اکو کمپ چیست؟ | اکوکمپ های معروف ایران

زیبا وکیلی
زیبا وکیلی شنبه، ۱۴ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۶
اکو کمپ چیست؟ | اکوکمپ های معروف ایران

اکو کمپ‌‌ گونه‌ای جدید از اقامتگاه‌های بومی محسوب می‌شود که طرفداران بسیاری دارد و در کنار جلب رضایت گردشگران، هدف اصلی آن حفاظت از محیط‌زیست منطقه است.

در پی ظهور مفهوم اکوتوریسم و گردشگری همگام با طبیعت، بهترین اکوکمپ های ایران برای علاقه‌مندان به این نوع گردشگری در دل جاذبه‌ها راه‌اندازی شدند. اکومپ‌ها یکی از انواع اقامتگاه‌های سازگار با طبیعت هستند. بنیان‌گذاران این مجموعه‌ها در تلاش هستند تا با پیروی از قوانین، کمترین آسیب را متوجه محیط اطراف خود کنند. از طرفی، اقامت در اکو کمپ تجربه منحصربه‌فردی را برای گردشگران رقم می‌زند.

بهترین اکوکمپ های ایران:

چاه جام

  • آدرس: استان سمنان، ۷۸ کیلومتری جنوب شهر شاهرود، غرب جاده شاهرود به طرود، روستای چاه جم (مشاهده روی نقشه)
  • نوع اکو کمپ: کویری
  • شماره تماس: ۰۹۱۲۴۷۳۹۳۴۴
  • اینستاگرام: shahrood_kavir_chahjam@

اکو کمپ چاه جم

منبع عکس: houripolo.blogsky

اکو کمپ چاه جم (بومگردی عبدالله پاکدل) در استان سمنان (در فاصله ۲۴۸ کیلومتری از مرکز استان سمنان) و روستای چاه جم قرار دارد و از اوایل مهر تا پایان اردیبهشت ماه آماده استقبال و پذیرایی از گردشگران است. این مجموعه گردشگری به جاذبه‌های گردشگری متعددی چون کویر چاه جم، دریاچه نمک علی قلی، خانه یغمایی، روستا و آبشار هفت رنگ مجن، پارک ملی خارتوران، آبشار نکارمن و آبشار و قندیل یخی آوستا نزدیک است.

معماری سنتی کویر و ظاهر کاه‌گلی اکو کمپ چاه جم تجربه خوشایندی از سفر به این منطقه را برای گردشگران رقم خواهد زد. طبخ و سرو انواع غذاهای محلی و سنتی منطقه (همچون آبگوشت، کشک بادنجان، قیمه و قرمه محلی)، پارکینگ، زمین فوتبال و والیبال ساحلی، سیستم گرمایش (بخاری نفتی و کرسی) و سرمایش (کولر آبی) و راهنمای محلی از جمله خدمات و امکانات رفاهی این مجموعه هستند. 

اکوکمپ چاه جم

منبع عکس: وب‌سایت کوچیتا

در اقامتگاه بومگردی اکو کمپ چاه جم تعدادی سوئیت و اتاق کف‌خواب وجود دارد. حداکثر ظرفیت این واحد گردشگری ۵۰ نفر است. سوئیت‌ها با توجه به قرارگیری در طبقه همکف یا اول ساختمان دارای امکانات آشپرخانه، اتاق خواب، توالت ایرانی یا فرنگی، حمام، تراس یا حیاط مستقل و باربیکیو هستند. در اتاق‌های دو، چهار و ۶ نفره کف‌خواب اکو کمپ چاه جم سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی وجود ندارد و گردشگران ساکن این اتاق‌ها باید از این امکانات به‌صورت مشترک استفاده کنند. کودکان کمتر از ۶ سال برای اقامت میهمان مجموعه هستند. جدول قیمت اتاق‌ها به شرح زیر است:

نوع اتاقتعداد نفراتهزینه (تومان)
اتاق ۱۰ متری (همکف)دو نفر۳۳۴,۰۰۰
اتاق ۱۲ متری (همکف)چهار نفر۴۸۹,۰۰۰
اتاق ۱۶ متری (همکف)۶ نفر۷۳۴,۰۰۰
سوئیت ۲۲ متری  (همکف)هشت نفر۱,۰۰۰,۰۰۰
سوئیت ۱۵ متری (طبقه اول)۶ نفر۸۰۰,۰۰۰
سوئیت ۱۲ متری (همکف)چهار نفر۵۶۰,۰۰۰
سوئیت ۱۸ متری (همکف)۶ نفر۸۰۰,۰۰۰
سوئیت ۳۰ متری (همکف)۱۲ نفر۱,۵۵۶,۰۰۰
سویت ۵۰ متری (همکف)۱۵ نفر۱,۵۵۶,۰۰۰

منبع جدول:  chahjamecocamp.uspace.ir  |  هزینه یک شب اقامت در انواع اتاق‌ها و سوئیت‌های اکو کمپ چاه جم در سال ۱۴۰۱

اکو کمپ عشایری دورنا

  • آدرس: استان اردبیل، جاده گردشگری موئیل، ۲۰ کیلومتری جنوب مشگین شهر، نرسیده به دوراهی آبگرم قینرجه، یک کیلومتر بعد از روستای ناصرآباد (دیزو) (مشاهده روی نقشه)
  • نوع اکو کمپ: کوهستانی
  • شماره تماس: ۰۴۵۳۲۵۲۵۷۱۶
  • وب‌سایت: www.irdss.com
  • اینستاگرام: durna_ecocamp@

نمای بیرونی اکو کمپ عشایری دورنا

منبع عکس: وب‌سایت اکو کمپ عشایری دورنا

مشگین شهر از مناطق کوهستانی و سردسیر شمالی غربی ایران به شمار می‌رود. مجموعه گردشگری دورنا از دفتر خدمات مسافرتی، هتل سه ستاره در شهر مشگین شهر و اکو کمپ عشایری در ییلاق ملک سوئی ساوالان تشکیل شده است. اکو کمپ عشایری دورنا در دامنه سبلان یکی از بهترین گزینه‌ها برای سپری کردن اوقات فراغت در دل تابستان محسوب می‌شود. این اکو کمپ در زمینی به مساحت پنج هکتار ساخته شده است و با گردهم آوردن شکل‌های مختلفی از اقامتگاه توانسته توجه بسیاری از گردشگران طبیعت‌دوست را به خود جلب کند. 

دورتادور اکو کمپ دورنا با دیوارهایی به‌شکل قلعه محصور شده است. معماری تلفیقی سنتی و مدرن این مجموعه گردشگری، متناسب با محیط منطقه است. سرسبزی، هوای پاک و خنک و نزدیک بودن به جاذبه‌های تفریحی و طبیعی همچون پل معلق مشگین شهر، آبشار گوگور، آبگرم ملک سویی و آبگرم قینرجه حضور در این اکو کمپ را بسیار پربار و خوشایند می‌کند.

استخر روباز اکوکمپ دورنا

منبع عکس: وب‌سایت اکو کمپ عشایری دورنا

مجتمع آب‌درمانی، حمام ترک، استخرهای مجزای روباز و سرپوشیده (این استخرها از آب چشمه‌های آبگرم طبیعی پر می‌شوند)، رستوران (سرو انواع غذاهای سنتی)، چایخانه سنتی، وای‌فای رایگان، اجرای موسیقی زنده و سنتی عاشیقلر و پارکینگ از جمله خدمات رفاهی و تفریحی اکو کمپ عشایری دورنا هستند. این مجموعه امکانات لازم برای تفریحاتی چون اسب‌سواری، پاراگلایدر، دوچرخه‌سواری، کوهپیمایی و طبیعت‌گردی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.

کمپ‌های متفاوت مجموعه دورنا با مصالح بومی و سنگ و با الهام از تاریخ و فرهنگ ترکان آذربایجان و عشایر شاهسون طراحی و اجرا شده‌اند. انواع کمپ‌های مجموعه و هزینه اقامت در آن‌ها به شرح زیر هستند:

منبع عکس: وب‌سایت اکو کمپ عشایری دورنا

کلبه‌های کوهستانی

طراحی این کلبه‌ها با الهام از آلاچیق‌های عشایر ایل شاهسون انجام شده است؛ با این تفاوت که به‌جای نمد از سنگ برای ساخت آن‌ها استفاده کرده‌اند. چهار کلبه کوهستانی با ظرفیت حداکثر ۶ نفر در مجموعه وجود دارد. تخت دونفره (در قسمت همکف)، سرویس بهداشتی فرنگی، اجاق گاز، سینک ظرفشویی، یخچال و سرویس خواب برای دو نفر دیگر (پتو و بالش) امکانات این کلبه‌های کوهستانی هستند. در هر کلبه یک نیم‌طبقه وجود دارد که با یک نردبان چوبی می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد. 

کلبه‌های هابیتی

کلبه‌های هابیت در مرتفع‌ترین قسمت اکو کمپ و از سنگ چوب ساخته شده‌اند. ویژگی جذاب این کلبه‎‌ها چشم‌انداز بی‌نظیر آن‌ها است. دو کلبه هابیتی با حداکثر ظرفیت ۶ نفر در این مجموعه وجود دارد. دو اتاق، چهار تخت یک نفره، سرویس بهداشتی ایرانی، اجاق گاز، سینک ظرفشویی و یخچال امکانات این کلبه‌ها هستند.

منبع عکس: وب‌سایت اکو کمپ عشایری دورنا، ویسگون

آلاچیق عشایری

دو آلاچیق ۳۰ متری و کف‌خواب و ۱۱ چادر ۱۳ متری دو تخته به سبک عشایر شاهسون از دیگر گزینه‌های اقامت در مجموعه گردشگری دورنا هستند. برای برپا کردن این چادر‌ها از ۳۲ تیرک چوبی (به نشانه ۳۲ طایفه ایل شاهسون) و نمد استفاده شده است. سرویس بهداشتی این آلاچیق‌ها در بیرون، به‌صورت عمومی و با فاصله ۵۰ متری از چادرها قرار دارد. 

کاروان‌سرا

ساختمان اصلی اکو کمپ دورنا به‌صورت کاروانسراهای ایران قدیم طراحی شده‌ است و اتاق‌های مختلف این ساختمان برای اقامت در اختیار گردشگران قرار می‌گیرند. ۱۰ اتاق دو تخته، دو اتاق سه تخته و دو اتاق دوبلکس شاه‌نشین (۶ نفره) در این کاروان‌سرا وجود دارد. سرویس بهداشتی فرنگی، حمام، یخچال و سیستم گرمایشی (بخاری گازی) از  امکانات اتاق شاه‌نشین هستند. 

چادرهای فرانسوی اکو کمپ دورنا

منبع عکس: وب‌سایت اکو کمپ عشایری دورنا

چادرهای فرانسوی

کمپ در طبیعت و اقامت در چادر موردعلاقه بسیاری از گردشگران است. اکو کمپ دورنا در جهت جذب این گروه از طبیعت دوستان چادرهای کمپینگ فرانسوی  با دو یا چهار نفر ظرفیت به گردشگران اجاره می‌دهد. قسمت خواب در طرفین چادرها و قسمت نشیمن در بخش میانی چادر است. رختخواب برای استراحت و میزو صندلی برای صرف غذا از امکانات این چادرها به شمار می‌روند. 

نوع اقامتگاهتعداد افرادهزینه (تومان)هزینه نفر اضافه (تومان)
کلبه کوهستانیچهار نفر۱,۹۰۰,۰۰۰۲۸۰,۰۰۰
کلبه هابیتیچهار نفر۱,۹۰۰,۰۰۰۲۸۰,۰۰۰
آلاچیق عشایریدو نفر۷۰۰,۰۰۰۲۸۰,۰۰۰
اتاق‌ عادی کاروان‌سرادو نفر۹۶۰,۰۰۰۲۸۰,۰۰۰
اتاق عادی کاروان‌سراسه نفر۱,۳۸۰,۰۰۰۲۸۰,۰۰۰
اتاق شاه‌نشین کاروان‌سرا۶ نفر۲,۵۰۰,۰۰۰۲۸۰,۰۰۰

منبع جدول:  وب‌سایت اکو کمپ عشایری دورنا | هزینه یک شب اقامت به‌همراه صبحانه در انواع اقامتگا‌های اکو کمپ دورنا در سال ۱۴۰۱

اکو کمپ متین آباد

  • آدرس: استان اصفهان، کیلومتر ۵۵ جاده کاشان به اصفهان، نطنز، شهر بادرود، روستای خالد آباد، ده آباد، روستای متین آباد (مشاهده روی نقشه)
  • نوع اکو کمپ: کویری
  • شماره تماس: ۰۹۲۱۰۶۱۷۳۳۶ و ۰۲۱۸۸۱۰۷۶۷۰ 
  • وب‌سایت: www.matinabad.com
  • اینستاگرام: matinabadecocamp@

اکو کمپ کویری متین آباد

منبع عکس: وب‌سایت منطقه نمونه گردشگری متین آباد

کمپ متین آباد اولین و بزرگ‌ترین اکو کمپ کویری ایران است. این مجموعه در ۲۵ کیلومتری شمال نطنز و ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر کاشان قرار دارد. اکو کمپ متین آباد سال ۱۳۸۹ در زمینی به مساحت ۲۳ هکتار افتتاح شد. تولید و خدمات پایدار از اصول مدیریت منطقه نمونه گردشگری متین آباد است. استفاده از لامپ‌ها و سایل برقی کم‌مصرف، تامین بخشی از انرژی مورد نیاز کمپ (۷۰ درصد) از طریق انرژی خورشیدی و بادی، مدیریت مصرف آب (سیستم‌های آبیاری کنترل شده، شیرآلات مناسب و پخش تراکت‌های آموزشی و تشویقی) و بازیافت (تفکیک زباله در مبدا و آموزش برای تولید حداقل زباله) قدم‌هایی هستند که این مجموعه طبیعت‌دوست در راستای هم‌سویی با محیط‌زیست برداشته است.  

در اکو کمپ کویری متین آباد خدمات متنوع و امکانات تفریحی مطلوبی برای گردشگران در نظر گرفته شده است 

باغ‌های ارگانیک، مزارع حیوانات، کاروانسرای سنتی با اتاق‌های مجهز، تعدادی کومه، چادر کمپی و چادر خیمه‌ای، رستوران، کافی‌شاپ، فروشگاه تیر و کمان، زمین والیبال ساحلی، محوطه بازی کودکان، سالن بازی (بیلیارد، ایرهاکی، میز پینگ پنگ و فوتبال‌دستی) و پارکینگ از جمله بخش‌های متنوع اکو کمپ متین آباد هستند. برپایی چادرها سبب یادآوری راه و روش مردمان عشایری کویر (بادیه نشین) می‌شود. رعایت اصول معماری سنتی و بومی ساکنان حاشیه کویر در این کمپ بسیار مشهود است. 

این مجموعه برنامه‌های تفریحی متنوعی همچون شتر و دلیجان سواری در کویر (در ۶ ماه اول سال از ساعت ۹ تا ۱۲ و در نیمه دوم سال در ساعت ۹ تا ۱۲ و ۱۵:۳۰ تا ۱۷:۳۰)، رصد آسمان شب و ستارگان (ساعت ۲۱ تا ۲۲ در تراس کافی‌شاپ)، دوچرخه سواری، بازدید از باغ انار و مزرعه حیوانات، کویرنوردی و شب‌نشینی دور آتش (بعد از ساعت ۲۲ در محوطه مقابل رستوران) را برای گردشگران تهیه تدارک دیده است.

حدود ۵۰۰ متر از مسیر دسترسی به اکو کمپ متین آباد خاکی است. پیمایش این مسیر برای خودروهای مختلف امکان‌پذیر است. در این اکو کمپ هزینه اقامت برای کودکان زیر چهار سال (بدون خدمات) رایگان و برای کودکان چهار تا هفت سال (سرویس اضافه) نیم‌بها محاسبه می‌شود. انواع اقامتگاه‌های این مجموعه گردشگری و هزینه اقامت در آن‌ها به شرح زیر هستند:

منابع عکس‌ها: وب‌سایت منطقه نمونه گردشگری متین آباد، رزرواسیون آریا

اتاق‌های کاروان‌سرا

در اکو کمپ متین آباد کاروانسرایی سه طبقه ساخته شده است. این کاروان‌سرا دارای ۱۴ اتاق دو تخته در طبقه اول (امکان یک نفر اضافه)، سه اتاق سه تخته در طبقه دوم (امکان یک نفر اضافه)، یک اتاق پنج تخته زاویه در طبقه اول (امکان دو نفر اضافه)، یک سوئیت پنج تخته گوشواره در طبقه دوم (امکان سه نفر اضافه) و یک سوئیت چهار نفره شاه‌نشین در طبقه سوم (امکان دو نفر اضافه) است. این اتاق‌ها و سوئیت‌ها همگی از امکانات تخت با تشک خوش‌خواب، سرویس فرنگی، حمام، یخچال، تلویزیون ، کولر آبی، شوفاژ و فن کوئل برخوردار هستند. سوئیت‌های شاه‌نشین و گوشواره در فصل سرد به کرسی مجهز می‌شوند. سرویس خواب سوئیت شاه‌نشین تشک پنبه‌ای است.

نوع اتاقهزینه (تومان)هزینه نفر اضافه (تومان)
اتاق دو تخته۱,۲۸۰,۰۰۰ برای یک نفر و ۱,۴۰۰,۰۰۰ برای دو نفر۶۱۰,۰۰۰
اتاق سه تخته۲,۱۰۰,۰۰۰۶۱۰,۰۰۰
اتاق پنج تخته زاویه۳,۱۰۰,۰۰۰۶۱۰,۰۰۰
سوئیت پنج تخته گوشواره۴,۱۰۰,۰۰۰۷۶۰,۰۰۰
سوئیت شاه‌نشین چهار نفره۳,۵۰۰,۰۰۰۷۶۰,۰۰۰

منبع جدول:  وب‌سایت منطقه نمونه گردشگری متین آباد | هزینه یک شب اقامت به‌همراه صبحانه در  اتاق‌های کاروانسرای متین آباد در سال ۱۴۰۱

چادر

مدیریت منطقه نمونه گردشگری متین آباد شرایط اقامت در هشت چادر خیمه‌ای چهار نفره (امکان دو نفر اضافه) و ۱۵ چادر کمپی دو نفره (امکان یک نفر اضافه) را برای گردشگران فراهم کرده است. رختخواب، فن برقی گرمکن و کرسی، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی و حمام عمومی از امکانات این چادرها هستند. همراه داشتن ملحفه و حوله شخصی برای استفاده از چادرها ضروری است. این چادرها به‌صورت فصلی و در بهار و پاییز برپا می‌شوند. 

نوع چادرهزینه (تومان)هزینه نفر اضافه (تومان)
چادر خیمه‌ای۱,۳۱۰,۰۰۰ برای چهار نفر۳۱۰,۰۰۰
چادر  کمپی۵۸۰,۰۰۰ برای یک نفر و ۶۸۰,۰۰۰ برای دو نفر۳۱۰,۰۰۰

منبع جدول: وب‌سایت منطقه نمونه گردشگری متین آباد |  هزینه یک شب اقامت به‌همراه صبحانه در  انواع چادرهای اکو کمپ متین آباد در سال ۱۴۰۱

کومه

۱۳ کومه کاه‌گلی دو تخته (امکان اقامت یک نفر اضافه) و هشت کومه کف‌خواب (امکان اقامت دو نفر اضافه) به سبک خانه‌های سنتی کویر مرکزی ایران از دیگر گزینه‌های اکو کمپ متین آباد برای اقامت هستند. سرویس فرنگی، حمام، یخچال، کولر آبی، شوفاز و بخاری از امکانات این کومه‌ها محسوب می‌شوند. کومه‌های کف‌خواب در فصل سرد به کرسی مجهز می‌شوند.

نوع کومههزینه (تومان)هزینه نفر اضافه (تومان)
دو تخته۹۰۰,۰۰۰ تومان برای یک نفر  و ۱,۰۴۰,۰۰۰ برای دو نفر۴۵۰,۰۰۰
سنتی ۲۰ متری (همکف)۱,۳۹۰,۰۰۰ برای دو نفر۴۵۰,۰۰۰

منبع جدول: وب‌سایت منطقه نمونه گردشگری متین آباد |  هزینه یک شب اقامت به‌همراه صبحانه در  انواع کومه‌های اکو کمپ متین آباد در سال ۱۴۰۱

اکو کمپ ستاره لوت شهداد کرمان

  • آدرس: استان کرمان، شهر کرمان، کیلومتر ۲۰ جاده شهداد، روستای ملک آباد (مشاهده روی نقشه)
  • نوع اکو کمپ: کویری
  • شماره تماس: ۰۲۱۴۷۶۲۳۳۰۰

اکوکمپ ستاره لوت شهداد کرمان

منبع عکس: وب‌سایت هتل یار

اکو کمپ ستاره لوت در استان کرمان، ۱۰۰ کیلومتری شهر کرمان و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی بخش شهداد قرار دارد. این مجموعه اقامتی تفریحی سال ۱۳۹۷ در میان کویر و نخلستان‌های باشکوه افتتاح شد. کویر لوت، کلوت‌ها، نبکاها، تپه‌های گندم بریان یا ریگ سوخته، قلعه و کاروانسرای تاریخی شفیع آباد، روستای سیرچ، کوه پلور، آبگرم چهار فرسخ و آبشار کشیت از جاذبه‌های اطراف اکو کمپ ستاره لوت هستند.

پارکینگ، پرسنل مسلط به زبان انگلیسی، راهنمای محلی، رستوران، کافی‌شاپ، اینترنت رایگان و سیستم گرمایش و سرمایش اسپیلت از امکانات رفاهی و خدماتی اکو کمپ شهداد به شمار می‌آیند. مدیریت این اکو کمپ امکان تجربه تفریحاتی چون موتور چهارچرخ، آفرود، شترسواری و بالن‌سواری در کویر لوت را برای میهمانان خود فراهم می‌کند. اوایل مهر ماه تا اواخر فروردین بهترین بازه زمانی حضور در کویر و اقامت در این مجموعه طبیعت‌دوست است. 

منابع عکس‌ها: هتل یار، قدش گشت

اکو کمپ شهداد با ۳۵ واحد اقامتی مجهز و لوکس درمجموع ظرفیت پذیرش ۸۰ گردشگر را دارد. این واحد‌ها عمدتا به‌صورت چادر هستند. آشپزخانه، کتری برقی، اتو، کمد لباس، تلویزیون، توالت فرنگی و حمام از امکانات این چادرها به شمار می‌روند. اقامت در اکو کمپ ستاره لوت برای کودکان کمتر از هفت سال (در صورت عدم استفاده از سرویس) رایگان است. هزینه یک شب اقامت در اکو کمپ ستاره لوت به‌همراه صبحانه در سال ۱۴۰۱ برای هر نفر ۸۵۰,۰۰۰ تومان محاسبه می‌شود. 

تالش کمپ سوباتان

  • آدرس: استان گیلان، شهرستان تالش، شهر لیسار، میلاباقی، نرسیده به بازارچه سوباتان (مشاهده روی نقشه)
  • نوع اکو کمپ: کوهستانی
  • شماره تماس: ۰۹۱۱۴۷۹۹۵۵۱
  • وب‌سایت: www.taleshcamp.com

تالش کمپ

منبع عکس: نقشه و مسیریاب بلد

اکو کمپ توریستی سوباتان یا تالش کمپ در شمال کشور، ۱۱۲ کیلومتری شهر رشت، ۳۸ کیلومتری شهر لیسار و در دل روستای ییلاقی و زیبای سوباتان قرار دارد. این اکو کمپ در سال ۱۳۸۰ افتتاح شده است. فصل بهار و تابستان بهترین زمان سفر به ییلاق سوباتان محسوب می‌شود. اقامت در تالش کمپ و  حضور در محیط دنج و آرام و طبیعت بهشتی منطقه اوقات خوت خوشی را برای گردشگران رقم خواهد زد.

سورتمه تالش، دریاچه نئور، آبشار ورزان، پارک جنگلی الچاق، قلعه بین یوردی، پارک جنگلی سیاه دارن (بام تالش)، غار سوباتان، دریاچه سراگاه و رودخانه کرگان رود از جاذبه‌های گردشگری اطراف تالش کمپ هستند.

طبخ و سرو انواع غذاهای سنتی شمالی، راهنمای محلی و پارکینگ از جمله امکانات و خدمات رفاهی تالش کمپ به شمار می‌روند. این اکو کمپ دارای پنج واحد اقامتی (ویلا و سوئیت) با ظرفیت کل ۸۵ نفر است. امکان برپایی چادر در محوطه باز اکو کمپ برای علاقه‌مندان وجود دارد. سرویس بهداشتی ایرانی، حمام اختصاصی، سیستم گرمایش بخاری گازی و شومینه هیزمی و سیستم سرمایش مناسب در همه واحدهای اقامتی تعبیه شده است. هزینه اقامت برای کودکان کمتر از چهار سال رایگان خواهد بود. در سال ۱۴۰۱ هزینه یک شب اقامت در اکو کمپ تالش برای هر نفر ۱۵۰,۰۰۰ تومان محاسبه می‌شود. 

اکو کمپ سورگل دیلمان

  • آدرس: استان گیلان، شهرستان سیاهکل، شهر دیلمان، روستای آسیابرک (مشاهده روی نقشه)
  • نوع اکو کمپ: کوهستانی
  • شماره تماس: ۰۹۱۱۲۳۴۱۹۳۱
  • اینستاگرام: soorgol.ecolodge@

اکو کمپ سورگل

منبع عکس: وب‌سایت بومکس

منطقه سردسیر و کوهستانی دیلمان از مقاصد گردشگری شمال کشور به‌ شمار می‌رود. اکو کمپ سورگل در واقع خانه‌ای بومی با معماری سنتی در استان گیلان، ۸۵ کیلومتری مرکز شهر رشت و چهار کیلومتری جنوب شرقی دیلمان است. فضای آرام و هوای پاک و دل‌انگیز دیلمان و حضور در کلبه‌ای روستایی تجربه خوشایندی از سفر به گیلان را برای علاقه‌مندان رقم خواهد زد. 

فصل بهار تا ابتدای فصل پاییز بهترین بازه زمانی برای سفر به دیلمان محسوب می‌شود. دشت‌های سرسبز این منطقه، روستای آسیابرک، حمام تاریخی دیلمان، کوه، قلعه و قله درفک، غارهای متعدد اطراف کلبه، روستای تاریخی ملومه، یخچال‌های طبیعی منطقه و قلعه گرمارو از جمله جاذبه‌های طبیعی و تاریخی دیلمان هستند. پارکینگ، راهنمای محلی از جمله خدمات رفاهی اقامتگاه سورگل برای گردشگران هستند. 

خانه بومی سورگل با دو واحد اقامتی ۶۰ و ۹۰ متری درمجموع ظرفیت پذیرش ۱۶ مسافر را دارد. تختخواب، آشپزخانه، یخچال، مبلمان، سیستم گرمایش بخاری گازی، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی و حمام از امکانات واحدهای اقامتی این اکو کمپ هستند. هزینه اقامت برای کودکان کمتر از پنج سال رایگان خواهد بود. قیمت انواع اتاق‌های اکو کمپ سورگل به شرح زیر است:

نوع واحدتعداد افرادهزینه (تومان)
یک‌خوابه ۶۰ متریچهار نفر۸۸۹,۰۰۰
دوخوابه ۹۰ متریهشت نفر۱,۷۷۷,۰۰۰

منبع جدول: soorgol.uspace |  هزینه یک شب اقامت در  واحدهای  اکو کمپ سورگل در سال ۱۴۰۱

اکو کمپ شمالی دماوند

  • آدرس: استان مازندران، جبهه شمال شرقی کوه دماوند، روستای ناندل (مشاهده روی نقشه)
  • نوع اکو کمپ: کوهستانی
  • شماره تماس: ۰۲۱۶۶۹۰۲۶۸۰
  • وب‌سایت: www.damavandcamp.com  

اکوکمپ کوهستانی شمالی دماوند

منبع عکس: خبرگزاری ایسنا

اکو کمپ شمالی دماوند اولین کمپ کوهنوردی حرفه‌ای در ایران محسوب می‌شود که به‌صورت کاملا خصوصی و غیر دولتی اداره می‌شود. این کمپ کوهستانی توسط شرکت اسپیلت البرز و در سال ۱۳۹۴ با دریافت مجوزهای لازم از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان محیط زیست افتتاح شده است. اکو کمپ شمالی دماوند به‌صورت فصلی برپا می‌شود و در تابستان‌ها میزبان کوهنوردان داخلی و خارجی بسیاری است.

اکو کمپ دماوند امکانات استراحت، اقامت شبانه و دریافت خدمات حرفه‌ای برای صعود کوهنوردان را فراهم می‌کند. طبخ و سرو غذای تازه و ارگانیک، تامین تنقلات سالم و پرانرژی، دریافت مجوز صعود برای کوهنوردان خارجی، صدور گواهی رسمی صعود به دماوند برای کوهنوردان، تامین آب ولرم برای شست‌و‌شو، برنامه‌ریزی و رهبری برای صعود با کمک راهنمایان مجرب و استقبال با چای، نسکافه و سوپ گرم از کوهنوردان از خدمات اکو کمپ شمالی دماوند هستند.

اکو کمپ دماوند در واقع دو مجموعه کمپینگ (بیس کمپ و کمپ پیشرفته) در جبهه شمال شرقی کوه دماوند است. 

کمپ اول یا بیس کمپ دماوند

منبع عکس: وب‌سایت اسپیلت البرز

کمپ اول: کمپ اول (بیس کمپ مجهز) در منطقه جوچار و ارتفاع ۲,۸۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. این کمپ در واقع شامل تعدادی چادر اختصاصی است و امکانات پذیرایی و شب‌مانی را برای کوهنوردان فراهم می‌کند. یکی از خدمات بیس کمپ اجاره قاطر به کوهنوردان برای انتقال وسایل و کوله‌ها تا کمپ پیشرفته است. با هماهنگی این کمپ شرایط استفاده از اتومبیل فورویل درایو و نیسان وانت برای حمل‌و‌نقل در جاده‌های صعب‌العبور ابتدای مسیر کوهپیمایی برای کوه‌نوردان فراهم می‌شود.

کمپ پیشرفته دماوند

منبع عکس: اسپیلت البرز

کمپ دوم: کمپ دوم یا کمپ پیشرفته در ارتفاع ۴,۳۵۰ متری از سطح دریا، در یال شمال شرقی دماوند و نزدیک به منطقه تخت فریدون برپا شده است. این کمپ اقامتگاه نهایی برای صعود به جبهه شمال شرقی دماوند محسوب می‌شود. کمپ پیشرفته در منطقه‌ای وسیع، دنج و زیبا مستقر است. کوهنوردانی که از خدمات کمپ پیشرفته استفاده کنند تحت سرپرستی راهنمایان کمپ راهی قله می‌شوند.

چادر اجتماعات و غذاخوری با ۲۵ متر مربع مساحت (مجهز به میز و صندلی، چراغ روشنایی، پریز برق)، چادر آشپرخانه، توالت خشک ویژه ارتفاع (فاضلاب با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ارتفاعات پایین منتقل می‌شود)، دو دستگاه صفحه خورشیدی برای تامین انرژی پاک (برای تامین روشنایی قسمت‌ها عمومی کمپ، چادرهای غذاخوری، آشپرخان و شارژ دوربین و تلفن‌های همراه) و منبع آب از بخش‌های مختلف کمپ پیشرفته هستند.

اکوکمپ دماوند

منبع عکس: اسپیلت البرز

کمپ پیشرفته به ۱۲ باب «لوج چادر» مجهز است. این چادرهای دونفره ۲۳۰ سانتی‌متر طول، ۱۶۰ سانتی‌متر عرض  و ۲۲۰ سانتی‌متر ارتفاع دارند. لوج چادرها موکت شده‌اند و به امکانات لازم برای خواب (پتو، بالش و ملحفه) مجهز هستند.

اکو کمپ چالدره تنکابن

  • آدرس: استان مازندران، شهر تنکابن (شهسوار)، کیلومتر ۱۸ جاده دوهزار (مشاهده روی نقشه)
  • نوع اکو کمپ: جنگلی و کوهستانی
  • شماره تماس: ۰۱۱۴۴۴۰۶۷۳، ۰۱۱۴۴۴۶۰۷۴۱، ۰۱۱۵۴۲۴۵۴۱۲ و ۰۱۱۵۴۲۴۵۴۱۴
  • اینستاگرام: haldarreh@

اکوکمپ چالدره تنکابن

منبع عکس: وب‌سایت رهی نو

اکو کمپ چالدره تنکابن یا اقامتگاه جنگلی جاده دوهزار نزدیک جنگل دوهزار و سه هزار تنکابن قرار دارد. این اکو کمپ با معماری سنتی و بومی خود بسیار مورد توجه گردشگران علاقه‌مند به فرهنگ و هنر استان مازندران قرار گرفته است. سنگ بن چشمه، منطقه ییلاقی دریاسر و هرسنگ و دریاچه فصلی سیالان در قله سیالان از جمله جاذبه‌های طبیعی اطراف اکو کمپ چالدره هستند. ماهی‌گیری، دوچرخه‌سواری و جنگل‌نوردی از جمله تفریحات گردشگران در این منطقه محسوب می‌شوند.

در اکو کمپ چالدران تنکابن چند کلبه جنگلی و سوئیت با امکانات حمام و سرویس بهداشتی، تخت، مبل و سیستم سرمایش و گرمایش در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد. پارکینگ، راهنمای محلی و طبخ و سرو انواع غذاهای سنتی منطقه از جمله امکانات رفاهی این اکو کمپ هستند. 

اکو کمپ عشایری کوهرنگ

  • آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، شهر کوهرنگ، جاده آبشار شیخ علیخان، ۵۰۰ متر قبل از آبشار  (مشاهده روی نقشه)
  • نوع اکو کمپ: کوهستانی و عشایری
  • شماره تماس: ۰۹۱۳۱۸۴۴۱۱۰، ۰۹۱۳۱۸۳۹۲۰۷
  • وب‌سایت: www.koohrangparvaz.ir
  • اینستاگرام: nomadic_ecocamp@

اکو کمپ کوهرنگ

منبع عکس: وب‌سایت سفر بازی

اکو کمپ گردشگری عشایری کوهرنگ در سال ۱۳۹۰ و به همت برادران غیبی افتتاح شده است. این اکو کمپ همه ساله از ۲۰ اردیبهشت تا اواسط مهرماه در دامنه‌های زیبا، دنج و خوش‌آب‌وهوای زردکوه بختیاری و در زمینی به مساحت دو هکتار برپا می‌شود. قرارگیری در کنار رودخانه عالیخان، چشمه آب‌معدنی، دشت‌های طبیعی و همجواری با عشایر بختیاری اقامت در این اکو کمپ بین‌المللی را بسیار خوشایندتر می‌کنند. 

اکو کمپ بین‌المللی عشایری کوهرنگ به جاذبه‌های طبیعی همچون آبشار شیخ علی خان، غار یخی چما، سد اول کوهرنگ، چشمه دیمه، چشمه کوهرنگ، روستای سرآقا سید، منطقه جنگلی بارفت و دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ نزدیک است. اجرای موسیقی محلی، آیین‌های سنتی، ورزش و بازی‌های بومی، برگزاری برنامه اسب‌سواری و تیراندازی، آشنایی با نحوه زندگی، تولیدات و رسم‌و‌رسوم عشایر بختیاری و آموزش صنایع دستی از جمله خدمات فرهنگی و تفریحی اکو کمپ کوهرنگ هستند. 

اکو کمپ کوهرنگ

منبع عکس: سیری در ایران

حضور راهنمایان گردشگری مسلط به زبان انگلیسی و فرانسه، در اختیار گذاشتن وسایل ورزشی همچون سورتمه، اسب و اسکی، تامین انواع اتومبیل برای بازدید گردشگران از جاذبه‌های اطراف، برگزاری تورهای طبیعت‌گردی و رفتینگ، پارکینگ، تامین برق سراسری، تامین سیستم گرمایش و سرمایش، طبخ و سرو انواع غذاهای محلی، سیاه چادر (چادر اجتماعات)، حمام و سرویس بهداشتی صحرایی و توالت فرنگی از جمله امکانات و خدمات مجموعه گردشگری عشایری کوهرنگ هستند.

منبع عکس:  سفر بازی،  سیری در ایران

اکو کمپ عشایری کوهرنگ اقامتگاه‌هایی به‌شکل چادر مسافرتی ۱۲ متری (کف‌خواب با ظرفیت چهار نفر) در اختیار گردشگران قرار می‌دهد و درمجموع ظرفیت پذیرش ۱۲۰ را مسافر را دارد. در سال ۱۴۰۱ هزینه یک شب اقامت در چادرهای این اکو کمپ برای هر نفر ۱۰۰,۰۰۰ هزار تومان است. هزینه اقامت برای کودکان کمتر از پنج سال رایگان خواهد بود.

اکو کمپ اسحاق و مرضیه

  • آدرس: استان گلستان، شهرستان گمیشان، شهر گمیش تپه، خیابان امام خمینی ۱۷، کوچه مظفری (مشاهده روی نقشه)
  • نوع اکو کمپ: اکو کلبه
  • شماره تماس: ۰۹۳۹۸۱۴۶۸۳۸

اکوکمپ اسحاق و مرضیه

منبع عکس: مجله زیگو کمپ

اکو کمپ اسحاق و مرضیه در سال ۱۳۹۴، در استان زیبا و شمالی گلستان و شهرستان ساحلی گمیش تپه افتتاح شده است. این اکو کمپ با ساحل دریای خزر پنج کیلومتر (۱۲ دقیقه رانندگی) فاصله دارد. دو خانه قدیمی (۱۱۰ سال قدمت) با چیدمان سنتی و یک خانه ترکمنی (قره اوی) با ظرفیت اسکان و پذیرش ۶۵ گردشگر در اکو کمپ اسحاق و مرضیه وجود دارند. 

شهر دیدنی گمیش تپه، تالاب گمیشان، گل فشان گمیشان، موزه گمیشان، خانه تاریخی سلیم، روستای قره قاشلی، دیوار بزرگ گرگان و جزیره آشوراده از آثار تاریخی و طبیعی اطراف اکو کمپ اسحاق و مرضیه هستند. فصل بهار تا اواسط فصل پاییز بهترین زمان سفر به گرگان و اقامت در این مجموعه گردشگری است.

اجرای موسیقی زنده و محلی از برنامه‌های فرهنگی تفریحی اکو کمپ اسحاق و مرضیه است

مدیریت اکو کمپ اسحاق و مرضیه در تلاش است تا با خدمات‌دهی مطلوب و تامین امکانات رفاهی همچون پارکینگ، آشپزخانه عمومی با تجهیزات لازم برای آشپزی، طبخ و سرو انواع غذاهای سنتی منطقه، وای‌فای رایگان و سیستم سرمایش و گرمایش (بخاری و اسپیلت) تجربه خوشایندی از سفر به خطه گرگان برای میهمانان خود رقم بزند. برگزاری تورهای طبیعت‌گردی، پرنده‌نگری و جنگل‌نوردی با راهنمای محلی، اجرای موسیقی زنده و رقص محلی از جمله برنامه‌های تفریحی و فرهنگی این اکو کمپ برای گردشگران است. 

منابع عکس‌ها: خبرگزاری مهر، هومسا، خاطرات زیبا

یک اتاق پنج نفره و دو اتاق ۱۰ نفره در طبقه همکف و دو اتاق هفت نفره، دو اتاق چهار نفره و یک اتاق هشت نفره در طبقه اول خانه‌های سنتی و خانه ترکمنی با ظرفیت ۱۰ نفر در بومگردی اسحاق و مرضیه آماده پذیرایی از گردشگران هستند. اتاق‌ها سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی ندارند و مسافران باید از این امکانات به‌صورت مشترک (داخل ساختمان و حیاط مجموعه) استفاده کنند. در سال ۱۴۰۱ هزینه یک شب اقامت در این اکو کمپ برای هر نفر ۱۸۷,۰۰۰ هزار تومان است. اقامت برای کودکان کمتر از دو سال رایگان و برای کودکان سه تا پنج سال نیم‌بها خواهد بود.

اکو کمپ گیله بوم

  • آدرس: استان گیلان، حدفاصل چابکسر و کلاچای، روستای قاسم آباد سفلی، خیابان شهدا، کوچه ابریشم ۱، پلاک ۶۹ (مشاهده روی نقشه)
  • نوع اکو کمپ: اکو کلبه
  • شماره تماس: ۰۹۱۹۶۳۹۶۱۸۵
  • اینستاگرام: gilehboom@

اکو کمپ گیله بوم

منبع عکس: وب‌سایت رجا نیوز

اقامتگاه بومگردی گیله بوم در استان گیلان و بین دوشهر چابکسر و کلاچای قرار دارد و به‌صورت خانوادگی اداره می‌شود. این اکو کمپ در زمینی به وسعت ۱,۵۰۰ متر مربع افتتاح شده است. بنایی دوطبقه با معماری سنتی و بومی خطه گیلان در میان حیاط پردرخت و زیبای اکو کمپ گیله بوم قرار دارد. این بوم کلبه با ظرفیت ۱۷ نفر آماده میزبانی از گرشگران است. 

جنگل‌های گیشارکوه، قله سماموس، ساحل دریا، جنگل‌ چاله سرا، ییلاق جواهردشت، روستای کناله، چشمه دمکش و تله‌کابین رامسر از جاذبه‌های تفریحی و طبیعی اطراف اکو کمپ گیله بوم هستند. در این اقامتگاه برنامه‌های فرهنگی و سنتی همچون اجرای  موسیقی‌های قاسم آبادی، جشن تیرماه و جشن سده برگزار می‌شود. برگزاری تورهای پرتقال‌چینی، طبیعت‌گردی و پاکسازی محیط زیست، بازدید از کارگاه‌های خانگی نمدمالی و تولید چای و آموزش چادرشب، حصیر بافی، خراطی، سفالگری، مجسمه‌سازی و... از جمله برنامه‌های مدیریت گیله بوم برای معرفی فرهنگ و میراث معنوی منطقه است.

اکوکمپ گیله بوم

منبع عکس: مجله زیگوکمپ

پارکینگ، طبخ و سرو انواع غذاهای محلی گیلان به‌همراه مخلفات مرسوم، اتاق‌های فرش شده با نمد، رخت‌خواب‌های پشمی، سیستم گرمایش (بخاری هیزمی)، سیستم سرمایش (پنکه در طبقه اول و اسپیلت در طبقه دوم)، سرویس بهداشتی و حمام جداگانه در هر طبقه از بنا و حیاط و اقامتگاه ایوانی برای صرف غذا از جمله امکانات و خدمات رفاهی اقامتگاه بومگردی گیله بوم هستند. 

سه اتاق با نام‌های تلارخانه (چهار نفره)، سمامس (هشت نفره) و راش (چهار نفره) در طبقه اول و یک اتاق با نام جورخانه (سوئیت برای اسکان گروهی با ظرفیت ۱۲ نفر) در طبقه دوم خانه سنتی، یک کلبه کاه‌گلی (اکوکلبه) با ظرفیت چهار نفر و یک خانه درختی با نام کندوج (بدون سیستم گرمایش، نیاز به کیسه خواب) در این اقامتگاه برای گردشگران آماده شده است. 

اکو کمپ چیست؟

اکوکمپ های ایران

منبع عکس: وب‌سایت رهی نو

برای تعریف اکو کمپ لازم است ابتدا با معنای واژه‌های اکوتوریسم (ecotourism) و اکولاژ (ecolodge) آشنا شویم. اکوتوریسم یا «بوم گردشگری» شاخه‌ای پرطرف‌دار از گردشگری است که اهدافی چون کاهش اثرات منفی زیست‌محیطی حضور گردشگران در طبیعت و جوامع سنتی، حفاظت از محیط زیست حساس و شکننده منطقه هدف و رساندن سهم عادلانه‌ای از درآمد اکوتوریسم به جوامع بومی میزبان را دنبال می‌کند. 

در پی رونق اکوتوریسم نیاز به ایجاد فضای اقامتی مبتنی بر ارزش‌های این‌گونه گردشگری بیشتر احساس می‌شد؛ سرانجام در سال ۱۹۹۰ میلادی، افرادی دغدغه‌مند که نسبت به حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی آن احساس مسئولیت می‌کردند، با بیان مفهوم اکولاژ ( یه معنی «بوم کلبه» یا «اقامتگاه بومی» در راستای تقویت این ارزش قدم برداشتند. اکولاژها نوعی مراکز اقامتی هستند که در مقاصد گردشگری ساخته یا برپا می‌شوند و آرامش در دل طبیعت را به گردشگران هدیه می‌دهند. 

گردشگران در حال پرنده نگری

منبع عکس: وب‌سایت رسانه قطب نما

اکولاژها غالبا دور از محیط‌های شهری و در دل جاذبه‌های طبیعی ساخته می‌شوند و در جهت رونق گردشگری هم‌سو با طبیعت گام برمی‌دارند

اکولاژها یا اقامتگاه‌های بومی برای پیروی از قوانین طبیعت و دستیابی به اهداف خود، ویژگی‌ها و ضوابطی دارند. این مراکز اقامتی طبیعت دوست غالبا در یک منطقه طبیعی یا روستایی و در نزدیکی عارضه‌ها یا پدیده‌های زمین‌شناسی، ساخته یا برپا می‌شوند و علاوه بر حفاظت از محیط زیست با استفاده از تکنیک‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، تخریب و آسیب طبیعی را به حداقل می‌رسانند.

اقامتگاه‌های بومی معمولا کمتر از ۳۰ اتاق دارند. مدیران این اقامتگاه‌های دوستدار طبیعت با استخدام راهنمایان تحصیل‌کرده یا بومیان آشنا به منطقه، عرضه کتابچه، بروشور، نقشه راهنما، عکس و... ، رعایت و اجرای آداب و رسوم مردم محلی و آموزش و عرضه صنایع دستی، در راستای افزایش آگاهی گردشگران، ترویج فرهنگ غنی منطقه و ترغیب به حفاظت از محیط زیست قدم برمی‌دارند. اکولاژها غالبا توسط کارآفرین‌ها و افراد بومی منطقه افتتاح می‌شوند و با آموزش و به‌کارگیری جامعه محلی، هدف رونق اقتصادی و معیشت منطقه را دنبال می‌کنند.

اکوکمپ های ایران

منبع عکس: نقشه و مسیریاب بلد

اکولاژها در شکل و ظاهر با هم تفاوت دارند. این اقامتگاه‌ها بر اساس موقعیت جغرافیایی (کوهستان، میان جنگل‌های انبوه، کویر، روستا یا کنار ساحل)، شرایط فرهنگی و بومی منطقه و در جهت هم‌سویی و سازگاری با طبیعت اطراف خود در اشکال مختلفی چون خانه‌های سنتی و بومی، خانه‌های گنبدی، کلبه‌های چوبی، چادرهای عشایری، خیمه یا اتاقک‌هایی ساده با تزیینات ویژه طراحی و تاسیس می‌شوند. 

اکو کمپ یکی از انواع اقامتگاه‌های بومی است و در واقع به اقامتگاه‌هایی اطلاق می‌شود که به‌صورت کلبه یا کمپ کوچک در مناطق طبیعی برپا می‌شوند و سازگاری بسیاری با محیط پیرامون خود دارند. این مراکز اقامتی سنتی و محلی از نظر امکانات یا خدمات ساده‌تر از دیگر انواع اکولاژها هستند و امکاناتی برای شب‌مانی در دل طبیعت را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند.

تاریخچه اکو کمپ در ایران

اکوکلبه

منبع عکس: وب‌سایت آفتاب کلوت

افتتاح اولین اکو کمپ در ایران مربوط به یک دهه گذشته است. اولین موارد از این نوع اقامتگاه‌ها در استان اصفهان شروع به کار کردند. در اکو کمپ‌های ایرانی بسته به منطقه جغرافیایی، شرایط تجربه تفریحات گوناگون را برای گردشگران فراهم می‌کنند. رصد ستارگان، شترسواری، صخره‌نوردی، تماشای گله حیوانات، آشنایی و معاشرت با اقوام مختلف، یوگا، دوچرخه‌سواری و بازدید از مزارع ارگانیک بخشی از این تفریحات هستند. 

تفاوت اکو کمپ با اقامتگاه بوم گردی

اقامتگاه های بومگردی ایران

منبع عکس: وب‌سایت بانوی شهر

در ایران، معمولا اکولاژها به‌عنوان اقامتگاه‌های بوم‌گردی شناخته می‌شوند. اقامتگاه بومگردی معمولا در مناطق روستایی و مزارع ساخته می‌شوند. در این نوع از خدمات گردشگری، افراد بومی در خانه روستایی خود، علاوه بر زندگی و حتی کشت‌و‌کار، از گردشگران نیز پذیرایی می‌کنند. این اقامتگاه‌ها معمولا ساختار ساده‌ای دارند، به جاذبه‌های طبیعی نزدیک هستند و به‌صورت خانوادگی و خصوصی اداره می‌شوند. مدیران اقامتگاه‌های بومگردی تلاش می‌کنند تا با خلاقیت شرایط تفریح و آموزش‌های متنوع را برای میهمانان خود فراهم کنند. آموزش لهجه و زبان محلی، معرفی فعالیت‌های رایج در روستا همچون پخت نان و صنایع دستی منطقه و آشنایی با حیات وحش و تنوع زیستی اطراف مواردی از این فعالیت‌ها هستند.

اکو کمپ های ایران

منبع عکس: وب‌سایت بومکس

در اقامتگاه‌ های بوم گردی ایران غذاهای ارگانیک و سنتی روستا به همان شکل و روش محلی برای گردشگران تهیه و سرو می‌شوند. استفاده از لباس محلی توسط کارکنان اقامتگاه، اجرای آداب و رسوم روستا، آموزش بازی‌های‌ رایج در منطقه و استفاده از آواز‌ها و موسیقی منطقه همه و همه سبب می‌شوند تا روستاییان ضمن کسب درآمد، از ارزش‌های تاریخی و فرهنگ بومی اجداد خود حراست کنند. در مقابل اکو کمپ‌ها ابعاد کوچک‌تری دارند، بسیار با طبیعت سازگارند و در میان جاذبه‌های بکر آن ساخته می‌شوند. اکو کمپ‌ها خدمات ساده‌تری ارائه می‌دهند و اغلب شب‌مانی در چادر را در میان انکانات اقامتی خود دارند. گردشگران با حضور در آن‌ها هم‌زیستی با طبیعت را درک و تجربه می‌کنند. 

سفر به نقاط مختلف جهان و حضور و اقامت در اکو کمپ‌ها بسیار خاطره‌انگیز خواهد بود. اگر تاکنون در اکو کمپ‌های ایران اقامت داشته‌اید، لطفا تجربه‌ها و نظرات خود را با مخاطبان کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

بهترین اکوکمپ های ایران کدامند؟

چاه جام، اکو کمپ عشایری دورنا، اکو کمپ متین آباد، اکو کمپ ستاره لوت شهداد کرمان، تالش کمپ سوباتان، اکو کمپ سورگل دیلمان، اکو کمپ شمالی دماوند، اکو کمپ چالدره تنکابن، اکو کمپ عشایری کوهرنگ، اکو کمپ اسحاق و مرضیه، اکو کمپ گیله بوم

در کدام اکو کمپ‌ می‌توان در چادرهای عشایری اقامت کرد؟ 

اکو کمپ عشایری دورنا

تفاوت اکو کمپ با اقامتگاه بومگردی در چیست؟

اکو کمپ‌ها معمولا اقامت‌گاه‌های دائمی و فصلی کوچک‌ در دل طبیعت هستند و خدمات ساده‌تری ارائه می‌دهند؛ درمقابل اقامتگاه‌های بومگردی معمولا در شهرها یا روستاها ساخته می‌شوند و روی ترویج فرهنگ و رسوم منطقه تمرکز دارند.

کدام اکو کمپ‌ها به‌صورت فصلی گردشگر می‌پذیرند؟

اکو کمپ شمالی دماوند، اکو کمپ چاه جم، اکو کمپ عشایری کوهرنگ

منبع عکس کاور: وب‌سایت خاطرات زیبا

مطالب مرتبط:

دیدگاه