تردد ۳۰ هزار شناور و جابه‌جایی ۸۸۰ هزار مسافر در آب‌های کشور

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند سه شنبه، ۲ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۰۰
تردد ۳۰ هزار شناور و جابه‌جایی ۸۸۰ هزار مسافر در آب‌های کشور

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از ۳۰ هزار تردد شناور و جابه‌جایی ۸۸۰ هزار نفر خبر داد.

حسین عباس‌نژاد، مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر ثبت کاربری گردشگری‌تفریحی شناورها، از جابه‌جایی ۸۸۰ هزار نفر به‌وسیله ۳۰ هزار تردد شناور طی ۶ روز گذشته خبر داد. وی امروز دوم فروردین‌ماه ۱۴۰۱ در همین رابطه اظهار داشت:

طی ۶ روز گذشته از تاریخ ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۰ تا یکم فروردین‌ماه ۱۴۰۱، از طریق ۲۷ پایانه مسافری هفت استان ساحلی بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان، گلستان، گیلان، مازندران و هرمزگان ۸۷۹,۷۶۱ مسافر و گردشگر به‌وسیله ۲۹,۶۵۶ تردد شناور جابه‌جا شدند.

عباس‌نژاد با بیان اینکه از این تعداد حدود ۲۳۱ هزار نفر گردشگر و ۶۴۸ هزار نفر مسافر بودند، آمار سال گذشته را در مدت مشابه به‌طور کلی ۲۳۴,۴۷۴ نفر جابه‌جایی اعلام کرد که حدود ۲۴ هزار نفر گردشگر و ۲۱۰ هزار نفر مسافر بودند. او به‌عدم استاندارد بودن شناورها و همچنین اهمیت ثبت هویت آن‌ها اشاره کرد و افزود:

شناورهایی که برای جابه‌جایی مسافر مورد استفاده قرار می‌گیرند، صیادی هستند که در زمان‌های پرمسافر مانند ایام عید، مسافر جابه‌جا می‌کنند. صاحبان شناورها اغلب به‌دلیل‌ بی رونق بودن کار در تمام فصول رغبتی به ثبت گردشگری‌تفریحی ندارند. همچنین در قوانین وزارت گردشگری قانونی مبنی بر استعلام پروانه کاربری گردشگری شناورها وجود ندارد.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی به انتشار فراخوان سامان‌دهی شناورهای فاقد هویت اشاره و از ثبت‌نام  سه تا چهار هزار قایق از  حدود ۱۲ هزار قایق موجود در شمال و جنوب کشور خبر داد. او در این راستا کمک مادی و معنوی وزارت گردشگری را به‌عنوان متولی اصلی گردشگری موثر دانست و افزود:

حمایت بخش دولتی می‌تواند موجب دلگرمی و ترغیب صاحبان شناورهایی شود که تمایل دارند به‌طور تخصصی در حوزه گردشگری فعالیت کنند.

حسین عباس‌نژاد همچنین با اشاره به موضوع تامین سوخت کشتی‌های کروز، این حوزه را نیازمند به ورود نهادهای بالادستی و تصمیمات کلان توصیف کرد که با حضور عوامل دخیل موضوع تامین سوخت تسهیل شود. وی همچنین درباره اقدامات سازمان بنادر در راستای حفظ جان مسافران طی ایام نوروز، خاطرنشان کرد:

بازدید از بنادر شمال و جنوب کشور و ایمن‌سازی اسکله‌های گردشگری، ایمن‌سازی مسیرهای مسافری و گردشگری، نصب علائم کمک ناوبری، توزیع جلیقه‌های نجات به اسکله‌های گردشگری از جمله اقدامات انجام شده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه