نگاهی به بازار تجهیزات سفر و وسایل کمپینگ | تقلبی برابر اصل!

نادر نینوایی
نادر نینوایی پنجشنبه، ۱۲ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۵
نگاهی به بازار تجهیزات سفر و وسایل کمپینگ | تقلبی برابر اصل!

ممنوعیت وارادات تجهیزات سفر و کوهنوردی در سال‌های اخیر، باعث شده است تا علاوه بر گرانی و عدم دسترسی به لوازم اورجینال، انتخاب‌های متقاضیان محدودتر شود.

اگر قصد خرید تجهیزات سفر و کمپینگ نظیر کوله‌پشتی، کیسه‌خواب، کفش کوهنوردی یا چادر مسافرتی را داشته باشید و از کوهنوردان قدیمی و طبیعت‌گردان بپرسید، بسیاری از آن‌ها برندهایی شناخته شده نظیر «کلمبیا» و «نورث فیس» را به شما پیشنهاد می‌دهند.

در صورتی‌که علاوه بر گران بودن نسخه اصلی محصولات این برندها، آنطور که تحقیق میدانی خبرنگار کجارو نشان می‌دهد، محصولات یادشده در بازار ایران به‌سختی قابل‌تهیه هستند. این در حالی است که محصولات شرکت‌هایی که تولیداتی با قیمت‌های متوسط ارائه می‌دهند، معمولا نمونه‌های تقلبی ندارد.

پرفروش‌های بازار تجهیزات سفر در ایران

اگر سری به بازار فروش تجهیزات سفر بزنید، با انبوهی از برندهای ناشناخته یا تقلبی روبه‌رو می‌شوید که عمده آن‌ها کیفیت مناسبی ندارند. «علی جنتی»، یکی از فروشندگان تجهیزات سفر و کمپینگ در منطقه گمرک تهران در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر پرفروش‌ترین برند تجهیزات سفر در بازار ایران چیست، به خبرنگار کجارو گفت:

 برند «پکینیو» که به کله‌گاوی مشهور است، در حال حاضر پرفروش‌ترین برند تجهیزات سفر اعم از کوله‌پشتی، کفش کوهنوردی، چادر و کیسه خواب در بازار است.

این فروشنده تجهیزات سفر در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چه برندهایی از انواع اقلام سفر مثل کیسه‌خواب، کوله‌پشتی، کفش کوهنوردی و چادر مسافرتی در بازار ایران وجود دارد، ابراز داشت:

برای کوله‌پشتی، کیسه خواب، کفش کوهنوردی و طبیعت گردی و چادر، مارک های «پکینیو» (کله‌گاوی)، «اسنوهاک» و «کچوا» در بازار ایران در دسترس هستند و جزو پرفروش‌ها محسوب می‌شوند.

وی افزود:

بسته به هزینه‌ای که مشتری انجام می‌دهد، معمولا یکی از این مارک‌ها را خریداری می‌کند و عمده محصولات موجود در بازار ایران نیز همین مارک‌ها هستند. در واقع، این مواردی که نام بردم برندهای کوهنوردی هستند که انواع تجهیزات سفر را تولید و ارائه می‌دهند.

برای بررسی بیشتر از یکی از فروشندگان تجهیزات سفر در منیریه هم در خصوص تجهیزات سفر موجود در بازار ایران پرسیدیم. وی در این خصوص به خبرنگار کجارو گفت:

برندهای زیادی در حوزه تجهیزات سفر وجود دارد و می‌توان آن‌ها را به کالای خارجی با کیفیت، چینی و ایرانی تقسیم کرد.

گزینه‌های موجود در بازار گمرک و منیریه

اگر قصد خرید تجهیزات سفر، طبیعت‌گردی یا کوهنوردی را دارید، در اولین قدم باید این موضوع را برای خود مشخص کنید که قصد دارید تا چه میزان هزینه کنید. گزینه‌های ارزان‌قیمت موجود در بازار ایران معمولا نمونه‌های تقلبی برندهای شناخته شده هستند؛ اما با خرید گزینه‌‌های میان‌رده می‌توانید به محصولاتی با کیفیت قابل‌قبول دسترسی داشته باشید.

جنتی، فروشنده تجهیزات سفر در پاسخ به این پرسش که در رده قیمتی متوسط و بالا به‌ترتیب چه برندهایی در بازار ایران وجود دارد، به خبرنگار کجارو گفت:

در رده قیمتی و کیفی متوسط مارک‌های «اسنوهاک» و «کله‌گاوی» در بازار ایران وجود دارد. در رده کیفی و قیمتی بالاتر نیز برندهای «کایلاس» و «کچوا» در حال حاضر در بازار ایران ارائه می‌شوند.

یکی از فروشندگان تجهیزات سفر در منیریه نیز در پاسخ به این پرسش که در رده‌های قیمتی بالا، متوسط و پایین چه برندهایی از تجهیزات سفر وجود دارد، گفت:

در محدوده قیمتی بالا برای کوله‌پشتی برند «دیوتر»، «آسپری»، «میلت» و «گرگوری» در حال حاضر در بازار منیریه وجود دارد که کالاهای اورجینال و تاپ محسوب می‌شوند. این برندها به‌لحاظ مواد سازنده و کیفیت در بالاترین رده در بازار ایران قرار می‌گیرند. در رده‌بندی متوسط، کالاهای چینی وجود دارند که برند «کایلاس»، «اسنوهاک» و «پیکینیو» در بازار ایران ارائه می‌شوند که این برندها کالاهای درجه دو و سه حساب می‌شوند. در رده پایین‌تر، کالاهای ایرانی مثل «کوهیار»، «پایار»،«صخره» و «جم»، امروز در بازار ایران ارائه می‌شوند و در رده‌بندی تجهیزات سفر کالاهای ارائه شده توسط آن‌ها در رده‌های پنج و ۶ حساب می‌شود.

این فروشنده تجهیزات سفر و کوهنوردی مستفر در منیریه در خصوص تنوع موجود در بازار منیریه نیز گفت:

در بازار منیریه تنوع اجناسی که ارائه می‌شود، بالا است و این بستگی به این موضوع دارد که کسی که می‌خواهد جنس خریداری کند، قصد دارد چقدر هزینه کند؛ به‌عنوان مثال، برای خرید یک چادر اگر فرد بخواهد سه میلیون خرج کند می‌تواند یک چادر چینی تهیه کند؛ اما اگر بخواهد مثلا ۲۰ میلیون تومان هزینه کند، یک چادر اورجینال خریداری می‌کند. پس کالایی که خریداری می‌شود به این بستگی دارد که شخص قصد دارد چقدر هزینه کند.

نایاب بودن اجناس بالارده

در شرایطی که کمپرها و کوهنوردان حرفه‌ای برای سفرها و صعودهای خود به بهترین تجهیزات سفر نیاز دارند، در سال‌های اخیر برای تامین اجناس بالارده با مشکل مواجه هستند.

یک فروشنده تجهیزات سفر مستقر در منیریه در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به افزایش روز افزون قیمت دلار، امکان واردات از همه کشورها وجود دارد یا خیر، به خبرنگار کجارو گفت:

از سال ۲۰۱۸ به این سمت واردات کالاهای کوهنوردی به‌دلیل لوکس بودن کالاها ممنوع شده است. البته یک سری از برندها هستند که امکان واردات آن‌ها وجود دارد؛ اما تقریبا در خصوص اکثر برندها این امکان وجود ندارد. این مسئله نیز بسیار ناخوشایند به‌نظر می‌رسد و شخصی که کوهنورد یا کمپر حرفه‌ای است و نیاز به کالای قوی دارد، برای انتخاب دست بازی ندارد؛ یعنی کسی که صعود بالای ۶ هزار متر دارد، کالای ایرانی نمی‌تواند پاسخگوی نیازش باشد و بحث جان کوهنورد مطرح است.

این فروشنده محصولات سفر و کوهنوردی در منیریه در پاسخ به این پرسش که تنوع بازار ایران با توجه به محدودیت‌های موجود در زمینه واردات به چه شکل است و آیا می‌تواند پاسخگوی نیازها باشد، به خبرنگار کجارو گفت:

محصولات موجود می‌تواند پاسخگوی نیاز معمولی و متوسط کسی که تازه فعالیت کوهنوردی یا کمپینگ را شروع کرده باشد. با این وجود کسی که حرفه‌ای است و چندین سال است ورزش کوهنوردی را دنبال کرده و برنامه‌اش برنامه سنگینی است، به‌لحاظ تنوع کالا خیلی در بازار ایران تامین نمی‌شود.

اصل یا تقلبی بودن محصولات موجود در بازار ایران

یکی از چالش‌های اصلی کسانی که قصد خرید تجهیزات سفر در ایران را دارند، مسئله تشخیص کالای اصل از تقلبی است.

جنتی فروشنده تجهیزات سفر و کمپینگ مستقر در منطقه گمرک تهران در پاسخ به این پرسش که آیا اجناس تقلبی هم در کنار محصولات اورجینال در بازار منطقه گمرک ارائه می‌شود، ابراز داشت:

در خصوص دغدغه‌هایی که در خصوص اصل یا تقلبی بودن اجناس مطرح می‌شود باید بگویم میزان اجناس تقلبی خیلی کم است و اگر هم باشد، در همین کارگاه‌های داخل کشور تولید می‌شود و چیزی نیست که مشتری متوجه آن نشود.

وی افزود:

مارک‌هایی که پیشتر نام بردم، معمولا به‌صورت اورجینال در بازار ایران ارائه می‌شوند. نسخه‌های تقلبی بیشتر مربوط به مارک‌هایی نظیر «نورث‌فیس»، «ماموت» یا «کلمبیا» می‌شود که اورجینال آن‌ها خیلی گران است و به‌سختی می‌توان نسخه اصلی آن‌ها را در بازار ایران پیدا کرد. اتفاقا این مارک‌های گران‌قیمت نسخه‌های تقلبی‌شان در ایران به‌وفور یافت می‌شود.

جنتی در خصوص چگونگی تشخیص نمونه‌ای تقلبی از اصلی ،ابراز داشت:

 بدل «نورث‌فیس»، «ماموت» و «کلمبیا» در بازار ایران زیاد وجود دارد، چون قیمت‌هایشان بالا است. خرید یک کیسه خواب از این مارک‌ها حدود ۱۵ میلیون تومان هزینه دارد. بنابراین اگر کیسه خواب «ماموت» را با سه میلیون تومان خریداری کردید؛ باید مطمئن باشید که نسخه تقلبی خریده‌اید. با این وجود محصولی که قیمت اورجینال آن بین یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تا دو میلیون تومان است؛ ساختن نسخه تقلبی آن برای سازندگان نفعی ندارد.

فروشنده تجهیزات سفر در منیریه نیر در پاسخ به اینکه آیا اجناس تقلبی هم در بازار منیریه وجود دارد و نحوه تشخیص نسخه اصل از تقلبی چیست، ابراز داشت:

اجناس تقلبی به‌وفور در بازار وجود دارد. در خصوص نحوه تشخیص کالای اصل از تقلبی یک بحث تجربی مطرح است؛ البته اکثر فروشنده‌ها به خریدار می‌گویند کالایی که قصد خرید آن را دارد، اصل یا تقلبی است؛ یعنی این‌گونه نیست که بگوییم یک فروشنده کالای تقلبی را به اسم اصلی بفروشد.

وی افزود:

تشخیص کالای اصل از تقلبی هم خیلی چیز پیچیده‌ای نیست و اولین چیزی که از طریق آن می‌توان تشخیص داد، قیمت کالا است. به‌طور مثال کوله‌پشتی برند «آسپری» قیمتش از پنج میلیون به بالا است؛ پس اگر این مارک کوله را با قیمت یک میلیون مشاهده کردید، کار چینی است؛ یعنی اولین مرحله برای تشخیص کالای اصل از تقلبی، قیمت جنس است.

مقایسه قیمت گمرک و منیریه 

آنطور که فروشنده مستقر در گمرک می‌گوید، معمولا در گمرک اجناس و تجهیزات سفر تا حدودی ارزان‌تر هستند. وی در خصوص علت این ارزان بودن به خبرنگار کجارو گفت:

شاید چون اجاره‌های گمرک ارزان‌تر است و به هر حال این منطقه از ابتدا با ارزان بودن اجناسش به شهرت رسیده است. توجه داشته باشید که در زمینه تجهیزات کوهنوردی و حتی دوچرخه و لباس، قیمت‌های گمرک تا حدودی پایین‌تر از منیریه است و به نظرم منیریه حداقل اجناسش ۲۰ درصد از گمرک گران‌تر هستند.

در طرف مقابل فروشنده مستقر در گمرک با اشاره به تنوع بالای منیریه در موردکالاهای با کیفیت‌تر و اطلاعات بیشتر فروشندگان در منیریه معتقد است که خرید از این بازار مناسب‌تر است.

با توجه به آنچه در خصوص تجهیزات سفر در بازار ایران به آن اشاره شد؛ خرید کالاهای میان‌رده و با قیمت متوسط در این بازار منطقی‌تر به نظر می‌رسد. همچنین در صورتی که قصد خرید کالاهای بالارده در حوزه تجهیزات سفر را دارید، بهتر است قید خرید برندهایی که نسخه تقلبی آن در بازار زیاد است، همچون «نورث‌فیس»، «ماموت» و «کلمبیا» را زده و از میان برندهایی همچون «کایلاس» و «کچوا» دست به انتخاب بزنید.

شما کدام برندهای تجهیزات سفر را مناسب‌تر می‌‌دانید و فکر می‌کنید کارایی و کیفیت مناسب‌تری دارند؟ به نظرتان خرید تجهیزات سفر از کدام مناطق به‌صرفه‌تر است؟

مطالب مرتبط:

دیدگاه