همایش توسعه گردشگری با معرفی استارتاپ‌های منتخب برگزار شد

نادر نینوایی
نادر نینوایی یکشنبه، ۱۰ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۰
همایش توسعه گردشگری با معرفی استارتاپ‌های منتخب برگزار شد

همایش «توسعه گردشگری ایران کهن با خلاقیت و نگاه دانش بنیان» با حضور وزیر میراث فرهنگی و وزیر ارتباطات و معرفی استارتاپ‌های برگزیده حوزه گردشگری برگزار شد.

به مناسبت هفته گردشگری، همایش «توسعه گردشگری ایران کهن با خلاقیت و نگاه دانش بنیان» با حضور وزیر میراث فرهنگی، وزیر ارتباطات و جمعی از استارتاپ‌های برگزیده حوزه گردشگری برگزار شد.

در این همایش، تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان معاونت گردشگری به نمایندگی از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز امضا شد. بر اساس این تفاهم‌نامه، استفاده از اماکن تاریخی و موزه‌های شرکت پست در راستای معرفی ظرفیت‌های مشترک و معرفی و ترویج برند ملی «پست» و «وزارت میراث فرهنگی» ‌مورد تاکید قرار گرفت.

در این همایش همچنین مدیران هفت استارتاپ حوزه گردشگری، خدمات استارتاپی خود را معرفی کردند. همچنین در این همایش با حضور وزیر میراث فرهنگی و وزیر ارتباطات از «دانشنامه طراحی و ساخت هتل‌ها» و سامانه «آوازه» و «پارس پدیا سامانه ارائه محتوای فاخر گردشگری ایران» رونمایی شد.

استارتاپ‌های معرفی شده در این همایش در موضوعات مختلفی از جمله روایت تاریخ برای کودکان، گردشگری علمی، سامانه مجازی معرفی منطقه فرهنگی عباس‌آباد، بازی کودکانه با هدف معرفی جاذبه‌های گردشگری کشور، استارتاپ ارائه‌دهنده تور کوچ عشایر و شبیه‌ساز بناهای تاریخی بودند.

تاکید ضرغامی بر اقتصاد دیجیتال

در این همایش عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، به سخنرانی پرداخته و بر اهمیت و اثرگذاری بالای اقتصاد دیجیتال بر گردشگری تاکید کرد.

ضرغامی ضمن تاکید بر حوزه اقتصاد دیجیتال گردشگری گفت:

 بر اساس گزارش‌ها اقتصاد دیجیتال گردشگری حجمی معادل پنج تا ۶ هزار میلیارد تومان را در برمی‌گیرد. بیش از ٨٠ درصد سهم این حوزه را چند کارگزار بزرگ در اختیار دارند؛ اما باید سایر جوانان با خلاقیت‌ها و ایده‌های نو فعال شوند. البته وظیفه دولت هم حمایت از آن‌ها و تسهیل فعالیت‌شان است و باید اعطای تسهیلات و امکانات مجوزها در این حوزه تسریع شود.

وزیر میراث فرهنگی ضمن تاکید بر قدرت ایران در عرصه بین‌المللی اظهار داشت:

 امروز دنیا روی ایران‌هراسی سرمایه‌گذاری کرده است، می‌خواهد با حوادث این چند روز اخیر القا می‌کنند که در ایران امنیت وجود ندارد. ما همه چیز از طبیعت تا میراث فرهنگی و هزاران ظرفیت و جاذبه داریم، باید قدر این موهبت ها را بدانیم.

ضرغامی با اشاره به این نکته که گمشده کشور در حوزه مدیریت واسطه‌گری است، ابراز داشت:

اقدامات ارتباطاتی وزارتخانه باید نقش پل و واسطه میان ظرفیت‌های گردشگری و مردم مشتاق به سفر داشته باشد. در واقع به‌عنوان دولت و بخش‌های خدماتی باید برای مصرف‌کننده خدمات و گردشگر نقش تسهیل‌گری را به‌خوبی ایفا کنیم.

وی ضمن تاکید بر این نکته که حل مسائل گردشگری مستلزم تقویت امکانات و زیرساخت‌های دیجیتال است، گفت:

 وزارت میراث فرهنگی تاکنون ١٠ تفاهم‌نامه با دستگاه‌های مختلف امضا کرده است. امروز هم با شرکت ملی پست وزارت ارتباطات تفاهم‌نامه امضا کردیم که همه این‌ها مقدمات رفع موانع و رشد و توسعه صنعت گردشگری است.

ضرغامی همچنین در حاشیه امضای تفاهم‌نامه در جمع خبرنگاران تاکید کرد:

در تفاهم نامه‌ای که با شرکت ملی پست ایران امضا کردیم؛ در مرمت و بازسازی سایر بناها و اماکن تاریخی که در اختیار وزارت ارتباطات است، همکاری می‌کنیم تا بتوانیم از این اماکن در چرخه صنعت گردشگری استفاده کنیم.

تاکید بر استفاده از فعالیت‌های دانش‌بنیان در حوزه گردشگری

در بخشی دیگر از همایش علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، بر اهمیت به کارگیری فعالیت‌های دانش بنیان در حوزه گردشگری تاکید کرد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ضمن اشاره به کم‌رنگ شدن همه‌گیری کرونا و احیای مجدد صنعت گردشگری گفت:

عنوان شعار امسال روز جهانی گردشگری «تفکری دوباره در گردشگری» است و شعار وزارت میراث فرهنگی نیز «رویش اندیشه‌های نو در گردشگری» است. تلاش کردیم این شعار در تمام برنامه‌های گردشگری سراسر کشور بروز داشته باشد.

وی افزود:

در یک سال اخیر تلاش داشتیم از ظرفیت‌های نسل جوان در گردشگری استفاده کنیم. به جد به این موضوع قائل هستیم که حوزه دانش بنیان صرفا مختص به فناوری اطلاعات و ارتباطات نیست و با همین نگاه فعالیت‌های دانش‌بنیان را به حوزه گردشگری تسری دادیم.

معاون گردشگری در خاتمه ضمن تاکید بر نوآوری در تولید محتوا، خاطر نشان کرد:

بر نوآوری در حوزه تولید محتوای گردشگری و نوآوری در انتشار محتوا تمرکز کردیم. تلاش و عزم ما بر آن است که امکان بروز و ظهور توانایی‌های جوانان (در این حوزه) را فراهم کنیم.

معیارهای انتخاب استارتاپ‌های برگزیده

یکی از حاشیه‌هایی که در زمان برگزاری همایش‌هایی که به معرفی استارتاپ‌های برگزیده می‌پردازند و همواره مورد نقد قرار می‌گیرد، نحوه انتخاب استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان برگزیده است.

یکی از مقام‌های آگاه که نخواست نامی از وی برده شود، در پاسخ به این پرسش خبرنگار کجارو که معیار استارتاپ‌های برگزیده در حوزه گردشگری چه بوده ابراز داشت:

نمایندگان وزارت گردشگری  جلساتی با تمام استارتاپ‌های فعال حوزه گردشگری داشته‌اند و آن‌ها را شناخته‌اند. در واقع وزارتخانه با تهیه یک چک‌لیست تمام ویژگی‌های استارتاپ‌ها را بررسی کرده است.

این مقام آگاه ادامه داد:

در گام بعدی نیز نظام مسائل وزارتخانه استخراج شد و ناظر به نظام مسائل وزارتخانه و آن جلساتی که با ۲۵۰ استارتاپ حوزه گردشگری شکل گرفته بود، آن‌هایی را که می‌توانستند مشکلات وزارت گردشگری را حل کنند و گره‌های وزارتخانه در نظام مسائل را بگشایند، به‌عنوان استارتاپ‌های برگزیده انتخاب کردند.

شایان ذکر است که در همایش «توسعه گردشگری ایران کهن با خلاقیت و نگاه دانش بنیان» وزیر ارتباطات نیز سخنرانی کرده و بر نقش تسهیل‌کننده فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه گردشگری تاکید کرد. تاکید بر تقویت امکانات و زیرساخت‌های دیجیتال در حالی است که در روزهای اخیر قطعی اینترنت و عدم دسترسی به پلتفرهای شبکه‌های اجتماعی، مشکلات فراوانی را برای جامعه ایجاد کرده است.

نظر شما در خصوص برگزاری همایش‌هایی از این دست چیست؟ به نظر شما معرفی استارتاپ‌های برگزیده در حوزه گردشگری چه اثراتی بر توسعه گردشگری کشور دارد؟

مطالب مرتبط:

دیدگاه