هیچ‌گونه مجوزی برای اجرای طرح آبرسانی در محوطه تاریخی ارجان صادر نشده است

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا یکشنبه، ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۱۷
هیچ‌گونه مجوزی برای اجرای طرح آبرسانی در محوطه تاریخی ارجان صادر نشده است

طبق اعلام مدیرکل میراث فرهنگی استان خوزستان، هیچ‌گونه مجوزی برای اجرای طرح آبرسانی در محوطه تاریخی ارجان صادر نشده است.

سید حکمت‌الله موسوی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان ضمن اعلام عدم صدور هرگونه مجوز برای اجرای طرح آبرسانی در محوطه تاریخی ارجان، توضیح داد:

تاکنون هیچ‌گونه مجوزی برای اجرای طرح آبرسانی در محوطه تاریخی ارجان در سطح شهرستان، استان و ملی صادر نشده و تا این طرح مراحل کارشناسی‌ خود را کامل سپری نکند و اطمینان حاصل نشود که آسیبی به عرصه و حریم محوطه تاریخی ارجان نمی‌رسد، مطمئنا مجوزی صادر نخواهد شد.

 سید حکمت‌الله موسوی درباره آبرسانی به شهرستان بهمئی و عبور خط لوله آب از محوطه تاریخی ارگان (ارجان) بهبهان گفت:

این محوطه تاریخی مربوط به دوره عیلام باستان است و در سال ۱۳۱۰ ثبت ملی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان افزود:

متاسفانه این محوطه در دهه‌های گذشته با تجاوزها و تعارض‌های متعدد از جمله احداث کارخانه سیمان و برداشت از منابع معادن روبه‌رو بوده که عموما در عرصه و حریم محوطه وسیع ارزشمند تاریخی ارگان (ارجان) قرار داشته که تخریب‌های جبران‌ناپذیری را ایجاد کرده است. احداث سد مارون و حفر چاه‌های نفت و احداث شبکه‌های انتقال نفت و لوله‌گذاری در محدوده به‌شکل سطح‌الارضی، تعدادی از این تعرض‌ها بوده است.

موسوی تصریح کرد:

این تعرض‌ها و وسعت تخریب‌ها به‌نحوی بوده که فیلمی از استاد یغمایی پیشکسوت باستان‌شناسی در سال ۹۲ در فضای مجازی منتشر شد که اخیرا در رسانه‌ها بازنشر شده و در بین تاریخ‌دوستان بازخورد وسیعی داشته و حساسیت مردم را بر انگیخته است. این واکنش‌ها متعاقب طرح آبرسانی و احداث خط لوله آب بوده است.

او ادامه داد:

طرح آبرسانی از چند سال پیش آغاز شده و از سد کوثر استان خوزستان برای شهر بهمئی استان کهگیلویه و بویراحمد است، در واقع شکاف مسیر لوله‌گذاری آن در دو سوی این محوطه تاریخی در استان کهگیلویه و بویراحمد و استان خوزستان اتفاق افتاده است؛ بدون آنکه استعلامی از اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان اخذ شود.

پایگاه پژوهشی چگاسفلی و ارجان از نزدیک مسائل را رصد می‌کنند

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان عنوان کرد:

زمانی که لوله‌گذاری به محوطه تاریخی ما می‌رسد، همکاران و نیروهای یگان حفاظت مطلع می‌شوند. پایگاه پژوهشی چگاسفلی و ارجان که بررسی‌های باستان‌شناسی و کارهای حفاظتی و مرمتی را به‌شکل ملی در این محوطه ارزشمند تاریخی انجام می‌دهند، چندین سال است که از نزدیک مسائل را رصد می‌کنند.

او ادامه داد:

بعد از راه‌اندازی پایگاه در این محوطه تاریخی و تعیین عرصه و حریم در سال ۹۲، تمامی ضوابط به استاندار وقت و دستگاه‌های زیر مجموعه برای حفاظت از این آثار ابلاغ شد.

بعد از ابلاغ عرصه و حریم محوطه تاریخی ارجان شاهد کاهش تعرض‌ها بودیم

موسوی تصریح کرد:

بعد از ابلاغ عرصه و حریم به دستگاه‌ها، شاهد کاهش چشمگیر این تعرض‌ها و تخریب‌ها بودیم و به واسطه کنترل و نظارت‌هایی که توسط همکاران ما در پایگاه پژوهشی چگاسفلی و ارجان انجام شده و همکاری قوه قضاییه شهرستان توانستیم، تعرض‌ها را به حداقل برسانیم به‌نحوی که برداشت از منابع و معادن کارخانه سیمان به حداقل برسد. همچنین حفر چاه‌ها و عملیات اجرایی آبرسانی و برق در این منطقه متوقف شد. البته چندین پرونده قضایی درباره اتفاقات جزئی داریم که از سال ۹۲ اتفاق افتاده است که در حال پیگیری هستیم تا ان‌شاءالله در آینده شاهد جزئی‌ترین اتفاقات نباشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان گفت:

زمانی که خطوط لوله‌گذاری و کانال‌کشی به محدوده آثار و نزدیک حریم محوطه تاریخی رسید، کار متوقف شد و مجبور شدند از اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان برای عبور این خط لوله از عرصه و حریم محوطه ارجان و ادامه برداشت منابع استعلام بگیرند. با توجه به ضوابطی که در سال ۹۲ ابلاغ شده بود، هرگونه تعرض در این محوطه تاریخی ممنوع شده است که بلافاصله اداره‌کل میراث فرهنگی استان پاسخ خود را در این زمینه اعلام کرد.

او ادامه داد:

بر اساس پیگیری‌ها و تلاش‌های اداره آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویر احمد، موضوع در سطح استانی و ملی دنبال شد و بر اساس شدت نیاز آبرسانی به شهرستان بهمئی و تنش آبی که در آنجا وجود داشته است، بر اساس گفته کارشناسان و مشاوران اداره آب، اگر می‌خواستند خط لوله آب را از مسیر دیگری عبور دهند و محوطه را دور بزنند با توجه به وسعت آن و بخش‌های کوهستانی که وجود دارد، عملا زمان‌بر و مستلزم هزینه‌های هنگفت بود. به همین دلیل، اصرار داشتند که بتوانند از مسیری که دو خط لوله از دو سمت محوطه اجرا شده بود به یکدیگر وصل کنند. این موضوع در سطح استانی و ملی دنبال شد و بر اساس شدت نیاز آبرسانی به شهرستان بهمئی و تنش آبی که در آنجا وجود داشته است، بر اساس گفته کارشناسان و مشاوران اداره آب، اگر می‌خواستند خط لوله آب را از مسیر دیگری عبور دهند و محوطه را دور بزنند با توجه به وسعت آن و بخش‌های کوهستانی که وجود دارد، عملا زمان‌بر و مستلزم هزینه‌های هنگفت بود. به همین دلیل، اصرار داشتند که بتوانند از مسیری که دو خط لوله از دو سمت محوطه اجرا شده بود به یکدیگر وصل کنند. این موضوع در تهران دنبال شد و بررسی‌های درون شهرستانی با حضور هیئت‌های کارشناسی از تهران در این محوطه تاریخی در حدود یک سال گذشته انجام شد.

طرح انتقال آب پذیرفته نشده و موضوع برداشت کارخانه سیمان به‌طور کامل رد شد

موسوی تاکید کرد:

در بررسی‌هایی که کارشناسان داشتند، طرح انتقال آب پذیرفته نشد و موضوع برداشت کارخانه سیمان به‌طور کامل رد شد، طرح از نظر باستان‌شناسی بررسی و در نهایت منوط به این شد که طرح به شکلی بازنگری شود که منطبق بر ضوابط آثار باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان ادامه داد:

در نهایت طرح به این سمت رفت که اگر قرار باشد اتفاق بیفتد، کوتاه‌ترین مسیر انتقال در نظر گرفته شود که همان مسیری بود که خطوط لوله نفت از گذشته در آن منطقه اجرا شده بود. آن‌ها گفتند لوله‌های آب را تحت‌الارضی نمی‌بریم و حاضریم سطح‌الارضی از کنار لوله‌های نفت عبور دهیم و هیچ‌گونه خاک‌برداری و دفن لوله نداشته باشیم و همچنین این نکته را مطرح کردند که چون محوطه باستانی است، تعرضی نخواهیم داشت. البته به‌لحاظ حفظ منظر نیاز است تا طرح بازبینی بیشتری شود و بررسی‌های وسیع‌تری در شهرستان و استان و در سطح ملی به‌ویژه با در نظر گرفتن دیدگاه پژوهشگاه باستان‌شناسی انجام شود و با اخذ نظر باستان‌شناسان بتوانند این مجوز آب‌رسانی را دریافت کنند.

او اظهار کرد:

این طرح در چندین جلسه مطرح شد و در نهایت منوط به اخذ نظر شورای فنی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شد. این شورا بررسی‌ها را انجام داده و با تعدیل‌هایی در طرح اولیه، بازطراحی‌ها اتفاق افتاد. تا الان هیچ‌گونه مجوزی برای اجرای طرح آبرسانی نه در سطح ملی و نه در سطح شهرستان و استان صادر نشده است.

موسوی با اشاره به اینکه حساسیت‌های بالایی در حوزه وزارتخانه، سطح علمی، پژوهشی و مردم برای این‌گونه اتفاقات وجود دارد، بیان کرد:

این اطمینان خاطر داده می‌شود تا زمانی که این طرح مراحل کارشناسی را کامل سپری نکند و از اینکه آسیبی به عرصه و حریم محوطه تاریخی ارجان وارد نمی‌شود، اطمینان حاصل نشود مطمئنا هیچ‌گونه مجوزی صادر نخواهد شد. همکاران ما در سطح شهرستان، استان و کشور حافظ این آثار هستند.

او ادامه داد:

طی چند سال گذشته توانستیم عناصر معماری این محوطه تاریخی را بررسی، حفاظت، مرمت و ثبت ملی کنیم.

مطالب مرتبط:

دیدگاه