هاید ماری کخ، ایران‌شناس آلمانی درگذشت

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند شنبه، ۹ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۶
هاید ماری کخ، ایران‌شناس آلمانی درگذشت

پروفسور هاید ماری کخ، ایران‌شناس آلمانی و نویسنده کتاب «از زبان داریوش» درگذشت.

پروفسور هاید ماری کخ، ایران‌شناس آلمانی و یکی از پنج دانشمند محقق درباره عیلام باستان، دار فانی را وداع گفت.

علاوه بر مطالعات گسترده در خصوص عیلام باستان، از جمله علاقه‌مندی‌های وی می‌توان به هنر اسلامی، معماری و سرامیک اشاره کرد؛ تاجایی که هاید ماری کخ را از جمله سردمدار مطالعات تحلیلی روی گل نوشته‌های بایگانی بارو تخت جمشید می‌دانند.

به‌رغم آثار متعدد ماری کخ درباره ایران باستان، کتاب «از زبان داریوش» او زبانزد این عرصه به شمار می‌رود و دکتر «حکمت الله ملاصالحی»، استاد باستان‌شناسی دانشگاه تهران، با اشاره به اینکه کتابِ «از زبان داریوش» پروفسور کخ اثری ممتاز و بسیار مفید و مرجع است، درباره آن اذعان می‌کرد:

سخن گفتن از نظام اداری و اجرایی و حقوقی و مهندسی و مدیریت و اقتصاد و معیشت و دیانت و معنویت عصر داریوش بزرگ آن‌قدر هم آسان نیست که اغلب گمان رفته است.

پروفسور هاید ماری کخ در ۱۷ دسامبر ۱۹۴۳ در شهر ماربورگ آلمان چشم به جهان گشود.وی در ابتدا به تحصیل در رشتۀ آموزش با گرایش اصلی ریاضی پرداخت و از سال ۱۹۷۲، رشته ایران‌شناسی را در دانشگاه گوتینگن آغاز کرد. ماری کخ در ۱۹۷۶ با تالیف رساله‌ای با عنوان «‎شرایط مذهبی زمان داریوش بر اساس تحقیقات انجام شده بر کتیبه‎های هخامنشی» به مدرک دکتری نائل آمد.

پروفسور هاید ماری کخ علاوه بر رشته اصلی خود، به تحصیل در رشته‌های باستان‌شناسی کلاسیک، تاریخ هنر بیزانس و باستان‌شناسی مسیحی پرداخت و پس از آن به تدریس ایران‌شناسی و باستان‌شناسی خاور نزدیک در دانشگاه گوتینگن مشغول شد. وی از ۱۹۸۶ به تدریس در رشته اقتصاد و مدیریت دوران هخامنشیان در دانشگاه فیلیپس ماربورگ و از ۱۹۹۵ به‌عنوان استاد ایران‌شناسی در زمینه تاریخ کهن در دانشگاه ماربورگ اشتغال داشت. او همچنین همسر پروفسور والتر هینتس، ایران‌شناس آلمانی بود.

تیم تحریریه کجارو ضمن ابراز اندوه بابت فقدان پروفسور هاید ماری کخ، یاد و خاطره این دانشمند بزرگ را گرامی می‌دارد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه