لوکیشن های فیلم No Time to Die را در دنیای واقعی بشناسید

علی گودرزی
علی گودرزی جمعه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۲
لوکیشن های فیلم No Time to Die را در دنیای واقعی بشناسید

انتخاب حجم بالایی از لوکیشن‌ در کشورهای انگلستان، اسکاتلند، جامائیکا، ایتالیا، نروژ و غیره، آخرین ماجراجویی جیمز باند را به‌‌یک عملیات جهانی باشکوه تبدیل کرده است.

خطر اسپویل! محتوای این مقاله ممکن است بخشی از داستان فیلم را لو دهد

فیلم «زمانی برای مردن نیست» آخرین قسمت از هنرنمایی‌ «دنیل کریگ» در قامت مامور 007 موسوم به‌ «جیمز باند‌» است. «No Time to Die» به‌عنوان بیست‌وپنجمین قسمت از سری فیلم‌های باند، سال ۲۰۲۱ اکران شد و با داستانی احساسی، تاریک و غم‌انگیز، توانست برگی دیگر از تاریخ این مجموعه را ورق بزند.

فیلم‌های جیمز باند تکه‌‌هایی ارزشمند از تاریخ سینما به شمار می‌روند. آثاری که با لحظات اکشن و داستان‌ درگیرکننده خود، به‌خوبی توانستند رمان‌های «James Bond»، نوشته «براین فلمینگ» را روی پرده نقره‌ای بیاورند. این فیلم‌ها از آن دسته آثار سینمایی هستند که داستانشان در کشورهای مختلف جریان دارد. تلاش همه‌جانبه سازندگان برای خلق صحنه‌های اکشن باورپذیر و استفاده حداقلی از تکنولوژی‌های انیمیشن‌سازی (جلوه‌های ویژه)، باعث می‌شود تا فیلم‌برداری این آثار در لوکیشن‌هایی پرتعداد در سراسر جهان انجام شود. فیلم No Time to Die هم از این قائده مستثنی نبود و ضبط آن در لوکیشن‌هایی از نقاط مختلف دنیا انجام شد. 

لوکیشن‌های فیلم «زمانی برای مردن نیست»:

دریاچه یخ‌ زده لانگوان (Longvann)، نروژ

فیلم‌برداری فیلم جیمز باند در دریاچه یخ‌زده لانگوا

منبع عکس: screenrant

«فیلم جیمز باند؛ زمانی برای مردن نیست» با نمایش قاتلی بی‌رحم آغاز می‌شود. مردی که به‌خانه شخصیت «مدلین سوان» (Madeleine Swann) یورش می‌برد و حسابی دردسرساز می‌شود. این صحنه که بخشی از خاطرات کودکی مدلین را بازگو می‌کند، روی دریاچه یخ‌زده لانگوان از کشور نروژ فیلم‌برداری شده است. دریاچه نام‌برده در تپه‌های نیته‌دال (Nittedal) در قسمت شمالی شهرِ اُسلو (Oslo) قرار دارد.

منطقه Spiaggia Cent'Ammari، ایتالیا

فیلم‌برداری فیلم زمانی برای مردن نیست در منطقه Spiaggia Cent

منبع عکس: screenrant

پس از شروع پرتنش فیلم، در سکانس بعدی وارد منطقه‌ای آرامش‌بخش از شهر مترا (Metra) در ایتالیا می‌شویم؛ جایی که دیدار مدلین و جیمز باند به‌تصویر کشیده می‌شود. این منطقه تفریحی که با نام «اسپیاجیا سن آماری» شناخته می‌شود، به‌واسطه فیلم No Time to Die حسابی سر زبان‌ها افتاده است.

پل گراوینا روی قنات Madonna Della Stella، ایتالیا

فیلم‌برداری فیلم No Time to Die در پل گراوینا بر روی قنات Madonna Della Stella در ایتالیا

منبع عکس: screenrant

اکشن‌های نفس‌گیر فیلم خیلی زود از راه می‌رسند. باند در ابتدا تصمیم دارد تا دوران بازنشستگی خود را همراه با مدلین در کشور ایتالیا بگذراند؛ در حالی که نمی‌داند گروهی از خرابکاران به‌دنبال قتل او هستند. پلِ «گراوینا» در شهر مترا ایتالیا، میزبان یکی از نفس‌گیرترین صحنه‌های اکشن فیلم است.

جیمز باند برای فرار از تعقیب‌کنندگان خود مجبور می‌شود تا به‌کمک یک ریسمان بسیار قدرتمند، از روی این پل به‌پایین بپرد. صحنه‌ای که یادآور یکی از لحظات تماشایی فیلم «اسکای‌فال» (Skyfall)، از مجموعه فیلم‌های جیمز باند است.

شهر مترا، ایتالیا

فیلم‌برداری فیلم No Time to Die در شهر مترا در ایتالیا

منبع عکس: Screenrant

مبارزه جیمز باند و تعقیب‌کنندگانش در سطح شهر مترا دنبال می‌شود. جایی که باند و مدلین سوار بر یک خودرو استون‌مارتین (Aston Martin) وارد خیابان‌های شهر می‌شوند. استفاده حداقلی از جلوه‌های ویژه دیجیتالی در کنار موسیقی هیجان‌انگیز فیلم، چشم برداشتن از این سکانس را به‌کاری سخت تبدیل می‌کنند. فیلم‌برداری این سکانس در دل بافت‌های قدیمی و جدید شهر مترا، جلوه‌ای هنرمندانه و زیبا را به اثر بخشیده است.

فیلم‌برداری فیلم No Time to Die در محله ساپری (Sapri) در ایتالیا

منبع عکس: Screenrant

محله ساپری (Sapri)، ایتالیا

لحظه خداحافظی باند و مدلین در ایستگاه قطار، در محله «ساپری» فیلم‌برداری شده است. ساپری یکی دیگر از لوکیشن‌های فیلم به شمار می‌رود که در ایتالیا قرار دارد. منطقه‌ای که به‌لطف فیلم No Time to Die شهرت قابل‌توجهی را به‌دست آورده است.

فیلم‌برداری فیلم No Time to Die در ساحل San San پورت آنتونیو در کشور جامائیکا

منبع عکس: Screenrant

ساحل San San پورت آنتونیو، جامائیکا

پنج سال بعد از وداع باند و مدلین، مامور 007 را می‌بینیم که دوران بازنشستگی‌اش را در کشور جامائیکا می‌گذراند. جامائیکا سرزمینی ویژه و آرامش‌بخش برای جیمز باند به‌حساب می‌آید. این موضوع در رمان‌های جیمز باند و فیلم‌های «Golden Eye»، فیلم «Dr.No» و فیلم «Live and Let Die» از سری فیلم‌های باند به‌تصویر کشیده شده است.

کشور جامائیکا میزبان حجم زیادی از لوکیشن‌های مهم فیلم No Time to Die است؛ چراکه علاوه بر نمایش خانه جدید مامور 007 که در ساحل «پورت آنتونیو» قرار داشت، سکانس‌های مربوط به‌کشور کوبا و ملاقات دوباره‌ باند با شخصیت‌های فلیکس (Felix) و همچنین دیدار جیمز باند با جانشین او، همگی در کشور جامائیکا فیلم‌برداری شده‌اند.

ساختمان وزارت دفاع انگلستان، لندن

فیلم‌برداری فیلم No Time to Die در ساختمان وزارت دفاع انگلستان در لندن

منبع عکس: Wikiwand

باند به‌دوران بازنشستگی خود پایان می‌دهد و به‌ساختمان MI6 بازمی‌گردد. سکانس‌های مربوط به‌سازمان ام.آی.۶ در ساختمان وزارت دفاع دولت بریتانیا فیلم‌برداری شده است. در زمان تولید فیلم «Your Eyes Only» از مجموعه جیمز باند هم از این لوکیشن استفاده شده بود.

جاده آتلانتیک، نروژ

جاده آتلانتیس

منبع عکس: heartmybackpack

باند برای انجام آخرین ماموریت خود، یک بار دیگر از انگلستان خارج می‌شود. سکانس مربوط به تعقیب و گریز جیمز باند و نیروهای خرابکار که زیر نظر شخصی با نام «سفین» (Safin) فعالیت می‌کنند، در جاده آتلانتیک (Atlantic Ocean Road) از کشور نروژ فیلم‌برداری شده است. ترکیب ویژگی‌های جغرافیایی لوکیشن با کارگردانی بسیار خوب این سکانس، لحظاتی هیجان‌انگیز و پر از تعلیق را برای مخاطب ایجاد می‌کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید جاده آتلانتیک یکی از خطرناک‌ترین جاده‌های دنیا به شمار می‌رود.

دریاچه Loch Loggan و پارک ملی کارن‌گروم، اسکاتلند

منطقه فیلم‌برداری فیلم No Time to Die در دریاچه Loch Loggan و پارک ملی کارن‌گروم در اسکاتلند

منبع عکس: Scottish Daily Express

تیم تولید فیلم No Time to Die برای ضبط صحنه تعقیب و گریز باند و دشمنانش در نروژ، از چند لوکیشن مختلف استفاده کرده است. بخشی از صحنه‌های تعقیب و گریز در کنار دریاچه «Loch Loggan» اسکاتلند ضبط شده است؛ برای مثال، سکانس رانندگی جیمز باند و فرار او از دست یک هلیکوپتر و چند خودروی استیشن در این منطقه ضبط شده‌ است.

بخش پایانی این سکانس اکشن در پارک ملی کارن‌گروم (Cairngorms) فیلم‌برداری شد. کارن‌گروم بزرگ‌ترین پارک ملی بریتانیا به‌حساب می‌آید. برای ضبط سایر بخش‌های سکانس مورد بحث، از زمین‌های املاک آردِوریکی (Ardverikie House Estate) استفاده شده است.

روستای ترولانس، جزایر فارو

لوکیشن فیلم‌برداری فیلم No Time to Die در روستای ترولانس در جزایر فارو

منبع عکس: guidetofaroeislands

سازندگان فیلم جدید جیمز باند برای نمایش مخفیگاه شخصیت سفین، روستای «ترولانس» در جزایر فارو را انتخاب کردند. طبق اطلاعات داستانی فیلم No Time to Die، سفین در جزیره‌ای مابین ژاپن و روسیه مخفی شده بود. برای نمایش مولفه‌های جغرافیایی این منطقه، نماهایی کلی (لانگ شات) از روستای ترولانس انتخاب و فیلم‌برداری شده است.

روستای ترولانس در جزیره کالسوی (Kalsoy) از مجمع‌الجزایر فارو قرار دارد. گفتنی است که سکانس‌های داخل مخفیگاه سفین، در استودیو فیلم‌سازی پین‌وود (Pinewood) ضبط شده‌ است. پین‌وود یکی از مهم‌ترین استودیوهای فیلم‌سازی در انگلستان است و در شهر لندن قرار دارد؛ این استودیو در زمان فیلم‌برداری No Time to Die به‌شکل اختصاصی برای ساخت اثر نام‌برده، بهینه شده بود.

جاده Torre Dei Crivi، ایتالیا

لوکیشن فیلم‌برداری فیلم No Time to Die در جاده Torre Dei Crivi در ایتالیا

منبع عکس: Screenrant

سکانس پایانی فیلم «زمانی برای مردن نیست» به‌سفر مدلین و دخترش «ماتیلد» اختصاص دارد. مدلین و ماتیلد به‌منطقه‌ای نامشخص از ایتالیا سفر می‌کنند و در زمان حرکت به‌‌سمت این مقصد نامعلوم، مدلین قصه مردی با نام جیمز باند را برای ماتیلد بازگو می‌کند. این سکانس در جاده «Torre Dei Crivi» فیلم‌برداری شده است. مسیری بسیار زیبا که محله ساپری را به منطقه آکوآفرِدا (Acquafredda) متصل می‌کند.

فیلم No Time to Die شاید بهترین فیلم جیمز باند با هنرنمایی دنیل کریگ در نقش مامور 007 نباشد؛ اما روایتی پر از احساس و هیجان است که دنبال‌کنندگان این مجموعه سینمایی نباید آن را از دست بدهند. اگر طی سالیان اخیر فیلم‌های جیمز باند را دنبال کرده‌اید و از این‌گونه فیلم‌ها لذت می‌برید، تماشای فیلم «زمانی برای مردن نیست» را به‌شما توصیه می‌کنیم. نظر و بازخوردهای خود را در خصوص این فیلم با ما و سایر کاربران کجارو به‌اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

فیلم «زمانی برای مردن نیست» محصول چه سالی است؟

۲۰۲۱

بازیگر نقش اصلی فیلم «زمانی برای مردن نیست» چه کسی است؟

دنیل کریگ

فیلم «زمانی برای مردن نیست» در چه کشورهایی ساخنه شده است؟

انگلستان، اسکاتلند، جامائیکا، ایتالیا، نروژ و ...

سکانس پایانی فیلم «زمانی برای مردن نیست» در کجا ضبط شده است؟

جاده «Torre Dei Crivi»

مطالب مرتبط:

دیدگاه