شادترین و غمگین‌ترین کشورهای جهان در سال 2022

فاطمه حکمت شعار
فاطمه حکمت شعار پنجشنبه، ۲۸ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۲
شادترین و غمگین‌ترین کشورهای جهان در سال 2022

«گزارش شادی جهانی» هر سال کشورهای دنیا را از نظر میزان رضایت مردم از زندگی مورد بررسی قرار می‌دهد و شادترین و غمگین‌ترین کشورها را معرفی می‌کند.

واحد آرمان‌های توسعه پایدار سازمان ملل متحد (DSDG) از سال ۲۰۱۲ میلادی اقدام به تهیه گزارشی موسوم به «گزارش شادی جهانی» کرده است. بر اساس این گزارش، کشورهایی که شهروندان آن رضایت بیشتری از زندگی شخصی و اجتماعی خود دارند، در صدر فهرست شادترین کشورهای جهان جای می‌گیرند.

شادی امری نسبی است و هرکس تعریف خاص خود را از مفهوم شادی ارائه می‌دهد؛ اما حس شادی و رضایت از زندگی، تابع عوامل مشخصی است که توسط شاخص‌هایی از قبیل سلامت، ثروت، امید به آینده، رفاه اجتماعی و امنیت، سنجیده می‌شود.

در سال‌های اخیر و با شیوع پاندمی کرونا، شادمانی و نشاط جمعی در بسیاری از کشورها کم‌رنگ شد؛ اما همچنان کشورهای اسکاندیناوی و در راس آن‌ها «فنلاند»، عنوان شادترین کشورهای جهان را به خود اختصاص داده‌اند. در این مقاله با کشورهای شاد جهان در سال ۲۰۲۲ و ملاک انتخاب آن‌ها بیشتر آشنا خواهید شد و از رتبه ایران در فهرست جهانی آگاه می‌شوید.

شادترین کشورهای جهان:

عوامل مختلفی بر میزان شادی یا رضایتمندی از زندگی تاثیرگذار است؛ سلامت، ثروت، امنیت، رفاه اجتماعی، امید به زندگی و معیار‌هایی از این دست، نقش مهمی در احساس شادمانی انسان‌ها دارند. در این میان، رضایت جمعی و شادی اجتماعی است که می‌تواند معرف جامعه شاد باشد.

از سال ۲۰۱۲ میلادی «گزارش شادی جهانی» با توجه به همه شاخص‌های موجود و تحقیقات گسترده در سراسر دنیا، به معرفی شادترین مردم جهان می‌پردازد. این گزارش به‌طور سالانه تحت عنوان World Happiness Report توسط واحد آرمان‌های توسعه پایدار سازمان ملل متحد (DSDG) تهیه می‌شود. بنا بر این گزارش، شادترین و غمگین‌ترین کشورهای جهان، با توجه به احساس خوشبختی جمعی شهروندان آن‌ها و بر اساس عواملی از جمله سلامت، ثروت، امنیت، رفاه اجتماعی، امید به زندگی و... مورد بررسی قرار می‌گیرند. رتبه‌بندی کشورها در بازه عددی دو برای غمگین‌ترین کشور و هشت برای شادترین کشور انجام می‌پذیرد.

در سال ۲۰۲۲ میلادی، فنلاند برای پنجمین سال متوالی، شادترین کشور جهان  شناخته شد و افغانستان در رتبه آخر قرار دارد

در کنار همه عوامل موجود، شیوع پاندمی کووید ۱۹ و تاثیر آن بر احساس شادی افراد در همه جای کره خاکی نیز در سال‌های اخیر مورد توجه این پژوهشگران قرار گرفته است. در سال ۲۰۲۲ میلادی، تعداد ۱۴۶ کشور را در این گزارش مورد بررسی قرار دادند؛ در این میان، نام کشور فنلاند برای پنجمین سال متوالی در رتبه اول شادترین کشورهای دنیا خودنمایی می‌کند و افغانستان در رتبه آخر این فهرست قرار دارد.

پس از فنلاند کشورهای دانمارک، ایسلند، سوئیس، هلند، لوکزامبورگ، سوئد، نروژ، نیوزلند، اتریش، استرالیا، ایرلند، آلمان، کانادا، آمریکا و انگلستان در بالای فهرست شادترین کشورهای جهان قرار گرفته‌اند.

شادترین کشورهای اروپایی

شادترین کشورهای اروپا روی نقشه

منبع تصویر: Visual Capitalist؛ نام عکاس: ناشناس

در صدر فهرست کشورهای اروپایی، فنلاند (یکی از پنج کشور شمال اروپا) عنوان شادترین کشور جهان را به خود اختصاص داده است. رتبه دوم و سوم این فهرست به‌ترتیب به دانمارک و ایسلند تعلق دارد. نام کشور اوکراین نیز در آخرین رده کشورهای اروپایی به چشم می‌خورد. علاوه بر ناآرامی‌های سیاسی این کشور که از سال ۲۰۱۴ رقم خورد، منازعات اخیر با روسیه و مهاجرت افزون بر سه میلیون نفر، وضعیت اوکراین را بیش از همیشه در میان کشورهای شاد اروپایی مختل کرده است.

عنوان بهترین ارتقای رتبه نیز به کشور رومانی رسید که نسبت به سال گذشته، ۱۸ پله صعود داشت. رشد اقتصادی قابل‌توجه در اتحادیه اروپا و رهایی از رکود ناشی از کووید ۱۹ در کمترین زمان ممکن را از جمله پیشرفت‌های این کشور در سال اخیر عنوان کرده‌‌اند.

میانگین امتیاز اروپا را در رتبه‌بندی شادی ۶٫۵ برآورد کرده‌اند که نسبت به سایر قاره‌ها، بالاترین عدد است و به‌عنوان شادترین قاره دنیا شناخته می‌شود.

شادترین کشورهای آمریکای شمالی

شادترین کشورهای آمریکای شمالی روی نقشه

منبع تصویر: Visual Capitalist؛ نام عکاس: ناشناس

کانادا در رتبه‌بندی جهانی در جایگاه پانزدهم قرار دارد؛ اما در میان کشورهای آمریکای شمالی رتبه اول را به خود اختصاص داده است. رتبه آخر نیز به جمهوری دومینیکن تعلق گرفت که با وجود رشد اقتصادی چشمگیری که در ۲۵ سال گذشته تجربه کرد، به جایگاه شایسته‌ای در این فهرست دست نیافت؛ گفته می‌شود که آثار همه‌گیری کرونا به‌شدت بر این کشور تاثیر گذاشت و دومینیکن هنوز نتوانسته به سطوح پیش از زمان پاندمی برگردد. نام آمریکا نیز با سه پله صعود، درست بعد از کانادا به چشم می‌خورد. 

میانگین امتیاز آمریکای شمالی در رتبه‌بندی جهانی ۶٫۳ ثبت شده است که این امتیاز، آمریکای شمالی را پس از اروپا در رتبه دوم شادترین قاره‌های جهان قرار می‌دهد. 

شادترین کشورهای آمریکای جنوبی

شادترین کشورهای آمریکای جنوبی روی نقشه

منبع تصویر: Visual Capitalist؛ نام عکاس: ناشناس

در میان قاره‌های دنیا، آمریکای جنوبی میانگین ۵٫۸ را در امتیاز رضایت‌مندی از زندگی دریافت کرده که رتبه سوم جهانی را دارد. در صدر فهرست کشورهای آمریکای جنوبی، نام اروگوئه می‌درخشد. این جایگاه را به درآمد سرانه بالا، سطح نسبتا پایین فقر و طبقه متوسط قوی این کشور نسبت می‌دهند. اروگوئه اولین کشور منطقه بود که پس از پاندمی کرونا، مدارس را بازگشایی کرد و توانست تاثیرات منفی بر شرایط اقتصادی را به‌تدریج خنثی کند.

کلمبیا که سال گذشته شادترین کشور آمریکای جنوبی بود، در رتبه بعدی قرار دارد و در رتبه‌بندی جهانی نیز ۱۴ پله سقوط داشت. گفته می‌شود که اگرچه این کشور در بهبود وضعیت اقتصادی، قدم‌های مهمی برداشته است؛ اما همچنان یکی از بالاترین سطوح نابرابری درآمدی در آمریکای لاتین را دارد. در انتهای این فهرست نیز نام ونزوئلا به چشم می‌خورد.

شادترین کشورهای آسیای شرقی و اقیانوسیه

شادترین کشورهای آسیای شرقی و اقیانوسیه روی نقشه

منبع تصویر: Visual Capitalist؛ نام عکاس: ناشناس

میانگین امتیاز کشورهای ناحیه شرق آسیا و اقیانوسیه در رتبه‌بندی جهانی را ۵٫۶ ثبت کرده‌اند که رتبه چهارم جهانی را دارد. در این میان، استرالیا و نیوزلند با بیشترین امتیاز در صدر فهرست شادترین کشورهای این منطقه قرار دارند و کمترین امتیاز این رتبه‌بندی به هندوستان رسید. چین با ۱۲ پله صعود، لقب پیشرفته‌ترین کشور آسیای شرقی و اقیانوسیه را کسب کرد و عنوان کمترین پیشرفت در سال اخیر نیز نصیب کشور تایلند شد.

تغییر سیاست‌های دولت چین، تلاش برای ریشه‌کن کردن فقر و مبارزه با نابرابری و تاکید بر برنامه‌ای موسوم به «رونق مشترک» به‌عنوان اولویت اصلی در برنامه‌ریزی کلان این کشور، چنین جایگاهی در منطقه را برای چین به ارمغان آورده است.

در مقابل، آسیب‌های ناشی از کووید ۱۹ بر اقتصاد تایلند و کاهش رشد اقتصادی این کشور در سال‌های اخیر، تایلند را در سرازیری سقوط قرار داد و به زعم کارشناسان، انتظار بهبود نسبی این شرایط (لااقل تا سال آینده) پیش‌بینی نمی‌شود.

شادترین کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی

شادترین کشورهای خاورمیانه روی نقشه

منبع تصویر: Visual Capitalist؛ نام عکاس: ناشناس

بهترین رتبه در میان کشورهای خاورمیانه به سه کشور بحرین، امارات و عربستان تعلق گرفته است که در رتبه‌بندی جهانی نیز به‌ترتیب در جایگاه ۲۱، ۲۴ و ۲۵ قرار دارند. بیشترین رشد در منطقه را کشور ترکمنستان داشت که نسبت به سال گذشته، ۱۹ پله بالاتر رفت. سرعت رشد اقتصادی این کشور در سال‌های اخیر را از جمله دلایل رضایت‌مندی مردم ترکمنستان می‌دانند.

بحران‌های سال‌های اخیر در لبنان، رکود اقتصادی ناشی از کووید ۱۹ و انفجار عظیم نیترات آمونیوم در پایتخت این کشور، لبنان را در رده‌های آخر فهرست قرار داد. افغانستان نیز با پایین‌ترین امتیاز، آخرین جایگاه را نه‌تنها در کشورهای خاورمیانه بلکه در رتبه‌بندی جهانی به خود اختصاص داده است.

در طبقه‌بندی قاره‌‌های مختلف جهان از نظر میزان خوشبختی، میانگین امتیاز خاورمیانه و آسیای مرکزی ۵٫۲ اعلام شده است که مقام پنجم را در میانگین جهانی دارد.

شادترین کشورهای آفریقا

شادترین کشورهای آفریقا روی نقشه

منبع تصویر: Visual Capitalist؛ نام عکاس: ناشناس

در رتبه‌بندی منطقه‌ای کشورهای شاد دنیا، آفریقا با میانگین امتیاز ۴٫۵ از هشت، کمترین امتیاز را دارد و لقب بدترین منطقه در سراسر جهان را کسب کرده است. در این میان، کشور کوچک موریس با سطح درآمد نسبتا بالا، شادترین کشور این منطقه است؛ اما پس از همه‌گیری کرونا، سطح درآمد بالای این کشور نیز به متوسط رو به بالا تقلیل یافت.

زیمباوه با سطح بالای فقر، عنوان بدترین کشور در منطقه را به خود اختصاص داد؛ چراکه بنا بر گزارش‌های موجود، بیش از ۶ میلیون نفر از افراد این کشور در سال ۲۰۲۱ زیر خط فقر بین‌المللی زندگی می‌کردند.

رتبه ایران در لیست شادترین کشورهای دنیا

رتبه ایران در گزارش شادی جهانی

منبع تصویر: 1pezeshk؛ نام عکاس: ناشناس

در گزارش سال ۲۰۲۲ خوشبخت‌ترین مردم دنیا، ایران با امتیاز ۴/۸ در رتبه ۱۱۰ جهان و پس از کشورهای عراق، ونزوئلا و گینه قرار گرفته است. کشورهایی چون غنا، ترکیه و بورکینافاسو در رتبه‌های پایین‌تر از ایران جای دارند. بر این اساس، ایران جزو کشورهای غمگین در جهان معرفی می‌شود که نشاط جمعی در آن کم‌رنگ است.

این در حالی است که به نسبت سال گذشته، ایران هشت پله صعود داشت. در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۱ میلادی، کشور ایران در رتبه ۱۱۸ جهانی و پایین‌تر از کشورهای همسایه‌ای چون ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و پاکستان قرار داشت. بنا بر گزارش‌های موجود، این عدد در سال‌های گذشته نیز با نوسان رو‌به‌رو بود.

مثلا در سال ۲۰۱۶ میلادی ایران در رتبه ۱۰۵ جهان قرار داشت و سال ۲۰۱۷ با سه پله سقوط، رتبه ۱۰۸ را در میان حدود ۱۵۰ کشور جهان به خود اختصاص داد. در نهایت، می‌توان به این نتیجه رسید که ایران در رتبه‌بندی جهانی گزارش شادی، همواره در رده‌های آخر جدول بوده و هیچ‌گاه نامش در بالای فهرست و کنار کشورهای شاد جهان دیده نشده است.

ملاک انتخاب شادترین کشورها چیست؟

مردم در کشورهای شاد

منبع عکس: freepik؛ نام عکاس: ناشناس

رضایت از زندگی با توجه به معیارهای شخصی و اجتماعی متغیر است. از نظر برخی از افراد، «سلامت» و «ثروت» دو شاخص واضح در احساس خوشبختی ذکر می‌شود. امنیت مالی، امید به زندگی، حمایت اجتماعی، احساس آزادی شخصی، سخاوت عموم مردم، سرانه تولید ناخالص داخلی و مواردی از این دست، از دیگر معیارهای موردبررسی در انتخاب شادترین کشورهای دنیا به شمار می‌رود.

دو شاخص توسعه انسانی و فقر انسانی، از مهم‌ترین معیارهایی است که برای اندازه‌گیری میزان رضایت عمومی افراد یک جامعه مورد بررسی قرار می‌گیرد

برای اندازه‌گیری میزان رضایت از زندگی، دو شاخص توسعه انسانی و فقر انسانی (HDI و HPI) را مد نظر قرار می‌دهند. شاخص توسعه انسانی (HDI: Human Development Index) که برای سنجش موفقیت کشورها به کار می‌رود، تابع سه اصل «زندگی طولانی و سالم»، «دسترسی به دانش و معرفت» و «میزان اشتغال و بیکاری» است.

شاخص بهای مسکن (HPI: House Price Index)  که گاه آن را شاخص فقر انسانی یا شاخص سیاره شاد نیز ترجمه می‌کنند؛ در واقع علاوه بر قیمت مسکن، ابزاری برای تحلیل تورم در جامعه محسوب می‌شود. تورمی که با میزان رضایت از زندگی نسبت مستقیم دارد و ازاین‌رو، جوامعی که اقتصاد پایدارتری را تجربه می‌کنند، احساس رضایت و خوشبختی در افراد آن جامعه نیز بیشتر به چشم می‌آید.

علاوه بر معیارهای HDI و HPI، سازمان ملل متحد هرساله با تنظیم چندین نظرسنجی، کیفیت زندگی در کشورهای مختلف را ‌مورد بررسی کامل قرار می‌دهد؛ برای مثال، یکی از سوالات نظرسنجی موسوم به «نردبان کانتریل» است و این پرسش را مطرح می‌کند:

فرض کنید که زندگی، نردبانی با ۱۰ پله است که از صفر تا ۱۰ شماره‌گذاری شده است. اولین پله شماره صفر و آخرین پله شماره ۱۰ است. بالای نردبان، بهترین زندگی ممکن برای شما و پایین نردبان، بدترین زندگی ممکن را نمایش می‌دهد. در این لحظه از زندگی، احساس می‌کنید روی کدام پله ایستاده‌اید؟

چرا کشورهای اسکاندیناوی همیشه در رتبه‌های بالا قرار دارند؟

مردم شاد اروپا

منبع عکس: freepik؛ نام عکاس: ناشناس

در رده‌بندی سالانه نهاد وابسته به سازمان ملل متحد و نیز در نظرسنجی‌هایی که توسط رسانه‌های معتبری چون فوربز (Forbes) انجام می‌گیرد،‌ کشورهای اسکاندیناوی چون فنلاند،‌ دانمارک، سوئد و اتریش ‌همواره در صدر فهرست شادترین کشورهای جهان قرار می‌گیرند.

عوامل متعددی را در حس شادمانی شهروندان این کشورها دخیل می‌دانند که سیاست‌های دولت، رفاه، حمایت و اعتماد اجتماعی، ثبات اقتصادی، شرایط تحصیلی، وضعیت اشتغال و سلامت جسمی و روحی افراد جامعه، بخشی از آن هستند؛ با این حال، جزئیاتی در زندگی مردم اسکاندیناوی وجود دارد که شادی و خوشبختی بیشتری برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد.

تعادل در زندگی

مردم اسکاندیناوی وقت آزاد بیشتری به نسبت سایر مردم جهان دارند. در حالی که شهروندان اغلب کشورها، بیش از ۴۰ ساعت در هفته مشغول به کار هستند؛ مردم کشورهای اسکاندیناوی، کار خود را مفید، موثر و در زمان کوتاه‌تری انجام می‌دهند. 

برای مثال، دانمارکی‌ها حدود ۳۷ ساعت در هفته کار می‌کنند و معمولا در ساعت چهار بعدازظهر، ساعت کاری آن‌ها به پایان می‌رسد و در نتیجه، تا پایان روز وقت آزاد بیشتری در اختیارشان قرار دارد. از سوی دیگر، پنج هفته مرخصی با حقوق به افراد شاغل تعلق می‌گیرد و حتی تشویق می‌شوند که از مرخصی خود استفاده کنند تا سلامت روان آن‌ها تامین شود.

در فنلاند امکان جابه‌جایی ساعت کار وجود دارد و افراد شاغل می‌توانند ساعت کاری خود را سه ساعت جلوتر یا عقب‌تر ببرند. این روش انعطاف‌پذیر، فرصت آسایش بیشتری را برای فنلاندی‌ها فراهم می‌سازد تا با فراغ بال، برنامه روزانه خود را تنظیم کنند.

مردم کشورهای اسکاندیناوی برخلاف سایر کشورها، تلاش مضاعفی برای کار بیشتر و ثروتمند شدن ندارند؛ در مقابل، بازدهی خود را هنگام کار کردن افزایش داده و از اتلاف وقت پیشگیری می‌کنند. آن‌ها از زندگی و کار خود لذت می‌برند و زمان زیادی را به سرگرمی و علاقه‌های شخصی خود و گذران وقت با دوستان و خانواده اختصاص می‌دهند.

طبیعت‌گردی و لذت بردن از شرایط موجود

آثار مثبت طبیعت‌گردی بر سلامت جسم و روح بر هیچ‌کس پوشیده نیست و مردم نواحی اسکاندیناوی، بیش از سایر کشورها به این نوع سرگرمی اهمیت می‌دهند. در واقع، طبیعت‌گردی از اجزای اساسی زندگی این مردم است و علاقه فراوانی به آن دارند؛ تا جایی که اهالی نروژ واژه منحصربه‌فرد «Friluftsliv» به‌معنای «زندگی در هوای آزاد» (زندگی در طبیعت) را در زبان خود دارند.

با وجود شرایط جوی این منطقه از کره زمین و زمستان‌های سرد و طولانی، مردم اسکاندیناوی می‌دانند که چطور باید از هوای آزاد لذت برد و بنا به ضرب‌المثلی معتقدند:

چیزی به نام هوای بد وجود ندارد؛ لباس تو است که بد است.

از این جهت، آن‌ها منتظر هوای خوب نیستند و در هر زمانی، از گردش در طبیعت لذت می‌برند و شادی و آرامش را به خود هدیه می‌دهند. از سوی دیگر، در کشورهای اسکاندیناوی با مفاهیم فرهنگی روبه‌رو خواهید شد که با زندگی در شرایط محیطی آنان نسبت مستقیم دارد. برای مثال، مفهوم سیسو (Sisu) در فنلاند، اصطلاح هوگا (Hygge) در دانمارک و واژه فریلوفتسلیو (Friluftsliv) در نروژ، همواره مورد توجه سایر ملل دنیا قرار دارد؛ چراکه تمام این مفاهیم به سبک زندگی مردم نواحی اسکاندیناوی اشاره می‌کند.

مردم شاد اسکاندیناوی

منبع عکس: daily scandinavian؛ نام عکاس: ناشناس

سیسو که امروزه بخشی از هویت مردم فنلاند به حساب می‌آید، به معنی زندگی در شرایط سخت است. منشا این فرهنگ به زمان جنگ جهانی دوم و حمله روسیه به فنلاند بر می‌گردد که مردم این کشور، شرایط وحشتناک و رنج‌آوری را تحمل می‌کردند.به اعتقاد آن‌ها، در روزهایی که شرایط بیرونی علیه شما و هدف‌تان شکل می‌گیرد، باید با سرسختی مقاومت کنید و در مسیر رسیدن به خواسته‌ها قدم بردارید. 

هوگا در دانمارک، مفهومی مشابه اما ساده‌تر دارد؛ دانمارکی‌ها معتقدند در اوج سرما و تاریکی نیز می‌توان یک فضای گرم و صمیمی با خانواده و دوستان تدارک دید و با یک نوشیدنی گرم، کمی معاشرت و گاه تعدادی شمع، فضا را زیباتر ساخت و اوقات لذت‌بخش‌تری را سپری کرد.

فریلوفتسلیو نروژی دقیقا به‌معنای زندگی در فضای باز است. آب و هوای سرد و خشن نروژ، نه‌تنها مردم این کشور را خانه‌نشین نکرد؛ بلکه عاملی شد تا شهروندان زمان بیشتری را خارج از خانه و با خانواده و دوستان بگذرانند و به‌قول خودشان «فریلوفتسلیو» کنند. پیاده‌روی طولانی در جنگل، کوهنوردی، اسکی و ماهیگیری بخشی از اوقات فراغت مردم نروژ را شامل می‌شود که در نهایت، شادی و رضایت بیشتر را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد.

حمایت از پدر و مادر نوزاد تازه متولد شده

در حالی که در کشوری مثل آمریکا، تنها ۱۲ هفته مرخصی زایمان (بدون حقوق) در نظر گرفته شده است؛ اغلب کشورهای اسکاندیناوی به تازه‌ مادر‌ها و پدرها مرخصی با حقوق می‌دهند تا با خیالی آسوده‌تر به مراقبت از فرزند خود بپردازند. برای مثال، در کشور ایسلند مادرها ۹ ماه و پدرها ۳ ماه مرخصی زایمان با حقوق دارند. در سوئد برای زایمان ۴۸۰ روز مرخصی با ۸۰ درصد حقوق به مادر می‌دهند و علاوه بر آن، مادر می‌تواند تا هشت سالگی کودک خود، ساعت کاری‌اش را تا ۲۵ درصد کاهش دهد و تا ۱۶ سالگی فرزند نیز مستمری ماهانه برای وی دریافت کند. ازاین‌رو، بخشی از نگرانی‌های والدین کاسته می‌شود و پدر و مادرها با آسودگی بیشتری به کار، زندگی و تربیت فرزند خود می‌پردازند.

عدم نگرانی مالی

هزینه درمان یا تحصیل در بسیاری از کشورهای جهان، مبلغ قابل‌توجهی است؛ اما این هزینه برای مردم اسکاندیناوی کاملا رایگان تمام می‌شود. علاوه بر درمان و تحصیل رایگان، بیمه بیکاری و حق اولاد به افراد بیکار تعلق می‌گیرد و مکان‌هایی را به آنان معرفی می‌کنند تا حرفه‌ای بیاموزند و پس از آموزش، ‌مشغول به کار شوند؛ بنابراین، ‌مردم کشورهای اسکاندیناوی بدون نگرانی مالی به زندگی خود ادامه می‌دهند و این امر، در شادی و میزان رضایت از زندگی نقش مهمی ایفا می‌کند.

اعتماد فردی و اجتماعی

اعتماد اجتماعی به دولت و نهادهای مرتبط، نسبت مستقیمی با میزان رضایت از زندگی دارد. دوام شرایط موجود و احساس امنیت اجتماعی و اقتصادی، نگرانی‌های آینده افراد را تا حد زیادی از بین خواهد برد. زمانی که انسان از وضعیت شغلی، وضعیت تحصیلی، درآمد و سلامت خود آسوده‌خاطر باشد، به‌جای پس‌انداز برای فردایی نامشخص و خطرات احتمالی، هزینه مازاد زندگی را خرج شادی و تفریح و سرگرمی خواهد کرد.

از سوی دیگر و علاوه بر اعتماد به دولت، اعتماد به سایر افراد جامعه نیز در این کشورها اهمیت بالایی دارد. در واقع، تعاملات مبتنی بر اعتماد در جوامع اسکاندیناوی، نرخ جرم را پایین آورده و امنیت و آسایش را برای افراد جامعه رقم زده است؛ برای مثال، گفته می‌شود که چنانچه فردی از این جامعه کیف پول خود را گم کند، بیش از مردم کشورهایی که در رده‌های پایین گزارش رضایت جهانی قرار دارند، احتمال بازگشت کیف خود را می‌دهد.

شما چه تعریفی از شادی دارید و چه عواملی را در کسب رضایت و خوشبختی و در مفهوم وسیع‌تر «شادی اجتماعی» دخیل می‌دانید؟ لطفا نگاه و نظر خود را درباره شادترین کشورهای جهان و معیارهای جهانی سنجش شادی با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

شادترین کشورهای جهان در سال 2022 کدامند؟

پس از فنلاند کشورهای دانمارک، ایسلند، سوئیس، هلند، لوکزامبورگ، سوئد، نروژ، نیوزلند، اتریش، استرالیا، ایرلند، آلمان، کانادا، آمریکا و انگلستان در بالای فهرست شادترین کشورهای جهان قرار گرفته‌اند.

غمگین‌ترین کشور دنیا در سال 2022 کجاست؟

افغانستان

رتبه‌بندی شادترین و عمگین‌ترین کشورهای جهان بر اساس چه معیارهایی انجام می‌شود؟

احساس خوشبختی جمعی شهروندان و بر اساس عواملی از جمله سلامت، ثروت، امنیت، رفاه اجتماعی، امید به زندگی و...

جایگاه ایران در فهرست شادترین کشورها چیست؟

در گزارش سال ۲۰۲۲ خوشبخت‌ترین مردم دنیا، ایران با امتیاز ۴/۸ در رتبه ۱۱۰ جهان و پس از کشورهای عراق، ونزوئلا و گینه قرار گرفته است.

منبع عکس کاور: good life family mag؛ نام عکاس: ناشناس

مطالب مرتبط:

دیدگاه