اقیانوس پارک تهران افتتاح شد

فاطمه کرمی
فاطمه کرمی شنبه، ۲۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۰
اقیانوس پارک تهران افتتاح شد

«اقیانوس پارک» در مجموعه گردشگری اراضی عباس‌آباد افتتاح شد.

«اقیانوس‌پارک» بعد از «هیومن‌پارک» مخصوص سفر و مشاهده به بخش‌های داخلیِ بدن انسان، «رویا پارک» یا «موزه خطای دید» و «پارک شاهنامه‌شناسی» که مجموعه سفر به افسانه‌های ایران است، صبح امروز در مجموعه گردشگری اراضی عباس‌آباد افتتاح شد.

سیدمحمدحسین حجازی، مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد،‌ مشخصه اصلی عصر حاضر را موضوعِ «تِم» برشمرد و مجموعه «اقیانوس‌پارک» را نیز با عنوان «تِم‌پارک» معرفی کرد چراکه برای انتقال مفاهیم از قدرت‌های داستانی و تخیّلی استفاده می‌کند.

او به تاکید و جدیت شهرداری بر افزایش و بهبود مجموعه‌های تفریحی و گردشگری اشاره کرد و اکوسیستم اراضی عباس‌آباد را دارای ظرفیتی دانست که امکان افزودنِ این دست خدمات شهری مانند «تِم‌پارک‌های موضوعی» دارد.

طبق گفته حجازی، «اقیانوس‌پارک» مکمل «پارک آب و آتش» است و هر دو در دسته «تِم‌پارک‌های موضوعی» قرار دارند. شرکت پارس‌گستران ژرف در بخش خصوصی، سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران و وزارت میراث نیز درمجموع با سرمایه‌ای بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان، از دیگر مجریان این طرح بوده‌اند.

مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد، در پایان ضمن اشاره به استقبالِ خوب شهروندان از پارک‌های موضوعی، اراضی عباس‌آباد را متعلق به مردم تهران،‌ گردشگران و بازدیدکنندگان خواند و محور فعالیت‌ها را مردم، خانواده‌ها و کودکان برشمرد و تاکید کرد تمام مجموعه‌ها خانواده‌محورند و محدودیت‌های سنی و جنسیتی ندارند.

به گفته محمدامین توکلی‌زاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران،‌ «تِم‌پارک‌ها» و «پارک‌های مفهومی» عرصه جدیدی در حوزه گردشگری در دنیا ایجاد کرده‌اند. در تهران نیز زنجیره شکل‌گیری این‌چنین رخدادها، آهسته‌آهسته در حال تکمیل است. همچنین «سازمان گردشگری تهران» در حال تاسیس است و اساس‌نامه آن در دست اجرا است.

او ضمن اشاره به «پارک شاهنامه‌شناسی» که چندی پیش در برج میلاد تهران افتتاح شد، بر لزوم آموزش و انتقال مفاهیم از طریق پارک‌ها و اولویت بودنِ عرصه محیط‌زیست به‌دلیل غفلت‌های بشریت در دهه‌های گذشته تاکید کرد و گفت:

با توجه به اهمیت محیط‌زیست، شناخت‌ آن و جاندارانی که در کنار ما زندگی می‌کنند، در این پارک فضایی ترتیب داده شده تا دانش‌آموزان، دانشجویان و علاقه‌مندان امکان آشنایی با آبزیان و دیگر موجودات دریایی را داشته باشند. کما اینکه تمام جانوران ساخته‌شده تولید داخل هستند.

«اقیانوس‌پارک» در واقع با هدف حفظ و آشنایی با موجودات دریایی، حیوانات و جانوران بزرگی که در آ‌‌ب‌ها و اقیانوس‌ها زندگی می‌کنند، ایجاد شده است. همچنین در این مجموعه، موزه‌ای از ماهی‌های بومی ایران نیز وجود دارد.

علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث درباره اهمیت و لزوم نیاز به پارک‌های موضوعی و نقش آن‌ها در حوزه گردشگری گفت:

امروزه برای تکرار بازدید از هر شهر و رونق گردشگری شهری، باید جاذبه‌های جدیدی ایجاد کرد. اتکا به جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی، نمی‌تواند موجب تکرار سفر گردشگران شود؛ اما جاذبه‌های تفریحی می‌توانند این کار را انجام دهند.

او ضمن اشاره به ظرفیت خوب اشتغال‌زاییِ پارک‌های موضوعی بیان کرد:

در سال ۱۳۹۸ یکی از پارک‌های موضوعی شهر تهران، ششمین محلِ مورد استقبال و بازدید گردشگران بوده است.

به گفته معاون گردشگری وزارت میراث، پارک‌های موضوعی هم از جهت سیاست‌گذاری ابزارهای خوبی برای انتقال مفاهیمی به مخاطبان خود هستند، هم در حوزه تفریح و سرگرمی،‌ پشتیبان صنعت گردشگری‌اند. همچنین با اندک حمایتی، قابلیت رشد و جذب بسیاری برای باز کردن پای گردشگران خارجی و داخلی دارند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه