تفاوت هتل آل (All) و یوآل (UAll) + معرفی خدمات و امکانات

زهرا مهری نیاری
زهرا مهری نیاری جمعه، ۱۳ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۲
تفاوت هتل آل (All) و یوآل (UAll) + معرفی خدمات و امکانات

هتل‌های آل (All Inclusive) و یوآل (Ultra All inclusive) از سطح خدمات و تجهیزات رفاهی بسیار بالایی برخوردار هستند؛ اما تفاوت‌هایی با هم دارند.

محل اقامت یکی از مهم‌ترین مواردی است که هر گردشگر باید هنگام برنامه‌ریزی برای سفر، در نظر داشته باشد و قبل از سفر باید درباره آن تصمیم‌گیری کند. انتخاب محل اقامت پیش از سفر برای جلوگیری از سردرگمی و با توجه به عواملی مانند بودجه مورد نظر و مدت زمان اقامت، متفاوت است.

هتل‌ها در سراسر دنیا بر اساس شیوه خدمات پذیرایی به گروه‌های بی‌ بی (BB)، هافبُرد (HB)، فولبُرد (FB)، آل (All) و یو آل (UAll) تقسیم می‌شوند. در سال‌های اخیر هتل‌های آل (All Inclusive) و یوآل (Ultra All inclusive) از محبوبیت زیادی برخوردار شده‌اند. این هتل‌های لوکس‌، سطح خدمات و تجهیزات رفاهی بسیار به مهمانان ارائه می‌دهند. در این مقاله به بررسی ویژگی‌ها و خدمات این هتل‌ها و البته تفاوت‌های آن‌ها پرداخته‌ایم.

هرآنچه باید درباره هتل‌ های آل و یوآل بدانید:

تعریف هتل‌ ALL و UALL

هتل ALL

هتل all

منبع عکس: tripadvisor.com

هتل‌های آل (ALL) و یوآل (All Inclusive)، هتل‌هایی هستند که از امکانات رفاهی متنوعی برخوردارند. پس از رزرو اتاق در هتل آل و پرداخت هزینه، در مدت اقامت، عموما نیازی به پرداخت هزینه‌ اضافه نیست. در این هتل‌ها خیال مسافران بابت هزینه‌های اقامت و غذا و اغلب نوشیدنی‌ها، فعالیت‌ها و سرگرمی‌ها راحت است؛ هرچند دریافت بعضی خدمات، با توجه به ساعت ارائه سرویس یا کلاس آن، ممکن است نیازمند پرداخت هزینه جداگانه باشد.

در هتل‌های آل به‌دلیل پرداخت هزینه بیشتر خدمات در هنگام رزرو اتاق، هزینه اقامت کمی بالاتر از سایر هتل‌ها است؛ اما با توجه به خدمات دریافتی، فراهم بودن امکانات، صرفه‌جویی در زمان، مناسب بودن قیمت نسبت به رستوران‌های گران و آسودگی خاطر از نداشتن هزینه‌های اضافی احتمالی، اقامت در این هتل‌ها مقرون‌به‌صرفه محسوب می‌شود.

هتل UALL

خدمات ویژه هتل یوآل

منبع عکس: travelforsenses.com

هتل‌های یوآل (UALL) یا Ultra All Inclusive هتل‌هایی لوکس هستند که سطح امکانات و خدمات پذیرایی فوق‌العاده‌ای ارائه می‌دهند. تمام امکانات هتل‌های یوآل با پرداخت هزینه اولیه در اختیار مهمانان قرا می‌گیرد و در تمام مدت اقامت، نیاز به پرداخت هزینه جداگانه‌ برای هیچ‌یک از خدمات و امکانات نیست. به همین دلیل هزینه رزرو آن‌ها از هتل‌های آل نیز بالاتر است؛ اما اگر هزینه وعده‌های غذایی، نوشیدنی‌ها و همه امکانات تفریحی و رفاهی را در نظر بگیرید، هزینه رزرو این هتل‌ها بسیار مناسب و به‌صرفه خواهد بود. خدمات هتل‌های یوآل با توجه به امکانات هتل انتخابی، ممکن است متغیر باشد.

ویژگی‌ ها و سرویس‌ های آل

فضای داخل هتل آل

منبع عکس: surfersparadisegoldcoast.com

در هتل‌‌های آل امکاناتی از جمله استخر، باشگاه ورزشی، زمین تنیس، سواحل خصوصی، محل آفتاب گرفتن، زمین بازی کودکان، پارک آبی، خدمات ماساژ و چندین رستوران و کافه در اختیار مهمانان قرار دارد. زمانی که هزینه رزرو هتل پرداخت می‌شود، امکان استفاده از تمام امکانات بدون نیاز به پرداخت دوباره فراهم می‌شود. هزینه تفریحات آبی و ماساژ برای یک بار در مدت زمان اقامت با پرداخت هزینه اولیه امکان‌پذیر است؛ اما برای تفریحات بیشتر در این هتل‌ها باید هزینه بیشتری پرداخت شود.

در هتل‌های آل و یوآل هزینه خدمات و امکانات، در ابتدا و هنگام رزرو اتاق از مهمانان دریافت می‌شود

هر سه وعده غذایی، نوشیدنی، دسر و میان‌وعده‌ها در هتل‌های یوآل تنها با پرداخت هزینه اولیه هنگام رزرو هتل سرو می‌شود. سرو غذا در هتل‌های آل از صبح تا ساعات مشخصی از شب (اغلب تا ساعت ۲۳ و در بعضی هتل‌ها تا ساعت ۲۴) به‌صورت رایگان انجام می‌شود.

در صورت مراجعه در ساعت‌های غیر مقرر برای استفاده از خدمات هتل، باید هزینه‌ مربوط به آن‌ها پرداخت شود. اگر قصد سفری ماجراجویانه را ندارید و بیشتر به امکانات محل اقامت‌تان اهمیت می‌دهید، هتل‌‌های یوآل گزینه‌‌‌ای مناسب برای شما محسوب می‌شوند. 

ویژگی‌ ها و سرویس‌ های هتل یوآل

هتل uall

منبع عکس: travelata.ru

هتل‌های یوآل محدودیت هتل‌های آل را ندارند و تمام وعده‌های غذایی، میان‌وعده‌ها و نوشیدنی‌ها در این هتل‌ها به‌صورت ۲۴ ساعته، با پرداخت هزینه اولیه و بدون محدودیت در اختیار هستند. با رزرو این هتل‌ها دیگر نیازی به خروج از هتل نیست و تمام امکانات تفریحی از جمله ساحل اختصاصی، باشگاه بدن‌سازی، ماساژ، استخر، پارک آبی، کافه‌ها و رستوران‌ها در خود هتل، بدون هزینه اضافی و محدودیتی در دسترس خواهد بود. 

در هتل‌های یوآل تمام وعده‌های غذایی، میان‌وعده‌ها و نوشیدنی‌ها به‌صورت ۲۴ ساعته، رایگان و بدون محدودیت سرو می‌شوند

در هتل‌های مجهزتر ورزش‌های آبی مانند غواصی، موج‌سواری، قایق‌سواری، یا خدماتی مانند حمام ترکی و سونای بخار نیز به‌شکل نامحدود ارائه می‌شود. ترانسفر فرودگاهی، اینترنت پرسرعت، سالن زیبایی، فروشگاه، صندوق امانات، خشک‌شویی، اتاق کنفرانس، پرستاری از کودکان و... از جمله امکانات متنوع این نوع از هتل‌ها محسوب می‌شوند. هر هتل با توجه به خدماتی که ارائه می‌دهد، قیمت‌های خود را تعیین می‌کند؛ بنابراین قیمت‌ها ممکن است متغیر باشد.

هتل‌های یوآل معمولا در مناطق ساحلی به چشم می‌خورند و برای افرادی که به شب‌زنده‌داری علاقه دارند، بسیار مناسب هستند. این هتل‌ها برای افرادی که قصد دارند تمام تعطیلات خود را در هتل بمانند و از خدمات آن استفاده کنند، بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

انواع مختلف هتل‌ های آل

هتل‌ آل

منبع عکس: hotelbuenaventura.com

هتل‌های آل با توجه به اینکه پکیج رفاهی در نظر گرفته شده برای آن‌ها چه امکاناتی را شامل می‌شود، با یکدیگر متفاوت‌اند. ممکن است محدوده امکانات رفاهی مشمول در سرویس یوآل در هتلی بسیار بیشتر یا کمتر از سایر هتل‌ها باشد؛ بنابراین هنگام رزرو هتل آل باید به تناسب بین امکانات و هزینه اقامت هتل توجه داشت و خدمات و امکانات رفاهی را در نظر گرفت که در آن سرویس قرار داده شده است.

همچنین ممکن است این هتل‌ها به‌شکل هف برد (Half Board) یا سمی اینکلوسیو (Semi-Inclusive) رزرو شود. در این نوع سرویس هزینه پرداخت شده شامل اقامت، صبحانه و یکی از وعده‌های غذایی (ناهار یا شام) همراه با بعضی از نوشیدنی‌ها می‌شود و مهمانان موظف هستند در هنگام رزرو تعیین کنند که کدام‌یک از وعده‌های غذایی مدنظر آن‌ها است.

تفاوت هتل آل و یوآل در امکانات

غذای هتل‌ یوآل

منبع عکس: fodors.com

  • در هتل‌های یوآل خوردن هر نوع غذا، میان‌وعده و نوشیدنی محدودیتی ندارد و نیاز به پرداخت هزینه‌ای جداگانه نیست. همچنین غذاهای دریایی گران‌قیمت نیز با پرداخت هزینه اولیه سرو می‌شود؛ ولی در هتل‌های آل برای سرو برخی نوشیدنی‌ها و غذاهای گران محدودیت‌هایی وجود دارد و درصورت سفارش، باید هزینه‌ آن جداگانه پرداخت شود.
  • ساعت‌های ارائه خدمات مانند غذا، نوشیدنی، تنقلات و همچنین میان‌وعده‌های متنوع در هتل‌های آل از ساعت‌های اولیه صبح با وعده‌های صبحانه شروع می‌شود و تا ساعتی مشخص در شب ادامه دارد؛ اما در هتل‌های یوآل این خدمات به‌صورت ۲۴ ساعته به مسافران ارائه می‌شود.
  • هتل‌های آل رستوران‌هایی دارند که از قبل و هنگام تحویل اتاق باید آن‌ها را رزرو کرد؛ حتی برخی از این هتل‌ها تعداد رستوران‌هایی را که قادر به رزرو آن‌ها هستید، با توجه به‌مدت اقامت محدود می‌کنند. در صورتی که در هتل‌های یوآل از تمامی رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها بدون محدودیت و با پرداخت هزینه اولیه می‌توان استفاده کرد.
  • استفاده از ورزش‌های آبی مانند تفریحات آبی، غواصی، جت اسکی، ماساژ و… با پرداخت هزینه اولیه و برای یک بار در طول مدت اقامت، جزئی از سرویس در هتل‌های آل است. در صورتی که هتل‌های یوآل محدودیتی در تعداد دفعات استفاده از این امکانات ندارند. 

تفاوت هتل آل و یوآل در قیمت

هتل یوآل

منبع عکس: travelforsenses.com

فرق هتل آل با یوآل در میزان ارائه خدمات و امکانات آن‌ها است؛ هرچه قیمت هتل بیشتر باشد، سرویس‌هایی که ارائه می‌دهد نیز بیشتر است. با توجه به این نکته می‌توان نتیجه گرفت که قیمت هتل‌های یوآل بیشتر از هتل‌های آل است؛ زیرا امکانات بیشتر و کامل‌تری را در بر دارند. شما باید قبل از رزرو هتل مورد نظر خود، از خدمات آن آگاه شوید و سپس درمورد رزرو آن تصمیم بگیرید.

کدام کشورها هتل آل و کدام کشورها هتل یوآل دارند؟

صبحانه در اتاق هتل آل

منبع عکس: travelingwellforless.com

در بسیاری از مناطق گردشگری دنیا هتل‌های آل و یوآل وجود دارد و برای این هتل‌ها مناطق خاص و ویژه‌ای در نظر گرفته نشده است. این گروه از هتل‌های لوکس اغلب در سواحل آرام و بکر، مناطق طبیعی زیبای دور از شهرهای بزرگ و به‌طور کلی در شهرها و مناطق آرام قرار دارند. معمولا افراد با هدف استراحت و تفریح با تمامی امکانات به این مناطق سفر می‌کنند و این نوع هتل‌ها قصد دارند تا تمام امکانات و تفریحات آبی و ساحلی را گرد هم آورند و سفری بی‌نظیر و تجربه‌ای خوش را برای گردشگران فراهم کنند. در واقع، گردشگران با اقامت در این هتل‌ها از هرگونه تفریحات و خدمات خارج از هتل بی‌نیاز می‌شوند.

سواحل آرام و بکر و مناطق طبیعی و زیبای دور از شهر، اغلب برای ساخت هتل‌های آل و یوآل در نظر گرفته می‌شوند

کشورهای زیادی در دنیا مانند دبی، بلغارستان، مکزیک، پورتو ریکو، دومنیکن، ترکیه، قبرس شمالی و کشورهای جنوب شرقی آسیا از جمله کشورهایی هستند که  هتل‌هایی با خدمات یوآل و اولترا یوآل در خود جای داده‌اند. ترکیه در همسایگی ایران، هتل‌‌های آل و یوآل فراوانی در شهرهای ساحلی خود مانند مارماریس، آنتالیا، کوش آداسی و بدروم دارد. 

چه زمانی هتل های ALL و  UALL را انتخاب کنیم؟

سرو غذا در ساحل هتل یوآل

منبع عکس: hotelbuenaventura.com

در نگاه اول هتل‌های آل و یوآل گزینه بسیار خوبی برای اقامت هستند؛ اما پیشنهاد می‌شود در صورتی این هتل‌ها را انتخاب کنید که:

  • سفر شما کاری نیست و جنبه تفریحی دارد.
  • سفرتان یک‌روزه و کوتاه نیست.
  • فقط به قصد ریلکس کردن، آفتاب گرفتن و استراحت سفر می‌کنید.
  • نمی‌خواهید زمان زیادی را در خارج از هتل بگذرانید و برنامه‌ای برای گشت و گذار در شهر ندارید.
  • به امتحان کردن غذاهای بین‌المللی و طعم‌های جدید علاقه دارید.
  • برای خروج از شهر مورد نظر برنامه‌ای ندارید.

در غیر این صورت انتخاب هتلی با خدمات اقامت و صبحانه (BB یا Bed and Breakfast) مناسب‌تر خواهد بود.

اصطلاحات پرکاربرد رزرو هتل

سرو غذا در هتل آل

منبع عکس: louiskerkyrablue.com

  • RO یا Room Only: این نوع هتل به‌معنای پرداخت بهای اتاق، بدون استفاده از سرویس‌های همراه است. در این هتل‌ها تنها هزینه واحد اقامتی بدون وعده‌های غذایی و دیگر خدمات دریافت می‌شود و مناسب افرادی است که قصد دارند وعده‌های غذایی را در مکانی خارج از هتل میل کنند.
  • BB یا Bed and Breakfast: هتل BB در لغت به‌معنای تختخواب و صبحانه است. این هتل‌ها علاوه بر اتاق، سرویس صبحانه را هم به میهمان ارائه می‌کنند. این هتل‌ها مناسب افرادی هستند که دوست دارند فقط صبحانه خود را در محیط هتل میل کنند. 
  • HB یا Half Board: سرویس هف برد شامل واحد اقامتی به‌همراه صبحانه و یک وعده ناهار یا شام است. با‌توجه به نوع هتل انتخابی، می‌توانید وعده مورد نظر خود را با هتل هماهنگ کنید و در زمان معین برای صرف غذا در رستوران هتل حاضر شوید. 
  • FB یا Full board: تفاوت سرویس فول برد با هف برد در این است که در فول برد سه وعده اصلی غذایی صبحانه، ناهار و شام در اختیار مهمانان خواهد بود.
  • AO یا Adults Only: این هتل‌ها برای زوج‌های جوانی مناسب‌اند که قصد دارند تعطیلاتی رمانتیک را در مکانی خوش‌منظره اقامت کنند. قوانین برخی هتل‌ها به‌گونه‌ای است که بنا به‌دلایل مختلفی برای کودکان مناسب نبوده و از امکانات رفاهی و فضایی تشکیل شده‌اند که تنها مخصوص بزرگسالان (افراد بالای ۱۸ سال) است. 

اگر تاکنون در هتل های یوآل و آل اقامت داشته‌اید، تجربیات و نظرات خود را با کاربران کجارو در میان بگذارید.

پرسش‌های متداول

تفاوت هتل آل و یوآل چیست؟

فرق هتل آل با یوآل در میزان ارائه خدمات و امکانات آن‌ها است.

هتل‌های آل و یوآل اغلب در کدام نواحی قرار دارند؟

سواحل آرام و بکر و مناطق طبیعی و زیبای دور از شهر

هتل‌های آل و یوآل برای چه نوع سفرهایی مناسب هستند؟

فقط به قصد ریلکس کردن، آفتاب گرفتن و استراحت سفر می‌کنید و نمی‌خواهید زمان زیادی را در خارج از هتل بگذرانید.

نحوه پرداخت هزینه‌ها در هتل‌های آل و یووآل چگونه است؟

در هتل‌های آل و یوآل هزینه خدمات و امکانات، در ابتدا و هنگام رزرو اتاق از مهمانان دریافت می‌شود

منبع عکس کاور: planetofhotels

مطالب مرتبط:

دیدگاه