سرو ذكريا به عنوان هزارمين ميراث طبيعی ایران ثبت شد

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند پنجشنبه، ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۱۷
سرو ذكريا به عنوان هزارمين ميراث طبيعی ایران ثبت شد

 درخت كهنسال سرو ذكريا در جلسه شورای ثبت ملی آثار طبیعی عنوان هزارمين ميراث طبيعی كشور در فهرست آثار ملی به‌ثبت رسید.

مصطفی پورعلی، مديركل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی در حاشیه جلسه شورای ثبت ملی آثار طبیعی که در سالن آمفی تئاتر وزارت میراث فرهنگی برگزار شد، از ثبت درخت كهنسال سرو ذكريا به‌عنوان هزارمين ميراث طبيعی كشور در فهرست آثار ملی خبر داد. وی در این رابطه اظهار داشت:

درخت كهنسال سرو ذكريا در استان كرمان، شهرستان ارزوئيه در مجاور آرامگاه شاهزاده ذكريا واقع شده است و بر اساس بررسی صاحب‌نظران حوزه ميراث طبيعی حدود ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ سال قدمت دارد.

پورعلی با اشاره به برگزاری مراسم گرامی‌داشتی در سالن آمفی تئاتر وزارت ميراث‌فرهنگی، گردشگری و صنايع‌دستی به‌مناسب ثبت هزارمین اثر طبیعی، به تشريح فعاليت‌های آینده حوزه ثبت ميراث طبيعی پرداخت. وی با اشاره به اهمیت ذخایر ژنتیک گیاهی گفت:

ثبت درخت كهنسال سرو ذكريا، به‌عنوان هزارمين ميراث طبيعی ثبت‌شده كشور، هم از منظر ذخاير ژنتيكی گياهی كشور و هم از منظر ارزش‌های فرهنگی حائز اهميت است، چرا كه درختان كهنسال از ديرباز مورد احترام و پاسداری ايرانيان بوده و در ميان تمامی اقوام ايرانی توجه ويژه‌ای به حفاظت اين درختان معمول می‌شد.

مديركل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی همچنین اذعان کرد:

ایران اخيرا پرونده‌ای با عنوان پرونده زنجيره‌ای درختان كهنسال را در فهرست موقت يونسكو به ثبت رسانده است كه ان‌شاءالله در سال‌های آتی یکی از نامزدهای اصلی كشور برای قرارگيری در فهرست ميراث جهانی يونسكو خواهد بود.

در این جلسه اساتيد و صاحب‌نظران شورای ملی ثبت ميراث طبيعی درباره هفته درختكاری سخنرانی کردند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه