معرفی 8 استادیوم‌ جام جهانی قطر 2022 + ورزشگاه های بازی ایران

علی محمدپناه
علی محمدپناه سه شنبه، ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۵
معرفی 8 استادیوم‌ جام جهانی قطر 2022 + ورزشگاه های بازی ایران

قطر به‌عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۲۲، خود را آماده برگزاری یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای جهان می‌کند؛ در همین راستا هشت استادیوم زیبا را برای این مسابقات آماده کرده است.

جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، اولین مسابقات جهانی فوتبال به شمار می‌رود که در منطقه خاورمیانه برگزار می‌شود. این دوره از جام جهانی با بازی افتتاحیه در تاریخ ۲۱ نوامبر ۲۰۲۲ (۳۰ آبان ۱۴۰۱) ساعت ۱۳ به وقت محلی دوحه آغاز می‌شود و در تاریخ ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر ۱۴۰۱) در ساعت ۱۸ به پایان می‌رسد. از همین رو، کشور میزبان هشت استادیوم را برای برگزاری ۶۴ بازی جام جهانی فوتبال آماده کرده است. زمانی که قطر به‌عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ انتخاب شد، این کشور ساخت این استادیوم‌ها را در نقاط مختلف خود آغاز کرد.

در ادامه به معرفی این هشت ورزشگاه و البته معرفی استادیوم‌های میزبان بازی‌های تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر خواهیم پرداخت.

در مورد استادیوم های جام جهانی قطر بیشتر بدانید:

آشنایی با ۸ ورزشگاه قطر برای جام جهانی

هشت استادیوم در شهرهای مختلف قطر میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ خواهند بود. فاصله زمانی هرکدام از این استادیوم‌ها با پایتخت قطر، یعنی شهر دوحه، کمتر از یک ساعت است. همچنین، برای اولین بار در مسابقات جام جهانی، استادیوم‌ها قرار است از تکنولوژی کنترل آب و هوا بهره ببرند تا بتوانند گرمای شدید قطر را کاهش دهند. دمای هوا در قطر به‌راحتی به ۴۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد؛ اما بنابر گفته‌ها، با استفاده از این تکنولوژی‌، دمای داخل استادیوم در حدود ۲۷ درجه سانتی‌گراد خواهد بود.

استادیوم بین‌المللی خلیفه

  • نام عربی: ملعب خليفة الدولی
  • نام انگلیسی: Khalifa International Stadium
  • ظرفیت: ۴۰,۰۰۰ نفر
  • فاصله از مرکز شهر دوحه: ۱۳ کیلومتر
  • آدرس: خیابان الواب، دوحه، قطر (مشاهده روی نقشه)

استادیوم خلیفه

منبع: nl.hotels

ورزشگاه خلیفه، تنها استادیوم فوتبال در قطر به شمار می‌رود که برای جام جهانی ۲۰۲۲ از پایه ساخته نشده است. این استادیوم، نمادین‌ترین ورزشگاه در این کشور به شمار می‌رود و افتتاح آن به سال ۱۹۷۶ میلادی باز می‌گردد. استادیوم بین‌المللی خلیفه مه به‌عنوان استادیوم ملی نیز شناخته می‌شود، تحت نوسازی قرار گرفت و در سال ۲۰۱۷ میلادی، بار دیگر درهای خود را به روی طرفداران فوتبال باز کرد. استادیوم بین‌المللی خلیفه، ۴۰,۰۰۰ نفر ظرفیت دارد و از تکنولوژی پیشرفته سرمایشی استفاده می‌کند که دمای هوا را برای طرفداران و همچنین بازیکنان را در وضعیت متعادلی نگه می‌دارد. استادیوم بین‌المللی خلیفه توسط دو سازه قوسی شکل در بیرون خود، قابل شناسایی است. این استادیوم در مرکز منطقه اسپایر شهر دوحه قرار دارد؛ این منطقه برای مدرن بودن خود شهرت دارد و در جام جهانی ۲۰۲۲، مرکز مهمی برای طرفداران خواهد بود.

کدام بازی‌ها در استادیوم بین‌المللی خلیفه برگزار می‌شوند؟

پنج بازی از مرحله گروهی مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ در این ورزشگاه برگزار می‌شود. علاوه بر این، یکی از بازی‌های مرحله یک‌شانزدهم و همچنین بازی رده‌بندی جام جهانی نیز در این استادیوم برگزار خواهند شد.

استادیوم البیت

  • نام عربی: استاد البيت
  • نام انگلیسی: Al Bayt Stadium
  • ظرفیت: ۶۰,۰۰۰ نفر
  • فاصله از مرکز شهر دوحه: ۴۳ کیلومتر
  • آدرس: شهر الخور، قطر (مشاهده روی نقشه)

استادیوم البیت

منبع: stadiumguide

استادیوم البیت در شهر الخور قرار دارد. این استادیوم با ظاهر متفاوت خود شناخته می‌شود. در طراحی بیرونی این استادیوم، از خیمه الهام گرفته شده است. طراحی این استادیوم به‌نحوی، نمایان‌گر گذشته و حال قطر است و در عین حال، یک نمونه از توسعه و پایداری محیط زیست به شمار می‌رود. استادیوم البیت ۴۰,۰۰۰ نفر ظرفیت دارد. این استادیوم علاوه بر زمین فوتبال، دارای مرکز خرید و بیمارستان نیز است.

این استادیوم در مقایسه با دیگر استادیوم‌های جام جهانی ۲۰۲۲ در فاصله دورتری از مرکز شهر دوحه قرار دارد؛ از همین رو، تماشاگران برای رسیدن به آن باید از تاکسی و اتوبوس استفاده کنند. پس از برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲، بخش‌های بالایی این استادیوم جدا و صندلی‌های آن به کشورهای دیگر اهدا خواهد شد.

چه بازی‌هایی در استادیوم البیت برگزار می‌شوند؟

در مرحله گروهی مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، پنج مسابقه در استادیوم البیت برگزار خواهد شد. علاوه بر این، یک بازی از مرحله یک‌شانزدهم و یک‌چهارم نیز در این ورزشگاه خواهد بود. همچنین این ورزشگاه میزبان یکی از بازی‌های نیمه‌نهایی است.

استادیوم الجنوب

  • نام عربی: استاد الجنوب
  • نام انگلیسی: Al Janoub Stadium
  • ظرفیت: ۴۰,۰۰۰ نفر
  • فاصله از مرکز شهر دوحه: ۲۳ کیلومتر
  • آدرس: شهر الوکره، قطر (مشاهده روی نقشه)

استادیوم الجنوب

منبع: av_imagen

استادیوم الجنوب ورزشگاهی با گنجایش ۴۰,۰۰۰ نفر است. این ورزشگاه توسط طراح فقید و برجسته زاها حدید (Zaha Hadid) و به سبک منحنی طراحی شده است. او در طراحی این استادیوم زیبا از بدنه قایق‌های صید صدف و مروارید الهام گرفته بود. سنت‌گرایی و توجه به رسوم مردمی در ساخت این استادیوم به‌طور واضح دیده می‌شود. همچنین، در ساخت این استادیوم از مواد سنتی و حتی چوب بهره گرفته شده است.

استادیوم الجنوب در شهر الوکره قرار دارد و طرفداران برای دسترسی به آن می‌توانند از مترو استفاده کنند. این مجموعه ورزشی شامل مسیر دوچرخه‌سواری، مسیر اسب‌سواری، فروشگاه، رستوران و... است. پس از جام جهانی قطر، تعداد صندلی‌های این ورزشگاه به ۲۰,۰۰۰ کاهش پیدا می‌کند و از این ورزشگاه برای مسابقات لیگ ستارگان این کشور استفاده می‌شود.

چه بازی‌هایی در استادیوم الجنوب برگزار می‌شوند؟

ورزشگاه الجنوب در مرحله گروهی مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر میزبان پنج بازی خواهد بود. علاوه بر این، یک بازی از مرحله یک‌شانزدهم نیز در این ورزشگاه برگزار می‌شود.

استادیوم شهر آموزش

  • نام عربی: استاد المدينة التعليمية
  • نام انگلیسی: Education City
  • ظرفیت: ۴۰,۰۰۰ نفر
  • فاصله از مرکز شهر دوحه: ۱۲ کیلومتر
  • آدرس: شهر دوحه، قطر (مشاهده روی نقشه)

استادیوم شهر آموزش

منبع: archdaily

استادیوم شهر آموزش، همان طور که از نامش پیدا است، در محوطه دانشگاه برتر قطر قرار دارد و از همین رو، به این نام شناخته می‌شود. این استادیوم می‌تواند میزبان ۴۰,۰۰۰ تماشاگر باشد؛ طراحی این استادیوم به‌شکل یک الماس است که به هنگام روز و شب می‌درخشد. فاصله کوتاه این استادیوم تا مرکز شهر دوحه، دسترسی آن را برای طرفداران بسیار راحت کرده است. پیرامون این استادیوم فضای سبز بسیار بزرگی قرار دارد. پس از مسابقات جام جهانی قطر، نیمی از صندلی‌های این ورزشگاه به دیگر کشورها اهدا خواهد شد. استادیوم شهر آموزش، نمادی از نوآوری، پایداری و پیشرفت است و از آن به‌عنوان ورزشگاهی برای مسابقات دانشگاهی و لیگ ستارگان قطر استفاده خواهد شد.

چه بازی‌هایی در استادیوم شهر آموزش برگزار می‌شوند؟

در مرحله گروهی مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، پنج بازی در استادیوم شهر آموزش برگزار خواهد شد. این استادیوم در مرحله یک‌شانزدهم نیز میزبان یکی از مسابقات خواهد بود. یکی از مسابقات یک‌چهارم نهایی نیز در این استادیوم برگزار می‌شود.

استادیوم الریان یا احمد بن علی

  • نام عربی: ملعب أحمد بن علی
  • نام انگلیسی:  Al-Rayyan Stadium
  • ظرفیت: ۴۰,۰۰۰ نفر
  • فاصله از مرکز شهر دوحه: ۲۲ کیلومتر
  • آدرس: شهر الریان، قطر (مشاهده روی نقشه)

استادیوم الریان

منبع: archdaily

استادیوم قدیمی «احمد بن علی» که با نام «الریان» میز شناخته می‌شود، ۴۰,۰۰۰ تماشاگر را در خود جای می‌دهد و میزبان مسابقات مهمی خواهد بود. شهر الریان، یکی از سنتی‌ترین و تاریخی‌ترین شهرهای قطر محسوب می‌شود و در نزدیکی صحرا قرار دارد. مسافرانی که به این شهر سفر می‌کنند، این فرصت را دارند تا نگاهی به درون ریشه‌های فرهنگی قطر داشته باشند. با استفاده از یک خط مترو، به‌راحتی می‌توان از مرکز شهر دوحه به استادیوم الریان دسترسی داشت. پس از جام جهانی، نیمی از صندلی‌های این ورزشگاه برای توسعه پروژه‌های ورزشی در دیگر نقاط قطر استفاده می‌شود.

چه بازی‌هایی در استادیوم الریان برگزار می‌شوند؟

استادیوم الریان پنج بازی از بازی‌های مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را میزبانی می‌کند. علاوه بر این پنج بازی، این ورزشگاه میزبان یکی از بازی‌های مرحله یک‌شانزدهم خواهد بود.

استادیوم الثمامه

  • نام عربی: ملعب الثمامة
  • نام انگلیسی: Al-Thumama Stadium
  • ظرفیت: ۴۰,۰۰۰ نفر
  • فاصله از مرکز شهر دوحه: ۱۳ کیلومتر
  • آدرس: شهر دوحه، قطر (مشاهده روی نقشه)

استادیوم الثومه

منبع: archdaily

استادیوم الثمامه در فاصله ۱۳ کیلومتری از مرکز پایتخت قطر قرار دارد؛ این استادیوم میزبان ۴۰,۰۰۰ تماشاگر خواهد بود. طراحی این استادیوم الهام گرفته شده از عرق‌چین است که توسط مردان عرب پوشیده می‌شود. طراحی این استادیوم، یک طراحی برجسته و نمادین به شمار می‌رود و نمایانگر میراث فرهنگی و تاریخی کشورهای عربی است. استادیوم «الثمامه» در فاصله کوتاهی از فرودگاه بین‌المللی حمد قرار دارد و پس از برگزار جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، همانند دیگر استادیوم‌های قطر، تعداد صندلی‌های آن به نصف کاهش می‌یابد.

چه بازی‌هایی در استادیوم الثمامه برگزار می‌شوند؟

همانند بسیاری از استادیوم‌های دیگر،‌ استادیوم الثمامه نیز میزبان پنج بازی از مرحله گروهی مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر خواهد بود. یک بازی از مرحله یک‌شانزدهم و یک بازی از مرحله یک‌چهارم نهایی نیز از دیگر بازی‌هایی هستند که در این استادیوم برگزار می‌شوند.

استادیوم ۹۷۴

  • نام عربی: استاد ۹۷۴
  • نام انگلیسی: Stadium 974
  • ظرفیت: ۴۰,۰۰۰ نفر
  • فاصله از مرکز شهر دوحه: ۱۰ کیلومتر
  • آدرس: شهر دوحه، قطر (مشاهده روی نقشه)

استادیوم ۹۷۴

منبع: stadiony

استادیوم ۹۷۴ که به نام استادیوم «راس ابو عبود» نیز شناخته می‌شود، همانند بسیاری از دیگر استادیوم‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، ۴۰,۰۰۰ نفر ظرفیت دارد. این استادیوم، در ساحل خلیج فارس قرار دارد و مشرف به شهر دوحه است. استادیوم ۹۷۴، نمادی از پایداری محسوب می‌شود. در ساخت استادیوم «راس ابو عبود» از کانتینرهای باری و دیگر مواد استفاده شده است. با استفاده از خطوط مترو می‌توان به‌راحتی از مرکز شهر دوحه به این استادیوم دسترسی داشت. پس از برگزار جام جهانی، این استادیوم به‌طور کامل برچیده خواهد شد و از بخش‌های آن در ساخت دیگر پروژه‌های ساختمانی قطر استفاده می‌شود.

کدام بازی‌ها در استادیوم ۹۷۴ برگزار می‌شوند؟

همانند دیگر استادیوم‌ها، استادیوم «راس ابو عبود» نیز میزبان پنج بازی از مرحله گروهی خواهد بود. یک بازی از مرحله یک‌شانزدهم نیز دیگر بازی‌ خواهد بود که در این استادیوم برگزار می‌شود.

استادیوم لوسیل

  • نام عربی: ملعب لوسيل الدولی
  • نام انگلیسی: Lusail Stadium
  • ظرفیت: ۸۰,۰۰۰ نفر
  • فاصله از مرکز شهر دوحه: ۱۶ کیلومتر
  • آدرس: شهر لوسیل، قطر (مشاهده روی نقشه)

استادیوم لوسیل

منبع: stadiumguide

استادیوم لوسیل را می‌توان برجسته‌ترین استادیوم قطر برای جام جهانی ۲۰۲۲ دانست. این استادیوم ظرفیت میزبانی از بیش از ۸۰,۰۰۰ نفر را دارد و توسط یک شرکت معماری انگلیسی طراحی شده است. منبع الهام برای ساخت این استادیوم، یکی از صنایع دستی مردم قطر است. این استادیوم در شهر لوسیل قرار دارد؛ لوسیل شهری است که مخصوص برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ ساخته شده است. با یک خط متروی مستقیم از شهر دوحه، تماشاگران می‌توانند به استادیوم لوسیل بروند.

کدام بازی‌ها در استادیوم لوسیل برگزار می‌شوند؟

پنج بازی از مرحله گروهی در این استادیوم برگزار می‌شود. استادیوم لوسیل میزبان یک بازی از مرحله یک‌شانزدهم و یک بازی از مرحله یک‌چهارم خواهد بود. علاوه بر این، یکی از بازی‌های نیمه‌نهایی و همچنین فینال مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در این ورزشگاه برگزار می‌شوند.

لوکیشن استادیوم‌‌های جام جهانی 2022 قطر روی نقشه

لوکیشن استادیوم‌‌های جام جهانی 2022 قطر روی نقشه

منبع: soccerbible

کدام ورزشگاه‌ها میزان بازی‌های ایران در جام جهانی 2022 قطر هستند؟

پس از انجام قرعه‌کشی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، مشخص شد که ایران در گروه B قرار دارد. در این گروه، ایران با انگلیس، آمریکا و ولز هم‌گروه شده است.

بیشتر بخوانید:

استادیوم خلیفه

منبع: stadiumguide

بازی اول: ایران - انگلیس

بازی ایران و انگلیس در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در ورزشگاه بین‌المللی خلیفه برگزار خواهد شد. این مسابقه در ساعت ۱۶:۳۰ در روز ۳۰ آبان ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. 

بازی دوم: ایران - برنده پلی‌آف اروپا

دومین بازی ایران در دور مقدمتی جام جهانی با تیم ملی فوتبال ولز انجام خواهد شد. این مسابقه قرار است در ورزشگاه الریان، روز چهارم آذر و در ساعت ۱۳:۳۰ برگزار می‌شود.

بازی سوم: ایران - آمریکا

ورزشگاه الثمامه، میزبان بازی ایران و آمریکا در دور گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در تاریخ هشتم آذر و ساعت ۲۲:۳۰ است.

کدام شهرهای قطر میزبان جام جهانی است؟

شهر دوحه

منبع: hospitality

جام جهانی ۲۰۲۲ یکی از فشرده‌ترین مسابقات در تاریخ برگزاری جام جهانی فوتبال خواهد بود. تمام استادیوم‌های برگزارکننده مسابقات جام جهانی در محدوده ۵۵ کیلومتری پایتخت قطر یعنی شهر دوحه قرار دارند. همین امر، دسترسی به آن‌ها برای تماشاگران را بسیار راحت کرده است. تماشاگرانی که برای مسابقات جام جهانی به قطر سفر می‌کنند، می‌توانند در یک هتل اقامت کنند و به‌راحتی به تمام استادیوم‌ها دسترسی داشته باشند.

شهر الخور

شهر الخور در فاصله ۵۵ کیلومتری شمال دوحه قرار دارد. این شهر بندری دارای سواحل، پارک‌ها و جنگل‌های حرای فراوانی است. الخور، شهری کوچک است، اما جاهای دیدنی بی‌شماری دارد. جزیره پرپل از جمله جاهای دیدنی برجسته این شهر به شمار می‌رود که از ارزش بالایی برخوردار است. استادیوم البیت در شهر الخور قرار دارد.

شهر الریان

شهر الریان، از جمله شهرهای شیفته ورزش و به‌خصوص فوتبال است. این شهر، دومین شهر بزرگ قطر به شمار می‌رود اما در اصل، بخشی از کلان‌شهر دوحه محسوب می‌شود و به جاهای دیدنی دوحه همچون موزه‌ها، فروشگاه‌های بزرگ، رستوران‌های برجسته و دیگر مراکز فرهنگی نزدیک است. در این شهر، استادیوم الریان قرار دارد که قبلا به نام استادیوم «احمد بن علی» شناخته می‌شد. این استادیوم، ورزشگاه خانگی تیم فوتبال الریان است.

شهر الوکره

شهر الوکره، قبلا یک روستای ماهیگیری و صید صدف بوده است؛ اما امروزه، یکی از مراکز شهری مهم قطر محسوب می‌شود. شهر الوکره در جنوب شهر دوحه قرار دارد و دارای سبک معماری تاریخی است. محبوب‌ترین جاذبه گردشگری در شهر الوکره، سوق الوکره است؛ این بازار، فروشگاه‌ها و کافه‌های زیادی دارد که در کنار خط ساحلی قرار گرفته‌اند. استادیوم الجنوب در شهر الوکره قرار دارد. طراحی آینده‌نگرانه این استادیوم، مطمئنا توجه بسیاری از افراد را به خود جلب می‌کند.

شهر دوحه

شهر دوحه

منبع: britannica

دوحه، پایتخت قطر و یکی از ثروتمندترین شهرهای جهان است. دوحه روز به روز به‌عنوان یک مقصد گردشگری برجسته در سطح جهانی محبوب‌تر می‌شود و دلیل آن نیز کاملا مشخص است. دوحه دارای هتل‌های پنج ستاره مجلل، فروشگاه‌های خارق‌العاده و رستوران‌های نوآورانه است. البته بازدید از جاهای دیدنی قطر که عمدتا در دوحه قرار دارند، در کنار تماشای بازی‌های جام جهانی فوتبال خالی از لطف نیست.

شهر دوحه چهار استادیوم برای برگزاری جام جهانی دارد؛

  • استادیوم الثمامه، یک استادیوم جدید به شمار می‌رود که در ماه اکتبر سال ۲۰۲۱ میلادی افتتاح شده است. 
  • استادیوم بین‌المللی خلیفه که در سال ۱۹۷۶ میلادی افتتاح شده بود و از آن زمان، بازسازی‌های زیادی روی آن صورت گرفته است. از جمله بخش‌های تازه اضافه شده به این استادیوم، می‌توان به سیستم سرمایشی و تهویه هوای آن اشاره کرد.
  • استادیوم شهر آموزش، در ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ میلادی افتتاح شد و در منطقه شهر آموزش دوحه قرار دارد. طراحی این استادیوم نمایانگر الماسی درون صحرا است.
  • استادیوم ۹۷۴ اولین استادیوم در نوع خود محسوب می‌شود. این استادیوم از کانتینرهای باری ساخته شده است و پس از جام جهانی نیز به‌طور کامل برچیده خواهد شد. شماره ۹۷۴ در نام این استادیوم بیانگر تعداد کانتینرهای به کار رفته در ساخت آن و همچنین پیش‌شماره بین‌المللی قطر است.

شهر لوسیل

شهر لوسیل، یک شهر در حال ساخت است. این شهر در حدود ۱۵ کیلومتری از شمال دوحه قرار دارد. طراحی این شهر شامل تفرجگاه‌های ساحلی، جزیره‌های مصنوعی، پارک‌ها، مناطق مسکونی،‌ فروشگاه‌های مجلل، زمین‌های گلف و مواردی دیگر است. زمانی که توسعه این شهر کامل شود، تقریبا ۲۵۰,۰۰۰ نفر در آن ساکن خواهند شد. یکی از جاذبه‌های اصلی شهر لوسیل، استادیوم آن است که ۸۰,۰۰۰ نفر ظرفیت دارد. 

پس از جام جهانی، قطر از استادیوم‌های جام جهانی چگونه استفاده خواهد کرد؟

استادیوم ۹۷۴

منبع: stadiony

قطر سرمایه‌گذاری بسیار هنگفتی روی ساخت استادیوم‌ها برای جام جهانی ۲۰۲۲ کرده است؛ با این حال، آن‌ها بدون برنامه‌ریزی این سرمایه‌گذاری را انجام نداده‌اند.

  • حدود ۲۰,۰۰۰ صندلی از استادیوم الثمامه پس از برگزاری مسابقات جام جهانی، برچیده خواهند شد و برای توسعه دیگر ورزشگاه‌ها در سراسر کشور قطر استفاده می‌شوند. در این مرکز ورزشی نیز یک هتل و یک مسجد ساخته خواهند شد.
  • استادیوم لوسیل به مرکزی چند منظوره تبدیل خواهد شد. در این مرکز،‌ مدارس، فروشگاه‌ها، کافه‌ها، مراکز ورزشی و درمانی ساخته می‌شوند.
  • استادیوم البیت نیز ۳۲,۰۰۰ صندلی خود را برای توسعه‌های ورزشی به دیگر کشورها اهدا خواهد کرد. در این استادیوم یک هتل پنج ستاره و یک مرکز خرید ساخته خواهد شد.
  • استادیوم ۹۷۴ نیز به‌طور کامل برچیده خواهد شد. از بخش‌های مختلف این استادیوم نیز در پروژه‌های دیگر استفاده می‌شود.
  • استادیوم بین‌المللی خلیفه نیز تنها استادیومی خواهد بود که پس از برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲، دست‌نخورده باقی می‌ماند.
  • استادیوم شهر آموزش نیز ۳۰,۰۰۰ صندلی خود را به دیگر کشورها اهدا خواهد کرد و در آن،‌ یک مرکز فروشگاهی و یک هتل ساخته خواهد شد.
  • استادیوم الجنوب نیز همچنان به‌عنوان یک ورزشگاه به فعالیت خود ادامه خواهد داد؛ اما ۳۰,۰۰۰ صندلی آن به کشورهای فقیر اهدا می‌شود. انتظار می‌رود که پس از جام جهانی نیز در آنجا یک مرکز سلامت ساخته شود.
  • استادیوم الریان نیز همچنان پابرجا خواهد بود. 

هزینه ساخت استادیوم‌های جام جهانی چقدر است؟

استادیوم لوسیل

منبع: stadiony

قطر پس از اینکه به‌عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ انتخاب شد، شروع به ساخت چندین استادیوم تازه کرد. علاوه بر این، استادیوم‌های موجود در این کشور نیز بازسازی شدند. هزینه‌های بسیار زیادی صرف توسعه این کشور شده است تا بتواند به‌خوبی از مسابقات جام جهانی و همچنین تماشاگران میزبانی کند. در ادامه، هزینه‌های صرف شده برای ساخت و بازسازی هرکدام از استادیوم‌های میزبان مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر قرار دارد.

  • استادیوم الثمامه: ۳۶۰ میلیون دلار
  • استادیوم لوسیل: ۷۶۷ میلیون دلار
  • استادیوم البیت: ۸۴۷ میلیون دلار
  • استادیوم ۹۷۴: ۷۱۷ میلیون دلار
  • استادیوم بین‌المللی خلیفه: ۳۷۴ میلیون دلار
  • استادیوم شهر آموزش: ۷۰۰ میلیون دلار
  • استادیوم الجنوب: ۶۵۶ میلیون دلار
  • استادیوم الریان: ۴۲۰ میلیون دلار

فیلم قرعه کشی جام جهانی 2022 قطر

ویدیوی لحظه مشخص شدن گروه ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

پرسش‌های متداول

جام جهانی 2022 در چند ورزشگاه برگزار می‌شود؟

هشت استادیوم شامل استادیوم الریان، استادیوم بین‌المللی خلیفه، استادیوم لوسیل، استادیوم الثمامه، استادیوم الجنوب، استادیوم البیت، استادیوم ۹۷۴ و استادیوم شهر آموزش

استادیوم‌های میزبان بازی‌های ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر کدامند؟

استادیوم بین‌المللی خلیفه، استادیوم الثمامه و استادیوم الریان

ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با چه تیم‌هایی هم‌گروه است؟

ایران با تیم‌های انگلیس، آمریکا و برنده پلی‌آف اروپا از میان تیم‌های اوکراین، ولز و اسکاتلند هم‌گروه است.

جام جهانی 2022 قطر چه تاریخی برگزار می‌شود؟

این دوره از جام جهانی با بازی افتتاحیه در تاریخ ۲۱ نوامبر ۲۰۲۲ (۳۰ آبان ۱۴۰۱) ساعت ۱۳ به وقت محلی دوحه آغاز می‌شود و در تاریخ ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر ۱۴۰۱) در ساعت ۱۸ به پایان می‌رسد.

منبع عکس کاور: nepalitimes

مطالب مرتبط:

دیدگاه