سفر وزیر میراث فرهنگی به غرب استان مازندران

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند شنبه، ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۰
سفر وزیر میراث فرهنگی به غرب استان مازندران

اداره‌کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از سفر عزت‌الله ضرغامی همراه با هیئت دولت به استان مازندران و شهرستان رامسر خبر داد.

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جریان سفر استانی هیئت دولت، به‌همراهی تعدادی از مدیران این وزارتخانه جمعه ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۰به‌عنوان نماینده ویژه دولت و وزیر معین وارد استان مازندران و شهرستان رامسر شد. وی در جریان این سفر یک‌روزه، پس از دیدار با خانواده‌ شهدا، بازدید از ظرفیت‌ها و پروژه‌های این شهرستان و بررسی مشکلات، در جلسه شورای اداری شهر رامسر حضور یافت.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با حضور در بهشت زینبیه رامسر، از گلزار شهدای این شهر بازدید کرد و به سپس به دیدار مزار والدین شهدای این شهر نیز رفت. وی با بیان اینکه مقام والدین شهدا نیز باید مانند خود آنان گرامی داشته شود، خواستار طراحی و ساخت یادمانی واحد برای گرامیداشت والدین شهدا شد.

آزادسازی سواحل برای استفاده از امکانات تفریحی عمومی توسط مردم

وزیر میراث فرهگی در رامسر

عکس‌ از اداره کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جریان سفر یک‌روزه به رامسر از دهکده صنایع دستی این شهرستان و کارگا‌ه‌های سفال، نمدمالی و... بازدید و با غرفه‌داران گفت‌وگو کرد. وی با تشریح اهداف حضور خود در مازندران به‌عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در غرب استان، به بررسی جایگاه مازندران در حوزه گردشگری و مشکلات و ظرفیت‌های منطقه پرداخت و گفت:

عمده مسائل این منطقه مربوط به حوزه گردشگری و هم‌راستا با وظایف وزارتخانه‌ ماست. رامسر، تنکابن و عباس‌آباد موقعیت‌های ویژه و کم‌نظیری در طبیعت خدادادی و جاذبه‌های گردشگری دارند که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. در این سفر قصد داریم ضمن بررسی پروژه‌ها برای برطرف کردن مشکلات و موانع آن‌ها نیز برنامه‌ریزی کنیم.

ضرغامی با اشاره به بیش از ۲۰۰ پروژه نیمه‌کاره‌ با کارگاه‌های در استان مازندران، از نیاز به حدود ۲۶ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تمامی مجموعه‌ها اعم از هتل‌ها، مجتمع گردشگری و... خبر داد که این اعتبار پس از اولویت‌بندی واگذار خواهد شد. وی افزود:

از بودجه سفر نیز بخشی به این مسئله اختصاص داده شده و در بخش تسهیلات نیز وضع خوبی داریم. در بخش خصوصی داوطلبان سرمایه‌گذاری در این حوزه، از تبصره ۱۸ که از کارهای خوب مجلس بود می‌توانند استفاده کنند و همچنین تفاهم‌نامه جدیدی که با صندوق توسعه ملی امضا کردیم ۶ هزار میلیارد ریال تحت شرایط خاص برای ساخت و تجهیزات در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داده می‌شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ظرفیت‌های بالای غرب مازندران را مغفول دانست و با اشاره به برخورداری این منطقه از ظرفیت‌ها و استعداد بالا برای سرمایه‌گذاری، اظهار داشت:

یکی از مسائل مهم گردشگری منطقه، بحث آزادسازی حریم ۶۰ متر ساحل است. ماموریت ارائه برنامه گردشگری در این زمینه انجام شد و در دولت توضیحات لازم را دادم. برای مازندران طی پروژه‌ای جامع، نقاط مناسب گردشگری استان در نظر گرفته شد. تنها باید هماهنگی لازم بین وزارت راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی به‌دلیل مسئولیت در حوزه منابع طبیعی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام شود تا ان‌شاءالله با همکاری این سه دستگاه طی جلسات آتی و آیین‌نامه در دست تنظیم، نقاط مشترک برای جذب سرمایه‌گذار اعلام عمومی شود‌.

عزت‌الله ضرغامی با اشاره به‌وجود برخی مسائل خاص در این منطقه و لزوم ارجاع این مسائل به دولت، تصریح کرد:

در همین نقطه تاسیسات خوبی برای مردم فراهم است و از نظر من به‌عنوان وزیر حیف است که این تاسیسات نابود شود، چراکه هدف اصلی آزادسازی سواحل دسترسی بیشتر مردم به سواحل و امکانات عمومی است. تلاش می‌کنیم تا در هیئت دولت با ایجاد همفکری لازم جلوی هدررفت سرمایه‌هایی که امروز در خدمت و برای مردم است، گرفته شود.

مقابله با ایران‌هراسی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت‌ میراث فرهنگی

وزیر میراث فرهنگی در جمع خبرنگاران

عکس‌ از اداره کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سفر یک‌روزه‌ به غرب مازندران با اشاره به جریان تخریب چهره ایران در جوامع بین‌المللی، یکی از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی را مقابله با ایران‌هراسی دانست و توضیح داد:

یکی از برنامه‌های اصلی وزارت ما مقابله با ایران‌هراسی است چراکه از اهداف استکبار تخریب چهره ایران است. در جلساتی که با برخی سرمایه‌گذاران خارجی کشورهای همسایه داشتم بسیاری از آن‌ها سرمایه نمی‌خواهند و انتظار برطرف کردن موانع را دارند، امسال هم سال برداشتن موانع تولید است. ما باید تلاش کنیم تا نظام بروکراتیک ناکارآمدی که مثل اختاپوس روی فعالیت‌های سازنده افتاده است، برداریم، ما در حد خودمان مساعدت‌های لازم را خواهیم داشت.

وی  در جریان بازدید از موزه قدیم رامسر با اشاره به ظرفیت اصلی استان و مسائل عمده گردشگری آن، اظهار داشت:

این ساختمان دیدنی است و در اختیار بنیاد مستضعفان است و در چند سال اخیر پذیرش نداشته و برنامه‌ریزی درستی برای اینکه مردم از این مکان تاریخی بازدیدکننده نداشته‌ایم. می‌توانیم با همکاری بنیاد مستضعفان برنامه‌ای مطابق شیوه‌های رایج گردشگری جهانی برای این مکان تاریخی و استفاده از ظرفیت آن با کاربری جدید تعریف کنیم.

عزت‌الله ضرغامی با بیان اینکه جاذبه‌های مازندران به‌لحاظ کمی و کیفی بی‌نظیر است، از فراهم کردن تسهیلات و نتیجه‌بخشی طرح جانمایی خبر داد. وی همچنین افزود:

طرح آزادسازی سواحل کار ارزشمند حاکمیت و نظام است و به‌زعم برخی امکان‌پذیر نبود، اما انجام شد و اعلام کردیم که با همکاری دو وزارت راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی در حال تهیه آیین‌نامه و جانمایی دقیق برای جذب سرمایه‌گذاران هستیم. من تصورم این است که مجموعه‌های خوب بخش خصوصی نباید تخریب شوند و تا زمانی که خدمات مناسب ارائه می‌دهند باید فعال باشند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین برخی از ظرفیت‌های کلاردشت را ویژه و قابل توسعه دانست و برای حمایت از هر سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرد.

بازدید وزیر میراث فرهنگی از فرودگاه رامسر

وزیر میراث فرهنگی در فرودگاه رامسر

عکس‌ از اداره کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جریان سفر یک‌روزه‌ به غرب مازندران از فرودگاه رامسر بازدید کرد و با مدیریت فرودگاه پیرامون مسائل و مشکلات این مجموعه به گفت‌وگو پرداخت. در این میان «ارشاد حاتمی»، مدیر فرودگاه رامسر، با اشاره به اخذ مجوز مرز هوایی برای پروازهای خارجی در سال گذشته اظهار کرد:

از سال آینده امکان انجام پروازهای خارجی داریم. با توجه به ظرفیت ایجادشده از نظر سالن، ترمینال و پارک، هم‌زمان کمبودهایی داشتیم که با پیگیری‌های انجام شده و تخصیص اعتبار، معادل ۱۱۰۰ متر به ۱۲۰۰ متر ترمینال در راستای طرح توسعه ترمینال از مهرماه افزوده شد و تا امروز ۲۵ تا ۳۰ درصد پیشرفت داشت.

حاتمی با بیان اینکه از نظر زیرساخت سطوح پروازی، بناها، اماکن و ماشین‌آلات در سال‌های اخیر در وضعیت مناسبی قرار داریم، اذعان داشت:

مشکلی که اکنون داریم، بحث دستگاه‌های کمک‌ناوبری است. ما پروازها را افزایش می‌دهیم؛ اما پرواز لغو و مسافران مجبور به ترک سالن می‌شوند.

وزیر میراث فرهنگی در جمع مردم

عکس‌ از اداره کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

در ادامه این بازدید، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از بخش الحاقی در دست ساخت فرودگاه دیدن کرد و خواستار پیگیری مشکلات موجود و تسریع در روند رفع موانع شد.

بازدید وزیر میراث فرهنگی از پروژه‌های نیمه‌ساخته شهرستان تنکابن

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه بازدید از غرب استان مازندران، از دو پروژه نیمه‌ساخته مجتمع تجاری آدینه و بیمارستان ۲۰۵ تخت‌خوابی امام‌ خمینی (ره) تنکابن دیدن کرد و از نزدیک در جریان روند ساخت آن‌ها قرار گرفت. وی در گفت‌وگو با مسئولان و دست‌اندرکاران مجتمع تجاری آدینه که ساخت آن به‌دلیل مشکلات حقوقی متوقف شده است، در مجاورت مصلی قرار دارد و مطالبات مردمی آن بی‌پاسخ مانده‌ است، تصریح کرد:

در اسرع وقت تفاهم‌نامه‌ای تدوین شود و طی آن، روند تخریب و ساخت پروژه مذکور و ساختمان‌های همجوار بر اساس قانون اجرا شود.

ضرغامی همچنین ضمن بازدید از بیمارستان نیمه‌ساخته امام خمینی (ره)، یکی از مزیت‌های این منطقه را  ظرفیت و توانایی بالای گردشگری سلامت برای جذب توریست دانست. وی با تاکید بر لزوم توجه به توانمندی رامسر در این حوزه، افزود:

رامسر قابلیت پزشکی بالایی دارد؛ اما مراکز پزشکی مناسب اندک است. پروژه بیمارستان امام خمینی (ره) با هدف جبران این کمبود اجرا شد و با تخصیص باقی اعتبار مورد نیاز، امیدواریم در ۶ ماهه دوم سال شاهد افتتاح آن باشیم.

شایان ذکر است که بیمارستان ۲۰۵ تخت‌خوابی امام خمینی(ره) بزرگ‌ترین مرکز جراحی قلب باز غرب مازندران محسوب می‌شود.

بازدید وزیر میراث فرهنگی از حاشیه‌ رودخانه چشمه‌کیله تنکابن

وزیر میراث فرهنگی در تنکابن

عکس‌ از اداره کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عصر روز جمعه ۲۰ اسفندماه ۱۴۰۰ در جریان سفر یک‌ر.زه به غرب استان مازندران، از حاشیه‌ رودخانه چشمه‌کیله تنکابن و ظرفیت‌های گردشگری آن بازدید کرد و از نزدیک در جریان مطالبات ساکنان اطراف رودخانه قرار گرفت. منطقه نمونه چشمه‌کیله با دو اثر پل چشمه‌کیله و زیستگاه کاکایی‌ها، از آثار ثبت‌شده در فهرست ملی مازندران است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بازدید از پل جدید پسنده، از نزدیک در جریان روند ساخت، مشکلات و اعتبارات مورد نیاز تکمیل این پروژه قرار گرفت. در خلال این بازدید «مسلم قبادیان» سرپرست فرمانداری عباس‌آباد، با بیان اینکه این پروژه از دو سال پیش آغاز به کار کرده‌ است، از وجود ۶ پل دیگر مانند آن را در این مسیر خبر داد که پایه‌های پل زده شده و عرشه آن ناتمام مانده است. وی افزود:

ساخت بخشی از این پروژه به سرانجام رسیده‌ است و برای تکمیل آن به ۷۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که در حال حاضر ۲۰ میلیارد تومان تخصیص اعتبار شده‌ است.

بنا بر گزارش اداره کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مهندس ضرغامی درباره پیگیری این پروژه قول مساعد داد.

عکس‌ کاور از اداره کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

مطالب مرتبط:

دیدگاه