حفاری زیرزمین «خانه موزه مدرس» متوقف شد

فاطمه کرمی
فاطمه کرمی دوشنبه، ۲۸ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۳۱
حفاری زیرزمین «خانه موزه مدرس» متوقف شد

چندی پیش خبر رسیده بود در زیرزمین خانه‌موزه آیت‌الله مدرس، حفاری عمیقی به قصد ساخت آشپزخانه ایجاد کرده‌اند؛ اما طبق شنیده‌ها از اهالی محل، عملیات حفر و گودبرداری متوقف شده است.

جای تردیدی نیست که یکی از ده‌ها جاذبه تاریخی و فرهنگی محله عودلاجان «خانه‌موزه مدرس» است. خانه‌ای که در گذشته پایگاه و محل استقرار و برگزاری جلسات آیت‌الله مدرس بود و بعد از سال‌های طولانی بی‌مهری و رهاشدگی، سرانجام در سال ۱۳۹۳ توسط حاج‌محمد انصاری خریداری و پس از مرمت به‌عنوان دارالقرآن امام‌علی و خانه موزه شهید مدرس احیا شد؛ اما در روزهای گذشته، انتشار خبری درباره وضعیت گودبرداری و حفاری در زیرزمین این خانه‌موزه، موجب بروز نگرانی‌ برای این بافت تاریخی شده بود.

طبق شنیده‌ها از اهالی و همسایه‌ها، از آن‌جایی‌که در این خانه‌موزه جلسات قرائت و تلاوت قرآن و مراسمی همچون برخی بزرگداشت‌ها برگزار می‌شود، گردانندگان در صدد توسعه و تجهیز، قصد داشتند آشپزخانه‌ای برای این اثر تاریخی بنا کنند؛ حتی مراحل مربوط به انتقال لوله گاز و گازکشی نیز انجام شده بود؛ اما پروژه آن، روز گذشته به‌دلیل مشکلاتی همچون «غیراستاندارد بودن» و «نداشتن مجوزهای لازم»، از سوی کارشناسان مربوط متوقف شده است.

روند ساخت آشپزخانه در این خانه تاریخی متوقف شده است؛ اما قسمت‌هایی از خانه نیاز به تعمیرات اساسی دارد؛ مثلا کاشی‌های بخشی از ایوان اول که به اتاق جلسات آیت‌الله مدرس متنهی می‌شود، به‌دلیل انتقال لوله گاز شکسته، بخشی از راهروی ورودی با کیسه‌های خاک و سیمان مسدود شده و درب ورودی اتاق جلسات نیز آسیب دیده است.

قدمت بنای تاریخی خانه‌موزه شهید مدرس به دوره قاجار بازمی‌گردد. پیش از این اقداماتی در جهت توسعه و بهره‌برداری از این خانه صورت گرفته بود؛ برای مثال ساخت شربتخانه‌ای در طبقات زیرزمین، یا مسقف کردن حیاط این خانه. انگیزه از این اقدامات، به‌دلیل اتاق‌های کوچک و فضای کم خانه برای برگزاری مراسم مرتبط با دارالقرآن و تجمعات قرآنی بوده است؛ ازاین‌رو، حیاط با فاصله از دیوار اصلی مسقف شده تا در وقت‌های لازم با چادر باز شود و به سایه‌بان تبدیل شود.

عکاس: فاطمه کرمی

شایان ذکر است که امکان بازدید از «خانه‌موزه آیت‌الله مدرس»، همه‌روزه جز روزهای شنبه، در دو نوبت، از ساعت ۱۰ تا ۱۴ و ۱۶ تا ۲۰ فراهم خواهد بود. بهای بلیط برای گردشگران داخلی ۱۵ هزار تومان است. همچنین این خانه در خیابان امیرکبیر شرقی، کوچه علیرضا جاویدی (میرزامحمود وزیر)، بن‌بست مدرس، پلاک پنج قرار دارد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه