معروف ترین محله های شیراز | محله های خوب برای زندگی + محله های قدیمی

مینا بهزادی‌منش
مینا بهزادی‌منش چهار شنبه، ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۵
معروف ترین محله های شیراز | محله های خوب برای زندگی + محله های قدیمی

محله‌های شیراز مکان‌هایی مناسب برای گشت‌وگذار در شهر بهار نارنج هستند. محله‌ های قدیم شیراز با جاذبه‌های تاریخی برجسته‌، جذابیت زیادی بین گردشگران دارند.

شیراز شهری اصیل با جاذبه‌های تاریخی مهم است که در نزدیکی جنوب کشور ما قرار دارد. محله‌ های شیراز بخشی از جاهای دیدنی شیراز هستند که در طول سال گردشگران زیادی در سفر به این شهر زیبا از این مناطق بازدید می‌کنند.

بافت تاریخی شیراز در نزدیکی مرکز این شهر قرار دارد و محله‌ های خوب شیراز نیز در اطراف و شمال آن قرار گرفته‌اند. در حال حاضر شیراز از پرطرفدارترین شهرهای گردشگری در کشور ما به شمار می‌رود و مسافران زیادی در طول سال از داخل و خارج ایران برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری شیراز به این شهر سفر می‌کنند. در این مقاله ما به معرفی برخی محله‌ های قدیمی و محله‌ های خوب برای زندگی در شیراز می‌پردازیم.

معروفترین محله های شیراز:

در ورودی یکی از خانه های تاریخی در محله سنگ سیاه شیراز

بافت تاریخی شیراز، منبع عکس: خبرگزاری تسنیم، عکاس نامشخص

شیراز یکی از شهرهای تاریخی سرزمین ما به شمار می‌رود و مانند بسیاری از شهرهای قدیمی ایران، بافتی تاریخی از محله‌های قدیمی را در خود جا داده است. محله‌های قدیمی شیراز بیش از ۳۵۰ هکتار وسعت دارند و در نزدیکی مرکز شهر بهار نارنج قرار گرفته‌اند. بسیاری از بناهای تاریخی شیراز در این محدوده هستند و خانه‌های قدیمی نیز در میان آن‌ها به چشم می‌خورند.

بافت قدیمی شیراز شامل ۱۱ محله تاریخی می‌شود که در گذشته هشت دروازه دسترسی به این مناطق را میسر می‌کردند

شیراز در دوره‌های مختلف تاریخی به‌عنوان پایتخت ایران‌زمین شناخته می‌شد و به همین دلیل آثار برجسته‌ای از  دوره‌های مختلف تاریخی مانند آل بویه، صفاریان، دیلمیان، زندیه، صفویه، قاجار و پهلوی در گوشه و کنار این شهر به چشم می‌خورند. آثار تاریخی شیراز در محله‌های قدیم این شهر قرار گرفته‌اند که در بازدید از این مناطق می‌توانید زمانی را به بازدید از این جاذبه‌ها اختصاص دهید.

محله‌های قدیمی شیراز به دو دسته حیدری و نعمتی تقسیم می‌شدند که علاقه‌مندان به دو عارف برجسته، قطب الدین حیدر و شاه نعمت الله ولی در این مناطق ساکن بودند. محله‌های اسحاق بیگ، درب شاهزاده، بالا کفت، میدان شاه و بالامرغ حیدری خانه نام داشتند و مناطق سر باغ، سنگ سیاه، درب مسجد، لب آب و سر دزدک، نعمتی خانه نامیده می‌شدند. محله‌های ارمنی‌ها و کلیمی‌ها نیز در جوار این مناطق قرار داشتند و از مناطق بی‌طرف به شمار می‌رفتند. این ۱۱ منطقه محله‌های قدیم شیراز را تشکیل می‌دادند و اطراف آن‌ها دروازه‌های اصلی شهر برپا شده بودند.

گذر کوچه قدیمی در بافت تاریخی شیراز

منبع عکس: خبرگزاری مهر، عکاس نامشخص

محله‌ های قدیمی شیراز هسته اصلی این شهر را در طول سالیان دراز تشکیل داده‌اند و امروزه نیز اصالت خود را حفظ کرده‌اند. این مناطق با هشت دروازه اصلی محافظت می‌شدند که بیشتر آن‌ها در دوره حکومت زندیه ساخته شدند. بافت قدیم شیراز در حال حاضر از شمال به دروازه اصفهان و خیابان فردوسی، از جنوب به خیابان‌های قاآنی و سیبویه، از شرق به خیابان کشاورزی و کشتارگاه و از غرب به خیابان‌های سعدی و توحید می‌رسد. بافت تاریخی شیراز با دو خیابان اصلی کنونی در این شهر نیز، یعنی خیابان‌های کریم خان زند و لطفعلی خان زند تقاطع دارد. در ادامه به معرفی برخی از محله‌ های قدیم شیراز می‌پردازیم.

سنگ سیاه

  • محله‌ های قدیم شیراز

تابلوی ورودی محله سنگ سیاه شیراز

منبع عکس: خبرگزاری فارس، عکاس نامشخص

محله سنگ سیاه از قدیمی‌ترین مناطق شیراز است که آثار و بناهای تاریخی ارزشمندی در خود به یادگار دارد. این منطقه بخش قابل‌توجهی از بافت تاریخی شیراز را به خود اختصاص می‌دهد و مساحت آن در حدود ۸۰ هکتار است. نام این محله را از آرامگاه شیخ معروف «سیبویه» گرفته‌اند. مزار این شیخ در این منطقه قرار دارد و سنگ سیاه بزرگی بر آن به چشم می‌خورد که دلیل نام‌گذاری این منطقه است.

از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی محله سنگ سیاه می‌توان به امامزاده بی بی دختران، مسجد تاریخی مشیر الملک،‌ موزه هنر مشکین فام و خانه‌های تاریخی سعادت و ضیائیان اشاره کرد. امامزاده بی بی دختران به دوره حکومت صفویه و زندیه تعلق دارد و متعلق به یکی از فرزندان امام سجاد (ع) است. کاشی‌کاری‌ها و منبت‌کاری‌های زیبای این امامزاده مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرند. مسجد مشیر الملک با سردری زیبا در بازار ارمنی‌ها قرار دارد. حسینیه هم جوار با این مسجد سالیان طولانی محل برگزاری مراسم تعزیه در شیراز بوده است. قدمت مسجد مشیر الملک به سال ۱۲۷۴ هجری قمری می‌رسد. کلیسای حضرت مریم با گچبری‌ها و نقاشی‌های سقفی تماشایی، دیگر ساختمان تاریخی در جوار این مسجد است.

نمای بیرونی خانه فروغ یا موزه هنر شیراز

منبع عکس: وب‌سایت هونل، عکاس نامشخص

موزه هنر مشکین فام در محله سنگ سیاه در خانه‌ای تاریخی به نام خانه فروغ الملک قرار دارد و پشت امامزاده بی بی دختران واقع شده است. در این خانه تاریخی زیبا چهار حیاط، عمارت شاه‌نشین، حوض‌خانه و حمام به چشم می‌خورند و صدها اثر هنری از هنرمندان معاصر فارس در زمینه‌های حجاری، خوشنویسی، نقاشی و عکاسی در این موزه گرد هم آمده‌اند. آثار و بناهای تاریخی ارزشمند در محله سنگ سیاه شیراز قدمت این محله و لزوم حفظ و مرمت این منطقه را مشخص می‌کنند. (مشاهده روی نقشه)

بالا کفت

  • محله‌ های قدیم شیراز

نمای بارگاه و گنبد سید علاءالدین شیراز

منبع عکس: خبرگزاری iqna، عکاس نامشخص

بالا کفت از محله‌های قدیمی شیراز در جنوب این شهر است و وسعت زیادی بین مناطق سنتی شهر بهار نارنج دارد. این محله در همسایگی محله‌های درب شاهزاده، اسحاق بیگ و لب آب قرار گرفته است و از جنوب و شرق به دروازه‌های خاتون و قصابخانه می‌رسد. نام این منطقه را به‌دلیل وجود باغستان‌های متعدد آن در گذشته انتخاب کرده‌اند. کفت در زبان محلی معنی باغ بزرگ می‌دهد. از این منطقه با نام «درب آستانه» نیز یاد می‌کنند.

نمایی از موزه نارنجستن قوام شیراز از میان دالون سبز

منبع عکس: خبرگزاری ایسنا، عکاس نامشخص

از مهم‌ترین آثار تاریخی موجود در محله بالا کفت می‌توان به بقعه سید علاءالدین حسین (ع)، آرامگاه شیخ روزبهان، نارنجستان قوام، خانه زینت الملک، مسجد قورخانه، حمام گودی، مسجد و امامزاده سید ابوطالب و مدرسه هاشمیه اشاره کرد. محله تاریخی باغ نو نیز در گذشته بخشی از این منطقه به شمار می‌رفت. موزه نارنجستان قوام شیراز از برجسته‌ترین جاذبه‌های تاریخی این شهر به شمار می‌رود که در خانه‌ای تاریخی در محله بالا کفت قرار دارد. آرامگاه سید علاءالدین نیز معروف‌ترین آرامگاه تاریخی در این منطقه است. (مشاهده روی نقشه)

بازار مرغ

  • محله‌ های قدیم شیراز

بقعه شاهچراغ در شب با نورپردازی

منبع عکس: صاحب خبر، عکاس نامشخص

از محله بازار مرغ به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین مناطق این شهر در هسته مرکزی آن نام می‌برند. این محله در گذشته جدا از منطقه شاهچراغ شیراز بود؛ اما پس از به هم پیوستن این دو منطقه به یکدیگر، آرامگاه شاهچراغ در این منطقه واقع شد. محله‌های اسحاق بیگ، درب شاهزاده، لب آب، میدان شاه، سر دزک و درب مسجد از همسایه‌های این منطقه به شمار می‌رفتند.

دلیل نام‌گذاری محله بازار مرغ وجود بازاری با همین کاربری در این منطقه بوده است. در گذشته این محله مسقف بود و محیط بسته و تاریکی داشت. از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی در محله بازار مرغ شیراز می‌توان به بقعه شاهچراغ (ع)، بقعه سید میر محمد (ع)، مسجد جامع عتیق، بازار حاجی، سرای مشیر، بازار مسگرها، بازار قیصریه و مدرسه حکیم اشاره کرد. این محله از مناطق تجاری معروف شیراز در گذشته بوده است. (مشاهده روی نقشه)

لب آب

  • محله‌ های قدیم شیراز

ورودی محله قدیمی لب آب در شیراز

منبع عکس: خبرگزاری ایمنا، عکاس نامشخص

محله لب آب از دیگر مناطق قدیمی شیراز است که به‌دلیل دسترسی به قنات‌های متعدد و نزدیکی خانه‌های آن به نهرهای روان به این نام خوانده می‌شد. این منطقه در جوار محله بالا کفت قرار دارد و در گذشته آب مورد نیاز باغستان‌های بالا کفت را از این منطقه تامین می‌کردند. محله سراجان نیز از دیگر محله‌های شیراز قدیم بود که به مرور زمان به این منطقه اضافه شد. محله‌های اسحاق بیگ، سر دزک و بالا کفت همسایه‌های این منطقه بودند و دروازه شاه داعی الله مسیر دسترسی به این منطقه را میسر می‌کرد.

حوض آبی و درخت سبز در حیاط مدرسه منصوریه شیراز

منبع عکس: خبرگزاری حوزه، عکاس نامشخص

محله لب آب نیز از خوش آب و هواترین مناطق شیراز قدیم به شمار می‌رفت و به‌دلیل آب فراوانی که داشت، در همه خانه‌ها باغچه‌های کوچک و سرسبز و در مجاورت آن‌ها باغ‌های زیبا وجود داشتند. متاسفانه، امروزه بخش زیادی از خانه‌های سنتی این منطقه تخریب و به ساختمان‌های جدید و بلند تبدیل شده‌اند. از مهم‌ترین آثار تاریخی محله لب آب می‌توان به دروازه شاه داعی الله، مسجد علی، بازار، مدرسه منصوریه و آرامگاه سید اشرف جرجانی اشاره کرد. مدرسه منصوریه از معروف‌ترین بناهای تاریخی این منطقه به شمار می‌رود. (مشاهده روی نقشه)

سر دزک

  • محله‌ های قدیم شیراز

نمای بیرونی مسجد قدس محله تاریخی سر دزک شیراز

منبع عکس: خبرگزاری فارس، عکاس نامشخص

محله قدیمی سر دزک در گذشته از دو منطقه سر دزک و دشتک تشکیل می‌شد که به مرور زمان با یکدیگر یکی شدند. محیط نا امن این محله و غارت چند باره آن توسط راهزنان، سبب نام‌گذاری این منطقه به نام سر دزک بود. محله‌های بازار مرغ، لب آب و سنگ سیاه از مناطق هم‌جوار با این منطقه به شمار می‌رفتند.

بخشی از مدرسه منصوریه که امروزه در محله لب آب قرار دارد، در گذشته در محله سر دزک قرار داشت. از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی محله سر دزک می‌توان به مسجد حاج باقر، مسجد بغدادی و بقعه سید میر آخور اشاره کرد. (مشاهده روی نقشه)

میدان شاه

  • محله‌ های قدیم شیراز

محله میدان شاه از اعیانی‌ترین محله‌های شیراز قدیم بود که عمارت‌های پادشاهی دوران حکومت صفویه تا قاجار در این محله ساخته می‌شدند. این منطقه در جوار محله‌ کل مشیر و دروازه باغ شاه قرار داشت و از جنوب و شرق به محله‌های سنگ سیاه و بازار مرغ می‌رسید. محله‌های درب شاهزاده، درب مسجد و یهودی‌ها نیز در نزدیکی این محله بودند. بسیاری از بناهای تاریخی ساخته شده به دستور کریمخان زند، در این محله قرار داشتند که متاسفانه بخش‌های زیادی از آن‌ها امروزه از میان رفته‌اند. محله معروف «حکیمی‌ها» نیز در گذشته بخشی از منطقه میدان شاه بود.

در حال حاضر، بخش‌های زیادی از محله میدان شاه را بازسازی کرده‌اند و ساختمان‌های جدید جای ساختمان‌های قدیمی را گرفته‌اند. از مهم‌ترین بناهای تاریخی این محله می‌توان مسجد سپهسالار، کنیسه یهودیان و مسجد آقا احمد را نام برد. (مشاهده روی نقشه)

درب شاهزاده

  • محله‌ های قدیم شیراز

دالان های پر نقش و نگار بازار وکیل شیراز

منبع عکس: destination iran، عکاس نامشخص

محله درب شاهزاده نیز از محله‌های قدیمی شیراز بود که در بخش شمالی بافت تاریخی قرار داشت. این محله به‌دلیل وجود آرامگاه شاهزاده منصور با نام درب شاهزاده شناخته می‌شد. محله‌های بالا کفت، اسحاق بیگ و بازار مرغ در همسایگی این منطقه قرار داشتند و دروازه‌های اصفهان و سعدی از شمال این محله را محدود می‌کردند.

محله درب شاهزاده را به‌دلیل مسیر دسترسی به سعدیه شیراز، با نام دروازه سعدی نیز می‌شناسند

این منطقه به‌دلیل مسیر دسترسی به آرامگاه سعدی شهرت دوچندان داشت و به دو منطقه «شیادان» و «موردستان» تقسیم می‌شد. از مهم‌ترین عمارت‌های تاریخی در منطقه درب شاهزاده می‌توان مسجد و حمام وکیل، بازار وکیل، بازار نو، مسجد مولا، مسجد آقا باباخان و کاروانسرای احمدی را نام برد. بازار مسگرها از دیگر بازارهای معروف در منطقه درب شاهزاده است که در گذشته بازار مرغ و اردو بازار را به یکدیگر متصل می‌کرد. (مشاهده روی نقشه)

اسحاق بیگ

  • محله‌ های قدیم شیراز

مسجد نصیرالملک شیراز با تزئینات رنگارنگ

منبع عکس: سایت اسمارتیز، عکاس نامشخص

اسحاق بیگ از محله‌های قدیمی شیراز در مرکز شهر بود که به بسیاری از محله‌های قدیمی شیراز دسترسی مناسب داشت. مناطق بیات‌ها و گود عربان بخش‌هایی از این محله به شمار می‌رفتند. محله‌های درب شاهزاده، لب آب، بالا کفت و بازار مرغ در اطراف این محله قرار گرفته‌اند و بناهای تاریخی برجسته‌ای در محله اسحاق بیگ به چشم می‌خورند.

نام محله اسحاق بیگ را از نام «شاه جمال الدین ابو اسحاق»، پسر «محمود شاه اینجو» گرفته‌اند که مردمان شیراز قدیم او را با نام «امیر اسحاق» یا «اسحاق بیگ» خطاب می‌کردند. او پادشاهی توانا و عادل بود و شیراز را آباد و پررونق کرد. از معروف‌ترین بناهای تاریخی شیراز در محله اسحاق بیگ می‌توان مسجد نصیر الملک را نام برد. از دیگر آثار تاریخی این محله نیز می‌توان به مسجد حاج میرزا کریم صراف، مدرسه خان و مسجد رمضان خان اشاره کرد. (مشاهده روی نقشه)

سر باغ

  • محله‌ های قدیم شیراز

محله سر باغ در گذشته محل زندگی قشر مرفه و تاجران شیراز بود. برخی از ساکنان این محله را نیز ارامنه شیراز تشکیل می‌دادند. محله سرباغ در مجاورت باغ عضدی قرار داشت و به همین دلیل بسیار خوش آب و هوا بود. محله سرباغ به محله‌های سنگ سیاه، درب مسجد، سردزک و میدان شاه‌راه داشت. در طول زمان باغ عضدی از میان رفت و امروزه ساختمان‌های بلند جای این باغ را گرفته‌اند. باغ عضدی را به دستور «عضد الدوله دیلمی» ساختند و دلیل اصلی پیدایش محله سر باغ بود.

درب مسجد

  • محله‌ های قدیم شیراز

درب مسجد از دیگر مناطق تاریخی شیراز بود که در آن تجار و مشایخ شهر سکونت داشتند. بیشتر ساختمان‌های معروف در این منطقه مانند مسجد مشیر، به مشیر الملک، تاجر ثروتمند شیرازی تعلق داشتند. نام‌گذاری این منطقه به این نام نیز به‌دلیل وجود این مسجد است. این مسجد بین محله‌های بالا کفت و درب مسجد قرار دارد و امروزه بخش زیادی از آن در محله بالا کفت است.

محله ارمنی ها

  • محله‌ های قدیم شیراز

نمای داخلی کلیسای ارامنه شیراز در بافت تاریخی

منبع عکس: سیری در ایران، عکاس نامشخص

محله ارمنی‌ها در شیراز قدیم در جوار محله‌های درب مسجد و بالا کفت قرار داشت و به نام‌هایی مانند محله «عیسویون» و «نصرانی» نیز شناخته می‌شد. کلیسای ارامنه شیراز در این منطقه قرار دارد و قدمت آن به دوره صفویان می‌رسد. تالار نمازگاه با گچکاری‌ها و طراحی سقف چشم‌نواز، از زیباترین بناهای این منطقه به شمار می‌رود.

بازارچه ارامنه نیز از معروف‌ترین بازارهای محلی شیراز در محله ارمنی‌ها بود که هم‌چنان فعالیت می‌کند. ارامنه ساکن در این محله به مرور زمان پراکنده شدند و تعداد زیادی از آن‌ها به مناطق خارج و حومه شیراز رفتند. از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی این منطقه می‌توان به کلیسا، قراول خانه و حمام تاریخی اشاره کرد.

محله کلیمی ها

  • محله‌ های قدیم شیراز

محله کلیمی‌های شیراز بین محله‌های میدان شاه و بازار مرغ قرار داشت و ساکنان آن را کلیمیان مقیم شیراز تشکیل می‌دادند. این محله قدیمی ساختار خود را تا اندازه زیادی حفظ کرده است و بسیاری از ساختما‌ن‌های قدیمی هم‌چنان در آن به چشم می‌خورند. حمام، بازارچه و مسجد کلیمی‌ها از معروف‌ترین جاذبه‌های این منطقه هستند.

گورستان دارالسلام شیراز

  • محله‌ های قدیم شیراز

سنگ حکاکی شده در گورستان دار السلام شیراز

منبع عکس: خبرگزاری مهر، عکاس نامشخص

گورستان دارالسلام شیراز از قدیمی‌ترین آرامستان‌ها در کشور ما به شمار می‌رود و از نظر برخی مورخان قدمت آن به دوره پیش از اسلام می‌رسد. میان سنگ قبرهای این گورستان حکاکی‌هایی از طرح ، نقش و خطوط مختلف به چشم می‌خورند که جذابیت این قبرستان را دوچندان می‌کنند.

مقبره بسیاری از شیوخ سرشناس ایرانی از زمان حکومت زندیه تا قاجار در گورستان دارالسلام قرار دارد و مقبره‌ای سبز رنگ نیز میان مزارهای این قبرستان به چشم می‌خورد که محلیان آن را متعلق به یکی از سربازان امام زمان می‌دانند. متاسفانه بخش‌ زیادی از گورستان دارالسلام در حال حاضر از بین رفته است. (مشاهده روی نقشه)

شیراز به‌عنوان مرکز استان فارس از زیباترین شهرهای ایران است که شهرتی جهانی دارد و بسیاری از گردشگران در طول سال از این شهر بازدید می‌کنند؛ اما شیراز به‌جز جذب گردشگران برای سفر و تفریح توجه افراد زیادی را برای اقامت در این شهر به خود جلب می‌کند. بیشتر محله‌های جدید در شمال شهر شیراز ساختاری جدید و نوساز دارند. برخی از مناطق جنوبی شیراز نیز به‌دلیل ساختار سنتی و بافت تاریخی مورد توجه عده‌ای قرار می‌گیرند. در ادامه به معرفی برخی محله‌های خوب شیراز برای زندگی می‌پردازیم.

قصر دشت

  • محله‌ های خوب شیراز برای زندگی

محله قصر دشت شیراز از نمای بالا

منبع عکس: شیراز ۱۴۰۰، عکاس نامشخص

محله قصر دشت در شمال غربی شیراز یکی از خوش آب و هواترین محله‌های این شهر است. در گذشته این محله را با نام‌هایی مانند «شربت‌خانه» و «مسجد بردی» می‌شناختند. در محله قصر دشت باغ‌های قدیمی سرسبزی وجود دارند و بسیاری از خانه‌های این منطقه به‌صورت ویلایی و خانه باغ هستند.

منابع عکس‌ها: خبرگزاری‌های ایمنا و تسنیم و پایگاه خبری و تحلیلی بامداد، عکاسان نامشخص

وجود خانه‌های بزرگ و ویلاها در منطقه قصر دشت، این محله را به یکی از گران‌ترین محله‌های شیراز تبدیل کرده است. البته در طول سال‌های اخیر ساختمان‌های متنوعی نیز در محله قصر دشت ساخته‌اند که مورد توجه ساکنان شیراز قرار گرفته است. محله قصر دشت از گذشته ییلاق اطراف شیراز بود و امروزه نیز به‌دلیل باغ‌های زیبا مورد توجه گردشگران قرار دارد. مسجد سنگی با کتیبه‌های تاریخی در این منطقه بنای تاریخی معروف محله قصر دشت به شمار می‌رود. (مشاهده روی نقشه)

معالی آباد

  • محله‌ های خوب شیراز برای زندگی

پل طبقاتی معالی آباد شیراز با نورپردازی شبانه

منبع عکس: ویسگون، عکاس نامشخص

محله معالی آباد یا مالی آباد از معروف‌ترین مناطق شیراز است که در بخش غربی و شمال غربی این شهر قرار گرفته است. بلوارهای شریعتی و چمران شیراز در این محله قرار گرفته‌اند و محله معالی آباد امکانات کامل و مناسبی برای اقامت دارد. از انواع هتل و رستوران گرفته تا مراکز تجاری و سالن‌های سینما در این منطقه به چشم می‌خورند و پل طبقاتی معالی آباد این محله را به محله قصر دشت وصل می‌کند.

خانه‌های محله معالی آباد بیشتر به‌صورت آپارتمانی و نوساز هستند. برخی خانه‌ها و آپارتمان‌های قدیمی نیز در این منطقه وجود دارند که از قدیمی‌ترین ساختمان‌های معالی آباد هستند. این محله از شلوغ‌ترین مناطق شیراز است و به‌دلیل امکانات مناسب از محله‌های گران این شهر به شمار می‌رود. (مشاهده روی نقشه)

شهرک گلستان شیراز

  • محله‌ های خوب شیراز برای زندگی

محله شهرک گلستان شیراز از نمای بالا

منبع عکس: لیدوما تریپ، عکاس نامشخص

شهرک گلستان را به‌عنوان یکی از بهترین محله‌های شیراز برای زندگی می‌شناسند. این منطقه با مرکز شهر فاصله دارد و برای علاقه‌مندان به سکونت در مناطق دنج مناسب است. نزدیکی شهرک گلستان به کوه دراک در شمال غربی شیراز، سبب لطیفی آب و هوای این منطقه می‌شود. در حال حاضر امکانات مناسبی مانند مراکز تجاری، دانشگاه، نمایشگاه بین‌المللی، ایستگاه راه آهن و بیمارستان تخصصی در این شهرک قرار دارند که سبب جلب توجه علاقه‌مندان به سکونت در نواحی اطراف شیراز به این منطقه شده‌اند. (مشاهده روی نقشه)

عفیف آباد

  • محله‌ های خوب شیراز برای زندگی

درختان کاج بلند در خیابان عفیف آباد شیراز

منبع عکس: مجله پی جو، عکاس نامشخص

محله عفیف آباد به‌دلیل وجود باغی تاریخی به همین نام در آن از معروف‌ترین محله‌های شیراز است. این محله در حد فاصل محله قصر دشت تا بلوار ستارخان قرار دارد. نام عفیف آباد را از نام صاحب باغ‌های متنوع در این محل در گذشته به نام «عفیفه» گرفته‌اند. این منطقه دسترسی مناسبی به بخش‌های مختلف شیراز دارد و از محله‌های گران و شلوغ در این شهر به شمار می‌رود.

محله عفیف آباد از بهترین مناطق شیراز است و مراکز تجاری متعدد و رستوران‌های متنوعی در آن قرار گرفته‌اند. باغ عفیف آباد شیراز از زیباترین باغ‌های تاریخی کشور ما در این منطقه شیراز است. (مشاهده روی نقشه)

بلوار ارم شیراز

  • محله‌ های خوب شیراز برای زندگی

ورودی باغ ارم در بلوار ارم شیراز خیس از باران

منبع عکس: آخرین خبر، عکاس نامشخص

بلوار ارم شیراز در جوار باغ ارم از معروف‌ترین محله‌های  شیراز است که در منطقه یک شهرداری این شهر قرار دارد. وجود باغ ارم در این منطقه سبب نام‌گذاری این محله به بلوار ارم شده است. بلوار ارم شیراز از گران‌ترین مناطق این شهر به شمار می‌رود و خانه‌های ویلایی و آپارتمان‌های لوکس نوساز در آن قرار گرفته‌اند. این بلوار که یکی از معروف‌ترین خیابان‌های شیراز نیز هست، در حد فاصل میدان ارم و خیابان دانشجو تا خیابان آزادی قرار دارد. دانشگاه شیراز نیز در نزدیکی بلوار ارم قرار گرفته است. از دیگر مراکز و ساختمان‌های معروف در این بلوار می‌توان پارک آزادی، صدا و سیمای شیراز و کافه‌ها و رستوران‌های معروف را نام برد. (مشاهده روی نقشه)

خیابان ستارخان شیراز

  • محله‌ های خوب شیراز برای زندگی

نورپردازی خیابان ستارخان شیراز در شب

منبع عکس: مجله پی جو، عکاس نامشخص

خیابان ستار خان در جوار محله عفیف آباد از گران‌ترین مناطق شیراز است و امکانات مناسبی برای زندگی دارد. تعداد زیادی از مراکز تجاری لوکس و مراکز خرید شیراز در این خیابان قرار گرفته‌اند که محل فعالیت فروشگاه‌های متعدد پوشاک و مرکز زیبایی و پزشکی هستند. کافه‌ها، رستوران‌ها، مراکز ورزشی و باشگاه‌های متعددی نیز در این منطقه وجود دارند. (مشاهده روی نقشه)

ملاصدرا

  • محله‌ های خوب شیراز برای زندگی

محله ملاصدرا نیز در منطقه یک شهرداری شیراز از بهترین مناطق این شهر به شمار می‌رود. این منطقه محل تجمع مراکز تجاری در شیراز است و به همین دلیل ترافیک زیادی را در طول روز تجربه می‌کند. محله ملاصدرا برای اقامت شاغلان مراکز تجاری نزدیک به آن بسیار مناسب است. این منطقه امکانات متنوع و کاملی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به مراکز آموزشی، خرید و فروشگاه‌های متعدد اشاره کرد. (مشاهده روی نقشه)

در این مقاله به معرفی محله‌های قدیم و جدید شیراز پرداختیم. اگر ساکن شیراز هستید یا در بازدید از این شهر از محله‌ های زیبای شیراز بازدید کرده‌اید، در ادامه از تجربه‌های خود به ما و دیگر کاربران کجارو نیز بگویید.

عکس‌ کاور از خبرگزاری ایرنا

پرسش‌های متداول

معروفترین محله های شیراز کدامند؟

سنگ سیاه، بالا کفت، بازار مرغ، لب آب، سر دزک، میدان شاه، درب شاهزاده، اسحاق بیگ، سر باغ، درب مسجد، محله ارمنی ها، محله کلیمی ها، گورستان دارالسلام شیراز، قصر دشت، معالی آباد، شهرک گلستان شیراز، عفیف آباد، بلوار ارم شیراز، خیابان ستارخان شیراز، ملاصدرا.

محله‌های قدیم شیراز امروزه در کدام قسمت شهر قرار گرفته‌اند؟

محله‌های قدیم شیراز در حال حاضر نزدیک به مرکز و جنوب شهر هستند و از مناطق سنتی و ارزان شیراز به شمار می‌روند.

مسجد تاریخی نصیر الملک در کدام محله قدیمی شیراز قرار دارد؟

مسجد نصیر الملک از بناهای تاریخی محله اسحاق بیگ است.

بازار وکیل شیراز در کدام محله تاریخی شیراز واقع شده است؟

حمام، مسجد و بازار وکیل از بناهای تاریخی محله قدیمی درب شاهزاده هستند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه