۶ غلات ضروری برای ادامه حیات بشریت

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات یکشنبه، ۱۱ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۰۰
۶ غلات ضروری برای ادامه حیات بشریت

غلات با تامین مواد مغذی اساسی و کالری و ایجاد تنوع در رژیم غذایی انسان‌ها در کنار طبخ آسان، یکی از مواد غذایی ضروری به‌منظور ادامه حیات بشریت هستند.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ کجارو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

غلات یکی از مواد غذایی عالی برای تامین مواد مغذی اساسی و کالری به‌منظور ادامه حیات بشریت هستند. آن‌ها نه‌تنها به رژیم غذایی شما تنوع می‌دهند، بلکه روش آماده‌سازی آسانی نیز دارند. بنابراین، اگر به‌دنبال ذخیره اقلام غذایی ضروری هستید و از سوی دیگر، می‌خواهید تا حد امکان رژیم غذایی سالمی داشته باشید، مهم است با غلات ضروری برای ادامه حیات بشریت آشنا شوید و آن‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

برنج

برنج

برنج مهم‌ترین غلات برای مصرف توسط انسان است که نیمی از جهان آن را مصرف می‌کنند. برنج انواع مختلفی دارد و بر اساس طول دانه، رنگ، عطر و قیمت به انواع متفاوتی تقسیم می‌شود. اگرچه بهترین برنج، برنج ایرانی است، انواع ارزان برنج شامل برنج خارجی و برنج هندی هستند که از میان آن‌ها می‌توان به برنج هندی اشاره کرد. در هر صورت، قبل از خرید برنج خوب به قیمت امروز آن توجه کنید.

بهترین نوع برنج برای ذخیره کردن بلندمدت، برنج دانه‌بلند سفید است که اگر به‌درستی ذخیره شود می‌تواند سال‌ها دوام بیاورد. برنج قهوه‌ای مغذی‌تر است؛ اما به‌دلیل داشتن روغن، تنها ۶ ماه ماندگار است. برنج از کالری زیادی برخوردار است و همین موضوع باعث می‌شود که یکی از منابع مهم برای انرژی باشد. از سوی دیگر، تهیه کردن برنج بسیار آسان است و روش‌های مختلفی برای آماده‌سازی آن وجود دارد.

گندم

گندم عنصر اصلی بسیاری از غذاهای محبوب مانند نان، شیرینی و فرنی است. گندم دارای دو نوع سخت و نرم است که نوع سخت آن بیشتر برای تهیه نان و پاستا استفاده می‌شود و نوع نرم آن در تهیه انواع شیرینی کاربرد دارد. افراد بسیاری عاشق گندم هستند و دلیل آن عمدتا مواد مغذی فراوان در این ماده غذایی است. در هر ۱۰۰ گرم گندم، ۳۲۷ کالری وجود دارد. بنابراین، گندم می‌تواند در موقعیت‌های اضطراری یک ماده غذایی بسیار انرژی‌زا باشد.

علاوه بر این، گندم حاوی میزان بالایی از پروتئین، فیبر و منگنز است که همه این موارد برای حفظ سلامت عضلانی و گوارشی ضروری هستند. حتی اگر مصرف گندم را با رژیم غذایی متعادل و ورزش کردن منظم ترکیب کنید می‌توانید خطر ابتلا به بیماری قلبی و سرطان را کاهش دهید. علاوه بر این، گندم ماده غذایی بسیار ماندگاری است که می‌تواند تا ۲۵ سال دوام بیاورد. این در حالی است که آرد قبل از فاسد شدن، تنها پنج تا ۱۰ سال ماندگار است.

کینوا

کینوا

کینوا یک نوع غلات متعلق به آمریکای جنوبی است که سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها، پروتئین، چربی سالم و فیبر است و حتی نسبت به گندم کامل، جو دوسر و بسیاری از دیگر انواع غلات، سالم‌تر است. کینوا همچنین، منبعی عالی از آنتی‌اکسیدان‌ها محسوب می‌شود که به همین دلیل می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند التهاب مزمن، سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

از سوی دیگر، کینوا از معدود گیاهان است که پروتئین کامل را ارائه می‌کند. این بدین معنی است که از همه نه اسیدآمینه ضروری برخوردار است. بنابراین، کینوا می‌تواند یکی از مواد عالی در رژیم غذایی گیاهخواران و افراد وگان باشد.

بلغور

با وجود اینکه بلغور پنج درصد از سبوس خود را در طول فرآوری از دست می‌دهد، غلات کامل محسوب می‌شود. بلغور منبع بسیار خوبی از آهن و منیزیم است که می‌توان از آن در غذاهای مختلف مثل سالاد و سوپ استفاده کرد. علاوه بر این، بلغور تنها پس از گذشت چند دقیقه می‌پزد. یک فنجان بلغور می‌تواند ۷۵ درصد از فیبر و ۲۵ درصد از پروتئین مورد نیاز روزانه را تامین کند.

ذرت

ذرت یکی از مواد غذایی بسیار اساسی در جهان محسوب می‌شود که کاربردهای متعددی دارد. بسیاری از افراد به‌دلیل میزان بالای پروتئین و کربوهیدرات ذرت، این نوع از غلات را ذخیره و مصرف می‌کنند. علاوه بر این، ذرت انواع بسیار مختلفی دارد و به همین دلیل یک ماده غذایی همه‌کاره به شمار می‌رود.

ذرت انواع مختلفی دارد و غذاهای متعددی را می‌توان با آن تهیه کرد. یکی از محبوب‌ترین موادی که از ذرت تهیه می‌شود، روغن ذرت است که برای سرخ کردن نیز استفاده می‌شود. با این حال، مهم است برای خرید روغن ذرت به قیمت، اصیل بودن آن و همچنین، تهیه بهترین مارک ایرانی یا خارجی توجه کنید.

دانه تف (Teff)

اگرچه تف از نظر فنی دانه محسوب می‌شود، یکی از بخش‌های خانواده غلات به شمار می‌رود. تف سرشار از کلسیم و نشاسته است و از نوعی فیبر برخوردار است که برای ثابت نگه داشتن سطح قند خون بسیار کمک‌کننده است. تف همچنین بدون گلوتن است و بنابراین، برای رژیم غذایی بدون گلوتن یک گزینه مناسب به شمار می‌رود. از تف می‌توان در تهیه نان، مافین و کیک استفاده کرد.

در پایان، غلات فواید مختلفی برای سلامتی دارند که از میان آن‌ها می‌توان به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، انواع سرطان، دیابت نوع دو و غیره اشاره کرد. خوشبختانه غلات کاملی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها در تهیه انواع غذاها استفاده کرد؛ بنابراین، اگر می‌خواهید بدن سالم‌تری داشته باشید مواردی که در این مقاله مطرح شد را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه