گزارش تصویری «کجارو» از وضعیت نامساعد آرامستان تاریخی امامزاده عبدالله

نادر نینوایی
نادر نینوایی سه شنبه، ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۱۵
گزارش تصویری «کجارو» از وضعیت نامساعد آرامستان تاریخی امامزاده عبدالله

امامزاده عبدالله یکی از آرامستان‌های تاریخی تهران است که در این مدت شایعاتی در خصوص بروز تخریب در آن گزارش شده بود.

امامزاده عبدالله از جاهای دیدنی شهر ری است و گفته می‌شود که قدمت آن به دوره صفوی می‌رسد؛ در دوره قاجار نیز الحاقاتی به این آرامستان تاریخی افزوده شده است. در آرامستان این امامزاده، تعداد زیادی از مشاهیر مذهبی، علمی، ادبی و سیاسی دفن شده‌اند. مجموعه آرامستان امامزاده عبدالله از ۱۴ اردیبهشت ۱۳۷۸ به شماره ۲۳۱۳ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده‌ است؛ با این وجود، هر از چند گاهی انتشار خبر آسیب به گورهای تاریخی آن در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها مطرح می‌شود.

در روزهای گذشته انتشار تصاویری از سنگ قبرهای شکسته در آرامستان امامزاده عبدالله خبرساز شد. در پی تحقیق میدانی خبرنگار کجارو از ساکنان منطقه، این طور به نظر می‌رسد که جدیدا ساختمانی در محوطه آرامستان ایجاد شده است. این در حالی است که با توجه به ضوابط عرصه و حریم هرگونه ساخت‌وساز در محوطه‌های تاریخی ممنوع است و باید با مجوز میراث فرهنگی باشد. یکی از ساکنان منطقه در خصوص تصاویری که از سنگ قبرهای شکسته منتشر شده، به خبرنگار کجارو گفت:

بعید می‌دانم این سنگ قبرها تخریب شوند؛ بلکه برای هم سطح‌سازی از جای خود در آمده و پس از هم سطح شدن و یک ارتفاع شدن زمین، با قبرها سر جای خود قرار می‌گیرند.

امامزاده عبدالله

یکی از مسئولان امامزاده عبدالله که تمایل نداشت نامی از او برده شود نیز به خبرنگار کجارو گفت که سنگ قبرها صرفا با هدف همسطح سازی با زمین درآورده شده و دوباره بر جای خود قرار گرفته‌اند. او خاطرنشان ساخت این کار صرفا برای آسان کردن تردد معلولان صورت گرفته است. وی ضمن رد ادعای تخریب سنگ قبرهای تاریخی این مجموعه از شکل‌گیری شایعات در این خصوص ابراز تاسف کرده و اظهار داشت که نمی‌داند این شایعات با چه هدفی و از سوی چه کسانی مطرح می‌شود.

شایان ذکر است که امامزاده عبدالله از جمله اماکن تاریخی کشور است که در اختیار اوقاف قرار دارد. سال گذشته نیز وضعیت نامناسب قبر «عمادالکتاب» که روی آن خاک و سنگ ریخته بودند، انتقاداتی را در پی داشت.

امامزاده عبدالله

در گالری پیش رو عکس‌های اختصاصی عکاس و خبرنگار کجارو از  امامزاده عبدالله و آرامستان تاریخی آن را می‌بینید. در این عکس‌ها مشخص است که بنای برخی از آرامگاه‌های خانوادگی و مشاهیر که جنبه تاریخی دارند، نیاز به مرمت فوری دارند. همچنین با توجه به وضعیت همسان‌سازی صورت گرفته، به نظر می‌رسد باید از یک ناظر و کارشناس میراث فرهنگی برای همسان سازی سطح استفاده می‌شد تا سنگ مزارهای تاریخی نشکسته و آسیب نبینند.

عکاس: نادر نینوائی

مطالب مرتبط:

دیدگاه