معرفی چادرهای مسافرتی | انواع مدل ها + قیمت و نحوه نصب

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی جمعه، ۶ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۵
معرفی چادرهای مسافرتی | انواع مدل ها + قیمت و نحوه نصب

امروزه چادرهای مسافرتی با ساختار، ظاهر و کاربردهای متنوعی تولید می‌شوند و بسته به سفر تفریحی، طبیعت‌گردی یا کوهنوردی، گزینه‌های متعددی برای خرید پیش روی شما قرار دارد.

انواع چادرهای مسافرتی کدامند؟

چادر فنری، چادر عصایی و چادرهای اتوماتیک، چادر مسافرتی اتاق دار، چادرهای گنبدی، چادر مسافرتی تونلی، چادر مسافرتی خیمه ای، چادر ژئودزیک و چادر بادی از برخی از انواع چادرهای مسافرتی هستند.

سفر یکی از بهترین تفریحاتی است که خستگی زندگی روزمره را از تن به در می‌کند و باعث تجدید انرژی می‌شود. برخی افراد ترجیح می‌دهند که به‌جای رزرو هتل و استفاده از امکانات آماده، چادر مسافرتی داشته باشند و در هر جای مناسب اتراق کنند.

چادر مسافرتی این مزیت را دارد که هزینه سفر را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد و در نتیجه به‌راحتی می‌توان با بودجه کم سفرهای متعددی داشت. همچنین در طول کوهنوردی و طبیعت‌گردی بدون نگرانی از سرپناه و محل استراحت می‌توانید تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای خود رقم بزنید. در ادامه این مقاله تصمیم داریم تا اطلاعات جامع و مفیدی درباره چادرهای مسافرتی در اختیارتان قرار دهیم؛ پس با ما همراه باشید.

هرآنچه باید درباره چادرهای مسافرتی بدانید:

انواع مدل‌های چادر مسافرتی

چادرهای مسافرتی بسته به نوع نصب، به مدل‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند که از آن جمله می‌توان به چادر مسافرتی عصایی، اتوماتیک و فنری اشاره کرد.

چادر فنری

چادر مسافرتی فنری به رنگ قرمز

منبع عکس: سایت chadormosaferati.com (عکاس: ناشناس)

چادرهای مسافرتی فنری، نصب سریع و آسانی دارند و از آنجا که ستون‌ها به بدنه اصلی چادر دوخته شده‌اند، برپا کردن آن‌ها به تجربه خاصی نیاز ندارد؛ فقط باید چادر را در سطحی صاف بگذارید و چادر را باز کنید تا چادر برپا شود. این چادرها در ظرفیت‌های ۶ تا ۱۲ نفره و در رنگ‌بندی‌های متنوعی به فروش می‌رسند و به‌علت استقامت کم در شرایط آب و هوایی نامناسب، اغلب برای کمپینگ‌های سبک و آب‌وهوای ملایم استفاده می‌شوند. این چادرها همچنین سبک هستند و حمل آسانی دارند.

چادر عصایی

کوهنوردی در کنار چادر مسافرتی

منبع عکس: سایت cleverhiker.com (عکاس: ناشناس)

چادرهای مسافرتی عصایی یکی دیگر از انواع چادر هستند که نصب آن زمان نسبتا زیادی می‌برد؛ اما ظرفیت،‌ مقاومت و استحکام بالایی دارند. ضمن اینکه اگر مدل چادر به‌شکلی باشد که ستون‌های آن به‌صورت ضربدری درون یکدیگر قرار بگیرند، در برابر فشار، ضربه و بادهای شدید بیشتر مقاومت می‌کنند. چادرهای عصایی اغلب با ظرفیت ۲ تا ۱۲ نفره به فروش می‌رسند و از آنجا که ستون این چادرها ساختاری مشابه عصای نابینایان دارد، با این نام شناخته می‌شوند. تنوع در چادرهای عصایی زیاد است و امکان خرید انواع چادرهای مسافرتی عصایی کوچک و بزرگ وجود دارد.

این چادرهای مسافرتی حجم بسته‌بندی کوچکی دارند و از این نظر انتخاب خوبی برای کوهنوردان و طبیعت‌گردهای حرفه‌ای به حساب می‌آیند؛ زیرا به‌آسانی در ساک یا کوله‌پشتی قابل حنل است. همچنین به‌علت وزن کم اتصالات، این مدل چادر گزینه خوبی برای حمل در مسافت‌های طولانی است.

چادرهای اتوماتیک

گردشگری در حال ورود به چادر مسافرتی

منبع عکس: سایت backpacker.com (عکاس: ناشناس)

چادرهای مسافرتی اتوماتیک جزو محبوب‌ترین چادرها هستند که نه‌تنها به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را نصب کنید،‌ بلکه مدل‌های متنوع آن، دست شما را برای انتخاب چادر موردنظرتان باز می‌گذارد. این نوع چادرها اغلب ارتفاع بیشتری دارند و سقف آن‌ها مرتفع است؛ در نتیجه به‌راحتی می‌توانید در داخل آن‌ها بایستید و فضای ایدئال و بازتری داشته باشید. استحکام چادر اتوماتیک از نوع عصایی بیشتر است و علت این امر به میله‌های ضخیم‌تر و فولادی آن مربوط می‌شود. با این حال، وجود پایه‌های ضخیم‌تر و ابعاد نسبتا بزرگ‌تر آن باعث شده است تا از چادرهای عصایی سنگین‌تر باشند.

دسته‌بندی چادر سفری بر اساس شکل ظاهری

چادرهای مسافرتی از نظر ظاهری دارای مدل‌های متنوعی هستند که هرکدام در محیط‌های مختلفی کارایی خود را دارند.

چادر مسافرتی اتاق دار

چادر مسافرتی اتاق‌دار امروزه برای برگزاری کمپ‌ها و سفرهایی با تعداد نفرات بالا به کار می‌رود. این چادرها همان طور که از نامشان برمی‌آید، دارای چندین اتاق هستند و علاوه بر فضای مستطیلی که به‌عنوان اتاق نشیمن استفاده می‌شوند، در سمت چپ و راست، دو در برای ورود به اتاق‌های داخلی چادر دارند. در واقع، بخش‌های مختلف این چادر با درهایی از یکدیگر جدا می‌شوند و حریم خصوصی افراد به‌خوبی حفظ می‌شود. مزیت ذکرشده باعث شده است که این نوع چادر جای خود را در میان خانواده‌ها باز کند.

چادرهای گنبدی

گردشگری در حال تهیه غذا روی آتش در کنار چادر مسافرتی

منبع عکس: سایت cleverhiker.com (عکاس: ناشناس)

چادرهای گنبدی ظاهری شبیه گنبد دارند و از محبوب‌ترین چادرهای مسافرتی محسوب می‌شوند. این چادرها به‌دلیل استحکام بالا و مقاومت در برابر وزش بادهای شدید، در روزهای طوفانی گزینه مناسب‌تری نسبت به چادرهای اتاق‌دار هستند. با وجود ارتفاع مناسب این چادرها، دیواره شیب‌دار آن‌‌ها مانع از نشستن راحت می‌شود. کف این چادرها می‌تواند به‌شکل مربع یا ۶ ضلعی باشد و گردشگران اغلب از کنار دیواره‌ها برای قراردادن وسایل اضافه مانند کوله‌پشتی و لباس‌ها استفاده می‌کنند و بخش مرکزی چادر را به نشستن و خوابیدن اختصاص می‌دهند.

برپایی این نوع چادر آسان است و فقط باید دو یا سه میله انعطاف‌پذیر کمانی‌شکل را به یکدیگر متصل کنید تا سقف چادر شکل بگیرد. چادرهای گنبدی به‌علت وزن سبکی که دارند، به‌راحتی قابل حمل هستند. این نوع چادر برای شرایط آب‌وهوایی نامساعد و بادخیز مناسب نیست و استقامت زیادی ندارد.

چادر مسافرتی تونلی

چادر مسافرتی تونلی در ساحل دریا

منبع عکس: سایت kevmrc.com (عکاس: ناشناس)

از آنجا که امکان استفاده حداکثری از فضای موجود در چادرهای گنبدی میسر نبود؛ تولیدکنندگان به فکر تهیه چادری با ساختار نیم‌دایره‌‌ای افتادند و به این ترتیب، چادر تونلی را طراحی کردند. وجود تیرک‌های دایره‌ای باعث می‌شود تا دیواره چادر به‌شکل تونل درآید و داخل آن نسبت به بسیاری از چادرها وسیع‌تر شود و هنگام نشتن، فضای بیشتری برای سر و شانه وجود داشته باشد. با این حال، چادرهای تونلی عموما دارای اتاق‌های مجزا نیستند و خانواده‌ها فارغ از حریم خصوصی می‌توانند در تعداد بالا، سفری خاطره‌انگیز را تجربه کنند.

چادرهای تونلی دارای تنوع زیادی در ابعاد هستند و از چادرهای خانوادگی تا چادرهای مخصوص اردوگاه‌ها را شامل می‌شوند. این چادرها در مقابل بادهای شدید و ناگهانی بسیار مقاوم هستند و معمولا نصب آن‌ها به بیش از یک نفر نیاز دارد.

چادر مسافرتی خیمه ای

گردشگر زن در کنار چادر خیمه ای در طبیعت

منبع عکس: سایت cleverhiker.com (عکاس: ناشناس)

چادر مسافرتی خیمه‌ای که با نام چادر گرده ماهى و خط الراسی نیز شناخته می‌شود، برای تورهای مسافرتی پرجمعیت کارایی دارد. این چادر دارای سقفی شبیه به خیمه است و با تیری افقی در طول چادر نصب می‌شود؛ به‌طوری که دو تیرک عمودی در ابتدا و انتهای چادر قرار می‌گیرند. برای استقامت چادرهای خیمه‌ای در برابر باد، آن را به‌وسیله طناب‌های مخصوصی به زمین محکم می‌کنند. نصب این چادر بسیار آسان است و ستون‌ها و بدنه اصلی آن از طریق میخ‌های موجود در پکیج لوازم جانبی چادر به زمین متصل می‌شوند و امکان استفاده از آن به‌راحتی وجود دارد.

چادر خیمه‌ای برای تورهای مسافرتی پرجمعیت مناسب است

چادر خیمه‌ای مقاومت خوبی در مقابل باد و باران دارد و شیب چادر باعث می‌شود که در زمان بارش باران و برف، آبی روی سقف باقی نماند. چادر در حالت بسته معمولا وزن بالایی دارد و حمل آن در مسافت‌های طولانی کمی سخت است.

چادر ژئودزیک

چادر مسافرتی کوتاه و کوچک

منبع عکس: سایت backpackinglight.com (عکاس: ناشناس)

چادر ژئودزیک از نظر ظاهری شکلی شبیه به چادر گنبدی دارد و در نتیجه فاصله سر تا سقف زیاد است. در این چادر از میله‌های بزرگی استفاده می‌شود که به‌شکل ضربدری روی هم قرار می‌گیرند و مثلث‌هایی ایجاد می‌کنند. به این ترتیب، فشار وارد بر سازه تقسیم می‌شود و مقاومت بیشتری در شرایط آب‌وهوایی طوفانی و باد شدید پیدا می‌کند.

چادر‌ نیمه ژئودزیک نیز در بازار به فروش می‌رسد که طراحی ساده‌تر و میله‌های کمتری دارد و به همین دلیل سبک‌تر است. طراحی آیرودینامیک این نوع چادرها باعث مقاومت بالای آن در مقابل باد می‌شود و برای کمپینگ و کوهنوردی مناسب است. علاوه بر این، حجم بسته‌بندی آن بسیار فشرده است و گزینه مناسبی برای حمل درون کوله‌پشتی به حساب می‌آید.

چادر بادی

چادر مسافرتی بادی در کنار دریا

منبع عکس: سایت curbed.com (عکاس: ناشناس)

تعداد چادرهای بادی که در بازار به فروش می‌رسد، بسیار کم است و از آنجا که وزن بالایی دارند، افراد کمتری به‌سراغ آن می‌روند. ضمن اینکه احتمال بالای آسیب‌پذیری بدنه این چادر، باعث شده برای تفریح مناسب باشد و انتخاب خوبی برای طبیعت‌گردی و کمپینگ حرفه‌ای نباشد؛ چراکه با وارد شدن کوچترین آسیبی به هریک از ستون‌های این چادر و سوراخ شدن آن، برپاکردن ممکن نخواهد بود و نیاز به تعمیر خواهد داشت. مزیت این چادرها در نحوه نصبشان است که با یک کمپرسور و در عرض چند دقیقه انجام می‌شود.

چادر ویساویس

چادر مسافرتی بزرگ و اتاق دار

منبع عکس: سایت ubuy.com.pl (عکاس: ناشناس)

چادر ویساویس (رو در رو) از جدیدترین چادرهای مسافرتی است که تولید آن از فرانسه آغاز شد. این چادرها شخصی‌سازی شده‌اند و دارای چندین اتاق هستند؛ به‌طوری که بخش بزرگی از فضای داخلی چادر در وسط و اطراف آن اتاق‌های خواب قرار می‌گیرند. با توجه به وزن زیاد این چادرها بدیهی است که برای کمپینگ حرفه‌ای مناسب نیستند و هدف از طراحی آن‌ها کمپ‌های خانوادگی، پیک‌نیک و هرجایی است که می‌توان این چادر با وسیله نقلیه تا نزدیکی محل برپایی چادر حمل کرد.

چادر پاد

چادر مسافرتی تونلی بزرگ

منبع عکس: سایت travelandleisure.com (عکاس: ناشناس)

چادرهای پاد از بزرگ‌ترین انواع چادرهای مسافرتی هستند که فضای بسیار زیادی اشغال می‌کنند و از یک بخش مرکزی و تعدادی اتاق خواب تشکیل شده‌اند. این چادرها نیز که از مدل چادرهای اتاق‌دار محسوب می‌شوند، امکان فضای خصوصی برای تمام اعضای خانواده را مهیا می‌کنند. ضمن اینکه فضای نشمینی برای دورهمی اعضای خانواده در این چادرها در نظر گرفته شده است. چادرهای پاد وزن زیادی دارند و برای کمپینگ حرفه‌ای مناسب نیستند، اما اگر قصد پیک‌نیک و شب‌مانی با خانواده را دارید، این چادر یکی از بهترین گزینه‌های موجود است.

چادر فوری

چادرهای فوری به‌صورت اتوماتیک باز و بسته می‌شوند و نیاز به تجهیزات خاصی ندارند. با وجودی که نصب آن‌ها خیلی سریع انجام می‌شود؛ فقط مناسب شرایط آب‌وهوایی مساعد هستند.

چادر مسافرتی کوله‌پشتی

برپایی چادر مسافرتی در ارتفاعات برفی

منبع عکس: سایت switchbacktravel.com (عکاس: ناشناس)

چادر مسافرتی کوله‌پشتی به‌واسطه وزن و حجم کمی که دارد، به‌راحتی در کوله‌پشتی قرار می‌گیرد و حمل آن‌ برای کیلومترها به‌آسانی انجام می‌شود. چادرهای کوله‌پشتی بیشتر به‌صورت یک یا دو نفره در میان کوهنوردان رایج هستند هرچند که در اندازه‌های سه و چهار نفره نیز تولید می‌شوند.

چادر مسافرتی بوفالو

چادر مسافرتی بوفالو با الهام‌ از خانه‌ کوچ‌نشینان طراحی شده است و به خیمه مخروطی شباهت دارد. این چادر که وزن نسبتا کمی دارد، به‌راحتی قابل‌نصب است و به‌دلیل حجم کم بسته‌بندی می‌توانید آن را به‌راحتی در صندوق عقب خودروی خود قرار دهید.

این چادرها مقاومت خوبی در برابر بارش برف، باران، باد و گرمای شدید دارند و از جنس نایلون مقاوم در برابر حریق ساخته شده‌اند و ضدآب هستند.

انواع چادر مسافرتی برحسب کاربرد

گردشگری در چادر مسافرتی در زمستان برفی

منبع عکس: سایت msrgear.com (عکاس: ناشناس)

چادرهای مسافرتی سه فصله

اکثر چادرهای مسافرتی کوهنوردی برای استفاده در سه فصل بهار، تابستان و پاییز مناسب هستند. چادرهای مسافرتی سه فصله حداقل دو دریچه توری و مجهز به کاور دارند. مضاف بر اینکه در یک یا دو طرف آن‌ها دریچه بزرگ‌تری برای ورود و خروج وجود دارد که با زیپ باز و بسته می‌شوند. پنل‌های توری وسیع برای افزایش جریان هوا و جلوگیری از ورود حشرات، سقف داخلی بلند و تیرهای کم و پارچه‌ نازک‌ برای سبک نگه‌داشتن وزن، از جمله ویژگی‌های این چادرها هستند.

چادرهای مسافرتی ۳-۴ فصله

چادرهای مسافرتی ۳-۴ فصله که برای سه فصل بهار، تابستان و پاییز طراحی شده‌اند، یک یا دو تیرک بیشتر از چادرهای سه فصله دارند تا استحکام بیشتری داشته باشند. همچنین تعداد پنجره‌های توردار آن‌ها کمتر است تا از خروج گرما جلوگیری شود. کوهنوردان اغلب از چادرهای مسافرتی ۳-۴ فصله استفاده می‌کنند؛ گرچه این نوع چادرها برای کمپ در برف سنگین مناسب نیست.

چادرهای چهار فصله

چادرهای چهار فصله مقاومت خوبی در برابر برف و بوران شدید دارند و در مقایسه با سایر چادرهای مسافرتی از تعداد تیرک بیشتری برخوردار هستند و متعاقبا وزن بیشتری دارند. سقف گنبدی این چادر مانع از تجمع برف روی آن می‌شود و پوششی برای جلوگیری از نفوذ برف یا باران به داخل چادر دارد. چادرهای چهار فصله پنل‌های توری کمتری دارند و گاهی اوقات مجهز به پنل‌های پارچه‌ای زیپ‌دار هستند تا در زمان نیاز روی پنل‌های توری کشیده شوند.

نحوه نصب چادر مسافرتی

نصب چادر مسافرتی اتوماتیک

چادر مسافرتی نارنجی

منبع عکس: سایت switchbacktravel.com (عکاس: ناشناس)

چادر مسافرتی اتوماتیک نصب بسیار راحتی دارد؛ به‌خصوص که میله‌ها به یکدیگر متصل هستند و به‌صورت کاملا اتوماتیک راه‌اندازی می‌شوند. این چادرها به دو نوع چتری و تلسکوپی تقسیم می‌شوند.

برای نصب چادرهای مسافرتی اتوماتیک چتری باید بخش بالایی چادر را بگیرید و ستون‌ها را به‌طرف بالا هدایت کنید. سپس ستون‌های بخش بالایی را به ستون‌های اصلی چفت کنید. چادرهای مسافرتی تلسکوپی از نظر نصب شبیه به چادرهای چتری هستند؛ فقط باید ستون‌های بالایی چادر را به‌سمت بالا بکشید. در ادامه ستون‌های بدنه پایینی را به بالایی وصل کنید. کلیه این مراحل در یک دقیقه انجام می‌شود و سهولت نصب آن باعث شده است که گردشگران در وهله اول به‌سراغ خرید این نوع چادر بروند.

نصب چادر مسافرتی عصایی

نصب چادر عصایی

منبع عکس: سایت switchbacktravel.com (عکاس: ناشناس)

ابتدا چادر را از ساک خارج کنید و عصاها را در یکدیگر فشار دهید تا به عصای بلندی تبدیل شود. در قدم بعدی چادر مسافرتی را مانند فرش روی زمین قرار دهید، طوری که کف چادر روس زمین باشد. به این شکل، کانال باریک محل عبور میله‌های چادر را خواهید دید. عصاها را از یک گوشه این کانال وارد سوراخ کنید تا از طرف دیگر بیرون بیایند. به این ترتیب، دو ستون اصلی چادر شکل می‌گیرد. هر دو انتهای میله‌ها را در محل‌های در نظر گرفته شد در کناره‌های چادر ثابت کنید تا عصاها به‌شکل منحنی قرار گیرند و چادر را برپا کنند.

حالا ستون‌ها را که در مرکز سقف چادر به هم می‌رسند، محکم کنید تا قسمت مرکزی سقف چادر تشکیل شود. در نهایت بسته به نوع چادر می‌توانید همین روش را برای نصب لچکی‌ها پیاده کنید. سپس با میخ‌های نگهدارنده، گوشه‌های چادر را به زمین متصل کنید تا چادر استحکام خوبی پیدا کند.

نصب چادر مسافرتی فنری

چادر مسافرتی فنری

منبع عکس: سایت niatek.ir (عکاس: ناشناس)

نصب چادر مسافرتی فنری بسیار ساده است؛ اما باید این کار را به‌درستی انجام دهید؛ زیرا در غیر این صورت احتمال آسیب به پایه‌ها و متعاقبا کاهش ایمنی و تعادل چادر وجود دارد.

ابتدا محل مناسبی با سطح هموار را برای برپایی چادر انتخاب کنید. سطح هموار باعث می‌شود که برای گذاشتن وسایل روی زمین به مشکل برخورد نکنید و چادر متعادل بماند. چادر را از داخل ساک حمل خارج کرده و باز کنید تا به‌شکل مثلث درآید. حالا لایه‌ای را که در لایه‌های کناری فرو رفته است، باز کنید تا چادر شکل مربعی به خود بگیرد و آماده استفاده شود. برای استحکام بیشتر چادر می‌توانید چهار گوشه آن را که گره دارد، با طناب و میخ به زمین وصل کنید.

یک چادر مناسب چند نفره باید باشد؟

طبیعت گردی با چادر مسافرتی

منبع عکس: سایت cleverhiker.com (عکاس: ناشناس)

ظرفیت چادر را باید متناسب با تعداد افرادی انتخاب کنید که اغلب با آن‌ها به سفر می‌روید. از آنجا که هر گرم وزن در طول سفر، به‌ویژه طبیعت‌گردی و کوهنوردی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، سعی کنید فضای خالی چادر به حداقل برسد تا وزن آن زیاد نشود و حمل آن راحت‌تر باشد.

چادرهای مسافرتی معمولا در ظرفیت‌های چهار، ۶، هشت، ۱۰، ۱۲ و حتی ۲۰ نفره به فروش می‌رسند. به‌عنوان مثال، اگر خانواده چهار نفره‌ای دارید، برای اینکه فضای کافی برای خواب و استراحت داشته باشید، چادر ۶ یا هشت نفره را خریداری کنید. در واقع ظرفیت چادرها متناسب با زمان خوابیدن در آن‌ها مشخص شده‌اند و برای نشستن و استفاده از فضای داخل آن، باید چادری با ظرفیت دو برابر تعداد خانواده را انتخاب کنید.

اگر حیوان خانگی‌تان را با خود به سفر می‌برید، باید فضایی برای او اختصاص دهید. همچنین باید بخشی از فضای چادر را برای قرارگیری وسایلتان در نظر بگیرید. در صورتی که به‌تنهایی سفر می‌کنید، چادرهای تک‌نفره و چادر کوله‌پشتی گزینه‌های مناسبی هستند.

چادرهای کوهنوردی با ظرفیت‌های یک تا چهار نفره به فروش می‌رسند و برای صرفه‌جویی در وزن و همچنین مقاومت بیشتر در برابر بادهای شدید، فضای داخلی آن‌ها کوچک است. بنابراین، با توجه به قدتان و فضای موردنیاز، اندازه چادر را انتخاب کنید.

قیمت چادر مسافرتی

دو طبیعت گرد در چادر مسافرتی نارنجی

منبع عکس: سایت menshealth.com (عکاس: ناشناس)

چادرهای مسافرتی در قیمت‌های مختلفی عرضه می‌شوند که این موضوع به برند چادر، ظرفیت، جنس و... بستگی دارد. برخی چادرها برای کوهنوردی و کمپینگ طراحی شده‌اند که به‌دلیل وزن بسیار کم، استحکام زیاد و امکان استفاده از آن در شرایط آب‌وهوایی نامساعد، قیمت بالاتری دارند. طبیعتا قیمت چادرهای مسافرتی با برند ایرانی ارزان‌تر از برند خارجی است و بر اساس بودجه و هدفتان از سفر می‌توانید از میان انواع متنوع چادر مسافرتی دست به انتخاب بزنید. به‌طور کلی قیمت چادرها از زیر یک میلیون تومان شروع می‌شود و تا حدود ۱۴ میلیون وجود دارد.

قیمت چادر مسافرتی به برند، جنس و ظرفیت آن بستگی دارد

از آنجا که تعداد زیادی از مسافران از چادر فنری استفاده می‌کنند، جنس پارچه نقش بسزایی در قیمت چادر دارد. برحسب اینکه جنس پارچه این محصول از نقره یا سیلور، تفلون یا طرح چرم، سامسونگ و آکسفورد ضخیم باشد، باید هزینه متفاوتی برای خرید بپردازید. جنس سیلور برای چادرهای ارزان به کار می‌رود و به همین ترتیب کیفیت پارچه‌ها و قیمت آن‌ها افزایش می‌یابد تا پارچه آکسفورد که در دوخت چادرهای گران‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای خرید چادر مسافرتی چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

جنس چادر مسافرتی

چادر مسافرتی سبزرنگ

منبع عکس: سایت ubuy.vn (عکاس: ناشناس)

چادرهای مسافرتی اکثرا از اجناس مشابه تولید می‌شوند و تفاوت آن‌ها در طراحی بدنه و رنگشان است. پارچه برزنتی و پارچه‌های شمعی از بهترین و مناسب‌ترین پارچه‌ها برای ساخت چادر مسافرتی هستند. چادرهایی که با جنس پارچه شمعی مانند پلی استر، پلی اورتان و آکسفورد تولید می‌شوند، خاصیت ضدآب دارند که بزرگ‌ترین مزیت این محصولات محسوب می‌شود و امکان استفاده از آن‌ها در شرایط مختلف جوی مانند باران و برف نیز وجود دارد.

  • چادرهای مسافرتی برزنتی: این نوع چادرها قدیمی‌ترین نوع چادر مسافرتی محسوب می‌شوند که از مقاوم‌ترین و باکیفیت‌ترین پارچه‌ها تهیه می‌شوند و از همین رو، در تمامی شرایط جوی دوام می‌آورند. ضمن اینکه ضخامت آن‌ها باعث می‌شود تا عایق خوبی در برابر سرما و گرما باشند.
  • چادر مسافرتی پلی استری: امروزه در تهیه و تولید بیش از ۸۰ درصد چادرهای مسافرتی از پلی استر استفاده می‌شود که در برابر نفوذ آب مقاوم هستند. گاهی اوقات پارچه‌های پلی استری قابل‌تنفس نیز برای ساخت برخی چادرها به کار می‌رود که به آن‌ها دوپوش گفته می‌شود؛ به این ترتیب که بدنه اصلی از پارچه قابل تنفس و پارچه ثانویه از پلی استر ضدآب است. این نوع چادر در آب‌وهوای بسیار گرم و بسیار سرد کاربرد دارد؛ چراکه مانع از تعریق چادر می‌شود. پلی استر حجم کمتری نسبت به برزنت دارد و در نتیجه چادرهای مسافرتی پلی استری سبک‌تر هستند و بیشتر چادرهای مسافرتی حرفه‌ای و کوهنوردی از بدنه پلی استر ساخته می‌شوند.
  • چادر مسافرتی آکسفورد: این پارچه اغلب در چادرهای کوهنوردی به‌صورت دو لایه مورد استفاده قرار می‌گیرد. آن‌ها در برابر نفوذ آب، فشار و ضربه، ورود سرما و همچنین خروج گرما مقاوم هستند و علاوه بر اینکه فضای داخلی چادر را در شرایط آب‌وهوایی سرد، گرم نگه می‌دارند، مقاومت بالایی دارند و به‌راحتی آسیب نمی‌بینند.

ابعاد چادر مسافرتی

چادر مسافرتی نارنجی در طبیعت

منبع عکس: سایت switchbacktravel.com (عکاس: ناشناس)

در خرید چادر مسافرتی باید به ابعاد و وزن و همین طور کاربرد آن دقت کنید. برای مثال چادرهای مسافرتی کوهستانی با نوع خانوادگی تفاوت دارند و معمولا دارای ارتفاع کمتری هستند. در واقع، چادرهای مسافرتی خانوادگی و تفریحی حدود ۱۵۰ تا ۱۸۰ سانتی‌متر ارتفاع دارند و به‌راحتی می‌توان از فضای داخلی آن استفاده کرد.

طرح چادر مسافرتی

از لحاظ ساختار هندسی جادر، همان طور که در بالا گفتیم، طرح‌های مختلفی در بازار وجود دارد که دست شما را برای انتخاب باز می‌گذارند. با مطالعه انواع مدل‌های چادرها و با توجه به نیاز خود، می‌توانید بهترین گزینه مناسب با شرایط خود را خریداری کنید.

از لحاظ طرح و رنگ پارچه، اغلب چادرهای حرفه‌ای کمپینگ در رنگ‌هایی تولید می‌شوند که در صورت بروز حوادث غیرمترقبه یا در شرایط نامساعد جوی، رنگ چادر خودنمایی کرده و به عملیات امداد و نجات سرعت ببخشد. رنگ‌های فسفری از قبیل نارنجی، سبز، زرد و آبی از این دسته‌اند.

از سوی دیگر چادرهایی نیز وجود دارد که به واسطه رنگ خود که در هم‌خوانی کامل با طبیعت و محیط پیرامون است، به چادرهای استتار شهرت دارند و اغلب شامل رنگ‌های همچون سبز لجنی، خاکی و ارتشی می‌شوند و مناسب کسانی است که به قصد مستندسازی، تماشای حیات وحش یا شکار به دل طبیعت می‌روند.

وزن چادر

زن طبیعت گرد در کنار چادر مسافرتی

منبع عکس: سایت cleverhiker.com (عکاس: ناشناس)

وزن چادر در زمان طبیعت‌گردی و کوهنوردی اهمیت زیادی پیدا می‌کند و هنگام خرید چادر مسافرتی باید مد نظر قرار بگیرد. وزن ایدئال چادر برای هر نفر حدود ۱٫۴ کیلوگرم است. 

اگر به‌دنبال خرید چادر مسافرتی برای کوله‌گردی هستید، ابتدا وزن چادر و میله‌ها را در نظر بگیرید. سپس اجزایی مثل میخ‌ها، پوشش عایق، کیسه حمل کننده و... را به وزن چادر اضافه کنید تا وزن نهایی به دست آید. ضمن اینکه هنگام خرید باید به میزان فضایی که چادر در حالت بسته‌بندی اشغال می‌کند نیز توجه داشته باشید.

درهای کافی با زیپ مناسب

زیپ چادر مسافرتی

منبع عکس: سایت switchbacktravel.com (عکاس: ناشناس)

تعداد، شکل و جهت درهای ورودی هنگام خرید چادر اهمیت دارد. وجود چندین در ورودی باعث می‌شود که به‌خصوص در طول شب تردد به داخل و خارج چادر به‌راحتی صورت بگیرد. درهای زیپ‌دار اغلب با سروصدای زیادی باز می‌شوند؛ گرچه اگر زیپ از نوع YKK باشد؛ استفاده از زیپ سریع‌تر و راحت‌تر انجام می‌شود. اگر قصد استفاده از چادر در هوای بارانی را نیر دارید، در هنگام خرید به ضدآب بودن درزها و زیپ‌ها توجه داشته باشید.

نصب آسان 

چادر مسافرتی نارنجی در طبیعت کوهستانی

منبع عکس: سایت cleverhiker.com (عکاس: ناشناس)

هرچه نصب چادر راحت و بدون نیاز به تجربه و تخصص باشد، انتخاب بهتری برای استفاده تفریحی به حساب می‌آید. ضمن اینکه در وقت صرفه‌جویی می‌شود و نصب آن مستلزم استفاده از تجهیزات اضافی نیست.

تهویه مناسب

وجود دریچه‌های توری در سقف، پنجره‌ها و دیواره‌های چادر کمک بزرگی به تهویه هوا می‌کند؛ ضمن اینکه امکان مشاهده چشم‌انداز اطراف به‌راحتی میسر است. چادرهایی با دریچه‌های توری بزرگ‌تر قطعا انتخاب خوبی برای سفر به مناطق گرم و مرطوب هستند.

پوشش ضدباران

پوشش ضدباران روی چادر مسافرتی

منبع عکس: سایت switchbacktravel.com (عکاس: ناشناس)

پوشش ضد باران در شرایط باران و برف، روی چادر قرار می‌گیرد و هرچه ضخیم‌تر باشد، مقاومت بیشتری در برابر باران و برف دارد. گاهی اوقات نیز برای تامین گرمای بیشتر لازم است به سراغ این پوشش بروید. برخی از پوشش‌ها فقط روی سقف نصب می‌شوند و علاوه بر محافظت از چادر در برابر بارندگی، نور کافی را به داخل آن هدایت می‌کنند. این پوشش‌ها روی کل چادر کشیده می‌شوند و به‌دلیل فاصله‌ بین بدنه اصلی چادر و کاور، دمای چادر محفوظ می‌ماند. با انتخاب رنگ روشن برای پوشش ضدباران می‌توانید نور مناسبی در چادر داشته باشید.

قلاب‌ ها و جیب‌ های داخلی

کیسه توری داخل چادر مسافرتی

منبع عکس: سایت switchbacktravel.com (عکاس: ناشناس)

برخی از چادرهای مسافرتی در داخل، دارای جیب‌هایی برای نگهداری از وسایل و اشیای دم‌دستی هستند که به نظم داخل چادر کمک شایانی می‌کند و از بهم‌ریختگی و گم‌شدن وسایل جلوگیری می‌کند. همچنین قلاب‌هایی در بعضی چادرها وجود دارد که از آن‌ها می‌توان برای آویزان‌کردن هدلامپ، چراغ‌قوه دستی یا هر وسیله دیگری استفاده کرد.

قفسه‌های توری که در بالای چادرها قرار می‌گیرند، کاربردی مشابه جیب‌ها دارند و بیشتر در سفرهای گروهی به کار می‌آیند.

زیرانداز چادر مسافرتی

زیرانداز چادر مسافرتی یکی از مهم‌ترین لوازمی است که باید در سبد خریدتان قرار دهید؛ زیرا از چادر در برابر رطوبت و پارگی محافظت می‌کند و می‌تواند سال‌ها به عمر چادر بیفزاید. زیرانداز را می‌توانید به‌صورت جداگانه تهیه کنید و با وجودی که هزینه مضاعفی روی دوش شما می‌افتد؛ دیگر نیازی نیست که نگران پارگی یا صدمه به چادر مسافرتی باشید.

نوع کاربرد

چادر مسافرتی در طبیعت

منبع عکس: سایت cleverhiker.com (عکاس: ناشناس)

چادر مسافرتی را باید بر اساس هدفتان خریداری کنید. در صورتی که قصد کوله‌گردی و کمپ‌زنی دارید، نیازی به چادر مسافرتی خانوادگی و بزرگ ندارید و باید چادری با وزن کم خریداری کنید. ضمن اینکه جنس چادر باید مقاوم باشد تا در طبیعت دوام بیاورد و از شما در برابر شرایط آب‌وهوایی نامساعد و... محافظت کند. بی‌شک چادر کمپ باید به‌مراتب محکم‌تر از چادر مسافرتی خانوادگی و تفریحی باشد.

در مقابل، اگر برای تفریح و سفر خانوادگی به‌دنبال خرید چادر هستید، اندازه و وزن چادر مسافرتی چندان اهمیتی ندارد؛ زیرا آن را با خودرو حمل می‌کنید.

بهترین برندهای چادر مسافرتی

شرکت‌های متعددی در سراسر دنیا به تولید و عرضه انواع چادرهای مسافرتی مشغول هستند و بهترین انتخاب با توجه به بودجه، نیاز و مورد مصرف چادر صورت می‌گیرد.

برندهای خارجی چادر مسافرتی

چادر مسافرتی سبزرنگ

منبع عکس: سایت cleverhiker.com (عکاس: ناشناس)

  • هاسکی: برند «هاسکی» (Huski) از معروف‌ترین شرکت‌های تولیدکننده محصولات کمپینگ است که چادر مسافرتی را با تکنولوژی و دانش مهندسی بالا برای شرایط جوی مختلف تولید می‌کند و سابقه‌ای طولانی در این زمینه دارد. جنس اغلب این چادرها از پلی استر است که کیفیت و مقاومت خوبی در برابر فشار و ضربه دارند و ضدآب هستند. امروزه بسیاری از فدارسیون‌های کوهنوردی و حتی افراد آماتور در کشور های مختلف از برند هاسکی استفاده می‌کنند؛ زیرا طراحی مناسب این چادرها متناسب با شرایط کوهستانی است.
  • کلمن: برند تولید لوازم کمپینگ و مسافرتی «کلمن» (Coleman)، تولیدکننده‌ای آمریکایی است که سابقه‌ای طولانی در تهیه چادرهای مسافرتی باکیفیت دارد. درزهای چفت، خاصیت ضدآبی، دوخت محکم، پارچه باکیفیت، زیبایی، مقاومت در برابر باد، نصب آسان، تفکیک‌پذیریی داخل چادر برای حفظ حریم دو خانواده در یک چادر و غیره از جمله ویژگی‌های متمایز چادر مسافرتی کلمن هستند.
  • فرینو: برند «فرینو» (Ferinno) یکی دیگر از تولیدکنندگان لوازم کمپینگ و چادرهای مسافرتی است که در سال ۱۸۷۰ میلادی آغاز به کار کرد و با بهره‌گیری از دانش روز، هر روز بر کیفیت کالاهای خود می‌افزاید. این شرکت ایتالیایی چادرهای مسافرتی باکیفیت و ضدآبی از جنس پلی استر تولید می‌کند که مقاومت خوبی در برابر فشار، ضربه و نفوذ آب دارند.
  • کووآ: برند «کووآ» (Kovea) از برندهای جهانی در زمینه تولید چادر مسافرتی است که در سال ۱۹۸۲ میلادی پا به صحنه تولید تجهیزات کمپینگ گذاشت و در سال‌های اخیر آوازه‌ای جهانی پیدا کرده است. چادرهای این برند کره‌ای در برابر فشار و ضربه و همچنین ساییدگی مقاومت بالایی دارند و به‌دلیل استفاده از پلی استر، ضدآب هستند. قابلیت ضدآبی برای برخی اجناس لحاظ می‌شود و در نتیجه هنگام خرید باید به این موضوع توجه کنید.
  • بلک دایموند: اگر به‌دنبال چادر مسافرتی با برند مطرح آمریکایی هستید، برند «بلک دایموند» (Black Diamond) محصولات فوق‌العاده‌ای در زمینه کمپینگ دارد. این شرکت که از سال ۱۹۵۷ میلادی فعالیت خود را آغاز کرده است، جزو برندهای قدیمی و موفق در تولید چادرهای مسافرتی به حساب می‌آید. این چادرها باکیفیت عالی تولید می‌شوند و قابلیت استفاده در کوهستان و کویر را دارند. پایه‌های چادرها نیز از جنس آلومینیوم و فایبرگلاس هستند و از همین رو بهترین گزینه برای آب‌وهوای نامساعد و طوفانی محسوب می‌شوند.
  • ایزی کمپ: برند دانمارکی «ایزی کمپ» (Easycamp) با تولید چارهای مسافرتی باکیفیت و ارزان توانسته است، طرفداران زیادی پیدا کند. این برند در تولید چادرهای مسافرتی خانوادگی و کمپینگ پیشتاز است.
  • سایر برندهای خارجی: شرکت «کلمبوس» (Columbus) از تولیدکنندگان آمریکایی چادرهای مسافرتی خانوادگی؛ شرکت آمریکایی «بست وی» (Bestway) از تولیدکنندگان معتبر چادر مسافرتی کوهنوردی و حرفه‌ای؛ شرکت تولید تجهیزات سفر و کمپینگ «کینگ کمپ» (King Camp) فعال در تولید تجهیزات سفر؛ یاماها، شنگیوآن و سامسونگ نیز در میان بهترین برندهای چادر مسافرتی به چشم می‌خورند.

برندهای داخلی چادر مسافرتی

برپایی چادر مسافرتی در طبیعت

منبع عکس: سایت cleverhiker.com (عکاس: ناشناس)

در سال‌های اخیر تولیدی‌های مختلفی به تهیه چادرهای مسافرتی مشغول شده‌اند که برخی از آن‌ها با تولید چادرهای مقاوم و مطابق با استانداردهای جهانی و البته ارزان‌قیمت توانسته‌اند، مشتریان زیادی پیدا کنند.

  • چادر مسافرتی هلال: شرکت چادرسازی هلال از جمله بهترین برندهای ایرانی چادرهای باکیفیت است که بخش اعظم تولیدات آن برای سازمان هلال احمر صورت می‌گیرد. کیفیت این چادرها به‌حدی بالا است که از آن‌ها برای امدادرسانی به مردم سیل‌زده و... استفاده می‌شود. جنس برزنت ضخیم، مقاومت در برابر باد و ضربه، عمر بالا، جلوگیری از نفوذ هوای سرد و آب و... از ویژگی‌های چادر مسافرتی هلال هستند.
  • چادر مسافرتی ساینا: شرکت ساینا سابقه خوبی در تولید چادرهای مسافرتی باکیفیت دارد که اغلب چادرهایی با سازه فنری، بدنه پلی استر و پایه‌های آلومینیوم یا فایبرگلاس عرضه می‌کند. با وجودی که وزن این چادرها قدری سنگین است؛ به‌راحتی نصب می‌شوند. این چادرهای ارزان‌قیمت، ضدآب هستند و جزو پرفروش‌ترین چادرها به حساب می‌آیند.
  • چادر مسافرتی فخر ایران: این شرکت ایرانی بیش از نیم قرن سابقه در تولید چادر مسافرتی دارد و خرید آن به کسانی توصیه می‌شود که به‌دنبال کار باکیفیت و قیمت مناسب هستند. چادرهای مسافرتی این برند اغلب از بدنه‌ای با پارچه‌های پلی استر، پلی اورتان و آکسفورد تهیه می‌شوند و اکثر آن‌ها خاصیت ضدآبی دارند.
  • چادر مسافرتی سافاری: این تولیدکننده نیز جزو بهترین‌ و معتبرترین برندها در زمینه چادر مسافرتی است که تولیدات متنوع و زیبایی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

منبع عکس کاور: سایت goodhousekeeping.com (عکاس: ناشناس)

پرسش‌های متداول

انواع مدل‌های چادر مسافرتی چیست؟

عصایی، فنری و اتوماتیک.

دسته‌بندی چادر سفری بر اساس شکل ظاهری چیست؟

چادر مسافرتی اتاق دار، چادرهای گنبدی، چادر مسافرتی تونلی، چادر مسافرتی خیمه‌ای، چادر ژئودزیک، چادر بادی چادر ویساویس، چادر پاد، چادر فوری، چادر مسافرتی کوله‌پشتی و چادر مسافرتی بوفالو.

انواع چادر مسافرتی برحسب کاربرد کدامند؟

چادرهای مسافرتی سه فصله، چادرهای مسافرتی ۳-۴ فصله و چادرهای چهار فصله.

برای خرید چادر مسافرتی چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

جنس، ابعاد، طرح، وزن چادر، درهای کافی با زیپ مناسب، نصب آسان، تهویه مناسب، پوشش ضدباران، قلاب‌ ها و جیب‌ های داخلی، زیرانداز چادر مسافرتی و نوع کاربرد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه