بهترین شهر ایران برای زندگی

معصومه صادقپور
معصومه صادقپور سه شنبه، ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۲
بهترین شهر ایران برای زندگی

بهترین شهر ایران برای زندگی طبق فاکتورهای متنوعی از جمله آب‌وهوا، کسب‌وکار، منابع، هزینه‌ها و امکانات رفاهی هر شهر رده‌بندی می‌شود.

برای معرفی بهترین شهر ایران برای زندگی، باید بدانید که این انتخاب به‌دلایل مختلفی بستگی دارد. هر فردی معیارهای مشخص و متفاوتی برای داشتن زندگی مناسب دارد. بهترین شهر برای زندگی، شهری است که اولویت و خواسته‌های فرد را برآورده کند. شهرها از نظر آب‌وهوا، کسب‌کار، منابع، هزینه‌ها و امکانات رفاهی رده‌بندی می‌شوند. با ما همراه باشید تا شما را با بهترین شهر ایران برای زندگی و امکانات آن شهر آشنا کنیم.

بهترین شهر ایران برای زندگی:

تبریز؛ بهترین شهر ایران برای زندگی از نظر یونسکو

شهر تبریز

منبع عکس: صراط نیوز ، عکاس: نامشخص

بهترین شهر ایران برای زندگی از نظر یونسکو «تبریز» معرفی شده است. تبریز که در استان آذربایجان شرقی و در شمال غرب کشور قرار دارد، دارای قدمتی چهار هزار ساله است. تبریز مهم‌ترین شهر آذربایجان است و به‌عنوان بزرگ‌ترین قطب اقتصادی، بازرگانی، ارتباطی، آموزشی، فرهنگی، صنعتی و نظامی استان شناخته می‌شود.

صنایعی مانند اتومبیل‌سازی (خودرو دیزل، تراکتور ایران)، ریخته‌گری (ریخته‌گری ایران) و محصولات بزرگ غذایی (آیدین، آناتا، شونیز، شیرین عسل) در این شهر فعالیت می‌کنند. شهر تبریز به‌ شهر اولین‌ها شهرت دارد؛ چراکه بسیاری از صنایع مانند اولین کبریت‌سازی صنعتی، اولین شهرداری، اولین داروخانه، اولین مخابرات و... در این شهر ساخته شده است.

پارک ائل گلی تبریز

منبع عکس: صراط نیوز، عکاس: نامشخص

در تحقیقات سازمان ملل، تبریز به‌دلیل وجود فرودگاه، طبیعت زیبا، آثار تاریخی فراوان، مساجد زیبا، ساختمان‌های مدرن و پاکیزگی شهر به‌عنوان بهترین شهر ایران برای زندگی انتخاب شده است. بیشتر مردم این شهر به زبان ترکی آذری صحبت می‌کنند. تبریز دارای آب‌وهوای کوهستانی است و از سردترین شهرهای ایران به شمار می‌رود. بهترین زمان سفر به این شهر فصل تابستان است.

از بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری تبریز  می‌توان به بازار تبریز، خانه مشروطه، مسجد کبود، مسجد جامع، ارگ علیشاه، کلیسای مریم مقدس، دره لیقوان، پارک ائل گلی، پارک باغلار باغی و مراکز خرید مدرن اشاره کرد. همچنین داشتن فرودگاه بین‌المللی، راه‌آهن، هتل‌های لوکس، صنایع دستی و غذاهای محلی خوشمزه تبریز را به بهترین شهر ایران برای زندگی تبدیل کرده است.

تهران؛ بهترین شهر ایران از نظر کسب و کار

«تهران» اشتغال‌زاترین شهر ایران است؛ در واقع پایتخت نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند و بخش عمده‌ای از تولیدات صنعتی کشور به این شهر اختصاص دارد. تهران که بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر ایران و سومین شهر پرجمعیت خاورمیانه است به‌عنوان مرکز سیاسی، اقتصادی و صنعتی ایران شناخته می‌شود. از این‌رو، امکانات و فرصت‌های شغلی بسیاری در این شهر وجود دارد و بهترین شهر ایران از نظر کسب‌وکار به شمار می‎‌رود. پس از تهران، شهر اراک در استان مرکزی و شهر یزد اشتغال‌زاترین شهرهای ایران محسوب می‌شوند.

همدان؛ بهترین شهر ایران از نظر آب و هوا

شهر همدان

منبع عکس: history.wikibix.ir، عکاس: نامشخص

ایران کشوی چهارفصل و دارای اقلیم و تنوع آب‌وهوایی گسترده‌ای است. شمال کشور اقلیم مرطوب با هوای مطبوع، مرکز کشور اقلیم بیابانی با هوای بسیار گرم، غرب کشور اقلیم کوهستانی با هوای سرد و یخبندان و شرق کشور اقلیم خشک با روزهای گرم و شب‌های سرد دارد. انتخاب بهترین شهر ایران از نظر آب‌وهوایی کمی سخت است؛ زیرا هر فصلی جذابیت خاص خود را دارد؛ اما داشتن آب‌وهوای تمیز، خنک و مطبوع از شرایط لازم برای زندگی در هر شهری به شمار می‌رود.

بهترین شهر ایران از نظر آب‌وهوا «همدان» شناخته شده است. همدان در شرق زاگرس و در یک منطقه کوهستانی قرار دارد. این شهر با زمستان‌های نسبتا طولانی و سرد و تابستان‌های معتدل، دل‌پذیر و آفتابی شناخته می‌شود. بادهای شمال و شمال غربی در فصل بهار و زمستان در همدان بارندگی به‌همراه دارد. میزان بارندگی مناسب با میانگین ۳۱۵ میلی‌متر در سال‌های اخیر باعث شده است کشاورزی در همدان رونق نسبتا خوبی داشته باشد. پس از همدان، شهرهای رشت و قزوین از نظر آب‌وهوایی مناسب زندگی شناخته شده است.

قم؛ ارزان‌ترین شهر ایران برای زندگی

شهر قم

منبع عکس: تبیان، عکاس: نامشخص

هزینه زندگی در شهرها به عوامل مختلفی بستگی دارد. از هزینه‌های لازم برای زندگی در شهرها باید از هزینه مسکن، خوراک، پوشاک، آموزش، حمل‌ونقل، امکانات شهری و... نام برد که مهم‌ترین آن‌ها هزینه مسکن و خوراک است. عواملی که روی هزینه‌های مسکن تاثیر می‌گذارد میزان معاملات، قیمت زمین و موقعیت‌های شغلی در هر شهر است. هزینه مسکن در گران‌ترین شهرها حدود ۶۰ درصد و در ارزان‌ترین شهرها حدود ۲۰ درصد درآمد افراد را به‎‌خود اختصاص می‌دهد. با توجه به آمار سال ۱۳۹۸، ارزان‌ترین استان‌ها از نظر قیمت مسکن استان کهکیلویه و بویراحمد و یزد است؛ اما هزینه‌های دیگر زندگی در این شهرها با تهران و دیگر شهرهای گران برابری می‌کند. 

به‌طور کلی، «قم» ارزان‌ترین شهر ایران برای زندگی است. شهر قم با وجود آب‌وهوای خشک در ۹ ماه از سال گزینه مناسبی برای زندگی به شمار می‌رود. به گزارش خبرگزاری ایرنا در دی ماه ۱۴۰۰، کمترین نرخ تورم سالانه با میزان ۳۵٫۸ درصد مربوط به استان قم بوده است؛ از این‌رو شهر قم در سال‌های اخیر رشد جمعیت چشمگیری دارد. این رشد جمعیت به‌دلیل موقعیت بین‌راهی، نزدیکی به پایتخت، وجود حرم حضرت معصومه(س)، بزرگ‌ترین حوزه علمیه جهان تشیع و چند شهرک صنعتی است. همچنین صنعت گردشگری به‌ویژه توریسم مذهبی موجب رونق بازار کار در این شهر می‌شود. پس از قم، استان‌ مرکزی و استان مازندران از ارزان‌ترین استان‌های کشور است.

گچساران؛ بهترین شهر ایران برای زندگی از نظر منابع

شهر گچساران

منبع عکس: ایرنا، عکاس: نامشخص

«گچساران» بهترین شهر ایران برای زندگی از نظر منابع به شمار می‌رود. این شهر یکی از شهرهای صنعتی در جنوب غربی استان کهکیلویه و بویراحمد است که طبیعت زیبایی دارد. گچساران را باید به‌عنوان غنی‌ترین شهر ایران از نظر منابع در نظر گرفت؛ چراکه بیش از ۲۰ درصد منابع نفتی ایران در این شهر واقع شده است. این شهر با دارا بودن دومین میدان بزرگ نفتی کشور و میدان‌های گازی به سرزمین آب و آتش شهرت دارد. همچنین به‌دلیل وجود مرتفع‌ترین میدان نفتی کشور، به بام نفتی ایران نیز شناخته می‌شود. بهره‌برداری نفت و گاز، وجود شهرک کشاورزی امامزاده جعفر، باغ‌های مرکبات و شهرک صنعتی چهار بیشه از منابع درآمد اقتصادی گچساران است.

در سال‌های اخیر زیرساخت‌های اولیه مانند آب، برق، گاز، اینترنت پرسرعت، زیباسازی سیمای روستایی و طرح‌های کشاورزی در روستاهای گچساران سبب شده است تا مهاجران روستاهای اطراف گچساران به روستاها بازگردند. این شهر آب‌وهوای معتدل و خشکی دارد. جاهای دیدنی گچساران  مانند پل ساسانی خیرآباد، چهارطاقی خیرآباد، گنبد لیشتر، روستای مارین، دژ سلیمان، قلعه باباکلان و طبیعت بکر این منطقه باعث مهاجرت افراد و جذب گردشگران زیادی در این منطقه شده است. 

تهران؛ بهترین شهر ایران برای زندگی از نظر امکانات

«تهران» بهترین شهر ایران برای زندگی از نظر امکانات مختلف به شمار می‌رود؛ چراکه بهترین دانشگاه‌های کشور، بهترین بیمارستان‌ها و خدمات درمانی، بهترین شرکت‌ها و مراکز تجاری، کامل‌ترین خدمات حمل‌ونقل مانند مترو، اتوبوس، ایستگاه راه‌آهن و فرودگاه در این شهر قرار دارد. تهران به‌عنوان پایتخت کشور، اولین مکان انتخابی مناسب برای گردشگران خارجی است. 

شهر تهران دیدنی‌ها و مکان‌های تفریحی بسیاری دارد؛ پیست‌های اسکی، رودها و سدهای پرآب، موزه‌ها، باغ‌های تاریخی، کاخ‌ها، پارک‌های شهری، باغ‌وحش، برج میلاد (بلندترین برج ایران)، برج آزادی، پارک‌های جنگلی و مراکز خرید بزرگ از جمله جاهای دیدنی تهران است. بخش عمده اقتصاد ایران و بیش از نیمی از فعالیت‌های صنعتی کشور در این شهر متمرکز است. بیشترین کارخانجات اتومبیل‌سازی، مواد غذایی، منسوجات و مصالح ساختمانی در استان تهران قرار دارد. با توجه به میزان تولیدات داخلی در این شهر، آمار درآمد مردم نسبت به دیگر شهرها بیشتر است و نرخ بیکاری کم است.

پارک جنگلی لویزان در تهران

منبع عکس: سیری در ایران، عکاس: نامشخص

اگر شما تجربه زندگی در بهترین شهرهای ایران را داشته‌اید، نظر خود را با ما و دیگر کاربران کجارو در اشتراک بگذارید.

منبع عکس کاور: ایران نیهون، عکاس: نامشخص

پرسش‌های متداول

بهترین شهر ایران برای زندگی کجاست؟

از بهترین شهرهای ایران برای زندگی می‌توان به تبریز، همدان، تهران، قم و گچساران اشاره کرد.

بهترین شهر ایران از نظر آب و هوا کجاست؟

همدان

ارزان‌ترین شهر ایران برای زندگی کجاست؟

قم

بهترین شهر ایران برای زندگی از نظر امکانات کجاست؟

تهران

مطالب مرتبط:

دیدگاه