پانگئوس، بزرگترین قایق تفریحی جهان می‌شود

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند شنبه، ۱۲ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۶
پانگئوس، بزرگترین قایق تفریحی جهان می‌شود

یکی از بزرگ‌ترین قایق‌های تفریحی جهان با نام «پانگئوس»، برای ساخت در شبه‌جزیره عربستان در دست طراحی قرار دارد.

در دوران بحران اقتصادی پساکرونا، چه چیزی می‌تواند عجیب‌تر از تصمیم ساخت یک ابرقایق تفریحی باشد؟ یات تفریحی «پانگئوس» (Pangeos) که به‌واسطه عظمت خارق‌العاده خود لقب ترایات (terayacht) را گرفته است، جدیدترین قایق لوکس تفریحی محسوب می‌شود که در دست طراحی قرار دارد. نام این شهر متحرک دریایی از «پانگه‌آ» گرفته شده است؛ ابرقاره‌ای که از ۲۰۰  تا ۳۵۰ میلیون سال پیش بر سطح کره‌زمین وجود داشت. به گفته «گروه طراحان لاتزارینی» (Lazzarini design studio)، ساخت پانگئوس هشت میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت.

نقشه طراحی پانگئوس

عکس‌ از استودیو لاتزارینی

در صورت تامین اعتبار، جای تعجب نیست که این سازه دریایی به بزرگ‌ترین سازه شناور در جهان بدل شود؛ یکی از گران‌قیمت‌ترین وسایل‌ نقلیه تاریخ که ظاهری شبیه به یک لاک‌پشت عظیم‌الجثه با طول ۵۵۰ متر و عرض ۶۱۰ متر دارد.

بنا بر گفته گروه لاتزارینی، این قایق بادبانی، شهری کامل و شناور است که در آن فضایی برای هتل‌ها، مراکز خرید، پارک‌ها و حتی بنادر برای کشتی‌ها و هواپیماهای کوچک‌تر در نظر گرفته شده است. دسترسی مسافران به پانگئوس، به‌واسطه هواپیماها و شناورهای متفاوت انجام خواهد شد.

ساخت این ابرشناور باشکوه، نیازمند فضایی منحصربه‌فرد است که در حال حاضر، انتخاب مکان این سازه در دست بررسی است و طراحان، عربستان سعودی را به‌عنوان یکی از گزینه‌ها در نظر گرفته‌اند. قبل از شروع ساخت این شهر دریایی، نیاز به لایروبی حدود یک کیلومتر مربع از دریا و ساخت یک سد مدور است. طراحان لاتزارینی، از فضایی در بندر ملک عبدالله، واقع در ۱۳۰ کیلومتری شمال جده، به‌عنوان مکانی اید‌ئال برای این امر صحبت می‌کنند.

نمای جلویی شهر دریایی پانگئوس

عکس‌ از استودیو لاتزارینی

پانگئوس مانند یک شهر واقعی دارای یک بندرگاه و میدان اصلی است که معابر شهری، آپارتمان‌ها و ساختمان‌ها به‌صورت مارپیچی از آن منشعب می‌شوند. این میدان یک سطح فوقانی خواهد داشت که در احاطه فضای سبز است و محل فرود وسایل حمل‌ونقل هوایی خواهد بود.

فضای زیرین شناور از جنس فولاد و متشکل از ۳۰,۰۰۰ سلول، کل سازه را شناور نگه می‌دارد. این شناور عظیم با درفت ۳۰ متری، قادر خواهد بود با سرعت پنج گره دریایی حرکت کند. بال‌های پانگئوس به تامین انرژی این شهر از کشش سطحی آب و امواج کمک می‌کنند؛ علاوه بر این، سقف شناور نیز به پنل‌های خورشیدی مجهز خواهد شد.

طرح داخلی یات تفریحی پانگئوس

عکس‌ از استودیو لاتزارینی

این ابرلاک‌پشت به‌جای اینکه خارج از یک بندر خاص فعالیت کند یا برنامه سفر مشخصی داشته باشد، به‌سادگی در دریاها و اقیانوس‌ها به گردش می‌پردازد و سفر را به مقصد تبدیل می‌کند. گروه لاتزارینی امیدوار است که ساخت‌‌ این قایق در سال ۲۰۳۳ و با زمان ساخت هشت سال آغاز شود. برای این امر، یک طرح سرمایه‌گذاری جمعی نیز وجود دارد که به علاقه‌مندان امکان می‌دهد تا از طریق NFT، بلیط ورودی مجازی (به قیمت ۱۶ دلار) یا یک آپارتمان VIP مجازی (به قیمت ۱۶۹ دلار) خریداری کنند.

مطالب مرتبط:

منبع CNN

دیدگاه