مالیات، ستاره هتل های لوکس را برچید

نادر نینوایی
نادر نینوایی چهار شنبه، ۱۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۵
مالیات، ستاره هتل های لوکس را برچید

مسئله معافیت مالیاتی هتل‌‌‌های سه ستاره باعث شده که برخی از صاحبان هتل‌های لوکس به‌منظور استفاده از معافیت مالیاتی، ستاره‌های خود را کم کنند.

مسئله معافیت مالیاتی هتل‌‌‌های سه ستاره و پایین‌تر باعث شده که هتل‌های چهار و پنج ستاره از ستاره‌های خود کم کنند تا از پرداخت مالیات معاف شوند و همین امر انتقاداتی، را به‌دنبال داشته است.

به‌موجب مصوبه مجلس در بهمن ۹۸، خدمات اقامتی هتل‌های سه ستاره و پایین‌تر، مهمانپذیرها و سایر مراکز اقامتی دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی یا اتحادیه‌های ذی ربط از پرداخت عوارض و مالیات معاف می‌شوند. اگرچه در ظاهر امر این اقدام به‌نوعی تلاش برای حمایت از کسب و کارهای کوچک‌تر در حوزه گردشگری قلمداد شد؛ اما اکنون با گذشت سه سال از این مصوبه، آثار سوء آن بهتر مشخص شده است.

با توجه به بخشودگی مالیاتی هتل‌های‌سه ستاره و وضع نامساعد صنعت هتلداری کشور، حالا هتل‌های چهار و حتی گاه پنج ستاره برای آنکه مشمول معافیت مالیاتی شوند، اعتبار هتل خود را به سه ستاره تنزل می‌دهند. این موضوع بی‌شک تاثیر منفی در کیفیت و خدمات حوزه هتلینگ در کشور داشته و در بلند مدت صنعت گردشگری کشور را با چالش جدی کمبود هتل‌های با کیفیت مواجه می‌کند.

تبعات منفی معافیت مالیاتی هتل‌ها

طبق بند ۱۶ ماده ۹ لایحه مالیات بر ارزش افزوده خدمات اقامتی هتل‌های سه ستاره و پایین‌تر، مهمان‌پذیرها و سایر مراکز اقامتی دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یا اتحادیه‌های ذی‌ربط از پرداخت عوارض و مالیات معاف هستند.

به‌دلیل وجود این معافیت، گویا برخی از هتلداران در حال کاهش و تنزل رتبه و ستاره هتل های خود هستند تا مشمول معافیت مالیاتی شوند.

به‌دنبال این حواشی به‌تازگی «مهرداد سمیعی»، رئیس انجمن هتلداران استان مرکزی، خواستار اعمال معافیت‌های مالیاتی برای هتل‌های چهار و پنج ستاره شد.

مهرداد سمیعی شامگاه دهم آذرماه ۱۴۰۱ در نشست صمیمی فعالان گردشگری استان مرکزی با وزیر میراث فرهنگی، بیان کرد:

مسئله ارزش افزوده به مسئله‌ای مهم برای هتل‌ها تبدیل شده است. اکثر هتل‌ها از نظر درجه‌بندی در حال کاهش اعتبار خود از چهار یا پنج ستاره به سه ستاره هستند تا شامل معافیت مالیات بر ارزش افزوده شوند که این امر در بلندمدت به هتل‌ها ضربه جدی وارد می‌کند و لازم است که برای هتل های چهار تا پنج ستاره نیز معافیت مالیات بر ارزش افزوده لحاظ شود.

وی افزود:

طبق مصوبه‌ای مقرر بود که هزینه برق و آب برای واحدهای گردشگری و هتل‌ها ۱۰ تا ۱۲ برابر شود که رقم چشم‌گیری خواهد شد، باید مصوبه‌ای دیده شود که این تعرفه را به‌شکل خدماتی برای این اماکن و هتل‌ها در نظر گرفته شود.

نگاهی به این وضعیت مشخص می‌کند که معافیت هتل‌های سه ستاره و پایین‌تر که با هدف حمایت و پشتیبانی از آن‌ها صورت گرفته، حالا تبدیل به موضوعی چالشی شده است که هیچ بعید نیست در بلندمدت کشور را از داشتن هتل‌های لوکس و با کیفیت بین‌المللی محروم کند.

فشار هزینه‌های جاری بر هتل‌داران

سال‌ها است که فعالان صنعت هتلداری بر این نکته تاکید دارند که هم‌خوانی نداشتن هزینه‌ها و درآمدهایشان شرایط فعالیت در صنعت هتلداری را دشوار کرده است. شاید مهم‌ترین دلیلی که باعث شده صاحبان هتل‌های چهار و پنج ستاره قید ستاره‌های خود را بزنند؛ مخارج کمرشکن، هزینه‌های جاری و مالیات هتل‌ها باشد.

«میلاد نائینیان»، فعال حوزه گردشگری در پاسخ به این پرسش که مشکلات مالیاتی به وجود آمده که منجر به تنزل درجه عمدی هتل‌های چهار و پنج ستاره شده را چگونه می‌بیند، ابراز داشت:

بخش اعظم هتل‌های چهار و پنج ستاره برای مسافران داخلی ایران به‌صرفه نیست و شاید بگویم تقریبا ۹۰ درصد متقاضیان هتل‌های چهار و پنج ستاره کسانی هستند که از خارج از کشور می‌آیند. این گردشگران خارجی از کشورهای مختلفی از جمله عراق، عمان یا کشورهای نظیر چین می‌آیند.

وی‌افزود:

در بازار فعلی حوزه گردشگری کسب و کار فعالان به خاطر اخباری که از کشور پخش شده کساد است و ورودی خیلی از تورها لغو شده است. فعالان حوزه گردشگری از جمله هتلداران حمایت لازم را از سوی دولت نداند و جدای صحبت‌ها و وعده‌هایی که برای بهبود گردشگری می‌شنویم، در عمل چیزی نمی‌بینیم؛ بنابراین عملا در حمایت از صنعت گردشگری کاری انجام نمی‌شود و هتلداران ناچارند برای آنکه هزینه‌هایشان کاهش پیدا کند، یک چنین اقداماتی انجام دهند.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد:

توجه داشته باشید که هتلداری هزینه‌های سنگینی دارد که شامل هزینه‌های جاری از جمله هزینه آب و برق و حقوق کارمندان است. با توجه به مجموع این هزینه‌ها و شرایط، هتلداران ناچار هستند که این کار را انجام دهند و طبیعی است زمانی که تقاضایی برای خدمات نباشد ناچار هستند از خدمات خود کم کنند.

سایه روشن معافیت مالیاتی هتل‌های لاکچری

در وضعیت فعلی وزارت میراث فرهنگی و مجلس برای عبور از بحران دو انتخاب دارند؛ یکی اینکه معافیت مالیاتی هتل‌های سه ستاره یا پایین‌تر برداشته شود و دیگری آنکه دامنه این معافیت مالیاتی مشمول هتل‌های چهار و پنج ستاره نیز بشود.

حذف معافیت مالیاتی هتل‌های سه ستاره بی‌شک امری مطلوب نیست. در نظر داشته باشید که گردانندگان واحدهای اقامتی سه ستاره و کمتر با سرمایه‌ای اندک در طول این سال‌ها با بحران‌های تمام ناشدنی صنعت گردشگری ایران مواجه بوده‌اند. بحران‌هایی که از همه گیری کرونا گرفته تا سقوط هواپیمای اوکراینی و نا آرامی‌های اخیر را شامل می‌شود. باید به تمام این موارد این مسئله را نیز اضافه کرد که به‌دلیل وضع اقتصادی نامناسب مردم رکود در حوزه گردشگری ادامه‌دار نیز بوده است.

در چنین شرایطی اخذ مالیات از واحدهای اقامتی کم درآمد که با سرمایه اندک اداره می‌شوند می‌تواند موجب ورشکستگی آن‌ها شود یا حتی سبب شود که گرانندگان واحدهای اقامتی سه ستاره و کمتر سرمایه خود را از صنعت گردشگری خارج کرده و در حوزه دیگری وارد کنند. از سوی دیگر در نظر گرفتن معافیت مالیاتی برای هتل‌های لاکچری چهار یا پنج ستاره می‌تواند به‌نوعی باعث دامن زدن به ناعدالتی اجتماعی شود. در واقع، کارمند یا کارگری که هر ماه دولت از حقوق کمتر از ۱۰ میلیون تومانی‌اش مالیات کسر می‌کند از خود می‌پرسد بر چه اساسی هتلی لاکچری با درآمد میلیاردی الزام به پرداخت مالیات ندارد؛ اما کارمندی با حقوق هفت میلیون تومانی باید مالیات خود را تا ریال آخر پرداخت کند؟

نگاهی به وضعیت فعلی مشخص می‌کند که دولت و خصوصا وزارت میراث فرهنگی برای عبور از شرایط فعلی با وضعیتی دوگانه روبه‌رو است که عبور از آن مستلزم تدبیر و برنامه‌ریزی اصولی و دقیق است.

نظر شما در خصوص وضعیت امروز صنعت هتلداری در کشور چیست؟ به نظر شما دولت برای عبور از بحران فعلی چه اقدامی را باید در دستور کاری خود قرار دهد؟

مطالب مرتبط:

دیدگاه