فوتبال حبابی در تهران + قیمت بلیط و آدرس مراکز

معصومه صادقپور
معصومه صادقپور پنجشنبه، ۱ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۲
فوتبال حبابی در تهران + قیمت بلیط و آدرس مراکز

فوتبال حبابی ترکیبی از ورزش‌های فوتبال، زوربینگ و سومو است که برای بازیکنان تجربه‌ای مفرح و ایمن را رقم می‌زند.

فوتبال حبابی از ورزش‌های مفرح و نوآوری‌شده اروپایی در دهه اخیر است که در مدت‌زمان کوتاهی، در کشورهای مختلف جهان رواج یافت و به‌صورت تفریحی و حرفه‌ای فعالیت خود را آغاز کرد. این ورزش ترکیبی از فوتبال، زوربینگ (Zorbing) و سومو (Sumo) است؛ قوانینی خاص و شبیه به قوانین فوتبال دارد و با هدف تبدیل ورزش فوتبال حرفه‌ای به تفریحی شاد برای عموم طراحی شده است. برای حفظ ایمنی، بالاتنه بازیکنان در پوششی از حباب قرار می‌گیرد و وجود حباب سبب برخورد بیشتر بازیکنان و جذابیت بیشتر بازی می‌شود.

در ایران و به‌ویژه در شهر تهران، مراکزی برای ورزش مهیج فوتبال حبابی افتتاح شده و طرفداران بسیاری به‌ویژه در میان جوانان یافته است. این مراکز تجربه‌ای جدید، مفرح و ایمن را برای بازیکنان رقم می‌زند و از تفریحات تهران به شمار می‌رود. با ما همراه باشید تا شما را با مراکز فوتبال حبابی در تهران، تجهیزات لازم، قوانین و تاریخچه این ورزش سرگرم‌کننده آشنا کنیم.

درباره فوتبال حبابی بیشتر بدانید:

مراکز فوتبال حبابی تهران

فوتبال حبابی باشگاه سرخپوشان

  • آدرس: بزرگراه لشکری غرب، بعد از پل ایران خودرو، شهرک شهرداری، مجموعه ورزشی سرخپوشان غرب (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۰۶۳۶۴۶۶ ۰۹۱۹
  • ساعت فعالیت: شنبه تا پنجشنبه از ۱۱ تا ۲۱؛ جمعه از ۹ تا ۲۱

فوتبال حبابی باشگاه سرخپوشان تهران

منبع عکس: google map، عکاس: Ehsan Amiri

فوتبال حبابی باشگاه سرخپوشان در زمین چمن مصنوعی باکیفیت خوب انجام می‌شود. مدت زمان هر بازی ۳۰ دقیقه و بیشترین ظرفیت بازی ۱۰ نفر است. راهنمایان مجموعه، قوانین بازی را برای بازیکنان توضیح می‌دهند. این مجموعه مناسب برای افراد بالای ۱۰ سال و قابل استفاده هم‌زمان برای بانوان و آقایان است. از امکانات فوتبال حبابی باشگاه سرخپوشان باید به تجهیزات جدید و ایمن، زمان‌دهی دقیق، رختکن، سرویس بهداشتی و جای پارک آسان اشاره کرد. استفاده از این مجموعه به‌صورت گروهی امکان‌پذیر است و قیمت بلیط به‌ازای هر ۳۰ دقیقه بازی برای گروه ۱۰ نفره، برابر ۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان است. امکان خرید بلیط از سایت‌های تخفیف‌دار نیز وجود دارد.

فوتبال حبابی باشگاه ستارگان برفی 

  • آدرس: جاده چالوس، بعد از گچسر، دوراهی دیزین، مجتمع هتل‌های بین‌المللی دیزین (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۸۸۷۰۶۳۷۰ ۰۲۱ 

فوتبال حبابی باشگاه ستارگان برفی 

منبع عکس: snowstarsclub.com، عکاس: ناشناس

باشگاه ستارگان برفی از باشگاه‌های خوب تهران در جاده چالوس است که امکانات فراوانی نظیر فوتبال حبابی، زمین‌ ورزشی چندمنظوره (بسکتبال، فوتبال، والیبال، تنیس و بدمینتون)، اتاق بازی (فوتبال‌دستی، بازی‌های فکری و تخته نرد)، ترامپولین، سازه هفت متری ادونچر و کافی‌شاپ را شامل می‌شود. فوتبال حبابی این باشگاه در فضای باز و روی چمن طبیعی انجام می‌شود و در حال حاضر (آذر ۱۴۰۱) به‌دلیل سرما و بارش برف به‌طور موقت فعالیت ندارد و با آغاز فصل بهار به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

فوتبال حبابی بام لند (شهر بادی)

  • آدرس: شهرک گلستان، میدان موج، بلوار موج، روبه‌روی تالار مروارید، مجموعه تفریحی ورزشی دریاچه خلیج فارس
  • تلفن: ۰۹۱۹۷۰۶۷۳۱۱، ۰۹۰۳۱۷۵۷۹۷۰، ۴۴۷۱۳۴۵۶-۰۲۱

فوتبال حبابی شهر بادی باملند؛ منبع: اسنپ تیکت

منبع عکس: اسنپ تیکت، عکاس: ناشناس

فوتبال حبابی بام لند در مجموعه ورزشی شهر بادی، نزدیک به باملند و در حاشیه دریاجه شهدای خلیج فارس انجام می‌شد. در این مجموعه مدت زمان بازی ۳۰ دقیقه بود و افراد به‌صورت تیم‌های سه‌نفره (مجموعا ۶ نفر) به تفریح می‌پرداختند. امکان بازی برای بانوان و آقایان در سانس‌های متفاوت وجود داشت. این مجموعه در حال حاضر فعالیت ندارد.

قیمت فوتبال حبابی در تهران

فوتبال حبابی در تهران

منبع عکس: seeiran.ir، عکاس: ناشناس

میانگین قیمت فوتبال حبابی در تهران به‌ازای هر نفر، مبلغ ۱۰۰,۰۰۰ تومان است. در برخی از باشگاه‌ها بلیط تکی فروخته نمی‌شود و تنها امکان استفاده گروهی از مجموعه وجود دارد.

فوتبال حبابی چیست؟

فوتبال حبابی روی چمن

منبع عکس: funzi.co، عکاس: ناشناس

فوتبال حبابی ورزشی تیمی است که ترکیبی از ورزش‌های فوتبال، زوربینگ و کشتی سومو به شمار می‌رود و در آن نیمه بالایی بدن بازیکنان در یک محافظ حبابی پرشده از هوا قرار می‌گیرد. این حباب‌ها به حباب‌های زورب (Zorb) شباهت دارد؛ با این تفاوت که فقط بالاتنه و سر بازیکنان را پوشش می‌دهد. فوتبال حبابی با نام‌های فوتبال زورب و زورب بال نیز شناخته می‌شود.

در فوتبال حبابی همانند بازی فوتبال، بازیکنان طبق قوانین مشخصی برای وارد کردن توپ به دروازه تیم حریف رقابت می‌کنند؛ هدف از بازی، گل‌زدن و برنده شدن است. به‌دلیل وجود حباب، حفظ تعادل و چرخش‌ سریع بازیکن و همچنین گل‌زدن در این بازی دشوار می‌شود. حباب‌ها همانند سپر عمل می‌کند و احتمال برخوردهای تن‌به‌تن بازیکنان را افزایش می‌دهد که این امر بر جذابیت بازی می‌افزاید و تجربه‌ای پرهیجان و در عین حال ایمن برای بازیکنان ایجاد می‌کند.

از مزایای فوتبال حبابی می‌توان به بهبود عملکرد سیستم تنفسی، قلب و گردش خون، افزایش تعادل بدن، افزایش ترشح هورمون آدرنالین ناشی از هیجانات مثبت بازی، تقویت عضلات ران، ساق پا، سرشانه، بازو، سینه، شکم و پهلو، افزایش سرعت عملکرد سیستم عصبی، ارتقای عملکرد مغز و بهبود کارایی متابولیسم بدن اشاره کرد. این ورزش مستلزم تجهیزاتی نظیر حباب، زمین بازی، دروازه، توپ، کفش و لباس ورزشی است. 

تجهیزات فوتبال حبابی

  • حباب: مهم‌ترین ابزار این ورزش، حبابی کروی‌شکل با حفره‌ای توخالی در میان آن است که بازیکن وارد این حفره می‌شود. این حباب‌‌ها معمولا از جنس پلاستیک و ضخامت لایه حباب بین ۰٫۷ تا یک میلی‌متر است. قطر حباب‌ها در سه اندازه ۱۱۰ سانتی‌متر (برای نوجوانان)، ۱۲۰ سانتی‎‌متر (برای مسابقات حرفه‌ای) و ۱۵۰ سانتی‌متر (برای بازی‌های تفریحی) ساخته می‌شود.
  • زمین بازی: ابعاد استاندارد زمین فوتبال حبابی ۴۲×۲۵ متر و هم‌اندازه زمین فوتسال است. این ورزش در فضای سرپوشیده (با کف‌پوش‌های سالنی) و روباز (با چمن مصنوعی یا طبیعی) انجام می‌شود.
  • دروازه: فاصله بین دو تیر دروازه سه متر، ارتفاع دروازه دو متر، عمق دروازه دو متر و قطر تیرهای دروازه هشت سانتی‌متر است. رنگ تیرهای دروازه باید سفید باشد.
  • توپ: ورزش فوتبال حبابی روی چمن با استفاده از توپ استاندارد فوتبال (توپ شماره پنج) و روی کفپوش‌ سالن ورزشی با استفاده از توپ فوتسال (توپ شماره چهار) انجام می‌شود. 
  • کفش و لباس: در فوتبال حبابی از کفش مخصوص پیاده‌روی و دویدن استفاده می‌شود و استفاده از کفش میخ‌دار فوتبالی ممنوع است. بازیکنان هر تیم باید از لباس یک‌شکل شامل پیراهن و شورت ورزشی به‌همراه جوراب ساق‌دار یکرنگ استفاده کنند. استفاده از لباس بدون آستین و رکابی ممنوع است؛ چراکه به‌دلیل تعریق در داخل حباب، استقرار بازیکن در حفره میانی با مشکل مواجه می‌شود.

شرایط و قوانین فوتبال حبابی

فوتبال حبابی تهران روی چمن

منبع عکس: seeiran.ir، عکاس: ناشناس

شرایط فیزیکی (قد و وزن) 

امکان تجربه فوتبال حبابی برای کودکان بالای هشت سال، نوجوانان، بانوان و آقایان میسر است؛ اما بازیکن باید دارای شرایط حداقل قد ۱۵۰ سانتی‌متر و حداکثر قد ۱۹۸ سانتی‌متر باشد. همچنین حداکثر وزن مجاز بازیکن، ۹۸ کیلوگرم است.

ورزش فوتبال حبابی برای بیماران قلبی، تنفسی، صرع، مبتلایان به سردردهای مزمن و افراد دارای مشکلات مفصلی ممنوع است. استفاده از عینک‌های طبی معمولی در این بازی بسیار خطرناک و ممنوع است؛ بازیکن در صورت نیاز باید از لنز طبی استفاده کند.

تعداد بازیکن

هر تیم شامل پنج بازیکن و حداکثر سه بازیکن ذخیره است؛ یک نفر از بازیکنان بنا به خواسته خود یا تیم می‌تواند در منطقه دروازه قرار بگیرد و از دروازه دفاع کند.

تعداد داوران

فوتبال حبابی نیاز به سه داور (سرداور، داور دوم و داور سوم) دارد که وظیفه آن‌ها هدایت بازیکنان و جلوگیری از نقض قوانین بازی است. سرداور در خطوط جانبی زمین مستقر می‌شود و کنترل زمان و قضاوت بازی را بر عهده دارد. علاوه بر یاری به سرداور در امر قضاوت، تمام تعویض‌ها با اجازه داور دوم انجام می‌پذیرد. وظیفه داور سوم، ثبت زمان و آمارهای بازی است.

شروع بازی

بازیکنان در ابتدای هر نیمه، بر خط تعیین‌شده توسط داور در لبه منطقه گل تیم خود می‌ایستند؛ با سوت داور بازی را شروع می‌کنند و به‌سمت توپ در مرکز زمین و روی خط نیمه حمله می‌کنند.

زمان بازی

زمان قانونی بازی ۱۴ دقیقه است که در دو نیمه هفت دقیقه‌ای انجام می‌شود. زمان استراحت بین دو نیمه بازی، پنج دقیقه است. در این رشته، زمان فعال محاسبه می‌شود و وقت تلف‌شده وجود ندارد. زمان هر مسابقه با احتساب وقت استراحت و زمان توقف درمجموع نباید بیش از ۳۰ دقیقه باشد.

ضربه‌زدن فقط به توپ و حباب مجاز است؛ هیچ بازیکنی حق ندارد از پا برای ضربه‌زدن به بازیکن دیگر استفاده کند و در صورت ارتکاب این خطا به‌مدت دو دقیقه و در صورت تکرار مجدد خطا، به‌صورت دائم از بازی اخراج می‌شود. هل‌دادن یا ضربه از پشت و همچنین ضربه به بازیکنی که بر زمین افتاده است، خطا محسوب می‌شود و جریمه آن یک ضربه آزاد برای تیم مقابل است.

دروازه‌بان

در فوتبال حبابی دروازه‌بان ثابتی وجود ندارد و هریک از بازیکنان تیم (تنها یک نفر) می‌تواند در نقش دروازه‌بان در زمان‌های مختلف وارد منطقه دروازه شود و از آن محافظت کند. در حقیقت اولین بازیکنی از تیم مدافع که وارد منطقه گل خود شود، مجاز به بازی در این منطقه است و به‌عنوان دروازه‌بان از دروازه تیم خود محافظت می‌کند.

منطقه دروازه

هیچ بازیکنی به‌غیر از دروازه‌بان تیم مدافع، حق عبور از منطقه دروازه (منطقه گل) را ندارد. در صورت عبور بازیکنان خود تیم، داور رای به ضربه پنالتی می‌دهد و در صورت عبور بازیکن تیم مهاجم از این منطقه، دروازه‌بان تیم مدافع حق ضربه آزاد دریافت می‌کند.

دروازه‌بان می‌تواند در هر زمان از منطقه گل خارج شود و در دفاع یا حمله شرکت کند. در این هنگام اولین بازیکنی که وارد منطقه دروازه شود، دروازه‌بان به شمار می‌رود و تمام قوانین در مورد او صدق می‌کند.

اگر دروازه‌بان با پاس بازیکنان تیم خود یا ضربه بازیکنان تیم مقابل صاحب توپ شود، تنها هفت ثانیه مجاز به‌ نگاه‌داشتن توپ در منطقه دروازه است؛ در غیر این صورت خطا محسوب می‌شود.

ضربه دروازه‌

در صورت خروج توپ از خط عرضی زمین فوتبال یا بر اساس رای داور، ضربه دروازه انجام می‌گیرد. این ضربه توسط دروازه‌بان زده می‌شود و او باید توپ را تنها با یک ضربه از منطقه گل خارج کند؛ در صورت عدم موفقیت دروازه‌بان، داور یک ضربه پنالتی به نفع تیم حریف اعلام می‌کند.

پرتاب توپ به داخل زمین

در صورت خروج توپ از خط طولی زمین فوتبال، فردی که باعث خروج توپ شده است باید توپ را از پشت خطوط کناری، با پا و به‌صورت کاملا زمینی پرتاب کند. هر دو پای بازیکن باید پشت خط کناری قرار گیرد و توپ نباید از سطح زمین بلند شود. در صورت عدم رعایت شرایط، توپ به تیم مقابل سپرده می‌شود. 

در صورت خروج توپ از خط عرضی و کنار دروازه تیم مدافع، داور یک ضربه کرنر برای تیم مهاجم اعلام می‌کند. قوانین مربوط به پرتاب توپ به داخل زمین، همانند قوانین خط طولی است. 

منبع عکس اول: اینستاگرام snowstarclub، عکس دوم، سوم و چهارم: funzi.co، عکاس‌ها: ناشناس

ضربه آزاد

زمانی که ضربه آزاد گرفته می‎‌شود، تیم مدافع باید فاصله حداقل ۴٫۵ متر را با نقطه ضربه توپ حفظ کنند. در صورتی‌که فاصله نقطه ضربه با منطقه گل کمتر از فاصله ذکرشده باشد، مدافعان روی خط منطقه گل می‌ایستند و تیم مهاجم مجاز است که نقطه ضربه را عقب‌تر ببرد و به فاصله  ۴٫۵ متر برسد.

ضربه شروع‌کننده

برای شروع مجدد بازی پس از ثبت گل، تیمی که بازی را شروع می‌کند، مجاز به حرکت توپ در جهت دلخواه است و می‌تواند توپ را از نقطه مرکزی زمین بازی به عقب یا جلو ببرد. بازیکنان تیم مقابل باید فاصله سه متری از نقطه مرکزی زمین را رعایت کنند و خارج از دایره مرکزی و در نیمه زمین خود قرار گیرند. در فوتبال حبابی امکان گل‌زدن از نقطه مرکزی (شروع) به دروازه وجود دارد.

تکل‌کردن

تکل‌کردن یا ضربه فیزیکی در فوتبال حبابی غیرمجاز است و بازیکن خطاکار، با ضربه آزاد غیر‌مستقیم جریمه می‌شود. تکل در این بازی یک حرکت خطرناک است و حتی ممکن است بازیکن با رای داور اخراج شود.

پنالتی

در زمان‌های مشخصی نظیر خطای مدافعان در منطقه دروازه، خطای تیم مدافع در موقعیت‌های گل، خطای ضربات خطرناک و خطاهای تیمی، ضربه پنالتی با رای داور زده می‌شود. هنگام پنالتی تمام بازیکنان به‌غیر از دروازه‌بان تیم مدافع باید در خارج از منطقه گل و با فاصله ۴٫۵ متری از نقطه پنالتی بایستند. 

موارد عدم محدودیت

در فوتبال حبابی قانونی برای آفساید وجود ندارد. هیچ محدودیتی برای پاس رو به عقب، پاس به دروازه‌بان، زمان و تعداد تعویض‌ها در نظر گرفته نشده است. تعویض بازیکنان با هماهنگی داور دوم انجام می‌پذیرد.

تاریخچه فوتبال حبابی

فوتبال حبابی تهران

منبع عکس: funzi.co، عکاس: ناشناس

فوتبال حبابی برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ میلادی، توسط دو نروژی بنام‌های هنریک الوستاد (Henrik Elvestad) و یوهان گولدن (Johan Golden) ابداع و از طریق برنامه‌های تلویزیونی نروژ شناخته شد و مورد استقبال قرار گرفت؛ اولین مسابقات رسمی این ورزش در اواخر سال ۲۰۱۱ در نروژ انجام شد.

فوتبال حبابی در واقع ترکیبی از ورزش‌های فوتبال، زوربینگ و کشتی سومو است. ابداع‌کنندگان این ورزش، با این هدف که بین بازیکنان فوتبال، برخورد بیشتر و در عینِ حال ایمن‌تر ایجاد کنند، رشته ورزشی خاصی خلق کردند که در آن بازیکنان دو تیم با پوشش حبابی شبیه به حباب‌های زوربینگ، در مقابل یکدیگر فوتبال بازی کنند؛ به این‌طریق فوتبال حرفه‌ای را به‌شکل سرگرم‌کننده‌تری تبدیل کردند.

در سال ۲۰۱۲ با انتشار تصاویر فوتبال حبابی در فضای مجازی، به‌ویژه یوتیوب، این رشته ورزشی در سراسر اروپا توسعه یافت و بسیاری از طرفداران ورزش و هیجان به‌ آن روی آوردند. در ژوئن ۲۰۱۲ به‌عنوان پرطرفدارترین ورزش تفریحی در کشورهای ژاپن و تایوان به آسیا راه یافت و پس از آن در کشورهای تایلند، چین و مالزی به‌صورت گسترده دنبال شد.

فوتبال حبابی در سال‌های بعد با تاسیس باشگاه‌های مختلف و برگزاری مسابقات رسمی در بسیاری از کشورهای جهان، فعالیت خود را آغاز کرد. از میان این کشورها می‌توان از نروژ، ایتالیا، لتونی، استرالیا، آمریکا، چین، ژاپن، هنگ‌کنگ، کره جنوبی، دانمارک، آلمان، سوئیس، اسپانیا، انگلستان، فرانسه، پرتغال، آفریقای جنوبی، هند و سنگاپور نام برد. این رشته در بسیاری از کشورهای دیگر به‌صورت تفریحی دنبال می‌شود و به‌دلیل استقبال افراد پرتحرک و بانشاط، تلاش‌های زیادی در زمینه حرفه‌ای‌سازی این ورزش صورت می‌گیرد.

کمیته فوتبال حبابی ایران از تاریخ چهارم مرداد ۱۳۹۴ خورشیدی با تلاش عده‌ای از طرفداران ورزش و هیجان، تحت نظارت انجمن ورزش‌های تفریحی و مهارت‌های فردی نمایشی در فدراسیون ورزش‌های همگانی فعالیت خود را آغاز کرد. ترویج و آموزش این رشته ورزشی مهیج، در دو سطح تفریحی و حرفه‌ای در دستور کار این کمیته قرار گرفت.

ورزش فوتبال حبابی

منبع عکس: seeiran.ir، عکاس: ناشناس

اگر شما نیز تجربه‌ای در زمینه فوتبال حبابی یا اطلاعاتی در مورد باشگاه‌های آن دارید، در بخش دیدگاه‌های مقاله با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

منبع عکس کاور: seeiran.ir، عکاس: ناشناس

پرسش‌های متداول

فوتبال حبابی چیست؟

فوتبال حبابی ورزشی تیمی است که ترکیبی از ورزش‌های فوتبال، زوربینگ و کشتی سومو به شمار می‌رود و در آن نیمه بالایی بدن بازیکنان در یک پوشش محافظ حبابی قرار می‌گیرد.

مراکز فوتبال حبابی تهران کدامند؟

فوتبال حبابی باشگاه سرخپوشان، فوتبال حبابی باشگاه ستارگان برفی ، فوتبال حبابی بام لند (شهر بادی)

تجهیزات لازم برای فوتبال حبابی چیست؟

حباب، زمین بازی، دروازه، توپ، لباس و کفش

شرایط فیزیکی برای بازی فوتبال حبابی چیست؟

حداقل قد ۱۵۰ سانتی‌متر، حداکثر قد ۱۹۸ سانتی‌متر و حداکثر وزن مجاز بازیکن، ۹۸ کیلوگرم است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه