افتتاح موزه اسناد و نسخ خطی یزد

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند شنبه، ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۱۴
افتتاح موزه اسناد و نسخ خطی یزد

اداره کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از افتتاح موزه اسناد و نسخ خطی یزد خبر داد.

بنا بر گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، موزه اسناد و نسخ خطی یزد با حضور علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افتتاح شد.

این موزه که در بر گیرنده اسناد و نسخ باارزش خطی شامل اسناد تاریخی، تجاری، نامه‌های شخصی، سکه و اسکناس‌های قدیمی، تمبر و بیش از صدها نسخه خطی اوستا، وندیداد، یسنا، واج یشت، گهنبار، خرده اوستا است، در یکی از محلات زرتشتی‌نشین یزد واقع در بلوار بسیج و در نزدیکی آب‌انبار رستم گیو در خانه تاریخی یکی از موبدان آیین زرتشتی و از افراد تأثیرگذار دوره قاجار، توسط نواده این فرد قرار دارد. تعمیر و مرمت ساختمان این موزه از سال ۱۳۹۳ آغاز و طبق سبک سنتی و قدیمی تکمیل شده است. 

موزه اسناد و نسخ خطی یزد از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ پذیرای علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان است و همچنین در ایام نوروز با توجه به برگزاری آیین نوروزگاه در محل این موزه، در دو شیفت صبح و عصر دایر خواهد بود. 

بازدید از این موزه می‌تواند علاقه‌مندان زیادی را برای احیای نوشتار دستی و پژوهش در این حوزه جذب کند؛ علاوه بر این، بازدید از این موزه موجب شناخت و آشنایی بیشتر مخاطبان با آداب، رسوم و فرهنگ نیاکان از طریق تصاویر ثبت‌شده خواهد شد. 

ایجاد موزه‌های تخصصی در شهر جهانی یزد می‌تواند در راستای بالا بردن سطح کیفی و رسیدن به اهداف جهانی این شهر تأثیرگذار باشد و همچنین راه محققان و پژوهشگران علاقه‌مند در این زمینه را هموار سازد.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه