فارسال ۳ پرونده میراث ناملموس به یونسکو

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند سه شنبه، ۹ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۲۲
فارسال ۳ پرونده میراث ناملموس به یونسکو

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور از ارسال سه پرونده میراث فرهنگی ناملموس به یونسکو در نوروز ۱۴۰۱ خبر داد.

علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از ارسال پرونده ثبت جهانی «افطاری و سنت‌های اجتماعی و فرهنگی وابسته آن»، پرونده «هنر تذهیب» و پرونده «زیارت رضوی» در نوروز ۱۴۰۱ برای یونسکو خبر داد. وی در این رابطه اذعان داشت:

هم‌زمانی ارسال پرونده میراث فرهنگی ناملموس «افطاری» به یونسکو در بهار ۱۴۰۱ با ایامی که به پیشواز ماه مبارک رمضان می‌رویم، اتفاق بسیار فرخنده‌ای است. 

دارابی با بیان اینکه پرونده ثبت جهانی افطاری با پیشنهاد ایران و با همکاری کشورهای ترکیه، آذربایجان و ازبکستان تدوین شده است، اظهار کرد:

ان‌شاءالله این پرونده در سال ۲۰۲۳ در نشست کمیته بین‌الدولی میراث فرهنگی ناملموس یونسکو مطرح می‌شود. پرونده ثبت جهانی افطاری ظرفیت آن را دارد که تمامی کشورهای اسلامی عضو این پرونده جهانی میراث فرهنگی ناملموس شوند و جمهوری اسلامی ایران از این موضوع بسیار استقبال می‌کند.

معاون میراث فرهنگی با اشاره به پرونده «هنر تذهیب» به‌عنوان دومین پرونده امسال، تصریح کرد:

تذهیب هنری ایرانی‌اسلامی است که تاریخی دیرین در جغرافیای فرهنگی ما دارد. این پرونده به‌صورت مشترک میان ایران، ترکیه، آذربایجان، تاجیکستان و ازبکستان تدوین شده است و ان‌شاءالله در سال ۲۰۲۳ میلادی در نشست کمیته بین‌الدولی میراث جهانی ناملموس مورد بررسی یونسکو قرار خواهد گرفت.

دارابی پرونده «زیارت رضوی» را سومین پرونده ملی ایران دانست که به‌دلیل اهمیت و شرایط خوب پاسداری از این سنت فرهنگی ناملموس، به‌منظور ثبت در فهرست برنامه‌های خوب پاسداری یونسکو تدوین شده است. وی در این رابطه گفت:

پرونده زیارت رضوی با عنوان برنامه پاسداری برای ارتقای میزبانی از زوار رضوی، برنامه‌ای در حوزه میراث فرهنگی ناملموس است که به شرح اقدامات و برنامه‌های اجرایی کشور در جهت پاسداشت سنت زیارت حضرت رضا(ع) می‌پردازد.

بنا بر گفته  قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی، این پرونده در سال ۱۳۹۸ به یونسکو ارسال شده بود؛ ولی به‌دلیل محدودیت‌های سهمیه یونسکو مجددا در فرمت جدید تدوین و برای یونسکو ارسال شده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه