ثبت ۵ خانه تاریخی استان تهران در فهرست آثار ملی

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند پنجشنبه، ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۵
ثبت ۵ خانه تاریخی استان تهران در فهرست آثار ملی

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با ارسال نامه‌های جداگانه به استاندار تهران، مراتب ثبت ملی پنج اثر فرهنگی‌ و تاریخی را ابلاغ کرد.

سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نامه‌هایی جداگانه به محسن منصوری، استاندار تهران، با اشاره به اجرای بند (ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست‌های ذی‌ربط، مراتب مراتب ثبت ملی ۱۳ اثر فرهنگی‌ و تاریخی را ابلاغ کرد. 

در این نامه‌ها آمده است که آثار مذکور تحت حفاظت و نظارت این وزارت است و هرگونه دخل‌وتصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفا با تأیید و نظارت این وزارت ممکن خواهد بود.

خانه‌های تاریخی ثبت‌شده در فهرست ملی به شرح زیر است:

۱. «خانه واقع در بلوار کشاورز، مابین خیابان وصال شیرازی و خیابان قدس، پلاک ۲۰۴» به شماره ۳۳۴۲۲ مورخ ۱۴۰۰/۹/۳
۲. «ملک واقع در خیابان میرزای شیرازی نبش کوچه یازدهم، پلاک ۶۹» به شماره ۳۳۴۲۳ مورخ ۱۴۰۰/۹/۳
۳. «خانه معینی شهر ری واقع در شهرستان ری، بخش مرکزی، شهر ری، خیابان حرم، خیابان ادیب کاشانی، کوچه موسوی، پلاک ۶» به شماره ۳۳۴۷۹ مورخ ۱۴۰۰/۷/۶
۴. «ملک واقع در خیابان مولوی، کوچه شهید محمود دولت‌آبادی، بن‌بست شهید جوادی، پلاک ۲» به شماره ۳۳۴۹۸ مورخ ۱۴۰۰/۹/۳
۵. «ملک واقع در میدان بهارستان، کوچه شهید جورکش، پلاک ۱۶» به شماره ۳۳۵۰۱ مورخ ۱۴۰۰/۹/۳

مطالب مرتبط:

دیدگاه