رضا مستوفی‌ فرد، پیشکسوت باستان‌شناسی ایران درگذشت

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند سه شنبه، ۵ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۵۷
رضا مستوفی‌ فرد، پیشکسوت باستان‌شناسی ایران درگذشت

رضا مستوفی‌فرد، یکی از باستان‌شناسان پیشکسوت ایران در سن ۸۸ سالگی دار فانی را وداع گفت.

رضا مستوفی‌فرد، باستان‌شناس باتجربه و پیشکسوت ایران که به‌واسطه کاوش‌های ارزشمند در محوطه‌های تاریخی مارلیک و دشت قزوین شناخته می‌شد، در سن ۸۸ سالگی و پس از ۵۱ سال تلاش در عرصه موزه‌داری و باستان‌شناسی درگذشت. فرزان احمدنژاد، یکی از شاگردان مستوفی‌فرد با تایید خبر فوت این باستان‌شناس پیشکسوت بر اثر کهولت سن، اذعان کرد:

در حال رایزنی برای مکان تشییع پیکر دکتر رضا مستوفی‌فرد هستیم و هنوز مکان مشخصی اعلام نشده است.

بنا بر گفته احمدنژاد، مقرر شده است تا پیکر رضا مستوفی‌فرد در آرامگاه خانوادگی‌ وی واقع در آرامستان ینگه‌امام هشتگرد به خاک سپرده شود.

رضا مستوفی فرد که متولد پنجم آبان ۱۳۱۲ شمسی در محله امیریه تهران، بعد از فارغ‌التحصیلی در رشته باستان‌شناسی دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی، برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت. وی مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه پنسیلوانیا گرفت و از سال ۱۳۴۵ به‌عنوان استادیار در گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران مشغول به کار شد.

مستوفی‌فرد به‌عنوان یکی از پیشکسوتان عرصه باستان‌شناسی در ایران شناخته می‌شود که بسیاری از باستان‌شناسان بنام امروز، تجربه شاگردی وی را داشته‌اند. او در حفاری‌های متعددی مانند حفاری تپه مارلیک به سرپرستی «عزت‌الله نگهبان» حضور داشت؛ همچنین سرپرستی چند فصل از کاوش‌های آموزشی دانشجویان رشته باستان‌شناسی دانشگاه تهران، در دشت قزوین بر عهده ایک باستان‌شناس فقید بوده است.

مستوفی‌فرد که از استادان و فعالان عرصه موزه‌داری بود، برای تاسیس موزه مقدم تلاش‌های بسیاری کرد و پس از بازنشستگی در سال ۱۳۷۶، همچنان به‌فعالیت‌های آکادمیک خود تا سال ۱۳۹۶ ادامه داد.

تیم تحریریه کجارو ضمن ابراز اندوه بابت فقدان این باستان‌شناس ارزشمند، برای خانواده ایشان و جامعه باستان‌شناسی کشور صبر و تسلی آرزومند است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه