آفریقا در قاب تصویر، سرزمین رویایی حیات وحش

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی چهار شنبه، ۷ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۱
آفریقا در قاب تصویر، سرزمین رویایی حیات وحش

آفریقا دومین قاره جهان از نظر وسعت و جمعیت است که به‌خاطر تنوع جغرافیایی، فرهنگ‌ها و سنت‌های متعدد و همچنین طیف وسیعی از حیوانات بومی بین گردشگران شناخته می‌شود.

آفریقا حدود یک‌پنجم از کل سطح زمین را در بر گرفته و پس از آسیا بزرگ‌ترین قاره جهان است؛ ضمن اینکه با جمعیتی بیش از ۱٫۳ میلیارد نفر، دومین قاره از این حیث به حساب می‌آید. آفریقا از غرب به اقیانوس اطلس، از شمال به دریای مدیترانه، از شرق به دریای سرخ و اقیانوس هند و از جنوب به آب‌های اقیانوس اطلس و هند منتهی می‌شود. این قاره از ۵۴ کشور و ۹ قلمرو تشکیل شده که در میان آن‌ها، نیجریه پرجمعیت‌ترین و الجزایر بزرگ‌ترین کشور است. مردم بومی در آفریقا بیش از ۳۰۰۰ گروه مختلف هستند که زبان و فرهنگ خاص خود را دارند. آفریقا تا یک قرن گذشته تحت استعمار و سرکوب بود و اکثر کشورهای آفریقایی پس از جنگ جهانی دوم استقلال یافتند و از همین رو، بیشتر مردم آن‌ها همچنان با فقر دست‌وپنجه نرم می‌کنند. از معروف‌ترین شهرهای آفریقایی می‌توان به مراکش با تاریخ غنی و بازارهای پرجنب‌وجوش و همین طور قاهره با اهرام معروف جیزه اشاره کرد. کیپ تاون در آفریقای جنوبی نیز شهری مدرن با میراث فرهنگی و تاریخ غنی، خط ساحلی دیدنی، کوه تیبل و غیره است.

آفریقا دارای ثروت عظیمی از منابع معدنی از جمله برخی از بزرگ‌ترین ذخایر سوخت‌های فسیلی جهان، سنگ‌های قیمتی و فلزات گران‌بها است و بهره‌برداری از آن‌ها به مهم‌ترین فعالیت اقتصادی این قاره در قرن بیستم تبدیل شد؛ هرچند امروزه کشاورزی بر اقتصاد بسیاری از کشورهای آن تسلط دارد. بیش از نیمی از قاره آفریقا را دشت‌های سرسبز پوشانده‌اند. شمال آفریقا از صحرای بزرگ آفریقا و منطقه نیمه‌خشک ساحل تشکیل شده است که شامل زمین‌های حاصلخیز در دلتای نیل نیز می‌شود. آفریقای مرکزی دارای جنگل‌های بارانی، دشت‌های ساحلی و مرتفع‌ترین کوه‌ها و دریاچه‌های قاره است. بخش زیادی از آفریقای جنوبی در یک فلات مرتفع قرار دارد و فقط نوار ساحلی کوچکی در آن به چشم می‌خورد.

صحرای بزرگ آفریقا بزرگ‌ترین صحرای جهان، نیل طولانی‌ترین رودخانه در دنیا، آبشار توگلا مرتفع‌ترین آبشار آفریقا، دره رودخانه بلاید در آفریقای جنوبی بزرگ‌ترین دره سبز جهان و کوه کلیمانجارو بلندترین کوه آفریقا و از قلل هفت‌گانه جهان هستند که قطعا ارزش بازدید دارند. با این حال، بسیاری از گردشگران برای سافاری حیات وحش و همین طور کمپینگ در طبیعت راهی این قاره می‌شوند. در واقع، نمی‌توان به آفریقا سفر کرد و از حیات‌ وحش آن نظیر فیل آفریقایی لذت نبرد که به‌عنوان بزرگ‌ترین حیوان خشکی می‌تواند تا هفت تن وزن داشته باشد. کل یالدار، شیر، یوزپلنگ و آهوی تامسون نیز سریع‌ترین حیوانات این کره خاکی هستند که در سفر به آفریقا امکان بازدید از آن‌ها وجود دارد. از دیگر جاذبه‌های گردشگری این قاره می‌توان به صحرای نامیب، آبشار ویکتوریا در حدفاصل زیمباوه و زامبیا، دلتای اوکاوانگو در بوتسوانا و غیره اشاره کرد. همچنین هزاران کیلومتر خط ساحلی، آب‌های گرم و فیروزه‌ای و سواحل ماسه‌ای سفید در جزایر شگفت‌انگیزی مانند زنگبار در تانزانیا و مجمع‌الجزایر بازاروتو در موزامبیک قرار گرفته‌اند.

دو گورخر در طبیعت آفریقا

آبشاری بلند در آفریقا

اهرام مصر

جنگل سرسبزی در آفریقا

دره ای سرسبز و دارای رودخانه در آفریقا

صحرایی بی پایان در آفریقا

صخره ای بلند در کنار دریا در آفریقا

درختی بزرگ زیر آسمان پرستاره در آفریقا

فیلی بزرگ در آفریقا

شیر و توله اش در آفریقا

گردشگران در حال عکاسی از فیلی بزرگ در آفریقا

مردان بومی آفریقا

زنی آفریقایی در حال فروش گوجه فرنگی

ساحلی زیبا در آفریقا

سفر به آفریقا، جایی که با حیات وحش غنی و متنوعش شناخته می‌شود و جاذبه‌های گردشگری زیادی را در خود جای داده، قطعا خاطره‌انگیز و به‌یادماندنی است. اگر شما تجربه چنین سفری را داشته‌اید، می‌توانید آن را با کاربران کجارو به اشتراک بگذارید و از هیجان و لحظه‌های جذاب آن به ما بگویید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه