نحوه محاسبه قیمت بلیط هواپیما

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۰۰
نحوه محاسبه قیمت بلیط هواپیما

دانستن روش محاسبه بلیط هواپیما و عوامل دخیل بر قیمت آن می‌تواند بر رضایت از انتخاب ایرلاین و خرید مسافران تاثیرگذار باشند.

همان طور که می‌دانید خرید بلیط هواپیما از اولین اقدامات و مهم‌ترین دغدغه‌های یک سفر هوایی است که در ایرلاین‌های مختلف با قیمت‌های متفاوت ارائه می‌شود. حال اینکه شرکت‌های هواپیمایی چگونه قیمت بلیط‌‌ها را محاسبه می‌کنند و چه عواملی بر این امر موثر هستند را در این مقاله بررسی می‌کنیم؛ چراکه دانستن روش محاسبه بلیط و عوامل دخیل بر قیمت آن می‌تواند بر رضایت از انتخاب ایرلاین و خرید شما تاثیرگذار باشند.

چرا قیمت بلیط هواپیماها با هم متفاوت هستند؟

قیمت بلیط هواپیما طی تمام روزهای سال در ساعات مختلف تغییر می‌کند. ممکن است گاهی اوقات فکر کنید که در یک زمان خاص، به‌عنوان مثال ارزان‌ترین بلیط هواپیما تهران مشهد را شما خریداری کرده‌اید؛ اما غافل از اینکه شخص دیگری بلیط ارزان‌تری تهیه کرده است؛ چراکه تغییرات قیمت بلیط بسیار غیر قابل پیش‌بینی است و عوامل بسیاری تعیین‌کننده بهای بلیط هستند. از طرفی کلیه شرکت‌های هواپیمایی خواهان بیشترین سود از فروش بلیط‌های خود هستند و از فرصت های پیش‌آمده مانند کم و زیاد شدن تقاضای بلیط جهت افزایش یا کاهش  قیمت بلیط استفاده می‌کنند.

قیمت بلیط هواپیما چگونه محاسبه می‌شود؟

با توجه به توضیحات داده شده در بالا، موارد متعددی بر تعیین قیمت بلیط دخیل هستند؛ از جمله این موارد می‌توان به سوخت هواپیما، حقوق کارکنان، استهلاک هواپیما، خدمات هواپیما، تبلیغات و بازاریابی، هزینه‌های ناوبری و پشتیبانی هواشناسی اشاره کرد که در ادامه به پاره توضیحاتی در مورد هرکدام می‌پردازیم.

تاثیر سوخت هواپیما بر قیمت بلیط هواپیما

از گران‌ترین بخش‌های قیمت بلیط، سوخت هواپیما است. با توجه به اینکه مقدار و نوع سوخت هر هواپیما متفاوت است، هزینه سوخت هم بین هواپیماها با یکدیگر متفاوت بوده و به همان نسب بر قیمت بلیط دخیل است.

تاثیر حقوق کارکنان بر قیمت بلیط هواپیما

بسته به بزرگ یا کوچک بودن هر ایرلاین و سطح کیفی آن و تعداد پرسنل، هزینه‌های هر مجموعه متفاوت است. همچنین حقوق و مزایای خلبانان، خدمه پرواز و سایر کارکنان از جمله عوامل موثر بر قیمت بلیط به شمار می‌آید.

تاثیر استهلاک هواپیما بر قیمت بلیط

استهلاک هواپیما ناشی از سفرهای انجام‌شده در مسیرهای هوایی مختلف است که موجب از بین رفتن تدریجی آن می‌شود؛ بنابراین، زمانی که شما با هواپیما سفر می‌کنید، به‌معنای آن است که هواپیما را اجاره کرده‌اید؛ پس طبیعی است که هزینه استهلاک آن را بپردازید.

تاثیر خدمات هواپیما بر قیمت بلیط

اگر تجربه سفر هوایی را داشته باشید، می دانید که تعمیرات هواپیما، بیمه، نقاشی و نگهداری روزمره از هواپیما از خدماتی است که هر ایرلاین موظف به انجام آن است که هزینه‌هایی را در بر دارد.

همچنین بعضی از شرکت‌های هواپیمایی جهت رفاه حال مسافران خود و اطمینان خاطر از پرواز، بیمه عمر را جزو خدمات خود ارائه می‌دهند.

تاثیر هزینه ناوبری و پشتیبانی هواشناسی بر قیمت بلیط

استفاده از فرودگاه، اطلاعات هواشناسی و ردیابی هواپیما در طول پرواز از جمله هزینه‌هایی است که ناوبری و پشتیبانی هواشناسی متحمل می‌شود.

رپورتاژ

تاثیر تبلیغات و بازاریابی بر قیمت بلیط هواپیما

شرکت‌های هواپیمایی برای تبلیغاتی که به‌منظور معرفی خدمات خود در سطح شهر انجام می‌دهند، هزینه‌هایی را پرداخت می‌کنند. به‌علاوه مالیات، وضعیت اقتصادی و ارزی موجود در کشور نیز موجب افزایش یا کاهش قیمت بلیط‌های هواپیما می‌شوند.

عوامل موثر بر قیمت‌های بلیط هواپیما

به‌جز مواردی که در بالا گفته شد و به‌عنوان عوامل پایه و ثابت در تعیین قیمت بلیط نقش مهمی دارند، موارد دیگری هستند که از سمت خریدار و مسافر بر قیمت بلیط هواپیما تاثیر می گذارد. به‌عنوان مثال، می‌توان از تاثیر زمان خرید، فاصله مبدا و مقصد، میزان تقاضا و رقابت در خرید، روزهای پیک سفر، پر بودن صندلی های هواپیما، پروازهای غیرمستقیم، زمان و ساعت پرواز، صندلی های مختلف هواپیما، بلیط سیستمی و چارتری و... بر قیمت بلیط هواپیما نام برد. در ادامه سعی داریم به توضیحاتی راجع به هر یک از این عوامل بپردازیم.

تاثیر خرید بلیط هواپیما در روزهای پیک سفر

معمولا روزهای تعطیل در ایام سال به‌عنوان روزهای پر تردد برای سفر هستند و به اصطلاح روزهای پیک سفر نامیده می‌شوند. از این ایام می‌توان به روزهای آخر هر هفته، تابستان با تعطیلی مدارس، تعطیلات نوروز و کلیه تعطیلاتی که چند روز پشت سر هم در سال وجود دارد نیز اشاره کرد. در این ایام شرکت‌های هواپیمایی با سیل عظیمی از درخواست بلیط از سمت مسافران روبه‌رو می‌شوند که سعی دارند بلیط هواپیما برای تفریحات خود در سایر شهرهای ایران یا حتی کشورهای خارجی تهیه کنند؛ بنابراین، با توجه افزایش تقاضا و رقابت مردم برای خرید، قیمت بلیط‌های هواپیما نیز افزایش می‌یابد.

تاثیر تکمیل صندلی‌های پرواز بر قیمت بلیط هواپیما

همان طور که می‌دانید، روزهای عادی سال تعداد سفرها رو به کاهش رفته و تقریبا به سطحی ثابت می رسند که معمولا شامل سفرهای کاری و تحصیلی و تجاری است. به همان نسبت قیمت بلیط هواپیما کاهش پیدا کرده و افرادی که در این ایام قصد سفرهای تفریحی دارند بسیار سود می‌کنند؛ زیرا هیچ یک از ایرلاین ها تمایل ندارند با صندلی های خالی از مسافر پرواز کنند. همین امر موجب شده خالی نبودن صندلی‌های هواپیما تاثیر مستقیمی بر محاسبه قیمت بلیط هواپیما داشته باشد.

تاثیر فاصله مبدا تا مقصد بر قیمت بلیط هواپیما

مسافت در سفر یکی دیگر از عوامل مهم در تعیین قیمت بلیط هواپیما است. مشخصا هرچه فاصله میان مبدا تا مقصد بیشتر باشد زمان سفر طولانی تر شده و هواپیما به سوخت بیشتری برای طی کردن مسیر نیاز دارد، در نتیجه قیمت بلیط افزایش پیدا می‌کند.

تاثیر قیمت صندلی های هواپیما بر بلیط

یکی از رایج‌ترین اصطلاحات در خرید بلیط هواپیما، کلاس پروازی است که شامل فرست کلاس، بیزینس کلاس و اکونومی کلاس می‌شود. البته شرکت‌های هواپیمایی در ایران تنها کلاس های پروازی بیزینس کلاس و اکونومی کلاس را به مسافران ارائه می‌دهند. انتخاب کلاس های پروازی متفاوت با توجه به خدمات مختلفی که ارائه می‌دهند بر قیمت بلیط هواپیما موثر هستند.

کلاس پروازی اکونومی از رایج‌ترین و ارزان ترین بلیط‌های هواپیماست که اکثر مسافران از این نوع کلاس استفاده می‌کنند و با عنوان پرواز اقتصادی یا بلیط استاندارد نیز شناخته می‌شود. در این کلاس پروازی فاصله بین صندلی های کمتر بوده و زیاد امکان دراز کشیدن یا راه رفتن در هواپیما وجود ندارد.

پروازهای بیزینس کلاس نسبت به اکونومی برای مسافران از امکانات بیشتری از جمله صندلی‌های تختخواب‌شو، سرو غذا در ظرف های چینی و قاشق چنگال استیل به‌جای پلاستیکی برخوردار هستند. به همین منظور بلیط هواپیما در پروازهای بیزینس کلاس گران‌تر است.

تاثیر پرواز غیر مستقیم بر قیمت بلیط هواپیما

گاهی اوقات شرکت‌های هواپیمایی برای پروازهای خارجی از مسیرهای غیر مستقیم استفاده می‌کنند که در صورت انتخاب پروازهای غیرمستقیم باید هزینه بیشتری را پرداخت کنید. به‌عنوان مثال، در برخی از ایام سال و در صورت نبود بلیط مستقیم برای سفر از مشهد به استانبول می‌توان از دو مسیر مشهد دوبی استانبول و مشهد دوحه استانبول نیز این مسیر هوایی را طی کرد.

تاثیر زمان و ساعت پرواز بر قیمت بلیط هواپیما

شاید برای افرادی که برای اولین بار می‌خواهند به با هواپیما سفر کنند جالب باشد که انتخاب ساعت پرواز بر قیمت بلیط هواپیما تاثیر بسزایی دارد. به این معنا که انتخاب ساعت‌های ابتدایی و پایانی روز برای پرواز هزینه کمتری را شامل شده است و به همان نسبت با انتخاب ساعت پرواز در ساعت های میانی روز باید هزنیه بیشتری را برای خرید بلیط هواپیما پرداخت کنید.

لازم به ذکر است در روزهای پیک سفر به جهت شلوغی و تقاضای زیاد خرید بلیط، هرچه به ساعت پرواز نزدیک تر می‌شویم قیمت بلیط هواپیما افزایش یافته و برعکس در روزهای عادی سال هرچه به ساعت پرواز نزدیک‌تر می‌شویم به سبب خلوتی و کاهش تقاضا برای خرید، بهای بلیط با کاهش چشمگیری روبه‌رو می‌شود.

رپورتاژ

تاثیر بلیط سیستمی و چارتری بر قیمت بلیط هواپیما

بلیط‌‌های چارتر توسط بعضی آژانس ها از شرکت‌های هواپیمایی رزرو می‌شوند. به‌عنوان مثال بلیط کلیه صندلی‌های یک هواپیما یا تعدادی از آن را تهیه می‌کنند سپس بهای صندلی‌های خریداری شده را خودشان به‌عنوان شرکت چارتر کننده تعیین می‌کند.

بلیط‌‌های سیستمی از ثبات قیمتی بیشتری برخوردار بوده و معمولا شما می‌توانید بلیط‌های هواپیما را از هر جا به‌صورت سیستمی با یک قیمت مصوب تهیه کنید.

بارزترین تفاوت بلیط چارتر با بلیط سیستمی قیمت آن است که عموما بلیط چارتر ارزان‌تر به نظر می‌رسد؛ اما در واقع ارزان یا گران بودن بلیط چارتر نیز به زمان سفر هم‌بستگی دارد. تفاوت دیگر آن‌ها در شرایط کنسلی بلیط است که در صورت خرید چارتری امکان استرداد بهای بلیط وجود ندارد؛ اما در صورت خرید بلیط سیستمی و  کنسل شدن سفر به هر دلیلی می‌توانید با پرداخت بخشی از پول به‌عنوان جریمه باقی پول خود را پس بگیرید. همچنین فرق اساسی این دو بلیط در بهای آن برای بزرگسال و کودک است که در بلیط نوع چارتری قیمت بلیط بزرگسالان و کودکان فرقی ندارد اما در صورت خرید بلیط سیستمی قیمت بلیط هواپیمای بزگسال با کودک فرق می‌کند.

تاثیر بلیط لحظه آخری بر قیمت هواپیما

یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت بلیط هواپیما تهیه بلیط لحظه آخری است. در صورتی که برایتان مهم است بلیط هواپیما رو ارزان خریداری کنید، بهتر است مهم‌ترین عامل یعنی زمان را جدی بگیرید. از جمله بلیط‌‌هایی که زمان به‌طور مستقیم روی قیمت آن تاثیر دارد، بلیط لحظه آخری است. اغلب ایرلاین ها و شرکت‌های چارترکننده لحظه‌های نزدیک به پرواز در صورتی که صندلی های هواپیما پر نشده باشد به‌منظور اینکه کمتر ضرر کنند، بیلط‌های خود را با تخفیف ارائه می‌دهند. در این صورت یک معامله برد برد انجام می‌شود، به این معنا که هم ایرلاین و چارتر بلیط‌های هواپیما خود را فروختند و هم مسافر با کمترین قیمت ممکن بلیط هواپیما را خریده است.

در پایان لازم به ذکر است که قیمت بلیط‌‌های هواپیما بنا بر مالیات، قیمت سوخت هواپیما و قیمت خام بلیط تعیین‌شده است. در ادامه این روند، قیمت بلیط متاثر از عواملی چون خدمات ایرلاین انتخابی، رقابت بین شرکت‌های هواپیمایی، صندلی انتخابی، میزان بار مسافر و تردد مسافر در ایام سال نیز کاهش یا افزایش می‌یابد.

به‌علاوه خدمات ارائه شده به مسافر توسط هر ایرلاین و فناوری‌های به کار رفته در آن نیز می‌توانند نقش مهمی در تعیین قیمت بلیط هواپیما ایفا کنند؛ بنابراین، زمان مقایسه ایرلاین‌ها همه جوانب نام برده را سنجیده سپس برای انتخاب و خرید بلیط هواپیما اقدام کنید. در این صورت می‌توانید انتخاب مناسب و راضی‌کننده‌ای از سفر خود داشته باشید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه