghe؛ نام عکاس: ناشناس

استفاده از ظروف یک‌بار مصرف که علاوه بر به خطر انداختن سلامت، محیط زیست را نیز آلوده و آسیب‌پذیر می‌کند، انتخاب مناسبی برای صرف غذا در طبیعت نیست. معمولا برای این منظور، توصیه می‌شود از ظروف چندبار مصرف بادوام و مقاوم در برابر حرارت استفاده کنید.

کاسه،‌ بشقاب،‌ فنجان و لیوان‌های سفری در انواع بسیار متنوعی در بازار موجود است که علاوه بر صرفه‌جویی در فضا، برخی از آن‌ها کاربرد چندگانه دارند. برای مثال، برخی از کاسه‌ها تاشو هستند و از قسمت انتهایی آن،‌ می‌توان به‌عنوان تخته برش استفاده کرد. ظروفی بسیار مقاوم نیز برای نوشیدنی‌ها طراحی کرده‌اند که در برابر عناصر و شرایط طبیعی، دوام بالایی دارند و حتی می‌توان آب را به‌طور مستقیم در آن‌ به جوش آورد.

 اگر به‌عنوان یک کوله‌گرد، به‌دنبال سبک‌ترین وسایل موجود هستید، باید به سراغ  ابزار و ظروف ساخته شده از تیتانیوم بروید که وزن کمتر و در مقابل قیمت بالاتری دارند. برخی از طبیعت‌گردان نیز ترجیح می‌دهند از قاشق و چنگال و ظروف چوبی آماده یا دست‌ساز استفاده کنند که حس و حال حضور در طبیعت را تکمیل می‌کند.

سایر ملزومات آشپزی

علاوه بر تجهیزات و لوازم اصلی و اولیه و مشروط بر داشتن فضای کافی، ‌می‌توان از سایر ملزومات آشپزی نیز در سفر استفاده کرد. بطری آب و فلاسک را معمولا همه افراد برای سفر یا کمپینگ همراه خود برمی‌دارند.

فارغ از نمک و فلفل که عناصر اصلی آشپزی هستند،‌ برخی تمایل دارند از سایر ادویه‌ها نیز در غذاهای خود استفاده کنند. برای این منظور،‌ می‌توان یک ادویه‌پاش سفری کوچک تهیه کرد که ادویه‌های دلخواه را در محفظه‌های جداگانه آن قرار داد.

دستگیره یا دستمال، دیگر عنصری است که توصیه می‌شود همراه خود داشته باشید تا برای برداشتن ظروف داغی چون قابلمه و ماهیتابه،‌ به مشکل برنخورید.

کیسه زباله از جمله مواردی است که باید همواره به‌همراه داشت تا پسماند غذا و وسایل غیر‌قابل‌استفاده در طبیعت باقی نماند. برداشتن یک فندک کوچک را نیز برای روشن کردن منبع سوخت، فراموش نکنید.

استفاده از یک سفره چندبار مصرف، علاوه بر پوشاندن زمین یا میز مرطوب در زمان صرف غذا، از وسایل آشپزی نیز هنگام بارندگی محافظت خواهد کرد. برای نظافت و شست‌وشوی ظروف نیز توصیه می‌شود صابون یا مایع ظرفشویی،‌ یک اسفنج کوچک و یک دستمال پارچه‌ای برای خشک کردن ظرف‌ها،‌ در وسایل خود داشته باشید.

چنانچه با خودروی شخصی به سفر می‌روید،‌ می‌توانید لوازم بیشتری چون میز و صندلی تاشو، زیرانداز، یخدان سفری (کول باکس)،‌ کتری،‌ ظرف مخصوص جمع‌آوری آب، تخته برش، کفگیر،‌ ملاقه و قیچی نیز همراه خود بردارید.

لوازم آشپزی در طبیعت

منبع عکس: siahkaman نام عکاس: ناشناس

از شما کابر گرامی نیز دعوت می‌کنیم تا اطلاعات و تجربه‌های خود درباره آشپزی در سفر و غذاهای مناسب مسافرت را با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

منبع عکس کاور:Visit Finland نام عکاس: ناشناس

پرسش‌های متداول

غذاهای مناسب مسافرت کدامند؟

انواع ساندویچ، کوکو، کتلت، نیمرو، استانبولی، لوبیا پلو، همبرگر، فلافل، ماکارونی و...

غذاهای مناسب سفر با قطار کدامند؟

پیراشکی، سمبوسه، دلمه و...

برای آشپزی در سفر چه لوازمی مورد نیاز است؟

تجهیزات و لوازم اصلی و اولیه مانند اجاق، ظروف طبخ غذا و...

مطالب مرتبط:

دیدگاه