برگزاری نمایشگاه «سرایش جاودان» با نمایش ۶ شاهنامه نفیس در کاخ گلستان

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند چهار شنبه، ۳ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۰
برگزاری نمایشگاه «سرایش جاودان» با نمایش ۶ شاهنامه نفیس در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه «سرایش جاودان» با نمایش ۶ شاهنامه نفیس در کاخ گلستان خبر داد.

آفرین امامی، مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان اعلام کرد که  نمایشگاه «سرایش جاودان»، با نمایش ۶ شاهنامه نفیس از مجموعه گنجینه نسخ خطی کاخ گلستان با محوریت شاهنامه بایسنقری به نمایش گذاشته شده است. وی در این رابطه گفت:

نمایشگاه سرایش جاودان که شامل نمایش شاهنامه بایسنقری اثر ثبت شده در فهرست میراث جهانی همراه با منتخبی از شاهنامه‌های نفیس محفوظ در گنجینه نسخ خطی کاخ گلستان است که در حوض‌خانه این مجموعه میراث جهانی تا پایان ۱۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. 

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان درباره پیشینه تاریخی این شاهنامه‌ها تشریح کرد:

شاهزاده بایسنقر تیموری توانست شمار بسیاری از برجسته‌ترین هنرمندان تمام شاخه‌های هنری عصر خویش را از جمله نگارگران، خوش‌نویسان، مذهبان، جلدسازان و نقاشان و دیگر هنرمندانی که در کار کتاب‌آرایی استاد بودند، در کنار ادیبان اهل فن در کتابخانه خود گرد هم آورد. ریاست کتابخانه او را فریدالدین جعفر تبریزی بایسنقری بر عهده داشت که بر اساس گزارش‌های موجود بر کار دیگر هنرمندان در کتاب آرایی و تصحیح نظارت می‌کرد.

امامی این شاهزاده را نخستین کسی دانست که با اشراف بر تصرفات کاتبان در آثار مشهور ادب پارسی در طول تاریخ، دستور گردآوری جمیع نسخ معتبر در کتابخانه خود و نوشتن کتاب‌های دقیق و عاری از تصرف را در کتابخانه خود داده است که یکی از مشهورترین این آثار شاهنامه فردوسی محسوب می‌شود وی در این رابطه اذعان داشت:

شاهنامه بایسنقری و تمام کتاب‌هایی که در کتابخانه شاهزاده هنردوست تیموری تصحیح و استنساخ شده‌اند هم از نظر علمی و هم از جنبه هنری دارای ارزشی بکر و بی‌نظیری هستند. امروزه کمتر موزه یا کتابخانه معتبری را در جهان می‌توان یافت که نسخه‌ای از کتاب‌های نفیس کتابخانه بایسنقری را در خود نداشته باشد. از مشهورترین این آثار باید از شاهنامه بایسنقری نام برد که در گنجینه نسخ خطی کاخ گلستان نگهداری می‌شود. این نسخه را جعفر بایسنقری در ۸۳۳ هجری قمری کتابت کرده و دارای ۲۲ نگاره پر کار، جلد معرق و آرایه‌های بسیار زیبا است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه