ثبت دریاچه تمی دزفول در فهرست آثار ملی

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند دوشنبه، ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۱
ثبت دریاچه تمی دزفول در فهرست آثار ملی

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دزفول از ثبت ملی  دریاچه تمی به‌عنوان بهشت گمشده دزفول خبر داد.

عباس چراغ‌چشم، رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول یکشنبه شب با اشاره به ثبت ملی دریاچه تمی به‌عنوان بهشت گمشده این شهرستان، ثبت این دریاچه را در کنار  آثار واجد ارزش ملی منقول و غیر منقولی  که طی ماه گذشته تاکنون به ثبت ملی رسیده‌اند، نشان از داشته‌های غنی شهرستان دزفول و همت جمعی کارشناسان شهرستان، استانی و انجمن‌های دوستدار میراث فرهنگی در معرفی این داشته‌های فرهنگی دانست. وی در این رابطه اذعان داشت:

۱۲ بهمن ماه، پرونده اثر میراث طبیعی شهرستان دزفول که با کمک فعالان و انجمن‌های دوستدار محیط زیست و هیئت‌های کوهنوردی در سال ۱۳۹۹ تدوین و نهایی شده بود با نظر موافق اکثریت اعضای شورا به ثبت ملی رسید.

چراغ‌چشم با اشاره به قرارگیری این اثر در بخش شهیون با عنوان دریاچه تمی با منظر و طبیعت زیبا در منطقه‌ای کوهستانی در مرز استان‌های خوزستان، چهار محال و بختیاری و در جنوب رشته کوه‌های اشترانکوه و قالی کوه، نام «تمی» را  مکانی صاف و هموار دانست که در جایی بلند قرار گرفته باشد. وی گفت:

این اثر در فهرست آثار ملی و طبیعی کشور ثبت و از این تاریخ این اثر از لحاظ حفاظتی به‌عنوان یک اثر طبیعی فاخر و ارزشمند ملی تحت نظارت و همکاری میراث فرهنگی و با حفاظت سازمان محیط زیست کشور قرار خواهد گرفت.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول  انجمن‌ها  را در همه حال به‌عنوان بال‌های کمک‌رسان و بازوی قوی یاریگر مجموعه میراث فرهنگی دانست و نسبت به یاری آن‌ها به حوزه میراث فرهنگی ابراز امیدواری کرد. وی افزود:

تلاش می‌شود با کمک انجمن‌ها و دوستداران حوزه میراث فرهنگی و طبیعی، در ثبت و مراقبت از جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی شهرستان و معرفی هرچه بهتر این ظرفیت‌ها برای جذب گردشگر داخلی و خارجی و رشد اقتصادی جوامع انسانی پیرامون این آثار در شهرستان فعال باشیم؛ به همین منظور، طی فراخوان‌های مختلف از تمامی انجمن‌ها درخواست کردیم در این راه در کنار اداره میراث فرهنگی باشند.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه